Rol OVD-R

Auteur Topic: Rol OVD-R  (gelezen 20303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2007, 11:34:05
De vrees is terrecht voor iemand die alleen theoritiesche kennis heeft, maar die zal er bij iedere oplossing moeten zijn zodra iemand op de post telefonisch contact heeft met de seinzaal en de meldkamer welke de zelfde kennis heeft is het probleem net zo groot. Het is van belang dat we onze eigen leden opleiden voor deze functie en bij voorkeur de mensen welke er voor geschikt zijn. Graag ervaring op- het strand en voor het multidiplinaire een stuk bijscholing.

9910001
9910001


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2007, 11:34:39
De OVD-R wordt een aparte functie, vervuld door postcommandanten, standdienstcommandanten, etc. Zij krijgen een aparte opleiding en opereren inderdaad binnen RVR verband. In eerste instantie zoals al gezegd, voornamelijk binnen overstromingssituaties. Daarbij Rescue, is overigens de afspraak gemaakt dat de KNRM in die gevallen, onder het operationeel commando van RedNed valt. Of jullie dat ook doen, daar ga ik niet over. Dat zal afhangen van de mate waarin jullie bij overstromingen ingezet kunnen worden bij evacuaties, hetgeen onze taak is. En natuurlijk van de mate waarin jullie je 'laten sturen'.

De functie staat daarmee los van de OSC. Wanneer een waterincident binnen het werkgebied van een reddingsbrigade plaatsvindt en de KNRM hier een brigade ondersteunt, valt deze eenheid op dat moment overigens onder het commando van de reddingsbrigade. Vaak is het dat degene die de actie opstart, de leiding heeft.

Luc
Luc,

Nu doe je het weer.........Vorige keer heb ik geprobeerd een slimme opmerking te maken toen je het over uniformiteit sprak (op het strand). Nu spreek je over een OVD-R en spreekt niet over functionarissen in het binnenland, alleen over strandcommandanten en postcommandanten. Ik zit bij een binnenbrigade en vind het vervelend iedere keer met etc. te worden aangesproken.

Ook mensen uit het binnenland moeten in aanmerking komen voor de functie OVD-R. Er zijn genoeg mensen die ruim voldoende ervaring en diploma's hebben, maar die ook de basismodulen Crisisbeheersing en Rampenbestrijding hebben gevolgd. En, zoals men wil, een HBO opleiding hebben afgerond.

Graag (als bondsfunctionaris) ook oog voor binnenbrigades. ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2007, 13:07:40
Luc,

Nu doe je het weer.........Vorige keer heb ik geprobeerd een slimme opmerking te maken toen je het over uniformiteit sprak (op het strand). Nu spreek je over een OVD-R en spreekt niet over functionarissen in het binnenland, alleen over strandcommandanten en postcommandanten. Ik zit bij een binnenbrigade en vind het vervelend iedere keer met etc. te worden aangesproken.

Ook mensen uit het binnenland moeten in aanmerking komen voor de functie OVD-R. Er zijn genoeg mensen die ruim voldoende ervaring en diploma's hebben, maar die ook de basismodulen Crisisbeheersing en Rampenbestrijding hebben gevolgd. En, zoals men wil, een HBO opleiding hebben afgerond.

Graag (als bondsfunctionaris) ook oog voor binnenbrigades. ;)

Rob,
hoe heten dan de mensen bij juliie?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2007, 13:54:26
Aangezien wij (rb culemborg) geen posten hebben maar vaak erg mobiel zijn, spreken wij van een (bewakings)coördinator, of van een inzetcoördinator (bij spoedeisende inzetten).


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2007, 14:04:23
In Roermond spreken we van een dagcoördinator.
Maar wat maakt het uit, het beestje hoeft maar een naam te hebben. Tot enkele jaren geleden was de hoofdverantwoordelijke op de commandopost de postcommandant.

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2007, 18:13:15
Bij MedicalRescue.NL noemen we dat een Incident-Manager...

Overstromingsgebieden zijn niet het exclusieve domein van REDNED, toch hoor ik dat tussen de regels door klinken..

Wij laten ons graag in overleg aansturen door deskundige mensen.. En in overleg met onze incident-managers kan er heel veel..  Wij gebruiken wat andere technieken en onze mensen zijn of worden getraind om met wildwater omstandigheden en c.q. overstromingsgebieden te opereren. Daarbij gebruiken we wat andere technieken en andere middelen dan REDNED reddingsbrigades...

Het is van belang dat de mensen die ons willen aansturen weten wat we doen, met welke technieken.. Ik zie alleen bijvoorbeeld de gemiddelde redned opgeleide persoon niet iemand uit een wals redden of uit een keerwater via de hoofdstroom een crossing te maken. Ik zie ook een vlet niet in de buurt van een wals komen.
Dus de taak voor overstromingen en evacueren, heb je veel kennis en middelen voor nodig, waar REDNED niet overbeschikt.. Laat staan dat een OVD-R over die kennis beschikt..

Veel kennis uit zeeland is verloren gegaan.. Veel is gericht op strandreddingsbrigades.  Ik beschik zelf hellaas nog niet over alle kennis, maar ik ben dan ook meer bewust wat overstromingswater met je kan doen.. En je wilt echt niet in je overlevingspak met opgeblazen vest in een hoofdstroom van overstomingsgebied te komen, want dan verzuip je gewoon..  En ik denk dat mensen dat nog niet snappen..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2007, 18:50:38
Op verschillende gebieden zal er een OVD-R noodzakkelijk zijn, op het strand bij bewakingen, op het binnenwater bij reguliere omstandigheden en tijdens overstromings situaties. Dat er lokaal ingevuld wordt voor de normale omstandigheden klinkt niet meer normaal dan vreemd. Bij overstromingen maakt het mij niet uit waar de OVD-R vandaan komt binnenwater strand al komt hij/zij uit de woestijn, zolang hij/zij zijn of haar werk maar goed uitvoert.

9910001
9910001


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2007, 20:23:23
Luc,

Nu doe je het weer.........Vorige keer heb ik geprobeerd een slimme opmerking te maken toen je het over uniformiteit sprak (op het strand). Nu spreek je over een OVD-R en spreekt niet over functionarissen in het binnenland, alleen over strandcommandanten en postcommandanten. Ik zit bij een binnenbrigade en vind het vervelend iedere keer met etc. te worden aangesproken.

Ook mensen uit het binnenland moeten in aanmerking komen voor de functie OVD-R. Er zijn genoeg mensen die ruim voldoende ervaring en diploma's hebben, maar die ook de basismodulen Crisisbeheersing en Rampenbestrijding hebben gevolgd. En, zoals men wil, een HBO opleiding hebben afgerond.

Graag (als bondsfunctionaris) ook oog voor binnenbrigades. ;)

He Rob,

Terechte terechtwijzing! Ik heb daar verder niets anders mee bedoeld dan inhakend op eerdere berichten in dit topic, nl dat men aangaf de functie OVD-R al te hebben in de vorm van.... enz. Uiteraard en wellicht zelfs bovenal, wordt de functie ook vervuld door mensen van binnenbrigades! De functie is immers ontstaan uit de RVR en die is voor een belangrijk deel gestoeld op de rampenbestrijding. Onze enige landelijke erkenning komt immers uit die hoek. En volgens mij hebben binnenbrigades een belangrijk aandeel in de rampbestrijding. Dus.... excuses.
Luc


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2007, 20:30:18
Bij MedicalRescue.NL noemen we dat een Incident-Manager...

Overstromingsgebieden zijn niet het exclusieve domein van REDNED, toch hoor ik dat tussen de regels door klinken..

Wij laten ons graag in overleg aansturen door deskundige mensen.. En in overleg met onze incident-managers kan er heel veel..  Wij gebruiken wat andere technieken en onze mensen zijn of worden getraind om met wildwater omstandigheden en c.q. overstromingsgebieden te opereren. Daarbij gebruiken we wat andere technieken en andere middelen dan REDNED reddingsbrigades...

Het is van belang dat de mensen die ons willen aansturen weten wat we doen, met welke technieken.. Ik zie alleen bijvoorbeeld de gemiddelde redned opgeleide persoon niet iemand uit een wals redden of uit een keerwater via de hoofdstroom een crossing te maken. Ik zie ook een vlet niet in de buurt van een wals komen.
Dus de taak voor overstromingen en evacueren, heb je veel kennis en middelen voor nodig, waar REDNED niet overbeschikt.. Laat staan dat een OVD-R over die kennis beschikt..

Veel kennis uit zeeland is verloren gegaan.. Veel is gericht op strandreddingsbrigades.  Ik beschik zelf hellaas nog niet over alle kennis, maar ik ben dan ook meer bewust wat overstromingswater met je kan doen.. En je wilt echt niet in je overlevingspak met opgeblazen vest in een hoofdstroom van overstomingsgebied te komen, want dan verzuip je gewoon..  En ik denk dat mensen dat nog niet snappen..

En ook jij hebt gelijk: overstromingsgebieden zijn niet het exclusieve domein voor RedNed. De evacuatietaak ligt ook bij defensie en gezamenlijk bestaan afspraken over de taak- en rolverdeling. Verder heeft de politie een taak bij evacuaties op het land en buiten de deur houden van ongenode gasten. Ik mag hopen dat jullie op dat moment daar niet bij horen. Basisvoorwaarde is dan wel om je neer te leggen bij de centraal bepaalde commandolijnen en volgens mij ben jij dan degene die zich aan moet passen aan onze methoden, hoe goed die van jou ook mogen zijn. En volgens mij moeten onze leidinggevenden vooral op de hoogte zijn wat onze methoden, capaciteiten en grenzen zijn en hoe dat bij onze partners ligt.
En wederom plaats je jezelf op een voetstuk door in je laatste zin van dit citaat te suggereren dat onze mensen kneuzen zijn. Dat zullen de andere op het forum met oranje-bloed, je niet in dank afnemen. En is wederom niet echt een basis om goed in gesprek te komen met elkaar.
Luc


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2007, 20:34:57
Ik ben bang dat je gelijk hebt Luc. Ik zal mijn uitspraak iets verduidelijken.
Ik draai nog maar zo'n 30 jaar mee in dit wereldje van hulpverlening op de grens van land en water en heb het er ondanks alle moderne communicatiesystemen en ego's er nog niet op zien verbeteren sinds de tijd dat we alleen telefonsich contact hadden met de chef seinzaal en de meldkamers. Ik kan, mag en zal er niet over uitwijden maar insiders weten wel waar ik het over heb.
Waar ik voor vrees is dat er straks wederom iemand die korte tijd op een functie en locatie zit zaken gaat regelen waar hij in hoofdzaak alleen theoretische kennis van heeft omdat bepaalde hulpverleningen nu eenmaal niet zo vaak voorkomen.

Kees  8)

Ha Kees,

Ik praat uit mijn eigen ervaring op het strand waarbij toen al met respect plaatsgemaakt werd voor iemand met meer ervaring. Het stuk OVD-R geldt inderdaad voor de puur sang reddingsbrigade-situaties. Dus volgens mij hoeven we niet de angst te hebben dat een Rescue 3 met extra benzinetank uitvaart voor een gekapseisd schip ter hoogte van het vml REM-eiland en daar de leiding op zich neemt....

Luc