Traumahelikopter voor Zeeland ?

Auteur Topic: Traumahelikopter voor Zeeland ?  (gelezen 30635 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2010, 17:55:52
Als toevoeging op mijn vorige bericht en dat van Hunter: op verzoek van de ambulancebemanning ter plaatse kan een heli gestuurd worden, dus secundaire inzet.

Of primair als er in dat gebied -op dat moment- weinig ambu's beschikbaar zijn, of het in een landelijk gebied is met en bovengemiddelde aanrijtijd.
Alleen over 2010 tel ik voor het Rotterdamse MMT al 19 reanimaties. Met dergelijke aantallen kun je het in elk geval geen uitzondering noemen...


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2010, 23:32:49
Ik zou toch bijna geneigd zijn om te zeggen; als je zo'n opmerking maakt, wat heb je dan in dit topic te zoeken?

(oeps, nu heb ik het toch gezegd)

Misschien moet je je eens verdiepen in de inzetcriteria van de heli en onder welke omstandigheden een heli primair ingezet kan worden.
De gemiddelde ambulancechauffeur heeft die in een boekje staan ;) dus ik neem aan strongbow ook.... maar ik heb nog maar een paar reanimaties met MMT gedaan, meestal op verzoek ivm kaakklem, of primair ingezet bij traumatische reanimatie of  kinderreanimatie....  das behoorlijk dun gezaaid...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #32 Gepost op: 27 mei 2010, 23:35:57
Je moet je afvragen wat de heli te zoeken heeft bij een reanimatie.  ;)


Ik heb in Amsterdam 2 keer mee gemaakt dat de CPA/MkA  niet zo snel een tweede ambu ter beschikking had en dat het MMT/Traumaheli werd ingezet als een soort 2de auto ;).

gr
Mike


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2010, 23:40:46
Ik heb in Amsterdam 2 keer mee gemaakt dat de CPA/MkA  niet zo snel een tweede ambu ter beschikking had en dat het MMT/Traumaheli werd ingezet als een soort 2de auto ;)

Gebeurt in Rijnmond -volgens mij- ook vaker dan in andere regio's. Zal te maken hebben met de korte afstand en ze weten natuurlijk direkt of hij beschikbaar is of niet. De inzet-drempel ligt binnen de aansturende regio volgens mij een stuk lager...


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #34 Gepost op: 30 mei 2010, 18:37:11
Ik zou toch bijna geneigd zijn om te zeggen; als je zo'n opmerking maakt, wat heb je dan in dit topic te zoeken?

(oeps, nu heb ik het toch gezegd)

Misschien moet je je eens verdiepen in de inzetcriteria van de heli en onder welke omstandigheden een heli primair ingezet kan worden.

Lange tenen?  :o

Ik weet heel goed wat de inzetcriteria zijn en daar basseer ik mijn uitspraak ook op. Maar goed, daar zijn al andere topics voor  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #35 Gepost op: 30 mei 2010, 21:20:53
Ik weet heel goed wat de inzetcriteria zijn en daar basseer ik mijn uitspraak ook op. Maar goed, daar zijn al andere topics voor  ;)

Zie mijn vervolgreaktie. Redenen te over waarom een heli daarvoor gealarmeerd kan worden.
Zoals ik al zei gebeurt het dan ook regelmatig. Maarja, waarschijnlijk werk je in grootstedelijk gebied zonder helistandplaats binnen de regio?


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #36 Gepost op: 30 mei 2010, 21:26:20
p2kflex
16:53:44 30-05-10GROUP-1A1 AMBU LFL02 Hulsterseweg Axel ax bon 42426 D26A dr rea
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1
p2kflex
20:29:05 30-05-10GROUP-1A1 Geersdijk provincialeweg 27 MKA Zeeland C23D
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)


2e melding is mij onbekend.. De MUG is hier van de week echter ook weer 2 keer geweest, 1 keer over de weg en 1 keer via het luchtruim :)


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #37 Gepost op: 20 juni 2010, 23:01:37
Kan ook nog voorkomen dat reanimatie zelf niet de eerste melding is, maar wel gevolg van een ongeval waar de heli naartoe wordt geroepen. bijv. vandaag te tilburg nog.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #38 Gepost op: 2 juli 2010, 09:13:30
Haha zeeland eigen traumahelikopter? Laat ze eerst maar zorgen dat ze hun hele ziekenhuiszorg maar niet kwijtraken..  ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #39 Gepost op: 15 juli 2010, 16:18:58
Rotterdamse traumahelikopter ook voor Zeeuws-Vlaanderen
 
TERNEUZEN - De Rotterdamse traumahelikopter is per direct ook inzetbaar in Zeeuws-Vlaanderen. Zeeuws-Vlaanderen wordt tot nu toe bediend door de helikopter van de Mobiele Urgente Groepen (MUG) met als thuisbasis Brugge.

Zeeuws-Vlaanderen kan bij het werkgebied van de Rotterdamse traumahelikopter worden betrokken, omdat het mobiel medisch team in de Maasstad sinds kort over een nieuwe, snellere helikopter beschikt. Die kan Zeeuws-Vlaanderen vanuit Rotterdam bereiken binnen dertig minuten. De MUG-helikopter uit Brugge kan dit overigens binnen tien à vijftien minuten.

Een voordeel van de Rotterdamse helikopter is dat die vanaf 1 februari 2011 ook 's nachts inzetbaar is. De MUG-heli die in principe vliegt van zonsopgang tot zonsondergang, blijft oproepbaar voor noodgevallen in Zeeuws-Vlaanderen.

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/6984313/Rotterdamse-traumahelikopter-ook-voor-ZeeuwsVlaanderen.ece

Vanaf heden dus de LL2 op ''eerste dienst'' voor ZVL  ipv de MUG