Zuurstofkoffer

Auteur Topic: Zuurstofkoffer  (gelezen 20425 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 13 februari 2007, 11:01:09
Dit gaat niet over jouw persoonlijke competenties, de vraag is of een zuurstof koffer hier mee standaard moet worden uitgerust voor strand of boot taken..

En dat is per organisatie gewoon verschillend.. Ik kan me voorstellen dat als je goed lopend incident-proces hebt en de gele auto met handjes is er binnen 7 minuten dat je dan andere afwegingen maakt, dan dat de patient er 25 minuten over gaat doen over dat die in de gele auto ligt...

Kijk Peter,

dit is de essentie van de zaak. Dat bedoel ik met conditioneren van een slachtoffer. Wij hoeven niet lang te wachten op een geel busje. Vaak staan ze al op de reddingspost. Dat dat ergens anders anders is, is geheel begrijpelijk. Begrijp dat men in Zeeland een zeer lange periode op mijn collegae moet wachten, maar hier niet.

En wat je persoonlijke competenties betreft, het zal wel, maar daardoor krijg je geen uniforminteit en leg je een verkeerde drempel voor je collega-strandwachten.

RR (doe normaal, vrijwilliger zijn is al gek genoeg)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #41 Gepost op: 13 februari 2007, 11:13:46
Luke,


Ik mag toch hopen dat je je speelgoed niet meeneemt naar een reddingspost. Want dan daag ik je uit voor een "leuk" incidentje op het Zandvoortse strand, alwaar zal blijken dat handelingen, ofterwel een kunstje uitvoeren, iets anders is dan het uitvoeren op een steriele ok-tafel welke instelbaar is op ARBO-hoogte.

Ik ben het met RR eens. Ik heb mijn verpleegtechnische handelingen in het ziekenhuis aangeleerd. Na een aantal jaar moest ik dit toepassen op de openbare weg. Geloof me dat ik opeens aan mijn kunnen ging twijfelen... Na wat oefenen krijg je ook deze vaardigheid onder de knie. Een venflon plaatsen bij een patient op een OK-tafel of een ziekenhuisbed is een andere vaardigheid dat een venflon plaatsen bij een motorrijder tussen de vangrail of een patient die overreden is door een tractor op het strand of zelfs bij drenkelingen.


Daarom ben ik van mening dat strandwachten een basis moeten hebben en dat de basis stop bij het ballon-beademen. In de praktijk blijkt dat men er te incidenteel mee om moet gaan. Echte tijdswinst haalt men door een goede en duidelijke alarmering en een goede logistieke samenwerking met de aanrijdende ambulancedienst. De aanrijtijd van de ambulancedienst kunnen strandwachten goed overbruggen door een slachtoffer te "conditioneren" middels BLS en beademen met een kap met O2 aansluiting. Eventueel kan het slachtoffer ook nog eens voorzien worden van een lekkere bi-fase klap.


Ik ben ook van mening dat het stopt bij de ballonbeademing. Hoeveel wil je een strandwachter aanleren. Al deze vaardigheden moet hij ook bijhouden en herscholen.....
Ook verpleegkundige hebben een grens, zelfs artsen dus zeker ook strandwachten.

RR heeft het al een aangehaald maar als we zo doorgaan dan wordt Strandwachter meer dan een fulltime baan/hobby als je alleen al naar opleidigingen en herscholingen gaat kijken...

Schoenmaker blijf bij je leest....

Mijn koffer zou er zo uitzien voor strandwachten

een 2 ltr O2 fles met ingebouwde flowmetereen non-rebreathing mask volwassene
een non-rebreathing mask kind
pocketmask met O2 aansluiting
Zuurstofverbindingsslang
quadel diverse maten
AED


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 13 februari 2007, 11:30:28
Laten we concluderen dat de zuurstofkoffer er voor een strandwacht anders uitziet dan aan boord van een reddingsboot op het grote water. In feite is strand "openbare weg" en zou professionele hulp snel terplaatse moeten kunnen zijn. Dus de tijd die jij met je SO bezig bent is daar beperkt. Toch denk ik dat je streven er op gericht moet zijn ook in de eerste minuten na de redding een zo optimaal mogelijke (de omstandigheden in aanmerking genomen) behandeling te geven. Dat is 100% zuurstof, ook bij een bewustuloos niet spontaan ademend so.

Bij ons is die vraag gewoon niet opportune, de enige met zuurstof op het water is de reddingsboot, er komt geen geel busje.

Als wij het niet optimaal geven krijgt ie het pas aan de kant als het te laat is. Wij streven er dus naar zo snel mogelijk een demand systeem met MTV in bezit te krijgen.

Henk


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #43 Gepost op: 13 februari 2007, 11:35:15
Laten we concluderen dat de zuurstofkoffer er voor een strandwacht anders uitziet dan aan boord van een reddingsboot op het grote water. In feite is strand "openbare weg" en zou professionele hulp snel terplaatse moeten kunnen zijn. Dus de tijd die jij met je SO bezig bent is daar beperkt. Toch denk ik dat je streven er op gericht moet zijn ook in de eerste minuten na de redding een zo optimaal mogelijke (de omstandigheden in aanmerking genomen) behandeling te geven. Dat is 100% zuurstof, ook bij een bewustuloos niet spontaan adement so.

Bij ons is die vraag gewoon niet opportune, de enige met zuurstof op het water is de reddingsboot, er komt geen geel busje.

Als wij het niet optimaal geven krijgt ie het pas aan de kant als het te laat is. Wij streven er dus naar zo snel mogelijk een demand systeem met MTV in bezit te krijgen.

Henk

Henk,

je hebt helemaal gelijk. Alleen denk ik dat wij in Zandvoort echt geen zuurstof standaard aan boord gaan meenemen gezien de branding en de golven waar wij in verkeren....
Alle "losse" materialen rollen/vliegen de boot uit.

Bij ons komt het erop neer, ook al in het kilometers uit de kust, zo spoedig mogelijk naar het strand waar de collega's klaar staan om de optimale hulpverlening voort te zetten.


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #44 Gepost op: 13 februari 2007, 13:28:54
Vanuit het Zeeuwse ook nog een bescheiden bijdrage in deze discussie;

Als eerste is het een prima zaak dat strandposten overgaan op het gebruik van zuurstof. Nog maar enkele jaren terug werd een soortgelijke discussie gevoerd m.b.t. de AED, welke nu hedendaags niet meer weg te denken is als basisuitrustingstuk van de"first responders" waaronder de strandwachten.
Een gedegen training is uiteraard een basis voorwaarde voordat hiermee aan de slag kan worden gegaan, het lesboek EH bij waterongevallen geeft hieraan een belangrijke en eenduidige instructie waarmee naar mijn mening elke strandwacht uit de voeten  kan.  

In Zeeland is een werkgroep strandveiligheid in het leven geroepen bestaand uit o.a. beleidsmedewerkers van de verschillende kustgemeenten. Het doel is binnen afzienbare tijd te komen tot een uniforme opleiding eerstehulpverlener én een uniforme standaard in eerstehulp middelen op de reddingsposten. Onze klanten mogen en moeten immers op dezelfde zorg kunnen rekenen ongeacht van welke strandpost hulp wordt verlangd. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid tot centrale inkoop van reddingsmiddelen hetgeen altijd voordeliger werkt (zijn we in Zeeland gek op ;-)). Het creeren van bestuurlijk draagvlak bij de verschillende kustgemeenten is hierbij onmisbaar, veranderingen  / vernieuwingen kosten immers vele euro's..  In Zeeland wordt hier zeer serieus mee omgegaan, (strand)veiligheid staat hoog genoteerd op de politieke agenda's.

In Vlissingen heeft de 4 X 4 een mooie Boscarol tas ( van vriend Edwin gekocht) met een uitgebreidt assortiment verpleegkundige materialen. Deze inhoud van deze tas wordt dan ook uitsluitend aangesproken door bevoegd ambulance personeel  / verpleegkundigen / arts wanneer de noodzaak hiertoe aanwezig is. De strandwachten zijn hier allen van op de hoogte en beschikken  over de dicipline niet zelf met deze spulletjes te gaan hobbyen...

Wat beteft zuurstof op de boot ben ik het ermee eens deze niet als standaard uitrusting op de boot te houden, uiteindelijk rammelt het allemaal stuk...
Wel moet ik aangeven dat de diverse waterdichte koffers die op de markt verkrijgbaar zijn prima werken. Als het nodig is kan zonder probleem de AED, zuurstof etc.  in de boot geslingerd c.q neergezet worden zonder iets te beschadigen.

gr. Albert


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #45 Gepost op: 15 februari 2007, 17:41:56
"...En wat je persoonlijke competenties betreft, het zal wel, maar daardoor krijg je geen uniforminteit en leg je een verkeerde drempel voor je collega-strandwachten.

RR (doe normaal, vrijwilliger zijn is al gek genoeg)..."

En hoe verhouden jou competenties zich met je strandwacht collega's of collega chauffeurs?! Schaar jij je met de reddingsbrigadepet op doodleuk onder de noemer van strandwacht of maak je toch gebruik van je klinisch blik als pleeg?
Natuurlijk zal de kennis van een strandwacht in de meeste gevallen niet overstegen dienen te worden, maar er zijn ook gevallen dat een (gespecialiseerde) verpleegkundige of arts een meerwaarde kan hebben. En zo dus ook functiedifferentiatie.
Uniformiteit is leuk, maar de klant/patient/slachtoffer/klient/... staat centraal, en niet dat je doordat je eenzelfde uniform aanhebt maar doodleuk de andere pet niet op zet.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #46 Gepost op: 15 februari 2007, 20:52:01
Luke,

denk ff na. Waar gaat het hier om? Juist, de zuurstofkoffer. Heeft het dus enig nut om er bijvoorbeeld een compleet intubatie bestek in te proppen of een ballon met masker? NEEN!!! En waarom niet? Heel makkelijk, de handelingen die nu uitgevoerd worden door een strandwacht zijn voldoende om een slachtoffer te conditioneren totdat de ambulance bemensing is gearriveerd. De strandwachten weten wat een belemmerde of bedreigde ademweg is en hoe te handelen daarbij. Men kan beademen met een masker met O2 aansluiting, dus . . . Dit geheel volgens de vernieuwde Oranje Kruis module waterongevallen.

Let wel op, ik heb het over mijn werkregio, alwaar de gemiddelde aanrijtijd voor ambulances kort is, omdat er structureel één om de hoek of op de reddingspost staat.

En de meerwaarde die ik heb, is juist de strandwachten op kenmerken (jij noemt dat klinische blik) te wijzen en door gerichte sturing, in geval van een groot trauma of reanimatie, zodat zij de problemen kunnen oplossen. Daar leren ze tenminste van, want elke handeling die ik voordoe, kan ik ook tijdens instructie lessen voorkouwen. Maar nu moeten ze zelf handelen.

Tja, en Luke, hoe functioneert een ploeg reddingsbrigade medewerkers op een dag als jij ook dienst hebt? Doe jij dan alle Eerste Hulp gevallen of differentieer jij ook en wil je alleen de leuke reanimaties, mooie trauma's en collapsen ECI met je uitgebreide kofferset? Ik mag toch hopen dat jij je mede-redders toch wel in hun waarde laat?

RR (lekker basaal, maar uitvoerbaar voor een ieder)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 15 februari 2007, 22:47:18
Ik denk dat je als zorginstelling reddingsbrigade, duidelijke spelregels moet maken voor je medewerkers. Uniformiteit in handelingen en afspraken. Je kan diffrenteren naar functie en opleidingsniveau..

Wij hebben tot op heden het beleid dat we handelingen gestandaardiseerd hebben tot een maximum en de wettelijke voorbehouden handelingen laten uitvoeren door de gele auto en haar bemanning.. Dat geld ook voor de artsen en ambulanceverpleegkundigen die onder onze verantwoordelijkheid werken.

We proberen aan te sluiten om de ambulance zorg..   Door dat wij een aantal handelingen uitvoeren kan de ambulanceverpleegkundige direct de voorbehouden handelingen uitvoeren die nodig zijn..  Dat betekend wel dat een ambulanceverpleegkundige bij ons in dienst zich met wat beperktere middelen moet uitvoeren.  
Zowel de artsen als onze AVP's snappen de bedoeling er van..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 16 februari 2007, 07:58:41
@ RR: Ik vind de overlevingskansen van een SO belangrijker dan gekwetste ego's.


Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #49 Gepost op: 16 februari 2007, 10:57:07
Heeft het dus enig nut om er bijvoorbeeld een compleet intubatie bestek in te proppen of een ballon met masker? NEEN!!! En waarom niet? Heel makkelijk, de handelingen die nu uitgevoerd worden door een strandwacht zijn voldoende om een slachtoffer te conditioneren totdat de ambulance bemensing is gearriveerd. De strandwachten weten wat een belemmerde of bedreigde ademweg is en hoe te handelen daarbij. Men kan beademen met een masker met O2 aansluiting, dus . . . Dit geheel volgens de vernieuwde Oranje Kruis module waterongevallen.

Henk,

wat is er beter voor een slachtoffer?  
  • Beademen met 100% zuurstof middels een ballon of beademen middels een masker met 100% zuurstof?
  • Vrije ademweg creeëren middels een quedel of een vrije ademweg creeëren middels chinlift/ jawtrust?

De handelingen met een ballon en een quedel zijn aan te leren, maar de beademing en manuele vrije ademweg zijn makkelijker toe te passen want je hebt er niks extra voor nodig en iedereen kent de genoemde handelingen reeds.

Daarbij is de kans dat er met teveel "passie" in de ballon geknepen wordt groot, waardoor de maag in opstand zal komen. Het plaatsen van een quedel is makkelijk aan te leren, maar ook hier zou men bij verkeerde meting de tong in de luchtpijp kunnen drukken, waardoor een directe obstructie plaats kan gaan vinden.

Henk, en als je een langere periode een vrije ademweg moet garanderen, dan moet je overgaan tot intubatie. Dan ben je zeker van een vrije ademweg gedurende de lange overtocht. Verbonden met een swiffle-connector aan een automaat, waarbij je constant de CO2 in de gaten kan houden. Als je een CO2 meting doet, bijvoorbeeld middels een LP12, zou je met dat apparaat ook best wel een ECG kunnen draaien en indien een MI de oorzaak van het verdrinken is, direct met fax-modem uit kunnen voeren zodat het dichtsbij zijnde Lifenet op de hoogte gesteld kan worden en je direct daar kan presenteren. Dan lever je pas echt kwaliteit.

RR (das pas doordraven)
Elke hulpverlening start met communicatie.