Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades

Auteur Topic: Regionale Voorzieningen Reddingsbrigades  (gelezen 18375 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 26 december 2009, 00:05:58
Nog even een frisse wind in het communicatie verhaal: Als het KWC de reddingsbrigades nou zou aanroepen op de RMG-05's, die word in Haaglanden standaard uitgeluisterd door de kustposten/ CP's en ook gebruikt voor communicatie met de KNRM & strandpolitie & HB & CPA& AC(laatste kan ook over het 'districts kanaal') en als inmeldkanaal voor de KNRM...

Als we alleen naar de kust kijken, zit je dan al met 8 RMG kanalen. En tel je daar de andere kustwachtgebieden (randmeren, deltagebied) bij op, dan komen er nog een stuk of 5 bij.
Ik vraag me af of dat werkbaar is ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #31 Gepost op: 26 december 2009, 00:26:42
Als we alleen naar de kust kijken, zit je dan al met 8 RMG kanalen. En tel je daar de andere kustwachtgebieden (randmeren, deltagebied) bij op, dan komen er nog een stuk of 5 bij.
Ik vraag me af of dat werkbaar is ;)

Juist en daar komt bij dat C2000 geen SAR communicatie middel is en nooit zal worden.
Dus als de Reddingbrigades gewoon allemaal, legaal, bij akties die gecoordineert worden door de kustwacht VHF 16 en VHF67 kunnen bezetten zijn we al weer een stuk verder....


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #32 Gepost op: 26 december 2009, 00:50:27
Oke duidelijk, dan valt deze wijze af ;)

Is er hier iemand die ons wat duidelijkheid kan geven over de regelgeving omtrent marifoons in voertuigen, op posten en meldkamers?

Om nog even op de rampenbestrijding terug te komen, waar het hele RVR gebeuren mee begonnen is, het is wel de bedoeling dat de nieuwe rampenvloot word uitgerust met marifoon lees ik net. Dus dan zou er iniedergeval een backup van c2000 zijn.

Joost


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #33 Gepost op: 26 december 2009, 11:15:45
Zover ik begrepen heb, wordt tijdens de pilot kustwacht gewerkt met marifoons.(lijkt mij ook logisch)
En zie hier direct het voordeel van een nauwe samenwerking met de knrm. Zij hebben dacht ik ontheffing om op een vaste post/auto marifoon te hebben.
Indien we nauw gaan samenwerken hoeven de reddingsbrigades geen ingewikkelde en tijdrovende fratsen uit te halen om een ontheffing te krijgen, maar kunnen wij dit doen onder de vlag van de knrm 8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #34 Gepost op: 26 december 2009, 11:28:49
Zover ik begrepen heb, wordt tijdens de pilot kustwacht gewerkt met marifoons.(lijkt mij ook logisch)
En zie hier direct het voordeel van een nauwe samenwerking met de knrm. Zij hebben dacht ik ontheffing om op een vaste post/auto marifoon te hebben.
Indien we nauw gaan samenwerken hoeven de reddingsbrigades geen ingewikkelde en tijdrovende fratsen uit te halen om een ontheffing te krijgen, maar kunnen wij dit doen onder de vlag van de knrm 8)

Inderdaad een voordeel. De posten/auto's zijn overigens wel gewoon geregistreerd bij Telecom net als de boten.
Dat zal overigens dus wel voor de reddingbrigades (in het Kustwacht gebied) gaan inhouden dat ze ook hun marifoon certificaten moeten gaan halen...

"Zover ik begrepen heb, wordt tijdens de pilot kustwacht gewerkt met marifoons.(lijkt mij ook logisch)"

Helaas blijken een hoop RB dit helemaal niet logisch te vinden.. :(


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #35 Gepost op: 26 december 2009, 11:50:47

2 "Wat betreft de kustgebieden zou ik zeggen een RVR regio, waarbij de reddingsbrigade de inzetten op en rond het strand, de 1ste kilometer zee, evenementen, landgerelateerde inzet en (klein) binnenwater doet, waarbij de KNRM zonodig ondersteund. De KNRM doet dan de inzetten op SAR gebied en dus verder de zee op, waarbij de RB zonodig kan ondersteunen"
  

Weinig nieuws...dit is zoals wij al sinds jaar en dag werken, ik zie daarom nog steeds het nieuwe niet. Enige wat belangrijk is, is de link kustwacht - RB, maar die kan bv ook door een formele schakel met de regionale meldkamer worden gelegd (voor alarmering)
[img]/img]


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #36 Gepost op: 26 december 2009, 15:25:31
Weinig nieuws...dit is zoals wij al sinds jaar en dag werken, ik zie daarom nog steeds het nieuwe niet. Enige wat belangrijk is, is de link kustwacht - RB, maar die kan bv ook door een formele schakel met de regionale meldkamer worden gelegd (voor alarmering)

Oh hoe communiceren jullie dan met Den Helder Rescue en de OSC als er een grote zoek aktie is? ???

En hoe zo sinds jaar en dag; zijn jullie dan het gehele jaar 24/7 oproepbaar binnen 15 minuten? ???


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 26 december 2009, 15:44:07
Dat zijn veel brigades, zeker langs de kust. De opkomst tijd verschilt nogal per gebied maar aan de kust zal dat meestal tussen de 5-15 minuten liggen. De communicatie en alarmering verloopt via de GMK en dus C2000.

Vaak kan er wel met de KNRM eenheden gecommuniceerd worden via C2000, het RN netwerk, marifoon of een andere crea bea manier (de bloemendaalse borden enzo ;D  ;D)

Als ik hier in de regio kijk wordt de RB altijd operationeel aangestuurd via de RAC en dat is dan vooral omdat zij voor de gemeente/brandweer/VR werkt...de brandweer is namelijk eindverantwoordelijk voor de strandveiligheidstaken&waterongevallen. En daar moet nu dan het KWC ergens tussen komen, opzich geen probleem, het kan alleen wat lastig worden als er van allebei de kanten dezelfde melding komt.

Weinig nieuws...dit is zoals wij al sinds jaar en dag werken, ik zie daarom nog steeds het nieuwe niet.

Nou daarom, landelijk invoeren duss :)


Joost


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 26 december 2009, 16:44:53
Oh hoe communiceren jullie dan met Den Helder Rescue en de OSC als er een grote zoek aktie is? ???

En hoe zo sinds jaar en dag; zijn jullie dan het gehele jaar 24/7 oproepbaar binnen 15 minuten? ???
tja, alle kust brigades hier in de regio hebben al jaren een 24/7 alarmploeg en overeenkomst met de regionale meldkamer, zijn voorzien van p2000 en van c2000. Bij grote zoekacties hangt het van de actie af bv:
a)melding zomermaanden zwemmer zoek bankengebied -> reddingsbrigade start op, politie, KNRM en eventueel buurbrigades bij opschaling. Communicatie verloopt via RB kanalen (natte kant) en tegenwoordig steeds vaker via RMG05 (droge kant). KRNM is de schakel met het KWC voor de basis informatie: inmelden, doorgeven wat voor actie het is. Daarbuiten vind er ook weinig comm plaats tussen KWC en KNRM. Vaak blijft de eerste boot van de RB OSC gezien de locatie dicht onder de kant en schuift de KNRM aan de buitenkant bij: dat heet praktisch werken ;)

b) zoekactie catamaran of opvarende verder op zee -> KNRM start op, RB en anderen bij opschaling. RB's fungeren als sataliet van een KNRM boot: communicatie KWC via OSC/KNRM (zoekgebieden, andere KNRM eenheden etc etc). Communicatie binnen de zoekslag verloopt van OSC naar brigade boten via RB kanaal.

-> dit systeem fungeert naar volle tevredenheid en ik zie zelfs voordelen: gescheiden kanalen voor operationeel en afstemming KWC (als ik in een zoekslag vaar dan heb ik alleen belang bij de info van de OSC (waar gaan we naartoe, draaien, etc etc, alle andere zaken zijn voor mij dan niet interessant)

Als wij de KNRM nodig hebben of KNRM ons dan wordt de RAC gebeld en die laat de pieper af gaan, ik heb het idee dat de samenwerking ook redelijjk goed is waardoor zelfzucht, snelheidswedstrijden etc. hier niet echt bestaan.

En natuurlijk hebben wij ook wensen en ideeen voor verbetering (bv bij alarmering KNRM standaard de RAC mee alarmeren zodat deze direct op de p2000 knop kan drukken, waar nu vaak eerst de schipper naar de schuur gaat en dan pas ons alarmeert) etc etc. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe hoofdlijnen overeekomst met de veiligheidsregio om een aantal andere zaken verder in te kaderen en formeel te regelen niet alleen voor de kust maar ook voor onze binnengebieden in de regio: het kan namelijk altijd beter of efficienter!  8)
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 26 december 2009, 16:55:22
En natuurlijk hebben wij ook wensen en ideeen voor verbetering (bv bij alarmering KNRM standaard de RAC mee alarmeren zodat deze direct op de p2000 knop kan drukken, (...)

Wordt de GMK in Kennemerland dan niet standaard geïnformeerd via de lichtkrant, als de KNRM wordt ingezet? :)
Ik was in de veronderstelling dat elke GMK op die manier op de hoogte wordt gesteld van een KNRM inzet in die regio.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s