Rol OVD-R

Auteur Topic: Rol OVD-R  (gelezen 20543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #70 Gepost op: 15 maart 2007, 00:35:06
Kijk hier even Rolf, dan weet je het!

http://www.hdk.nl/pool/3/documents/PDF%20grip-kaartje.pdf



Ff voor mijn beeldvorming, want ik raak ondertussen het spoor bijster. Wie hoort er bij welke GRIP situatie en waar hoort die thuis? En hebben we dan ook nog een figuurtje rondrennen in het OT of BT of vallen wij binnen het GRS. Als je het Rampenspel in wil moet je het ook kunnen spelen.

Ik denk dat we bij een aantal reddingsbrigades een eind komen, maar er is geen regelmaat! Ongeveer het zelfde als het zuurstofverhaal. Begin en verstevig de basis en ga vandaaruit werken. Regionaal kom je er beter uit en kan je samen continuiteit waarborgen. Ben ook heel nieuwsgierig hoeveel CvD-R-en RN KNBRD tot z'n beschikking heeft?

RR (as zaterdag weer opschalen tot en met GRIP 3)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #71 Gepost op: 15 maart 2007, 08:38:49
Hey Kantjeboord,

kaarten heb ik en het voordeel van mijn huidige positie kan ik ze ook met één druk op de knop activeren, welk GRIP scenario dan ook.

Alleen zoals je het ook al aangeeft moet een reddingsbrigade niet per definitie plaats hebben in een COPI overleg. Maar als een soort lokaal/ regionaal deskundige erin gevraagd worden, zoals bijvoorbeeld een GAGS. Deze persoon kan als "aanhangsel" aan een OvD-B of OvD-G gehangen worden.

Over de uitvoering van de reddingsbrigade taken en de commando voering hierover heb je idd wel een "officier" nodig, maar ik prefereer een ander titel, omdat je echt een toontje lager zingt dan een OvD-B of OvD-G.

RR (hïerarchisch aan de top van de voedsel keten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #72 Gepost op: 15 maart 2007, 11:04:34
In mijn ogen kan een inzet door reddingsbrigades best olv een OVD-R. Deze is aanwezig voor coordinatie. De leiding blijft berusten bij een OVD-B.

Bij een incident in de regio Gelderland Zuid rijdt bij een alarmering van brandweerduikers/reddingsbrigade de OVD-B van Culemborg altijd mee. Ook al is er een OVD van de betreffende gemeente aanwezig. De OVD van de betreffende gemeente heeft de leiding, de OVD duikers/reddingsbrigade coordineert de inzet van zijn eenheden.

Het kan in mijn ogen dus best zo zijn dat een OVD-R wordt meegealarmeerd en onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke OVD-B de varende eenheden begeleidt/coordineert.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #73 Gepost op: 15 maart 2007, 17:37:04
In mijn ogen kan een inzet door reddingsbrigades best olv een OVD-R. Deze is aanwezig voor coordinatie. De leiding blijft berusten bij een OVD-B.


Hier klopt iets niet in deze zinnen. je zegt hierin dat zowel de OVD-R én de OVD-B de leiding hebben.
Wat wel kan is je eerste zin. Dat de OVD-R de leiding heeft over de reddingsaktie. Mocht hij of zij dan ook in het COPI gevraagd worden dan klopt je laatste zin, tenzij de burgemeester iets anders wil.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #74 Gepost op: 15 maart 2007, 17:40:59

Over de uitvoering van de reddingsbrigade taken en de commando voering hierover heb je idd wel een "officier" nodig, maar ik prefereer een ander titel, omdat je echt een toontje lager zingt dan een OvD-B of OvD-G.

RR (hïerarchisch aan de top van de voedsel keten)

Ben ik helemaal met je eens Rolf, met de benaming "officier" kan er onderling verwarring ontstaan over competenties van verschillende eenheden.

enne, begrijp ik uit je laatste opmerking dat jij vanavond kookt?  ;D


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 17 maart 2007, 12:17:04
Tijd voor een modern sprookje............Er was eens een gaswolk die vanuit zee zorgde voor hevige irritatie van de ogen van de badgasten op het strand. En dan "kijken" hoe lang het duurt eer men iets weet en wat voor actie er wordt ondernomen.

Kees  8)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #76 Gepost op: 17 maart 2007, 16:05:55
Jazeker, het blijft een sprookje........Mensen die geloven dat er alleen een strand bestaat en geen binnenwater waarop zich dat soort ongevallen wel voor kuunen doen.  ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #77 Gepost op: 17 maart 2007, 17:18:18
enne, begrijp ik uit je laatste opmerking dat jij vanavond kookt?  ;D

Paula,

ik had het eten klaar, maar een centralist, zal geen naam noemen, stuurde je telkens weg, dus is het eten nu koud!


Rob en Kees,

maar denken jullie dat de OvD-R daar dan een verbeterende rol in kan spelen? Ik wil niet iedereen over één kam scheren, maar heb toch mijn twijfels over de competenties van personen die in een dergelijk scenario de scepter moeten gaan zwaaien binnen de regionale reddingsbrigades. Reddingsbrigades zijn ondersteunend aan de andere OOV diensten. Pas je aan in dat format.

RR (opschalen met één druk op de knop)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #78 Gepost op: 17 maart 2007, 17:34:23
RR,

Ik denk dat een OVD-R een duidelijke rol kan spelen bij de hulpverlening. Hij/Zij weet als geen ander wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn van vaartuigen en bemanningen die zijn of worden ingezet. Ik weet dat de inzet van RB ondersteunend is en onder verantwoordelijkheid vallen van een OVD-B (o ja.......en de OVD-G). Op een rampterrein lopen meerdere OVD-s rond. Niet alleen van andere disciplines, maar ook meerdere OVD's van de brandweer. Waarom zou een OVD-R daar geen goede rol in kunnen vervullen.

Binnen RedNed wordt op dit moment hard gewerkt aan een beschrijving (kwalificatieprofiel, competentieprofiel etc) van de OVD-R. Die komt er dus wel.

Ik ben het zeer met je eens..........wie gaan de scepter zwaaien (zucht).


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #79 Gepost op: 17 maart 2007, 22:20:02
RR, het was maar om aan te geven dat niemand er toen een antwoord op had en als ik zo in mijn kristallen bol kijk naar alle waarschijnlijkheid met alle OVD-geleerdheid nog steeds niet. Al 20 jaren eerder zoiets meegemaakt waarbij je de gaswolk zelfs over zag drijven. Voordat er toen een meetploeg op pad was had de gaswolk zich inmiddels al verplaatst naar België en is het geheel een stille dood gestorven.  ;D

Kees  8)