Zuurstofkoffer

Auteur Topic: Zuurstofkoffer  (gelezen 20487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2007, 12:37:12
Degene die meer kan, mag dat van mij. Dan moet de rest maar ondersteunend zijn. Het nut van CO2 meting bij een verdrinkingsSO is maar beperkt, zoniet nul heb ik begrepen, omdat het nut van de zuurstoftherapie niet (alleen) het bestrijden van de CO2 waarde betreft. Je zegt het al zelf, dat is doordraven. Het ging er mij om dat er verschillen in competenties mogelijk moeten zijn. Daarbij komt dat, zoals ik onlangs nog merkte, een verschil is of je bv met een AED slechts regelmatig oefend of in de praktijk gewend bent ermee te werken. Je kan dan - als je met zijn tweeën bent kiezen voor de ervaren hulpverlener het leidende werk te laten doe of eens kijken of de collega die slechts geoefend heeft met het ding wat ervaring op te laten doen.

Het moge duidelijk zijn dat ik kies voor de optie waarbij een goede uitvoering het best gegarandeerd wordt.

Dan zijn dus ego's minder belangrijk als de patient. Als Christiaan mee is mag hij mooi aan de bak met zijn spoedeisende hulp ervaring!

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2007, 13:31:32
Henk,

wat is er beter voor een slachtoffer?  
  • Beademen met 100% zuurstof middels een ballon of beademen middels een masker met 100% zuurstof?
  • Vrije ademweg creeëren middels een quedel of een vrije ademweg creeëren middels chinlift/ jawtrust?

De handelingen met een ballon en een quedel zijn aan te leren, maar de beademing en manuele vrije ademweg zijn makkelijker toe te passen want je hebt er niks extra voor nodig en iedereen kent de genoemde handelingen reeds.

Daarbij is de kans dat er met teveel "passie" in de ballon geknepen wordt groot, waardoor de maag in opstand zal komen. Het plaatsen van een quedel is makkelijk aan te leren, maar ook hier zou men bij verkeerde meting de tong in de luchtpijp kunnen drukken, waardoor een directe obstructie plaats kan gaan vinden.

.......RR (das pas doordraven)

De doelstelling van zuurstof geven is de patient beademen met 100% zuurstof.. Er zijn maar twee methodes waarbij je dat bereikt..  Ballon beademing (BVM) of Manuall Triggers Ventilator (MTV) beademing.  Beademing met een pocketmasker met aanvullend zuurstof levert slechts 38% zuurstof op..
De techniek van ballonbeademing volgens de DAN Boekjes kan je eigenlijk niet de maag opblazen. De 2 persoonskills variant dan.. 1 hulpverlener de Kaaklift en seal de andere HV Ballon knijpen en borstkast voelen.
(ik weet het wel, maar zien is voor de meeste mensen pas geloven...)

De toepassing van Geudel, mag, maar vergt ook training, en eigenlijk is de kaaklift met de twee persoonsvariant, meer dan voldoende dat de geudel meestal eigenlijk nooit nodig is..


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2007, 15:25:36
Degene die meer kan, mag dat van mij. Dan moet de rest maar ondersteunend zijn. Het nut van CO2 meting bij een verdrinkingsSO is maar beperkt, zoniet nul heb ik begrepen, omdat het nut van de zuurstoftherapie niet (alleen) het bestrijden van de CO2 waarde betreft. Je zegt het al zelf, dat is doordraven. Het ging er mij om dat er verschillen in competenties mogelijk moeten zijn. Daarbij komt dat, zoals ik onlangs nog merkte, een verschil is of je bv met een AED slechts regelmatig oefend of in de praktijk gewend bent ermee te werken. Je kan dan - als je met zijn tweeën bent kiezen voor de ervaren hulpverlener het leidende werk te laten doe of eens kijken of de collega die slechts geoefend heeft met het ding wat ervatring op te laten doen.

Het moge duidelijk zijn dat ik kies voor de optie waarbij een goede uitvoering het best gegarandeerd wordt.

Dan zijn dus ego's minder belangrijk als de patient. Als Christiaan mee is mag hij mooi aan de bak met zijn spoedeisende hulp ervaring!

Henk

Henk, jij stelt de patient tenminste ook centraal.  :)

Om op de vraag van RR te antwoorden. Ik zal ondersteunend zijn bij een casuïstiek waarbij een wat onzekere/onervaren EH-verlener wat ervaring kan opdoen zonder dat de hulpverlening eigenlijk te lastig is voor deze EH verlener. En als EH instructeur kan ik goed inschatten wanneer de hulpvraag het OK- boekje of de kennis van de EH-verlener te buiten gaat.
Bij een casuïstiek waarbij de hulpvraag het OK-boekje overstijgt maak ik gebruik van mijn klinisch blik en evt. voor zover het randvoorwaardelijk is geregeld binnen de organisatie waarvoor ik daar sta, de vaardigheden, dit evt. in overleg met de EH-verlener.
En als dat betekend dat ik de EH-verlener zijn ego krenk is dat jammer. De patiënt staat centraal, niet het leermoment, daar zijn de lessen voor.

Zoals al eerdere mails overdrijf je een beetje met je voorbeelden om je standpunt duidelijk te maken.
Mijn voorstel is om de discussie of een beademingsballon, mayotubes of LP12 wel of niet gehanteerd dient te worden door EH-verleners te stoppen.
Jij doet het op jou manier met jou kennis van zaken, ik met die van mij. Zolang er geen landelijke richtlijnen, bevoegdheidsregelingen o.i.d. ontwikkeld zijn zal dat ook zo blijven.

Mijn vraag, waarmee ik het topic startte is beantwoord, dank daarvoor.

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


AntiHeld

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2007, 20:16:17
Ik ben op dit moment bezig met een teleaccursus Cardiologie, is toch altijd makkelijk als je als strandwacht tegen enkele slachtoffers aanloopt...

Hierna ga ik misschien dan maar even verder met neurologie...
Verzet houdt je scherp!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2007, 22:12:21
Ik ben op dit moment bezig met een teleaccursus Cardiologie, is toch altijd makkelijk als je als strandwacht tegen enkele slachtoffers aanloopt...

Hierna ga ik misschien dan maar even verder met neurologie...

wanneer ga je voor gyneacologie ::) ;D ;D ;D ;D


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 18 februari 2007, 22:14:25
Wat denken jullie van de studie onzinkunde........... :P

Duurt best lang hoor zo'n cursus
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #56 Gepost op: 18 februari 2007, 22:54:33
Wat denken jullie van de studie onzinkunde........... :P

Duurt best lang hoor zo'n cursus
Ja zoals je ziet zijn wij daar al mee klaar
(sorry nu weer ontopic) :D


richard

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 25 februari 2007, 21:27:35
Nieuwe opfriscursus richtlijnen Cardiologie en Duiken misschien iets voor je ???????? :)


http://www.scotthaldane.nl/SHF3opfrsep06.htm




Programma opfriscursus richtlijnen cardiologie en duiken

13.00u – 13.15u.         Ontvangst (broodjes, koffie en thee)

13.15u.- 13.20u.         Inleiding

13.20u.- 14.10u.         Blok I Coronairlijden en hemodynamiek

14.10u.- 15.00u.         Blok II Ritmestoornissen

15.00u.- 15.20u.         Pauze

15.20u.- 16.10u.         Blok III Overige cardiovasculaire pathologie en medicatie

16.10u.- 17.00u.         Blok IV PFO, medicatie en kortademigheid

17.00u.- 17.15u.         Toets en afsluiting


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2007, 21:52:26
Goh, Richard aardige tekst heb je:'Op het strand is iedereen directeur'
Een regelmatige forumganger hier, die afkomstig is van het Kennemerstrand heeft al lang die tekst, ben jij ook van het Kennemerstrand of is het toeval?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2007, 23:18:53
Nieuwe opfriscursus richtlijnen Cardiologie en Duiken misschien iets voor je ???????? :)


[

Je moet wel eerst even je artsdiploma halen.

Als ik ooit een keer levenloos gestrekt ga op een strand, hoop ik dat alle kunde daar aanwezig op mij toegepast gaat worden en dat niet iemand met meer dan gemiddelde kennis verplicht wordt zich in te houden om te voorkomen dat anderen zich gekleineerd voelen.

De opmerking:
Citaat
"Ik ben op dit moment bezig met een teleaccursus Cardiologie, is toch altijd makkelijk als je als strandwacht tegen enkele slachtoffers aanloopt..."
Doet mij denken aan mijn lagere schooltijd. Er zat iemand in mijn klas die beredeneersommen als hobby had: Hij lostte in een mum van tijd de moeilijkste sommen op. Veel van zijn klasgenoten konden dat niet goed hebben en noemde hem smalend "de professor". Ik begreep later pas jammergenoeg dat dat meer over hen zei, dan over het onderwerp van hun spot.

Henk