Te ver gegaan of niet?

Auteur Topic: Te ver gegaan of niet?  (gelezen 13752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 26 januari 2007, 10:57:10
Twaalf personen naar ziekenhuis na brand
Amsterdam - Donderdagmorgen zijn twaalf personen ter controle naar een ziekenhuis overgebracht, nadat er een korte brand had gewoed in een psychiatrische kliniek aan de Duivendrechtsekade.
De twaalf, elf personeelsleden en één patiënt, hadden rook binnengekregen.
De brand brak iets na 08.00 uur uit in een kamer van de kliniek. De bedrijfshulpverleners zijn direct begonnen met het bestrijden van de brand en de ontruiming van de betreffende vleugel. Op het moment dat de brandweer ter plaatse kwam was de brand al geblust. Wel stond er nog veel rook in de ruimte. Deze heeft de brandweer met behulp van speciale ventilatoren verdreven.
www.blikopnieuw.nl

Het is slechts een mediaberichtje dus wellicht is de feitelijke situatie onjuist.
Verder vooraf complimenten aan de personeelsleden. Hopelijk is de "schade" beperkt en keert een ieder weer snel naar huis.


Toch een aardige casus om even over te discussiëren. Niet om de bhv-ers en personeelsleden daar te bekritiseren, maar wel om de grenzen te verkennen.
In eerste instantie zeg je prima gehandeld. Brandweer hoeft slechts te komen voor nacontrole en ventileren. Brand is uit en bewoners zijn geëvacueerd.
Daartegenover staat dat er 11 bhv-ers met rookvergiftiging in het ziekenhuis liggen.
Persoonlijk vermoed ik dat de bhv-ers verder gegaan zijn dan je in de trainingen wordt geleerd. Het patiëntenbelang lag hoger dan het letten op gevaar eigen veiligheid. Hadden de bhv-ers gehandeld volgens de regels der bhv-kunst had wellicht een veelvoudig aantal patiënten in het ziekenhuis gelegen met rookvergiftiging of erger.
Wat is jouw mening en wat zou jij doen als hoofd BHV?




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2007, 11:43:10
Daartegenover staat dat er 11 bhv-ers met rookvergiftiging in het ziekenhuis liggen.

Dat zie ik niet staan, wel dat ze naar het ziekenhuis zijn overgebracht ter controle (om de hoeveelheid CO in het bloed te bepalen) maar niet dat ze zijn opgenomen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2007, 12:03:15
Je hebt gelijk, maar je wordt niet zomaar ter controle meegenomen.
Daar is dan op z'n minst aanleiding toe.
Maar dat maakt voor de casus niet zoveel uit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2007, 16:45:22
Hoe kun je nu ergens een discussie over opstarten,als je niet weet wat er exact is gebeurt.Voor hetzelfde geld stond er alleen maar een prullebak of linnengoed in brand.Dat zijn brandjes die een BHVer,en zeker de BHVers op een psychiatrische kliniek makkelijk aankunnen.Aangezien ze daar nogal eens wat brandjes voor de kiezen krijgen.

Wordt het een flinke kamer brand,dan zijn ze veels te ver gegaan.En wordt het toch wel  snel tijd om die BHVers terug naar cursus te sturen


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2007, 18:49:24
Ik weet wel exact wat er gebeurd is, een vriend van mij werkt aldaar en vertelde het me gisteren.
Een "zwaar geval" had gepoogd zijn matras in brand gestoken met een aansteker. De airconditioning was toevallig in onderhoud dus ook al fikte de matras niet direct, door het smeulen stond binnen no-time zijn kamer vol met rook wat NIET afgezogen werd (single afzuigunits die direct naar buiten toeafzuigen, gevalletje ongelukkig toeval dat ze het nu net niet deden)
Meneer wilde zelfmoord plegen en weigerde daarom ook eruit te komen, ondanks de instructie die de BHV-ers hebben EN kennen zijn ze toch naar binnen gegaan om meneer horizontaal de kamer uit te dragen. Wegens het verzet duurde dit nogal lang. Het blussen werd bemoeilijkt doordat er dus stevig gestoeid werd op het smeuldende en rokende bed.
De 11 BHV-ers zijn ter controle naar het ZH gegaan, slechts 1 is gebleven voor een wat langere observatie.
Mond-beschermingsmiddelen zijn niet gebruikt voor zover mij werd verteld, omdat werd besloten direct die kamer in te gaan en diegene te redden. Pas binnen bleek dus dat meneer er niet uitwilde en duurde de extractie uit de kamer langer dan gedacht en geplend.

Er was dus geen brand op het moment van binnengaan, de smeulende matras met meneer erop zorgde voor een compleet in rook verhulde kamer, wat pas later een brandend matras werd.
De situatie hoe ze binnengegaan zijn (er is rook/brand dus patient eruithalen) bleek anders te zijn (meneer wil blijven liggen en een ZMP pogen) dan vantevoren gedacht, niet iets waarop je een BHV-er opnieuw naar een cursus zou hoeven te sturen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2007, 19:09:01
Ik weet wel exact wat er gebeurd is, een vriend van mij werkt aldaar en vertelde het me gisteren.
Een "zwaar geval" had gepoogd zijn matras in brand gestoken met een aansteker. De airconditioning was toevallig in onderhoud dus ook al fikte de matras niet direct, door het smeulen stond binnen no-time zijn kamer vol met rook wat NIET afgezogen werd (single afzuigunits die direct naar buiten toeafzuigen, gevalletje ongelukkig toeval dat ze het nu net niet deden)
Meneer wilde zelfmoord plegen en weigerde daarom ook eruit te komen, ondanks de instructie die de BHV-ers hebben EN kennen zijn ze toch naar binnen gegaan om meneer horizontaal de kamer uit te dragen. Wegens het verzet duurde dit nogal lang. Het blussen werd bemoeilijkt doordat er dus stevig gestoeid werd op het smeuldende en rokende bed.
De 11 BHV-ers zijn ter controle naar het ZH gegaan, slechts 1 is gebleven voor een wat langere observatie.
Mond-beschermingsmiddelen zijn niet gebruikt voor zover mij werd verteld, omdat werd besloten direct die kamer in te gaan en diegene te redden. Pas binnen bleek dus dat meneer er niet uitwilde en duurde de extractie uit de kamer langer dan gedacht en geplend.

Er was dus geen brand op het moment van binnengaan, de smeulende matras met meneer erop zorgde voor een compleet in rook verhulde kamer, wat pas later een brandend matras werd.
De situatie hoe ze binnengegaan zijn (er is rook/brand dus patient eruithalen) bleek anders te zijn (meneer wil blijven liggen en een ZMP pogen) dan vantevoren gedacht, niet iets waarop je een BHV-er opnieuw naar een cursus zou hoeven te sturen.

Duidelijk verhaal.  ;)

In PI's is het de gewoonte dat als iemand zijn matras (of wat anders aangestoken heeft) het jammer is voor die persoon maar dat die deur dicht blijft. Hoogstens een brandslanghaspel door het luik naar binnen. Pas als er personeel met ademlucht / brandwacht opleiding aanwezig is kan er een poging gewaagt worden. Aangezien er niet veel PI's zijn met dit soort personeel moet er op de brandweer gewacht worden.

Ik begrijp dat het in de gezondheidszorg wat 'anders' aangekeken wordt tegen patiënten dan bij gedetineerden maar eigenlijk zou het geen verschil moeten zijn.... ;) Als daardoor de poging 'tot' lukt is het jammer maar de veiligheid van het personeel en de andere patiënten gaat helaas boven het belang van de veroorzaker...  ;)

Ook van een beetje rook kan je dood gaan.... :-X Lees het volgende trieste verhaal maar eens: http://www.eo.nl/portals/programs/episode.jsp;jsessionid=05CD0A3FD8CF2234D079D0128CC627F6.mmbase03?episode=6384519&season=6384513&portal=4177509&page=1  :-X


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2007, 19:16:39
Hoe kun je nu ergens een discussie over opstarten,als je niet weet wat er exact is gebeurt.Voor hetzelfde geld stond er alleen maar een prullebak of linnengoed in brand.Dat zijn brandjes die een BHVer,en zeker de BHVers op een psychiatrische kliniek makkelijk aankunnen.Aangezien ze daar nogal eens wat brandjes voor de kiezen krijgen.

Wordt het een flinke kamer brand,dan zijn ze veels te ver gegaan.En wordt het toch wel  snel tijd om die BHVers terug naar cursus te sturen

Het maakt niet uit wat er in de brand stond. Het doel van de BHV-er is niet om in het ziekenhuis terecht te komen. De vraag is of als je als BHV-er ter controle naar het ziekenhuis moet omdat je (vermoedelijk) teveel rook hebt binnengekregen 'te ver' bent gegaan (met alle begrijpelijke redenen) of niet? Ook al was het maar een prullenbak.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2007, 14:40:44
Het maakt niet uit wat er in de brand stond. Het doel van de BHV-er is niet om in het ziekenhuis terecht te komen. De vraag is of als je als BHV-er ter controle naar het ziekenhuis moet omdat je (vermoedelijk) teveel rook hebt binnengekregen 'te ver' bent gegaan (met alle begrijpelijke redenen) of niet? Ook al was het maar een prullenbak.
Rook wordt altijd onderschat,en zeker de snelheid waarmee rook zich kan ontwikkelen.Je moet je eigen bedenken,dat op het moment je gaat blussen,je een onvolledige verbranding gaat krijgen.Met als gevolg dat de rookontwikkeling dikker en meer zal gaan worden in eerste instantie.Als je bedenkt dat rook nog steeds erg ongezond is voor iemand zonder adembescherming,kun je concluderen dat je als BHVer in dit soort situaties erg snel langs de zijlijn staat.En je dus zeker niet moet proberen alsnog een stapje verder te gaan,of zelfs te ver.De kans dat wij als brandweer dan ook de BHVer eruit moeten halen wordt dan wel snel erg groot.

Palmpie haalt terrecht een verhaal aan,dat je als BHVer niet ten koste van jezelf iemand uit een brandende ruimte moet willen halen,je eigen veiligheid staat nog steeds voor op.De brandweer kan uiteindelijk nog een reddingspoging doen,de brandweer is er volledig voor opgeleidt en we hebben ook de middelen bij ons.En ook als het voor ons te gevaarlijk wordt,laten we een slachtoffer achter.Het blijft een keiharde beslissing,maar soms is het niet anders  :-\


tokugawa

  • EHBO/BHV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2016, 19:40:28
Citaat van: Brandpreventist link=msg=465074 date=1169834941
Duidelijk verhaal.  ;)

In PI's is het de gewoonte dat als iemand zijn matras (of wat anders aangestoken heeft) het jammer is voor die persoon maar dat die deur dicht blijft. Hoogstens een brandslanghaspel door het luik naar binnen. Pas als er personeel met ademlucht / brandwacht opleiding aanwezig is kan er een poging gewaagt worden. Aangezien er niet veel PI's zijn met dit soort personeel moet er op de brandweer gewacht worden.

Ik weet het, het is al een hele oude topic (uit 2007) maar toch wil ik hierop reageren. Ik ben al sinds 2003 BHV-er in PI's en wat jij vertelt klopt niet. Je opent bij brandalarm alleen de deur als de gedetineerde op aanwijzing van het personeel een aantal instructies uitvoert. Als hij/zij dat niet doet blijft, volgens het protocol, de deur dicht.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2016, 00:06:04
Ik heb een tijdje in een TBS-inrichting gewerkt, en het openen van die deur was wel een laatste prioriteit. 1 persoon mocht proberen de brand te blussen via het luikje, terwijl de rest zich bezig hield met de overige patiënten. Wanneer dit allemaal gebeurd was én er voldoende mankracht aanwezig was om de persoon op een veilige manier af te voeren, kon eventueel tot een reddingsactie overgegaan worden. Echter gezien we 's nachts met een minimale capaciteit draaiden, was het vrij helder dat er 's nachts géén reddingsacties uitgevoerd zouden worden. Het is al een paar jaar geleden, maar als ik het me goed herinner zouden nachtelijke reddingsacties en eventuele volledige evacuaties uitgevoerd worden door een (of meerdere) AT(s).