Rol OVD-R

Auteur Topic: Rol OVD-R  (gelezen 20252 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #50 Gepost op: 1 februari 2007, 22:05:57
tussen het bankie door lijkt me handiger, ik ben nog nooit een bank halverwege een mui tegengekomen.
haha..ja je hebt gelijk....in de praktijk ook wel "gaatje" genoemd
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 2 februari 2007, 01:43:39
Wat vinden jullie?

Zou een OvD-R ook ingezet moeten worden bij een incident waarbij meerdere brigades betrokken zijn, maar waar de rampenvloot niet ingezet wordt?
Of daadwerkelijk alleen als OvD van de rampenvloot?
Zo werkt het bij ons al 8)
En welk labeltje, om op Erny in te haken, zit er dan bij jullie opgeplakt?

Jij zegt dat een soort van OvD-R bij jullie al gebruikelijk is. Hoe noemen jullie die functie dan?
Heet dat ook daadwerkelijk een OvD-R?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #52 Gepost op: 2 februari 2007, 14:39:09
Voor mijn beeld kan een ASC prima ook OVD-R zijn, al dan niet vanaf een post. Duidelijke afspraken waarneer er meerdere brigades aan 1 actie deelnemen is het voor de hand liggend dat er 1 persoon de leiding heeft en iedere brigade over zijn mensen. Zelf heb ik er geen problemen mee als leden van een andere brigade mij aansturen, er van uitgaande dat ze hiertoe geschikt zijn. Momenteel wordt de OVD/R functie veelal vervuld door een ASC van de brigade waarbij het incidnet in zijn gebied plaats vindt. Brigades die komen assisteren vallen onder de leiding van de brigade waarin het incident begint, mits er anders wordt afgesproken.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 2 februari 2007, 15:17:29
Zelf heb ik er geen problemen mee als leden van een andere brigade mij aansturen, er van uitgaande dat ze hiertoe geschikt zijn. Momenteel wordt de OVD/R functie veelal vervuld door een ASC van de brigade waarbij het incidnet in zijn gebied plaats vindt. Brigades die komen assisteren vallen onder de leiding van de brigade waarin het incident begint, mits er anders wordt afgesproken.

9910001  
910001,

En als je 'm niet geschikt vindt? Of iemand anders 'm niet geschikt vindt?

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #54 Gepost op: 2 februari 2007, 15:29:59
Dan zal ik in overleg met hem/ haar gaan waarneer er tijd voor is en bij geen tijd gewoon doorgaan of waarneer het helemaal fout gaat gewoon overheen stappen en overnemen, maar niet zonder overleg en alleen bij grove fouten. Naar afloop van incident goed nabespreken en aan de brigade vragen waarom hij/zijn de leiding heeft gekregen. Hierbij het bestuur van deze brigade er op wijzen dat ik hem/ haar niet geschikt vindt. Echter ken je de buurtbrigades en weet we wie de leiding heeft en weet je dus ook of er wel of niet op kan bouwen en zelf hoef ik hier niet over te twijfelen.

Een andere optie is om als collega leidinggevende er naast te gaanstaan en te helpen met aanwijzingen waardoor er een leerproces kan ontstaan, mits ze hiervoor openstaan.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 2 februari 2007, 17:03:54
Dan zal ik in overleg met hem/ haar gaan waarneer er tijd voor is en bij geen tijd gewoon doorgaan of waarneer het helemaal fout gaat gewoon overheen stappen en overnemen, maar niet zonder overleg en alleen bij grove fouten. Naar afloop van incident goed nabespreken en aan de brigade vragen waarom hij/zijn de leiding heeft gekregen. Hierbij het bestuur van deze brigade er op wijzen dat ik hem/ haar niet geschikt vindt. Echter ken je de buurtbrigades en weet we wie de leiding heeft en weet je dus ook of er wel of niet op kan bouwen en zelf hoef ik hier niet over te twijfelen.

Een andere optie is om als collega leidinggevende er naast te gaanstaan en te helpen met aanwijzingen waardoor er een leerproces kan ontstaan, mits ze hiervoor openstaan.

9910001
Interessant. Ik weet niet of dat kan een beslissing betwisten. Wij hebben laatst wel iets dergelijks gedaan met een beslissing van de Kustwacht (aktie bij Pampus). Wij kwamen als eerste aan en werden naar het eiland gestuurd, daar zat een gedeelte van de opvarenden. We besloten echter eerst naar het bootje in nood te gaan, De mensen daarop zijn meer in gevaar als de mensen op het eiland oordeelden wij. Mensen van het eiland afhalen kan altijd nog. We hebben daar niets meer van gehoord. Maar wij zijn dan ook geen SAR eenheid. Dat een KNRM boot (wel SAReenheid) zoiets doet kan ik me niet voorstellen.  Als iedereen zijn eigen normen aanlegt aan de andere kant kan dat ook slecht uitpakken voor een aktie.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #56 Gepost op: 2 februari 2007, 18:00:54
Jij zegt dat een soort van OvD-R bij jullie al gebruikelijk is. Hoe noemen jullie die functie dan?
Heet dat ook daadwerkelijk een OvD-R?

er hangt geen naam aan, maar 99001 verwoord het uitstekend :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 2 februari 2007, 23:31:35
er hangt geen naam aan, maar 99001 verwoord het uitstekend :)

Het is me duidelijk, dank je ;)

Waar staan de letters ASC voor?
Accident Scene Commander (variant op OSC)?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #58 Gepost op: 3 februari 2007, 07:34:45
Maarten, dit is een Algemeen Strand Commandant, bij onze oosterburen heet dit een Wachleiter of Einsatzleiter en voor de hulpverlening in het binnenland heeft men het over Bezirksleiter (afdelingshoofd) in de USA bijv. spreekt men over een Senior Lifeguard of Lifeguard Captain, dus we kunnen vast ook nog wel wat andere leuke namen verzinnen.  ::)

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #59 Gepost op: 3 februari 2007, 11:14:45
Als een incident-manager C.Q. OVD-R een beslissing neemt om jou naar iets anders te sturen dan dat ene incident, dan vind ik dat je "ongewenst eigen initiatief "(= OEI=actie) moet voor komen..

Ik gebruik bij voorkeur de term Incident-manager, omdat die "bedrijfsproces-rol " kan verschuiven van persoon.. Eerst is dat de centralist, of ASC en bij een groter incident is dat de OVD-R en bij nog grotere incident is de CVD.. of welk ander poppetje dan ook wat op dat moment slim is..

Dat betekend dat als jij als inzet eenheid nodig vind om af te wijken, dat je dat in overleg doet met de incident-manager, c.q. OVD-R. Als je op weg bent naar Incident en je komt onderweg iets tegen, meld je dat met spoed aan de incident-manager en geef je een korte site-rap over de situatie.  Maar de Incident-Manager kan het nodig vinden, dat jij specifieke kennis en kunde of middelen hebt, die elders nodig zijn. En dat een andere eenheid deze situatie overneemt..  Zo'n beslissing van de incident-manager heb je dan te slikken, En pas in de evaluatiefase mag je piepen, zeuren, beargumenteerd vertellen waarom jij vind dat dat anders had ge moeten..

Maar OEI acties moet je echt voorkomen.. Anders denkt een Indicent-manager dat iets al is opgelost, terwijl dat helemaal niet het geval is..