Rol OVD-R

Auteur Topic: Rol OVD-R  (gelezen 20304 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 29 januari 2007, 18:21:19
De rol van een OVD-Reddingsbrigades is mij nog niet geheel duidelijk..

In wat zal die zich verhouden tot OVD-B ? of een OnScene Coordinator (OSC) ?

Zal een OVD-R in jullie opinie ook zeggenschap moeten hebben over alle varende eenheden of alleen de varende eenheden van de reddingsbrigades?

De OVD-R zal zich misschien melden bij het COPI, maar de OSC meestal de KNRM boot, heeft vaak de leiding bij een incident toegewezen gekregen bij de kustwacht..

Een OVD-R zal als hij verder moet kijken dan de reddingsbrigades een stevige opleiding moeten hebben, welke onderdelen zouden daarin benoemd moeten worden ?




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2007, 20:49:04
Ik denk dat je deze wel kent, maar ik vermeld m toch maar even. Hierin staat wel wat uitgelegd.

klik hier
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2007, 22:55:50
Die ken ik natuurlijk..

Brandweer en Politie en Ambulancediensten werken redelijk eenduidig.. Dus de rol van de OVD-G, OVD-B en OVD-P zijn duidelijk..

Alleen op het water gelden andere spelregels, zeker als je praat over kustwachtgebied..

Ik denk dat de KNRM meestal de OSC rol krijg toebedeeld.. , gaat de OVD-R dan ook namens de KNRM in het COPI ?? Lijkt me zomaar niet..  Een OVD-R zal ook niet zomaar een MedicalRescue Team of boot aansturen..

De OVD-R word een regionale functie voor (REDNED) reddingsbrigades..  Zo zijn er nog meer organisaties die aangestuurd dienen te worden..  Ik zie het al naast de OVD-P, OVD-G, OVD-B staat er een OVD-KNRM, OVD-Reddingsbrigades, OVD-SMR, OVD-zoekhonden-teams..
het COPI word erg groot zo...


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2007, 23:10:22
We halen hier volgens mij 2 zaken door elkaar. De OVD-R functie zoals nu door de bond beschreven binnen de RVR is (voorzover ik tot nu toe heb begrepen) in eerste instantie gericht op het functioneren in overstomingsgebieden. De gehele structuur van de RVR eenheden (zoals in de presentatie te zien is) is daar op gebasseerd. Vooralsnog zie ik geen functie voor deze OVD-R in de reguliere eerstelijns regionale hulpverlening (ik ga hier even uit van de strandsituatie). Daar zijn de taken van de RVR zoals nu voornemens ook niet op gericht.

De tweede vraag is of er voor de reguliere hulpverlening ook een OVD functie zou moeten komen? Denk dat Rescue daar wel een punt heeft dat bij grote waterongevallen dit in de lijn kustwacht - KNRM OSC loopt en die dus in het Copi zou moeten plaatsnemen, maar bij veel kustbrigades lopen ook nog de strand/waterlijn ongevallen mee waar de KNRM en Kustwacht (ook bij een groot incident) geen rol hebben en het dus de vraag is of je daar een OVD-R voor zou moeten aanwijzen & opleiden (denk hierbij aan bv gasexplosie strandtent of huisje, gezin overreden door viskar, gifzakjes op waterlijn met reacties bij baders & zwemmers, uit de hand lopen groot strand dance event met veel onderkoelings slachtoffers etc etc..allemaal realistisch want al een keer eerder gebeurt en allemaal op grondgebied waar de reddingsbrigade qua kennis en kunde heer en meester is en de overige diensten ook nu gretig van de kennis van de lokale/regionale brigades gebruik maken)

Bij dit soort ongevallen zie je trouwens dat nu in de praktijk bij ons de post commandant (of diens gedelegeerde) van de gemeente waar het incident is in de onofficiele rol van OVD optreed en de buurt brigades daar dan netjes ondervallen. De vraag is dus of je dit wilt formaliseren?
[img]/img]


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2007, 23:40:34
De aangewezen osc door de kustwacht zal zich niet mengen in een copi, een ovd-R (leidinggevende reddingsbrigade voor gemak maar ovd-R)zal hierin wel plaats kunnen nemen als er een incident nabij het strand gebeurt. Hierbij kan deze als contact persoon om de zaken vanaf zee door te briefen naar het COPI, wil niet zeggen dat deze gelijk de leiding geeft op het water. Een OVD-R waarbij er alleen varende eenheden zijn is een OSC mogelijk ook voldoende.

Of er officieel een aangewezen OVD-R of dat het een postcommandant of iemand anders is er zal 1 persoon moeten zijn welke de leiding heeft bij de reddingsbrigades/ mogelijk samen met de knrm.

9910001
9910001


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2007, 23:51:12
De OVD-R wordt een aparte functie, vervuld door postcommandanten, standdienstcommandanten, etc. Zij krijgen een aparte opleiding en opereren inderdaad binnen RVR verband. In eerste instantie zoals al gezegd, voornamelijk binnen overstromingssituaties. Daarbij Rescue, is overigens de afspraak gemaakt dat de KNRM in die gevallen, onder het operationeel commando van RedNed valt. Of jullie dat ook doen, daar ga ik niet over. Dat zal afhangen van de mate waarin jullie bij overstromingen ingezet kunnen worden bij evacuaties, hetgeen onze taak is. En natuurlijk van de mate waarin jullie je 'laten sturen'.

De functie staat daarmee los van de OSC. Wanneer een waterincident binnen het werkgebied van een reddingsbrigade plaatsvindt en de KNRM hier een brigade ondersteunt, valt deze eenheid op dat moment overigens onder het commando van de reddingsbrigade. Vaak is het dat degene die de actie opstart, de leiding heeft.

Luc


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2007, 00:20:59
God beware me.

Kees  8)


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2007, 00:33:29
Volgens mij zit je dan op het verkeerde forum...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2007, 10:42:13
In deze regio zijn diverse multidisiplinaire oefeningen gehouden waarbij ook een OVD-R in een COPI werd ingezet. Dit verliep bij iedereen tot volle tevredenheid.
De OVD-R vertegenwoordigd de reddingsbrigades, KNRM trucks en heeft contact met de OSC op zee.

Luc, Zodra iets in ons gebied gebeurt op zee vallen wij onder de KNRM (OSC).
Wij werken gescheiden op het strand met de voertuigen en op zee met de vaartuigen. Ieder op een eigen KNBRD kanaal, ook de KNRM trucks, deze worden dan aangestuurd door de OVD-R
Op zee is altijd een boot van de KNRM OSC, de OVD-R heeft contact met deze boot en vertegenwoordigd de OSC in het COPI

De OVD-R wordt geleverd door de brigade, waar het incident zich afspeelt.

Wij zien uit naar een goede opleiding voor de OVD-R, er is echter gebleken dat wij als volwaardig lid van een COPI worden gezien, waarbij ook aangegeven word dat er bij ons veel kennis van zaken is en dat de overige COPI leden veel belang hebben hebben bij onze inbreng.

Heer Adema

Dat is wellicht u probleem, u laat zich door niemand aansturen 8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2007, 11:20:00
Volgens mij zit je dan op het verkeerde forum...

Ik ben bang dat je gelijk hebt Luc. Ik zal mijn uitspraak iets verduidelijken.
Ik draai nog maar zo'n 30 jaar mee in dit wereldje van hulpverlening op de grens van land en water en heb het er ondanks alle moderne communicatiesystemen en ego's er nog niet op zien verbeteren sinds de tijd dat we alleen telefonsich contact hadden met de chef seinzaal en de meldkamers. Ik kan, mag en zal er niet over uitwijden maar insiders weten wel waar ik het over heb.
Waar ik voor vrees is dat er straks wederom iemand die korte tijd op een functie en locatie zit zaken gaat regelen waar hij in hoofdzaak alleen theoretische kennis van heeft omdat bepaalde hulpverleningen nu eenmaal niet zo vaak voorkomen.

Kees  8)