Voertuigen reddingsbrigade officieel hulpverleningsvoertuig?

Auteur Topic: Voertuigen reddingsbrigade officieel hulpverleningsvoertuig?  (gelezen 4764 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Beste mensen,

Ik vraag mij af of de voertuigen van Reddingsbrigades Nederland nu wel of geen officiele hulpverleningsvoertuigen zijn. En hiermee eigenlijk ook de vraag: is RedNed een door de minister aangegezen hulpverleningsdienst? Want dat gaat vaak samen.
In meerdere discussies over blauwe lampen dergelijke, is dit wel ter sprake gekomen, maar met de ontwikkelingen van de laatste tijd is het mij niet meer helder.


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2007, 13:43:32
Ha Maarten,

RedNed heeft van oudsher middels het convenant voor de rampbestrijding erkenning van BZK. In 2010 verloopt het convenant en vorig jaar is aangegeven door BZK dat men op uitgebreidere schaal afspraken wil maken met de reddingsbrigades en daaruit is het project Regionale Voorziening Reddingsbrigades voortgekomen. In het kielzog van dit project is rondom de voertuigen inmiddels het volgende geregeld:
- communicatie: laatste nieuws is dat RedNed landelijk gelieerde C2000 wordt en de lokale brigades regionaal gelieerde;
- opt. en ak. signalen: al vorig jaar heeft Verkeer en Waterstaat per brief aangegeven onder bepaalde voorwaarden (alarmering, etc) in te stemmen met gebruik
- BPM teruggave: voor de kerst heeft het ministerie van Financien per brief aangegeven in te stemmen met teruggave BPM, onder voorwaarden (oranje voertuig, letters reddingsbrigade en ingericht als hv-voertuig).
- striping: Samen met LFR en Bureau Dunbar is op kosten van BZK een eigen HV-striping ontwikkeld. Het verzoek ligt nu bij BZK voor de officiele striping op basis van de kleur oranje
- centrale inkoop: we zijn momenteel bezig een centrale inkoop van voertuigen op te zetten. Met één van de 4WD importeurs zijn we ver gevorderd om dit van de grond te trekken waardoor we in één klap veel voordeel voor brigades organiseren en uniformiteit op het strand realiseren.

Ons doel is om in de komende maanden bovenstaande zaken ook afhankelijk van elkaar te maken. Dat betekent dat akoestische en optische signalen afhankelijk zijn van de striping; de striping gekoppeld aan de oranje kleur en dat dit tezamen leidt tot de BPM-vrijstelling.

Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag.

Luc
RedNed


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2007, 13:53:44
Uniformiteit op het strand? Foutje zeker? :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2007, 14:18:47
Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vraag.

Luc
RedNed


Ja, dat is zeker een duidelijk antwoord. Bedankt :)

Wat dat vervolgens inhoudt (op gebied van wetten en regelingen e.d.) voor de reddingsbrigades was ook de achterliggende gedachte van mijn vraag.

Krijgen reddingsbrigades naast bovengenoemde zaken, ook vrijstelling van RVV art. 61b? Of vallen zij al onder lid 2b?
Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk nogal eens voorkomt, dan men in een laadruimte zit en niet op een gewone stoel.

Citaat van: www.wetboek-online.nl/wet/RVV.html
1.
    Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.

2.
    Het eerste lid is niet van toepassing:

    a.
        op het vervoer van personen in de laadruimte van een ambulance, dierenambulance, of voertuig dat blijkens een aantekening op het kentekenbewijs speciaal is uitgerust voor rolstoelvervoer;

    b.
        op het vervoer van personen in de laadruimte van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer en van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten;

    c.
        op het vervoer van een persoon op de bestuurderszitplaats in een motorvoertuig of op een bromfiets op meer dan twee wielen die door een ander motorvoertuig of een andere bromfiets op meer dan twee wielen wordt voortgetrokken en op het vervoer van passagiers van het getrokken voertuig als hier bedoeld, voor wie geen zitplaats in het trekkende voertuig als hier bedoeld beschikbaar is;

    d.
        in het geval het vervoer van personen geschiedt in het kader van een evenement of optocht waarvoor een vergunning op grond van een gemeentelijke verordening is afgegeven.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2007, 15:51:10
Ja, dat is zeker een duidelijk antwoord. Bedankt :)

Wat dat vervolgens inhoudt (op gebied van wetten en regelingen e.d.) voor de reddingsbrigades was ook de achterliggende gedachte van mijn vraag.

Krijgen reddingsbrigades naast bovengenoemde zaken, ook vrijstelling van RVV art. 61b? Of vallen zij al onder lid 2b?
Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk nogal eens voorkomt, dan men in ee laadruimte zit en niet op een gewone stoel.


Ik ben niet bekend met de wetsnummers, maar afgelopen jaar is er een wijziging gekomen in een artikel, waarbij expleciet de reddingsbrigades hier ontheffing voor hebben


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2007, 21:14:26
Uniformiteit op het strand? Foutje zeker? :)

Dat dacht ik ook Rob in de periode tussen 1987 en 2000 toen ik bij Wassenaar en Den Haag stranddienst draaide. Vijf jaar later blijkt echter het meerendeel van de brigades de uniforme kleding in gebruik te hebben en ook dat ongeveer de helft van de brigadevoertuigen inmiddels de nieuwe RedNed HV striping heeft met oranje als basiskleur. Met een gift van 50000 euro van de ANWB zijn komend seizoen nog meer strandwachten in dezelfde kleding gehesen en rijden ook meer auto's in dezelfde stijl rond. De buitenkant is daarmee goed op weg naar uniformiteit. Volgens mij gaan met elkaar de goede kant op.

Luc


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2007, 21:58:13
Maarten,

er zijn meerdere processen gaande binnen reddingsbrigades in Nederland. Eén proces is de legitimering van reddingsbrigades als aangewezen door de minister hulpverlenende instantie. Dit proces krijgt gestalte binnen het RVR en heeft momenteel als proef regio's Noord-Holland Noord en Haaglanden. Hier heeft Luc het over.

Aan de andere kant heeft vorig jaar de Zandvoortse Reddingsbrigade een brief weten te bemachtigen van het ministerie, waarin de reddingsbrigade in opdracht van, in dit geval de MKA, gebruik mag maken van optische en geluidssignalen. Dus is dit hulpverleningsvoertuig een officieel hulpverleningsvoertuig dat conform de richtlijnen van een voertuig ter medische assistentie ter plaatse gaat en slachtoffers vervoert? Ja, volgens de minister. Ik denk dat Muistroom dit bedoeld.

Daarbij komt dat als een voertuig optische en geluidssignalen voert het een voorrangsvoertuig betreft en vervalt het gehele RVV. Uiteraard blijft de WVW van toepassing.

RR (soms staat de Wet aan mijn kant)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2007, 22:07:15
Maarten,

Belangrijk punt is het zijn van een aangewezen hulpdienst, dat moet er als het goed gaat, samen met de RVR gaan komen.
Zie voor je vraag over 61b:  http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/ Regelgeving, Besluit personenenvervoer in laadruimten. De ambtenaar die er over gaat meldde dat wat in de toelichting staat eigenlijk in de hoofdtekst had gemoeten.

Zie verder ook de brief over de signalen van V&W aan RN.

Beide zijn voor een groot deel door de brigades Bloemendaal en Zandvoort tot stand gebracht.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2007, 11:47:57
Het wordt me steeds duidelijker :)

Als ik het goed begrijp wordt de reddingsbrigade met de totstandkoming van de RVR een officiele hulpverleningsinstantie.

Maarten,

Belangrijk punt is het zijn van een aangewezen hulpdienst, dat moet er als het goed gaat, samen met de RVR gaan komen.
Zie voor je vraag over 61b:  http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/ Regelgeving, Besluit personenenvervoer in laadruimten. De ambtenaar die er over gaat meldde dat wat in de toelichting staat eigenlijk in de hoofdtekst had gemoeten.

Zie verder ook de brief over de signalen van V&W aan RN.

Beide zijn voor een groot deel door de brigades Bloemendaal en Zandvoort tot stand gebracht.

Dan betreft het dus dit stuk:
Citaat van: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/srk/documenten/Besluit%20personenvervoer%20in%20laadruimten.pdf
Daarmee is een dierenambulance overigens niet gelijkgeschakeld met
een ambulance wat betreft de bevoegdheid gebruik te maken van
optische en geluidssignalen. Voor diverse hulpdiensten, bijvoorbeeld de
brandweer of reddingsbrigades op het strand, kan het noodzakelijk zijn
mensen te vervoeren in de laadruimte van een motorvoertuig. Het is
derhalve niet wenselijk het verbod ook op het vervoer van mensen door
de aangewezen diensten van toepassing te laten zijn.

Daar staat trouwens wel: "op het strand". Zou dat dan ook inhouden dat bij vervoer met de rampenvloot, over de openabare weg, men niet in een laadruimte mag zitten? (ik denk aan de voertuigen van IJmuiden).

Wanneer het onder prio 1 gaat maakt dat niet meer uit, want

als een voertuig optische en geluidssignalen voert het een voorrangsvoertuig betreft en vervalt het gehele RVV. Uiteraard blijft de WVW van toepassing.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CLB 018

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2007, 10:37:06
Dat dacht ik ook Rob in de periode tussen 1987 en 2000 toen ik bij Wassenaar en Den Haag stranddienst draaide. Vijf jaar later blijkt echter het meerendeel van de brigades de uniforme kleding in gebruik te hebben en ook dat ongeveer de helft van de brigadevoertuigen inmiddels de nieuwe RedNed HV striping heeft met oranje als basiskleur. Met een gift van 50000 euro van de ANWB zijn komend seizoen nog meer strandwachten in dezelfde kleding gehesen en rijden ook meer auto's in dezelfde stijl rond. De buitenkant is daarmee goed op weg naar uniformiteit. Volgens mij gaan met elkaar de goede kant op.

Luc

Gelukkig dat de binnenbrigades niet aan uniformiteit doen.... :P
(ze betalen het tenslotte zelf....)

Beste Luc.....

Of je nou als brigade aan het strand zit of niet, het zijn allemaal brigades.
Als ik dezelfde ideeën had als sommigen uit mijn regio, zou ik zeggen... de KNBRD/RedNed is er alleen voor de strandbrigades. (nee nee, je hoeft hier niet op te reageren)

Maar goed. Voor het gezicht van de brigades is er dan eindelijk een vooruitgang. Allemaal dezelfde kleding, boten en auto's. Een mooi streven. Bij de brandweer proberen ze dat ook al jaren, maar toch zie je een scala aan merken voertuigen, verschillende kleding en kleuren.
Ik vraag me dan ook af of je het project zover moet doorvoeren. Ik denk dat je het beste kunt beperken tot kleurstelling, logo's en uniforme aanspreek titels (strandwacht of waterwacht?). Daarnaast ook die BPM en communicatie uiteraard.

Voorbeeld:
Vaart iedereen met een rescue 3?

Laat iedereen zelf kiezen wat voor voertuig ze willen rijden. Ik kan me zo voorstellen dat de ene brigade het voertuig wil gebruiken als hulp-ambulance en de ander als alleen boottrekker. Het geld wat nu gebruikt is (projectkosten) had je dan kunnen steken in het spuiten en beplakken van de voertuigen van de bezitters van de nieuwe voertuigen. Kijk... das ook voordeel.
Overigens.... hoeveel brigades betalen hun eigen voertuig? Als de gemeente nou betaald, wie heeft er dan uiteindelijk profijt van deze korting?

In alle nederigheid

Sandor

Ehh.. RR:

artikel 91 van het RVV: Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.

Das wel lastig als het RVV compleet vervalt als je met prio 1 rijdt. Dan mag je opeens niet meer afwijken... ;)