Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Blauwe meetbuisjes, blauwe testbuisjes, of varianten erop, vind de politie vast niet fijn om te horen.
Maar er zit helaas wel een kern van waarheid in.

Het komt wel voor dat politiemensen met ademhalingsproblemen (ten gevolge van rook) naar het ziekenhuis moeten. Ook bij de scheepsbrand in Velsen is,l volgens de NPB, geen rekening gehouden met de giftige stoffen. Hier een artikel daarover:

http://www.nu.nl/news/962313/10/Agenten_in_Velsen_blootgesteld_aan_giftige_rook.html

Agenten in Velsen blootgesteld aan giftige rook

Uitgegeven: 31 januari 2007 17:42
AMSTERDAM - Politieagenten zijn bij de brand op een schip in Velsen blootgesteld aan rook terwijl bekend was dat die giftige stoffen bevatte. Dat stelt de Nederlandse Politiebond (NPB).

De bond vraagt zich af waarom omwonenden en bedrijven woensdag is aangeraden ramen en deuren dicht te houden terwijl 'dienders vol in de rook worden geplaatst'.

Woensdagavond en -nacht is bij het brandende schip de Mobiele Eenheid ingezet om de omgeving te beveiligen. Volgens de NPB stonden zij in de rook zonder dat hun luchtwegen en hun huid werden beschermd.

De bond roept agenten die rook hebben ingeademd op om zich te laten onderzoeken door een bedrijfsarts. De NPB wil dat de ondernemingsraden nagaan hoe de risico's voor politieagenten tot een minimum kunnen worden beperkt.

In de haven van Velsen brak dinsdagmiddag brand uit op een vissersboot. Daarbij kwamen volgens de brandweer giftige stoffen vrij. Inwoners van Westzaan en Assendelft werd geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden vanwege een hoge concentratie blauwzuur en koolmonoxide.

De verschillende politiebonden, minbzk en het Nederlands Politie Instituut hebben zich dit ook aangetrokken en zijn een campagne gestart: www.je-weet-wel-beter.nl. Dit onder andere naar aanleiding van het rapport 'Blauwe testbuisjes' van de ACP

Centraal staat: "Zeg een AAA"
Afblijven
Afstand houden
Afwachten

Aanbevelingen die hierin worden gedaan zijn onder andere:
- Werkmethodes en protocollen opstellen voor optreden bij calamiteiten en rampen.
- Zorg voor juiste persoonlijke beschermingsmiddelen voor eenheden met een specifieke taak, zoals identificatie en opsporing.
- Maak een op veiligheid calamiteiten en rampen gerichte opleiding, voor zowel leidinggevenden als uitvoerenden.
- Wijs collega's op de drie A's.


Nu gaat het mij vooral om dat tweede punt, zorgen voor goede PBM's

Mijns inziens zouden agenten die wat dichter bij het vuur staan (soms letterlijk) persoonlijke beschermingsmiddelen moeten dragen, zoals een helm en ook iets van bescherming van de luchtwegen. En dan heb ik het niet over een bouwhelmpje en een masker, want dat is niet geschikt voor zulke situaties.

Ik dacht aan een eenheid die of perslucht draagt of die gasmaskers heeft. De reguliere eenheden moeten dan terugtrekken, omdat het voor hun te gevaarlijk is.
Perslucht dragende politie is al te vinden bij XTC teams (landelijke faciliteit ontmantelen) en bij de DSI. Gasmaskers worden door de ME al gebruikt. Ik vraag me alleen af of en gasmasker voldoende bescherming biedt bij giftige rook. Voordeel is wel dat je voorraad lucht niet op raakt.



Kijk bijvoorbeeld naar de Rotterdamse haven, daar komt het regelmatig voor dat er een gifitge stof of rook boven het gebied hangt. Voor agenten met een modkapje is dat niet veilig. Dan zou een eenheid met gasmaskers/ademlucht uitkomst bieden.


Wat vinden jullie, is een eenheid met perslucht of met gasmaskers nuttig?
(je kan je stem in de poll wijzigen, mocht je van gedachten veranderen)

Verder kan je in dit topic alles kwijt over 'blauwe meetbuisjes' en alles wat daarmee samenhangt.


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


KevinL

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2007, 02:42:50
Met dat nieuwe uniform kan je ze gerust ''gele meetbuisjes'' noemen!
http://www.blikopnieuws.nl/foto/200701221169464319_51874.jpg

 ;D ;D ;D ;D ;D


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2007, 12:16:16
Ik vind het niet nuttig, wat heeft de politie in de giftige rook te zoeken??

Als bekend is dat de rook giftig is moeten ze zich verplaatsen tot daar waar de rook niet meer is of minder giftig is om ook de burgers buiten de giftige rook te houden. Want dat is mijns inziens de belangrijkste reden dat politie bij een brand ter plaatse komt om het publiek op afstand te houden.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2007, 12:37:40
Tijdens het publiek weghalen kan het ook nuttig zijn indien zij in de rook staan.

Echter een speciaal team hiervoor lijkt mij wat overbodig.
Kan het niet zo geregeld worden dat bijvoorbeeld in elk voertuig een klein zuurstofmaskertje licht?

Misschien is dat wat makkelijker dan een geheel nieuw team te starten binnen de politie.


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2007, 12:38:01
Met een gasmasker is het filter maar voor 5 a13 uur te gebruiken dan moet je wissellen van filter en je moet ze zeer goed opbergen zo dat het filter gebruiksgereed blijft.

perslucht heeft als voordeel een geheel gesloten systeem  andere mogenlijkheid is een navelstreng met perslucht en communicatie
Je moet wel meer wisselen maar het is wel veiliger. de bouwmarkt kapjes werken allen voor stof en niet voor gas


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2007, 23:22:15
Ik vind het niet nuttig, wat heeft de politie in de giftige rook te zoeken??

Als bekend is dat de rook giftig is moeten ze zich verplaatsen tot daar waar de rook niet meer is of minder giftig is om ook de burgers buiten de giftige rook te houden. Want dat is mijns inziens de belangrijkste reden dat politie bij een brand ter plaatse komt om het publiek op afstand te houden.

Mee eens, maar het gebeurt wel dat ze in de rook staan.
Dan kan je twee dingen doen, of erop inspelen en de mensen van de juiste middelen voorzien, of inderdaad zeggen: de agenten komen het risicogebied niet meer in.

Ik ga voor het eerste, omdat ook in het risicogebied de orde gehandhaaft moet worden en politiemensen soms dus nodig zijn.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2007, 21:27:07
Inderdaad in het 1ste uur staan ze vaak in de rook om dat er nog geen meetploeg aanwezig is en ze het publiek op aftsandt moeten houden maar vergeet ook de fotografen niet, die moet je bijwijse van spreken uit het risico gebied slaan en dat lukt en mag alleen de politie
Mee eens, maar het gebeurt wel dat ze in de rook staan.
Dan kan je twee dingen doen, of erop inspelen en de mensen van de juiste middelen voorzien, of inderdaad zeggen: de agenten komen het risicogebied niet meer in.

Ik ga voor het eerste, omdat ook in het risicogebied de orde gehandhaaft moet worden en politiemensen soms dus nodig zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2007, 21:38:10
Waarom de politie nu ook al in de adembeschermende middelen bij brand  ???

Iedereen weet dat rook giftige stoffen bevatten,welke brand je ook hebt.Zelfs wij gaan niet onnodig in de rook staan zonder adembeschermende middelen,uitzonderingen daargelaten  :-X

De politie zal zelf in hun opleidingen hier meer bij stil moeten staan,en agenten nog meer erop moeten atenderen dat men niet in de rook gaat staan.Let wel,als de rook maar dik genoeg is laat je het wel uit je hoofd om in de rook te gaan staan.En anders puilen na 3 flinke teugen je longen vanzelf naar buiten,en zie je geen steek meer door de prikkende ogen.Een goed moment om toch maar bovenwinds te gaan staan.

Maar agenten geen adembeschermende middelen,want ik ga de gevolgen vrezen bij woningbranden :-X


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2007, 22:24:42
Maar agenten geen adembeschermende middelen,want ik ga de gevolgen vrezen bij woningbranden :-X

Dat ze naar binnen gaan bedoel je? Lijkt mij ook geen strak plan.

Ik zie het ook meer voor me als een aantal wagens van de ME, waarin een handjevol agenten met overall, helm en perslucht / gasmasker zit, die in actie komt bij calamiteiten (met rook of giftige stoffen) om daar de orde te handhaven. Zeker niet de gewone politieman/-vrouw, die zal zich moeten terugtrekken tot waar het veilig is.

Kijk bijvoorbeeld naar chemiebranden in de Rotterdamse haven, wannneer daar een wolk giftige troep over het land heen trekt, moeten er ook wegafzettingen bemand worden en moeten mensen gewaarschuwd worden (eventueel geevacueerd, maar dat is meer voor de brandweer). Als je dan toch politiemensen in de rook moet zetten, kun je ze beter goed uitrusten.
Dan heb je in ieder geval een betere situatie dan nu, waar agenten met een maskertje op in de rook staan :-X
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2007, 22:46:38
Dat er iets gebeuren moet, dat is duidelijk! Maar wat, daar ben ik nog niet uit! :|
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !