Rol OVD-R

Auteur Topic: Rol OVD-R  (gelezen 20274 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #40 Gepost op: 1 februari 2007, 15:59:35
Sommigen zullen me hierna het liefst afschieten. Het zij zo.
Je bent pas ILS Surf Lifeguard na het behalen van je B-diploma. Voordien ben je Junior Lifeguard en dus geen volwaardig strandwachter.
De ervaren strandwachter kan indien geschikt worden ingezet als postcommandant en pas na een aantal jaren als postcommandant kan men in mijn optiek als ASC functioneren.
Verder lopen er helaas nog steeds mensen rond die het B papiertje gehaald hebben maar er nog steeds geen hout van snappen. Dus zal de opleiding/examinering drastisch moeten veranderen, waar men gelukkig inmiddels ook mee bezig is.
Strandwachter is zowat de enige functie in ons land waar je na het behalen van je papiertje op je 17e professional kan noemen. Alleen neemt de klant dit niet serieus en terecht! Dan begint het namelijk pas.
Als we nu eerst eens langs de hele kust het strandwachtspul op hetzelfde niveau brengen en geen kinderen onder de 18 als strandwachters mee te laten lopen maar A gediplomeerden als overcompleet mee op pad te sturen met goede Lifeguards die ook nog eens hun kennis over kunnen brengen dan zijn we aardig op weg.

Sluit me aan bij RR, wil niet gelijk mee in het OVD spel.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 1 februari 2007, 16:49:22
Uitkijk,

ik schiet je absoluut niet af, maar verwelkom je oprechtheid. Alleen nuanceer ik het zogenaamde "grut" en het kaf van het koren en kijk naar personen die momenteel ASC of teamleider of postcommandant of ploegleider zijn in mijn regio. Heel weinig hebben de kennis waar het uiteindelijk om gaat. En degene die de kennis wel hebben en eventueel wel door zouden kunnen gaan voor een functie als OvD-R, die hebben geen leidinghebbende functie binnen hun eigen reddingsbrigade.

Mooi voorbeeld is Erny, geen ploegleider, maar ik ben van mening dat hij bij incidenten wel goed repressief de zaak op rolletjes krijgt en de hulpverlening netjes structureerd. Maar hij is ook geen twintig meer, maar heeft wel een dosis kennis in huis om zich aan te sluiten bij een andere OvD en daar de zaken van de reddingsbrigades te behartigen.

Maarten,

in de structuur van de RVR past een OvD-R. Bij de inzet van meerdere flottieljes en/of meerdere incidenten. Maar bij een incident op één van de Randmeren waarbij er meerdere hulpverleningsregio's meewerken en meerdere discipline's of instanties aanwezig zijn heb je meer aan goede communicatie, dus aan een werkplek voor een centralist. Want de ter plaatse zijnde OSC neemt dan de beslissingen aan de hand van de info die de centralist hem geeft. In deze heeft de centralist een belangrijkere rol dan een OvD-R.

Misschien is het verstandiger om die functie eens wat meer onder de loep te nemen dan de OvD-R functie. Want elk incident valt of staat bij communicatie.

RR (hahaha MKA uitgifte-centralist)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 1 februari 2007, 17:50:13
Mooi voorbeeld is Erny, geen ploegleider, maar ik ben van mening dat hij bij incidenten wel goed repressief de zaak op rolletjes krijgt en de hulpverlening netjes structureerd. Maar hij is ook geen twintig meer, maar heeft wel een dosis kennis in huis om zich aan te sluiten bij een andere OvD en daar de zaken van de reddingsbrigades te behartigen.
Vond 5 jaar ploegleider wel mooi. Overigens was ik net als bAdemArk op mijn 18e ploegleider (met strandwacht b! :P) en vond ik het op mijn 23/24e wel mooi geweest en tja RR...dat je mijn jeugdige leeftijd er nu weer bij moet halen...
Nu je het zo omschrijft is de OVD misschien wel een aardige doergroei functie voor uitgerangeerde PL's.

Zoals ik al eerder ergens heb gezegd bestaat de OVD functie nu eigenlijk al en is die juist van belang bij brigade overschrijdende werkzaamheden. Bij een eigen brigade inzet (ook al is die met 6 of 8 boten) heb je de reguliere kanalen. Hier is de ploegleider (of eventueel ASC) samen met de centralist spin in het web. Het wordt pas interessant bij mult disciplinair/ multi brigade werk. Daar schuift in de huidige situatie de PL (of diens vervanger) automatisch door naar een soort OVD functie. Dus als je dit wilt formaliseren is het voor een groot deel vooral het labeltje plakken!
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #43 Gepost op: 1 februari 2007, 18:13:06
Wat vinden jullie?

Zou een OvD-R ook ingezet moeten worden bij een incident waarbij meerdere brigades betrokken zijn, maar waar de rampenvloot niet ingezet wordt?
Of daadwerkelijk alleen als OvD van de rampenvloot?

Zo werkt het bij ons al 8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #44 Gepost op: 1 februari 2007, 19:53:09
Zo werkt het bij ons al 8)

En welk labeltje, om op Erny in te haken, zit er dan bij jullie opgeplakt?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #45 Gepost op: 1 februari 2007, 20:45:34
Nu je het zo omschrijft is de OVD misschien wel een aardige doergroei functie voor uitgerangeerde PL's.

Erny,

ik voldoe ook aan het profiel van de uitgerangeerde PL's. 18 jaar met motordrijver, strandwacht B en door bestuur aangewezen als Ploeg leider.

Maar ik ben dagelijks nog steeds betrokken bij de hulpverlening en ik ben van mening dat we het niveau van de OvD-R niet moeten gaan vergelijken met een OvD-G of OvD-B. Het door RN KNBRD geinstrueerde incident-management van enige jaren geleden is absoluut onvoldoende. De incidenten die vragen om een OvD-R zijn dusdanig spaarzaam dat hij of zij er nimmer bedreven ik kan worden. De opleiding die nu voorgedragen wordt is wel zwaar voor een vrijwilliger en is dat rieel?

En dan op een ander traject, is de OvD-R regionaal verbonden aan een hulpverleningsregio of moet/ kan elke reddingsbrigade een OvD-R leveren of in dienst hebben? Enige kennis van zaken in een regio is toch wel van belang denk ik. Dus aan de hand van de gestelde vacature hier eerder door mij moet de OvD-R ook nog een regio gebonden ingezet kunnen gaan worden. Nu weet ik van een aantal reddingsbrigades dat zij elkaar niet goed liggen en dat dat soms heel bizarre vormen aanneemt, maar hoe moet een OvD-R hierin participeren tijdens een directe repressieve uitvoering van een hulpverlening?

RR (functie schaal????)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #46 Gepost op: 1 februari 2007, 21:19:15
Voorop gesteld, ik denk dat REDNED wel op de goede weg zijn.. Het duurd mij alleen te lang..

De OVD-R functie moet een wel een zwaar gewicht zijn en geen man van 20 jaar zonder enige ervaring of alleen als strandcommandant.. (En dat is waar ik wel bang voor ben..)

Ik zou heel graag zien dat REDNED leerstof veel meer Swiftwater bevat.. En die technieken zijn erg praktisch ook bij vlakwater reddingen. Het verruimd je scoop zo enorm. En echt niet met heel veel meer opleidings inspanning..
Het enige is dat Nederland te weinig geschikte trainingsmogelijkheden heeft om met snel stromend water te werken, maar elke redned-er en knrm-er zou die training moeten doen desnoods verwerkt in REDNED leerstof..

Ik ben er absoluut voor dat REDNED dat serieus neemt en blij te horen dat ze dat ook doen, of gaan doen.. Laat ze zich maar eens echt verdiepen in overstromingen en de bijbehorende uitrusting..

Lees anders dit relaas even van de ILSF site en onderdeel is van Rescue Project 3. http://www.ilsf.org/word_pdf/Flood_Rescue.pdf


Hee laat je de KNRm er even buiten, hou het maar bij reddingsbrigbrigade geneuzel , dan ga je ver genoeg.

Res ( die behalve in de Maas bij Venlo nog nie veel swift water gezien heeft , al ik het hier zo lees moet dat toch wel heeeeeel gevaarlijk zijn)
NoordBorgh go's North again in 2009


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 1 februari 2007, 21:27:26
Hee laat je de KNRm er even buiten, hou het maar bij reddingsbrigbrigade geneuzel , dan ga je ver genoeg.

Res ( die behalve in de Maas bij Venlo nog nie veel swift water gezien heeft , al ik het hier zo lees moet dat toch wel heeeeeel gevaarlijk zijn)
Res...een smalle diepe mui is ook swiftwater!  8)
(je weet wel die handige doorgang met de boot over het bankie heen  ;D)
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #48 Gepost op: 1 februari 2007, 22:01:17
En welk labeltje, om op Erny in te haken, zit er dan bij jullie opgeplakt?
Ik begrijp even niet wat je bedoelt met labeltje? :-[


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #49 Gepost op: 1 februari 2007, 22:02:34
Res...een smalle diepe mui is ook swiftwater!  8)
(je weet wel die handige doorgang met de boot over het bankie heen  ;D)

tussen het bankie door lijkt me handiger, ik ben nog nooit een bank halverwege een mui tegengekomen.