Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 72936 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2007, 01:06:18
Dat er iets gebeuren moet, dat is duidelijk! Maar wat, daar ben ik nog niet uit! :|

We horen het wel als je het weet :P

Maar serieus, waar gaan je gedachten naar uit?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2007, 10:00:03
Ik weet dat ze in de asbestsanering een systeem gebruiken waarbij er een kastje aan je riem hang, met een masker. Maar dan nog, weet ik niet of dit wel handig is  ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brigosaurus

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2007, 13:16:16
In de Botlek zijn de surveillancewagens uitgerust met vluchtmaskers. Géén inzetademlucht dus. Dat zou mijns inziens ook een verkeerde ontwikkeling zijn. Het redden en bestrijden van incidenten is een brandweertaak en moet dat ook blijven. De politie heeft verder ook niks te schaften bij CIN meldingen of chemische GRIP situaties. We zetten een brandweerman immers ook niet bij de afzetting met een streamlight met kegel. De politie heeft in die situaties een bijrolletje. Ruim afzetten. Daar moet ook genoegen mee genomen worden. Ik zeg tegen die jongens van mijnploeg ook altijd: De kracht van het collectief is genoegen nemen met een bijrol. Dat geldt binnen de ploeg zo maar ook in de volle breedte van de hulpverlening.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2007, 00:14:19
In de Botlek zijn de surveillancewagens uitgerust met vluchtmaskers. Géén inzetademlucht dus. Dat zou mijns inziens ook een verkeerde ontwikkeling zijn. Het redden en bestrijden van incidenten is een brandweertaak en moet dat ook blijven. De politie heeft verder ook niks te schaften bij CIN meldingen of chemische GRIP situaties. We zetten een brandweerman immers ook niet bij de afzetting met een streamlight met kegel. De politie heeft in die situaties een bijrolletje. Ruim afzetten. Daar moet ook genoegen mee genomen worden. Ik zeg tegen die jongens van mijnploeg ook altijd: De kracht van het collectief is genoegen nemen met een bijrol. Dat geldt binnen de ploeg zo maar ook in de volle breedte van de hulpverlening.

Maar daar stel je een aantal dingen: je zet de brandweerman niet bij een afzetting. Natuurlijk niet, maar als je een agent bij de afzetting zet, kan het zijn dat die toch lekker rook staat te happen (dan doe je het niet goed en een stofmaskertje helpt hierbij niet).
Kom je gelijk op de tweede voorwaarde, ruim afzetten. Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar ik ben ervan overtuigd dat dat niet altijd gebeurt (de term blauwe meetbuisjes is niet zomaar geboren).

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft de rol die je (wel of niet) moet innemen. Schoenmaker, blijf ook vooral bij je leest...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brigosaurus

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2007, 00:19:38
Maar daar stel je een aantal dingen: je zet de brandweerman niet bij een afzetting. Natuurlijk niet, maar als je een agent bij de afzetting zet, kan het zijn dat die toch lekker rook staat te happen (dan doe je het niet goed en een stofmaskertje helpt hierbij niet).
Kom je gelijk op de tweede voorwaarde, ruim afzetten. Dat is natuurlijk de ideale situatie, maar ik ben ervan overtuigd dat dat niet altijd gebeurt (de term blauwe meetbuisjes is niet zomaar geboren).

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft de rol die je (wel of niet) moet innemen. Schoenmaker, blijf ook vooral bij je leest...

Daar ligt dus ook een taak weggelegd voor DCMR en meldkamer die een groter plaatje van de situatie hebben.
Politiemensen krijgen inmiddels een veilige route en windrichting mee alvorens ze een afzetting aangewezen krijgen.
De blauwe meetbuisjes stammen dus eigenlijk uit het verleden.
Onverstandige pioniers daargelaten natuurlijk.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2007, 00:23:54
De blauwe meetbuisjes stammen dus eigenlijk uit het verleden.

Goed om te horen dat het in Rijnmond zo geregeld is, maar dat hele project "je weet wel beter", zeg eens AAA, is natuurlijk niet zomaar in het leven geroepen en ook het rapport "Baluwe tesbuisjes" geeft een ander beeld.

Ik denk dat Rijnmond (zoals vaker het geval is) voorop loopt in de ontwikkeling. Je moet ook wel met zo'n wereldhaven in de regio.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2007, 10:46:10
Je moet wel maatregelen treffen gezien de huidige arbowet gevingn,s eisen. dus inderdaad ruimer afzetten in de opleiding er ook op wijzen en er op blijfen wijzen
telkens weer.

misschien is er op dit gebied een grotere rol vor de ME weggelegd  Qinzetcriteria,ik doe maar een voorstel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2007, 20:59:14
dit kan er dus gebeuren.... :-X :-X :-X :-X

http://www.refdag.nl/artikel/1292457/Mensen+blijvend+ziek+door+ATF-brand.html

Mensen blijvend ziek door ATF-brand

DRACHTEN (ANP) – De rook die in mei 2000 vrijkwam bij de brand bij afvalverwerker ATF in Drachten heeft zeker vier mensen blijvend ziek gemaakt.

Dat meldde de Friese gedeputeerde Ton Baas dinsdag op een speciale avond voor de betrokkenen in schouwburg De Lawei in Dachten.

Bij ATF ging op 12 mei 2000 een loods met 480 ton chemisch afval in vlammen op. De gifwolk die bij de brand vrijkwam, veroorzaakte veel onrust in Friesland.

Na een uitgebreid onderzoek van de GGD in opdracht van de provincie Friesland blijkt dat vier mensen in elk geval en zes mensen mogelijk de luchtwegaandoening Reactive Airways Dysfunction Syndrome (RADS) hebben opgelopen. RADS ontstaat op korte termijn nadat mensen rook hebben ingeademd. De symptonen verdwijnen naar verloop van tijd, maar ze keren terug bij een herhaald contact met prikkelende stoffen, maar ook bij kou of bijvoorbeeld mist. Deze ’hyperreactiviteit’ van de luchtwegen manifesteert zich vooral in de eerste jaren, na verloop van tijd verminderen de klachten.
In het GGD-onderzoek zijn 77 mensen onderzocht. De vermeende slachtoffers waren op de dag van de brand in de buurt van ATF en ademden giftige rook in.
Donderdag krijgt de ATF–brand een volgend hoofdstuk. Dan doet de rechtbank in Leeuwarden uitspraak in een langlopende strafzaak tegen de drie directeuren van ATF. Het Openbaar Ministerie heeft werkstraffen en boetes tegen de verdachten geëist.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2007, 20:05:19
Lekkende tankauto bezorgt agenten hoofdpijn
Hattem - Agenten van de Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zijn woensdag 21 februari na een controle van een lekkende tankwagen langs de A28 bij Hattem met klachten van hevige hoofdpijn onderzocht in een ziekenhuis. Tegen de transporteur en de afzender van de lading, waarschijnlijk een afvalstof, is proces-verbaal opgemaakt. Met de agenten gaat het inmiddels beter.

Tijdens de controle van de tankwagen, omstreeks 11.30 uur zagen de agenten dat zich bij de voorste as van de tankwagen vloeistof op het asfalt lekte. De vloeistof kwam vermoedelijk uit een pomp op de tankwagen. Verder werd er in de buurt van de lekkage een penetrante geur waargenomen. Omdat uit de papieren van de chauffeur ook niet direct duidelijk werd om welke stof het ging, werd de tankwagen voor nader onderzoek apart gezet.

Volgens de chauffeur was de lading ‘proceswater’ dat van Schoonebeek naar een afvalverwerkingsbedrijf in Moerdijk werd gebracht. Tijdens het onderzoek zagen de agenten dat op de plek waar de tankwagen in eerste instantie had gestaan het asfalt door de vloeistof sterk was aangetas. Bovendien klaagden twee agenten over hevige hoofdpijn. Besloten werd de tankwagen direct naar de afzender terug te sturen om daar passende maatregelen tegen de lekkage te laten nemen. De zieke agenten zijn ter controle naar het UMC-ziekenhuis te Utrecht gebracht.

Tegen de transporteur uit Schoonebeek is proces-verbaal opgemaakt in verband met de lekkende lading en het vervoeren zonder geldige vervoersvergunning. De afzender van de lading, ook uit Schoonebeek, krijgt een proces-verbaal voor de onvolledige documenten. Er zijn monsters van de lading genomen die de juiste samenstelling van de vloeistof moeten vaststellen.


 
We zien dat het asfalt aangetast wordt door een onbekende vloeistof,er worden mensen niet goed van die stof.Maar ik begrijp dat we de vrachtwagen wel lekkend en al terug sturen? :o :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2007, 20:09:32
Lekkende tankauto bezorgt agenten hoofdpijn
(...)
 
We zien dat het asfalt aangetast wordt door een onbekende vloeistof,er worden mensen niet goed van die stof.Maar ik begrijp dat we de vrachtwagen wel lekkend en al terug sturen? :o :-X

Idd..... ::) ::) :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X