AED gebruik

Auteur Topic: AED gebruik  (gelezen 9794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2007, 15:50:09
Klopt in opdracht van de Reanimatie Raad (NRR) en de KNRM heb ik hieraan meegewerkt.

Ik kan je vertellen dat qua gebruik het niks uitmaakt met welke AED je werkt. Alle AED's herkende de VF als dat moest en niet als het er niet was. Het fabeltje dat het klappen van de boot door de golven storing zou veroorzaken is gelijk uit de wereld geholpen.
Alle AED's hebben de brandingproeven doorstaan. En geloof me dat er flinke bakken water zijn binnengekomen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de ZOLL.

Goedkoper in aanschaf maar dezelfde kwaliteiten
Betere service
Altijd bereikbaar en bereidwillend.
Goedkoper in vervanging electroden, accu (batterijen). Zelfs als je de aed na gebruik laat uitlezen en toestuurt naar Zoll krijg je kosteloss nieuwe electroden.
Houdbaarheid electroden 5 jaar ipv 2. Scheelt aanschaf kosten.
Accu (batterijen) goedkoper in aanschaf

Zoll is alleen niet compatibel met de LP12. Maar ook daar hebben ze een trucje op door een koppelstukje. kost wel € 100,-.

Maar een medtronic kost >3000euro en de Zoll AEDplus € 1850,-. Die honderd euro bespaar je toch al flink.

Als iemand meer info wil over de test dag van de ZRB of die van de NRR/KNRM, stuur me maar een mailtje....
De medtronic Expres kost geloof ik nu rond de 1750 euro,  en daarmee goedkoper dan de Zoll,  De specificaties zijn exact gelijk als de CRplus..

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de KNRM en NRR test..
Want hoe test je nu bijvoorbeeld echt dat er een VF is of niet ? en nog belangrijker hoe reageert de AED op de schommelende beweging van de patient aanboord en geeft de AED bijvoorbeeld geen melding "Beweging waargenomen, stop beweging.."

Met de drie knops variant van de LP500 kan je zelf de analyse fase starten (is in nederland weinig geleverd), zodat je zelf kan inschatten in de golven of je over je slachtoffer word heen gegooid, maar met de meesten AED kan dat juist niet..  En juist in een boot of bij voorbeeld in een helicopter wil je zelf daar toch controlle over houden..


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2007, 16:55:13
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de KNRM en NRR test..
Want hoe test je nu bijvoorbeeld echt dat er een VF is of niet ? en nog belangrijker hoe reageert de AED op de schommelende beweging van de patient aanboord en geeft de AED bijvoorbeeld geen melding "Beweging waargenomen, stop beweging.."

Rescue, er is geoefend met ALS-poppen. Op deze poppen kan een VF-ritme worden gesimuleerd. Deze poppen zijn dus aangesloten en meegegaan op de boten. Ook zijn er "levende" mensen aan gesloten op de AED om te kijken hoe een normaal ECG zich laat registreren op volle zee,

De AED's geven dus geen signaal op de bewegingen van de boot. Dus ook geen melding van houd afstand
De ECG's registreerden wel iets op de schommelingen van de boot maar hierop reageerd de AED niet. VF blijft VF, SR of AS blijft SR of AS. Alleen als iemand een mooi SR ritme heeft kan het Ecg iets onnetjes zijn voor het aflezen van de cardioloog. Maar dit vindt ik persoonlijk niet erg belangrijk. Dit kan ook in de ambulance tijdens het vervoer gebeuren.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2007, 18:27:09
Wat betreft de houdbaarheidsdatum heb je gelijk Reddertje, die is veranderd naar vijf jaar voor allebei. In 2005 tioen wij 'm kregen was dat nog 2 jaar voor de normale en één jaar voor de combi pads. Ik heb even de datum op onze elektrodes gekeken en in komende mei (idd na twee jaar) moeten we dus al aan nieuwe electroden. De nieuwe zullen dan wel vijf jaar houdbaar zijn las ik nu op


http://www.aedvergelijk.nl/#Zoll%20AED%20Plus

Een leuke site met alle gegevens en prijzen van leveranciers, waar ik ook zag dat de Zoll 300 keer kan klappen met één set batterijen.

Bovendien zag ik dat je alleen nieuwe elektroden en batterijen krijgt als je het combi Rescue Ranger pack  ;) gebruikt, dus misschien schaffen we die wel aan nu.

De Medtronic Lifepak Express is er al voor 1599,00 euro! (bij aedshop.nl)

Henk


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #13 Gepost op: 4 februari 2007, 22:32:44
Ik ben niet tevreden over de CR+ en de express. Deze hebben vaak storingen en de batterijen zijn vaak door niet verklaarbare redenen leeg.
Daarom zijn wij als brigade maar ook het Rode Kruis Zandvoort en tevens de brandweer zandvoort afgestapt hiervan.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2007, 22:52:39
Hoe zit het met andere dan VF storingen en het nut bij verdrinkingsslachtoffers, daar nog verschil in of te verwachten?

Kees  8)


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2007, 10:24:18
Storingen hebben wij nog nooit gehad met de Cr plus, wat betreft de accu is bekend dat deze al snel uitgeput raakt bijvoorbeeld na een aantal keer openen van het deksel ( niet doen dus, daar heb je een trainer voor...) of onder invloed van temperatuur schommelingen voortijdig ( < 2 jaar) vervangen moet worden.  

Wat betreft het nut bij verdrinkingsslachtoffers is het nut ervan uiteraard mede afhankelijk van de oorzaak van verdrinking, er zijn tot op heden niet veel aed inzettten bij drenkelingen gemeld en onderzocht, vanuit het Zeeuwse gaat data (plus aanvullende patientinformatie) uit de AED via de e-mail naar het AMC waar Ruud Koster(cardioloog) deze voor zijn onderzoeken gebruikt. Ruud Koster is  zeer geintresseerd naar dergelijke cassussen.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 februari 2007, 13:13:08
Ik ben niet tevreden over de CR+ en de express. Deze hebben vaak storingen en de batterijen zijn vaak door niet verklaarbare redenen leeg.
Daarom zijn wij als brigade maar ook het Rode Kruis Zandvoort en tevens de brandweer zandvoort afgestapt hiervan.

Levertijden en service zijn sinds 1,5 jaar verschikkelijk geworden. Ik verkoop ze daarom ook niet meer.


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2007, 17:58:15
Ik ben niet tevreden over de CR+ en de express. Deze hebben vaak storingen en de batterijen zijn vaak door niet verklaarbare redenen leeg.Daarom zijn wij als brigade maar ook het Rode Kruis Zandvoort en tevens de brandweer zandvoort afgestapt hiervan.


Lars,

vandaag bericht gekregen van Medtronic, blijkt een software probleem ze zijn dat ten onrechte aangeeft dat de batterij vervangen moet worden.. betreft toestellen die tussen oktober 2002 en april 2004 op de markt zijn gebracht. Zie o.a. website www.physio-control.com/notices?CRicon

Groeten uit het Zeeuwse

Albert


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2007, 18:33:37
Dat had ik ook vernomen al Albert. Medtronic is enkele maanden geleden al bij ons langsgeweest...... maar toch bedankt, en tot 25 april.

Gr. Lars


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2007, 18:45:22
Tot de 25e ! Ben er zelf helaas alleen in de ochtend even bij, heb die dag nog wat andere verplichtingen in de agenda staat namelijk...