Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74405 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #360 Gepost op: 6 september 2016, 13:27:24
Ja en ?? Co is geen brand.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #361 Gepost op: 6 september 2016, 13:34:45
Blijft toch vreemd, brandweermensen moeten medisch goedgekeurd EN opgeleid zijn om ademlucht te mogen dragen.. En dan zetten we het vervolgens even bij een diender op z'n gezicht alsof er niets aan het handje is...


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #362 Gepost op: 6 september 2016, 15:09:32
Citaat van: FF4266 link=msg=1446087 date=1473161685
Blijft toch vreemd, brandweermensen moeten medisch goedgekeurd EN opgeleid zijn om ademlucht te mogen dragen.. En dan zetten we het vervolgens even bij een diender op z'n gezicht alsof er niets aan het handje is...

Ik ben nogal een leek op dat gebied. Ik heb het wel eens eerder meegemaakt maar dan met een lijkvinding. Een collega kreeg toen ook ademlucht op van de brandweer om het pand in te gaan.

Wat zijn de risico's precies van het dragen van ademlucht?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #363 Gepost op: 6 september 2016, 15:22:35
Citaat van: FF4266 link=msg=1446087 date=1473161685
Blijft toch vreemd, brandweermensen moeten medisch goedgekeurd EN opgeleid zijn om ademlucht te mogen dragen.. En dan zetten we het vervolgens even bij een diender op z'n gezicht alsof er niets aan het handje is...

Ik mag toch hopen dat een diender voldoende fit is om ademlucht te kunnen dragen zonder consequenties e050Dit staat los van eventuele scholing. Overigens is een groot deel van de scholing bij de brandweer gebaseerd op het werken met ademlucht in een omgeving met rook zoals blindlopen e.d. Daar was hier geen sprake van.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #364 Gepost op: 6 september 2016, 16:24:39
Citaat van: 7194 link=msg=1446098 date=1473167372
Wat zijn de risico's precies van het dragen van ademlucht?

Aan het gebruik van een ademluchttoestel zelf zijn geen risico's verbonden. Als je het nodig hebt is dat omdat de omgeving risico's in zich draagt: hitte, rook, CO of andere gassen. Het is natuurlijk wel handig als je weet hoe je met zo'n toestel om moet gaan, maar de basisprincipes zijn in dertig seconden uitgelegd.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #365 Gepost op: 6 september 2016, 16:42:39
Citaat van: 7194 link=msg=1446098 date=1473167372
Ik ben nogal een leek op dat gebied. Ik heb het wel eens eerder meegemaakt maar dan met een lijkvinding. Een collega kreeg toen ook ademlucht op van de brandweer om het pand in te gaan.

Wat zijn de risico's precies van het dragen van ademlucht?

Voor politiemensen in de surveillancedienst geen enkel risico. Als ze je even vertellen dat je goed moet uitademen is het nog mooier.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #366 Gepost op: 6 september 2016, 19:53:54
Citaat van: tower-ladder link=msg=1446086 date=1473161244
Ja en ?? Co is geen brand.

Wauw. Jij bent echt slim!

Het citaat uit het artikel gaat over en agent die adembescherming draagt voor de uitvoering van zijn taak,  in dit geval uitgereikt door de aanwezige brandweer. Het is dus een relevant artikel in het kader van de vraag "Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?".
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #367 Gepost op: 6 september 2016, 21:42:11
Dank je. Het gaat er in dit door Frank opgestartte topic of agenten adembescherming moeten krijgen om wanneer zij eerder dan de brandweer ter plaatse zijn bij brand een reddingspoging te kunnen ondernemen met ademluchtapparatuur( geen filtermaskertje want dat is schijnveiligheid)
Dat het handig is dat agenten om hun eigen gezondheid te beschermen van de aanwezige brandweer in bijzondere omstandigheden een ademluchttoetel krijgen heb ik niets op tegen. Een shovelchauffeur heeft bij een grote huisvuilbrand ook danbaar gebruik gemaakt van onze ademlucht. Probleem is wel de beugels achter zijn oren te krijgen, bijna niemand heeft nog spinmaskers op de ts.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #368 Gepost op: 7 september 2016, 07:50:14
Bijna goed.  Het topic is in 2007 door Maarten geopend, n.a.v een rapport en daaropvolgende campagne over "Blauwe Meetbuisjes". Hij nodigt iedereen ook van harte uit om zaken passend bij dit onderwerp te bespreken. Als je bijdehand wilt doen, zorg dan dat je je feiten op een rijtje hebt.

Waar het mij om gaat, is dat hier door diverse mensen wordt geroepen dat de politie het al druk genoeg heeft met zijn eigen taken en dat adembescherming daar niet bij past. Schoenmaker en leest verhaal. Ik geef hier een voorbeeld waarbij de politie de adembescherming van de brandweer nodig heeft. Niet eens om te redden als eerste eenheid,  maar als iedereen al aan de kade staat te wachten en de politie haar opsporingstaak moet uitvoeren. Zo'n onzin is het dus niet voor hun werk.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #369 Gepost op: 12 september 2016, 00:45:30
Citaat van: Rhonus link=msg=1446188 date=1473227414
Ik geef hier een voorbeeld waarbij de politie de adembescherming van de brandweer nodig heeft. Niet eens om te redden als eerste eenheid,  maar als iedereen al aan de kade staat te wachten en de politie haar opsporingstaak moet uitvoeren. Zo'n onzin is het dus niet voor hun werk.

Als een eerst aanwezige politie-eenheid constateert dat de vlammen uit het dak slaan en er iemand op het balkon staat te hijgen is het geen gek idee als die agenten kunnen omhangen en een reddingspoging doen. Hier constateert een buurman verdachte activiteit, de politie betreedt het schip, bemerkt ademhalingsproblemen en dus wordt de brandweer erbij geroepen. Ik zie niet in hoe twee ademluchttoestellen in de kofferbak van die politiewagen deze inzet hadden kunnen bespoedigen of verbeteren.