GRIP 3 Zeer grote Scheepsbrand - Velsen-Noord 30-01-2007

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote Scheepsbrand - Velsen-Noord 30-01-2007  (gelezen 108308 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #330 Gepost op: 24 mei 2007, 15:12:54
Het mooie is vaak dat er altijd een einde komt aan een verhaal of gebeurtenis. Zo ook vandaag. We kunnen vandaag, donderdag 24 mei, in boeken zetten als dé dag dat Willem van der Zwan de provincie Noord-Holland verliet. Troosteloos gadegeslagen door een handjevol mensen. Het schip dat ooit één van de wereldzeeën op moest gaan om te gaan vissen heeft dat uiteindelijk nooit mogen doen. Het schip viel ten prooi aan de vlammen....

ADIEU WILLEM VAN DER ZWAN....
EEN BEHOUDEN VAART      WAAR JE OOK HEEN GAAT     :'(


Stoppen nou hoor Marco!
Straks moet ik nog huilen!  :'( :'(
Zijn toch vijf dagen van mijn leven...  :-X ;D ;D ;D


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #331 Gepost op: 24 mei 2007, 15:34:56
Stoppen nou hoor Marco!
Straks moet ik nog huilen!  :'( :'(
Zijn toch vijf dagen van mijn leven...  :-X ;D ;D ;D

Brandschip Velsen op weg naar sloop
VELSEN De uitgebrande vistrawler Willem van der Zwan is donderdag afgevoerd naar de sloper.
Op 30 januari ontstond er brand aan boord van het schip in de haven van Velsen. Bedrijven en bewoners van woonboten moesten enkele dagen worden geëvacueerd door de grote rookoverlast.
De afgelopen tijd is gekeken of delen van het schip nog bruikbaar waren. Dat bleek niet zo te zijn. Het schip wordt nu over de Noordzee naar Dordrecht gesleept. Daar wacht het schip de sloop.

www.rtvnh.nl


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #332 Gepost op: 24 mei 2007, 15:50:01
Mocht iemand aankomsttijden weten hou ik me aanbevolen :)


Marco ACH

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #333 Gepost op: 24 mei 2007, 19:55:56
Stoppen nou hoor Marco!
Straks moet ik nog huilen!  :'( :'(
Zijn toch vijf dagen van mijn leven...  :-X ;D ;D ;D

Wel vijf hele mooie dagen toch Ruud?
Take a picture of something you see


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #334 Gepost op: 20 juni 2007, 21:03:37
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article2051382.ece?secId=529

Uitgebrande vistrawler lag illegaal aan kade Velsen-Noord

Gepubliceerd op 20 juni 2007, 19:14
Laatst bijgewerkt op 20 juni 2007, 19:31
Foto: United Photos VELSEN -

De vistrawler Willem van der Zwan  SCH302, waarin op 30 januari in Velsen-Noord een grote brand ontstond, had geen vergunning om voor langere tijd werkzaamheden te mogen verrichten. Dat staat in een onderzoeksrapport dat woensdagavond in Velsen bekend is gemaakt.

Dit rapport en een rapport van het Instituut voor Veiligheids en Crisismanagement (COT) over de scheepsbrand concludeert onder andere dat de brandweer de brand sneller onder controle had kunnen krijgen als er eerder externe scheepsbranddeskundigen waren ingeschakeld. Tevens werden de omwonenden slecht op de hoogte gebracht van de omstandigheden en risico`s. Daardoor was niet iedereen bekend met de aanwezigheid van blauwzuurgas in de omgeving van het brandende schip.

De brand op de SCH302 ontstond op 30 januari tijdens werkzaamheden. Pas vier dagen later was de brandweer de brand meester.    

Lees het hele verhaal in het Noordhollands Dagblad van donderdag 21 juni


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #335 Gepost op: 20 juni 2007, 21:07:03
http://www.refdag.nl/artikel/1306565/Uitgebrande+vistrawler+Velsen+had+geen+vergunning.html

Uitgebrande vistrawler Velsen had geen vergunning

VELSEN (ANP) – De vistrawler Scheveningen 302, waarin op 30 januari in Velsen-Noord een grote brand ontstond, had geen vergunning om voor langere tijd werkzaamheden te mogen verrichten. Dat bleek woensdag uit een rapport naar de vergunningverlening dat in opdracht van de gemeente Velsen is gemaakt.

Dit rapport en een rapport van het Instituut voor Veiligheids en Crisismanagement (COT) over de scheepsbrand werden woensdagavond in Velsen gepresenteerd.

Het COT concludeert dat de bestrijding van de brand over het algemeen redelijk goed is verlopen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #336 Gepost op: 20 juni 2007, 21:25:34
Niet echt boeiende foto's maar toch....





De rest staat op http://www.incidentnet.nl/2007/20070620w


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #337 Gepost op: 21 juni 2007, 07:56:50
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article2051382.ece?secId=529

Uitgebrande vistrawler lag illegaal aan kade Velsen-Noord (UPDATE)

Gepubliceerd op 20 juni 2007, 19:14
Laatst bijgewerkt op 20 juni 2007, 22:35

De brandbestrijding op de Willem van der Zwan, die begin februari volledig uitbrandde, had veel beter gekund. Als er schuim van Corus gebruikt was én als bergers van Wijsmuller eerder waren ingezet had de brand minder lang geduurd. Gisteren werd ook bekend dat de werkzaamheden aan het schip illegaal waren.

Dat concludeert het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) in een rapport dat is opgesteld voor de gemeenten Velsen, Beverwijk en de Hulpverleningsdienst Kennemerland. Ook is gebleken dat voor de werkzaamheden aan het schip helemaal geen vergunning was verleend. Daarmee waren de werkzaamheden op het schip illegaal. De politie heeft dit feit, en het ontstaan van de brand, nog in onderzoek.

Op 30 januari werd groot alarm geslagen op de Willem van der Zwan Scheveningen 302. De brand had grote gevolgen. Snelweg A9 moest gedeeltelijk afgesloten worden en omwonenden en bedrijven werden geëvacueerd. Pas vier dagen na de alarmering was de brand onder controle.


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #338 Gepost op: 21 juni 2007, 11:43:00
@ Allen

Enige delen, uit de door Palmpie snel en adequaat verzamelde berichten, vielen mij extra op:

"Dit rapport en een rapport van het Instituut voor Veiligheids en Crisismanagement (COT) over de scheepsbrand concludeert onder andere dat de brandweer de brand sneller onder controle had kunnen krijgen als er eerder externe scheepsbrand deskundigen waren ingeschakeld."

Logisch volgende conclusies op deze (korte) informatie:

1) De brandweer beschikt zelf niet over voldoende deskundigheid om scheepsbranden, zo snel als tactisch en technisch mogelijk is te bedwingen; terwijl zij ook voor deze branden het wettelijke geregelde zorgmonopoly op de brandpreventie en -bestrijding heeft. Als deskundigen zich zouden laten betrekken dienen zij elke aansprakelijkheid voor hun adviezen vooraf af te wijzen gelet op de Brandweerwet 1985 en BW 3, art. 14 en 15.
(Vraag blijft waar en hoe die deskundigen hun theoretische en praktische deskundigheid toetsbaar hebben opgedaan en of de bluseenheden bereid zijn op uitsluitend hun adviezen op te treden.)

2) Als de brandweer inderdaad niet over deze specifieke deskundigheid beschikt (ik begrijp niet waarom dat zo is, gelet op de overlap met andere voorkomende brandsituaties en de generalisaties van probleemoplossing die daaruit logisch volgen) dan is de brandweer ook niet deskundig om over het brede gebied van de brandpreventie (dat is inclusief repressieve preparatie) vooraf aan vergunning behoorlijk (deskundig) te adviseren aan het bevoegd gezag.


De volgende tekst legt dit probleem bloot:
"Ook is gebleken dat voor de werkzaamheden aan het schip helemaal geen vergunning was verleend. Daarmee waren de werkzaamheden op het schip illegaal."

De werkzaamheden worden hier als 'illegaal' gepresenteerd 'omdat' er geen vergunning was verleend. Het zou daarbij dan moeten gaan om een gebruiksvergunning en/of milieuvergunning.

Dat wordt interessant voor alle bedrijfsactiviteiten die niet over één of meer van dergelijke vergunningen beschikken en wel vergunning plichtig zijn.
Maar wat heeft men aan een vergunning als de wettelijke adviseur onvoldoende deskundig is voor de in die vergunning opgenomen brandpreventieve en repressieve specifieke voorwaarden?

Ook schreef de pers:
"De brandbestrijding op de Willem van der Zwan, die begin februari volledig uitbrandde, had veel beter gekund. Als er schuim van Corus gebruikt was én als bergers van Wijsmuller eerder waren ingezet had de brand minder lang geduurd."

Het had veel(sic!) beter gekund. Verwijt 1.
Men had schuim, en nog wel van Corus, moeten gebruiken bij deze brand (?). Verwijt 2.
Als ook daarbij de bergers, juist die van Wijsmuller(?) en dat zonder enige wettelijke bevoegdheid en deskundigheidstoets vooraf, waren ingezet dan was de brand eerder geblust. Verwijt 3. (Merknamen adverteren doet begeren?)

Op deze beoordelingen volgt dan een conclusie van de commerciële COT BV, die dan over meta-deskundigheid op het gebied van brandweerzorg en scheepsbranden moeten beschikken:

"Het COT concludeert dat de bestrijding van de brand over het algemeen redelijk goed is verlopen."

Gebonden als ik ben als onderzoeker aan de normen van onderzoek en de wetenschappelijke methode (logica), zou ik in redelijkheid nooit een conclusie kunnen opstellen die ingaat tegen bovengenoemde verwijtende, en, naar ik mag hopen, feitelijk en theoretisch onderbouwde en toetsbare beoordelingen.

Ik ben zeer benieuwd welke brandtechnische en -tactische onderzoeksresultaten de brandbestrijding als:  'over het algemeen goed is verlopen', kunnen verkopen.
Mij zijn dergelijke onderzoeksfeiten en -resultaten (nog) niet bekend geworden.

Ook de definities van de begrippen 'over het algemeen' en 'redelijk goed', indien afgezet tegen bereikte resultaten, wekken mijn nieuwsgierigheid als onafhankelijke onderzoeker.

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #339 Gepost op: 21 juni 2007, 12:44:04
Volgensmij is dit het rapport? Gevonden op site Velsen.  ;)

http://www.velsen.nl/gvtmp/1EX@l!dpDcXL5Wf8xK1nmb5!BNDacKa19fs1WzcZ!js7tW8jhb9oWMdxXGwqyxTa/1580700610/EindrapportCOT11juni2007.pdf#xml=HTTP://www.velsen.nl/internet/asa/highlightxml.asa?sessionid=1EX@l!dpDcXL5Wf8xK1nmb5!BNDacKa19fs1WzcZ!js7tW8jhb9oWMdxXGwqyxTa&sqry=&sspec=&vdocid=

(edit: deze link scheen bij aanklikken niet te werken, volgensmij heb ik dat nu gefixt. Zie volgende postings voor alternatieve link)
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"