Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 120732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2007, 20:01:56
Beste Fred Vos,

vraagt u wat een One-7 systeem is? khoop niet dat ik u beledig maar de meeste leden hier gaan er vanuit dat men weet wat een One-7 syseem is.

one7 is een soort schuim(ik weet er het fijne niet van) dat bijzonder geschikt is voor het blussen van woning-, bedrijfs- auto branden, enz. het kan op een normale TAS worden geplaats en met een iets groter model HD straal worden verspoten.

ondanks dat het al enkel jaren bestaat is het in Nederland nog redelijk zeldzaam materieel. als u nog meer wil weten, gewoon ff googlen. ik weet zelfs ook niet de details van One-7 ;)

mvg, Jacky xxxxxxxx
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2007, 20:08:12
Waterschade in de naastgelegen panden? Nog meer gezichtsverlies ben ik bang.

Nu ook al hier je ondeskundig ongenoegen spuien? Nog meer gezichtsverlies voor Fred Vos ben ik bang. Hoewel dat natuurlijk erg lastig indien je reeds op een nulpunt zit.

Peter.


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2007, 20:14:11
Off topic)
Ik wou net een reactie geven op de heer Vos maar doe dat uit respect voor de regels niet hier

(On topic)
En one seven is inderdaad een nog niet zo bekend blusmiddel in Nederland en zover ik weet werken ze er al een geruime tijd mee in Leeuwarden dus ze weten wat ze met het one seven blusmiddel moeten en kunnen doen.



Veel succes aan de collega's TP


One seven=

Blussen met lucht

Als we de vertegenwoordigers van de diverse blusmiddelenfabrikanten mogen geloven gaat schuim het in de nabije toekomst helemaal maken als blusstof. Niet alleen voor de klassieke toepassing bij vloeistofbranden, maar juist ook bij de bestrijding van gebouwenbranden en natuurbranden. Er worden verschillende redenen voor deze trend genoemd.
De toevoeging van blusstoffen aan water om het bluseffect te vergroten, staat al enige jaren in de belangstelling. Toevoeging van deze zogenaamde 'additieven' kan het rendement van bluswater aanzienlijk verhogen, met als gevolg dat grotere branden met steeds minder water kunnen worden bedwongen, waardoor minder waterschade en  milieuschade ontstaat. Ook in gebieden met een beperkte bluswatervoorziening kan deze 'opwaardering' van bluswater uitkomst bieden.

Maar ook actuele thema's als arbeidsomstandigheden en de veiligheid van brandweerpersoneel tijdens de inzet worden als argument gebruikt om een bredere toepassing van nieuwe schuimblustechnieken te introduceren. Verschillende leveranciers brengen systemen op de markt waarbij een zogenaamd A-brandklasse schuim (voor vaste stofbranden) met een minimum aan water en in combinatie met lucht onder hoge druk tot verbluffende blusresultaten leidt. De Duitse fabrikant Schmitz brengt een systeem op de markt onder de naam One Seven, wat slaat op de volumevergroting van het blusmiddel, terwijl Rosenbauer een soortgelijk systeem levert onder de naam CAFS (Compressed Air Foam System).
De kracht achter het One Seven systeem van Schmitz is de volumevermeerdering die dankzij de hoge druk luchtinjectie in het schuimmengsel wordt verkregen. Dit geeft een enorm koelend vermogen door het grote oppervlak van de schuimblaasjes, terwijl ook de zuurstoftoevoer naar de brandhaard wordt afgesloten. Bovendien heeft de zo verkregen schuimstraal een grote worplengte. Groot bijkomend voordeel is dat bij schuimblussing met het One Seven-systeem, in tegenstelling tot de klassieke blusmethode met water, geen stoomvorming optreedt. De brandweerlieden krijgen daardoor niet met de bijbehorende hoge gevoelstemperaturen van hete stoom te maken en houden bovendien goed zicht. Tegelijk wordt wel de in de ruimte aanwezige hitte geabsorbeerd, waardoor het systeem ook bij uitstek geschikt is om een flashover te voorkomen. Deze blustechniek komt de veiligheid van het brandweerpersoneel dan ook ten goede. De brandweer van Delft is het eerste korps in Nederland dat inmiddels beschikt over een tankautospuit uitgerust met het One Seven-systeem.

Bron: http://www.brandweer.org/augsburg_00.html

En wat ik hoorde van een collega uit Leeuwarden die nu in Zweden is dat je  met 1 ltr water en 0,3% schuimmiddel  je 7 liter blusmiddel krijgt.


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2007, 20:18:27
@ jacky x

Dank voor uw hulp.

U beseft hopelijk wel dat ik wantrouwend ben. Schuim is geen tovermiddel.
Dat Pyro Cool dat ik in Velsen aantrof, is je reinste volksverlakkerij of men wint de Nobel prijs voor de natuurkunde, dat wacht ik dan eerst af voor alle zekerheid.
Koelen is gebonden aan natuurkundige wetten die men prompt niet kan toepassen als ik daarom vraag.

In het beste geval is het zeep. Daarmee kan je nagloeiende houtbranden 'nat' maken door oppervlaktespanningverlaging van water. Dit gaat ten koste van aanzienlijke drukverliezen (ejectie) door een tussenmenger met een laag percentage middel,dus te koste van straallengte/volume en is daarmee dan ook praktisch waardeloos wat mij betreft.
Een schijnvertoning?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

PS

Iemand deed het voorkomen dat het voor mij gezichtsverlies betekent als ik niet van de laatste 'mode' op brandweervoertuigen op de hoogte ben. Wie stelt bewijst. Toon aan dat dit een wetenschappelijk verantwoorde blusmethode behelst, die mij in de internationale literatuur is ontgaan.
Ik ben benieuwd, U ook?
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2007, 20:52:47
@ vb-er aft-c

Dank voor uw verkoopverhaal.
Blussen met 'gebakken' lucht op vlammen, nooit op brand in een gesloten compartiment.
Wat triest: koelen zonder dat de omgevingsl;ucht warm wordt. Hoe vindt die wamrte overdracht dan plaats?
Graag met J/kg dampluchtmengsel of een andere warmteoverdrachtsstof die die warmte aantoonbaar afvoert; dat is voor een wetenschapper wel voorwaarde.

Het wegblazen van vlammen boven een brandend oppervlak in de buitenlucht kan ook met een stormachtige wind.
Zo blaas je ook een kaarsvlam uit. (Verbreken contact damp lont en koelen van de lont door lucht verplaatsing.)

Hoe ver in de brandtechnische provincie ligt Leeuwarden eigenlijk? Voorbij de schaamte?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

@ Palmpie
Wetenschappelijk verantwoorden en niet napraten uit het Duits; daar zijn in de geschiedenis wel meer fouten mee gemaakt.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #15 Gepost op: 9 maart 2007, 21:08:34
@ jackie x

Als u beweert dat deze nieuw 'gebakken' lucht blusstof water heeft vervangen, dan laat u zich een rad voor ogen draaien. Het wordt, zoals hier eerder beschreven, met een vloeistof gemengd in een verhouding van 0.3 %.
De blusstof is dan nog voor 99,7 % water!
Met zeep als middel verander je de oppervlakte spanning dusdanig dat er kleine belletjes worden geblazen met luchtdruk, die langer blijven zweven. Voor vlamdoving optimaal.
Maar een vlam is geen brand. Dan is er altijd een berdeigde (heetgeworden) brandbare omgeving.

Een dergelijk methode is binnen ideaal voor een explosieve herontsteking; net zoals bluspoeder.

Als u er in gelooft moet u dat zelf weten maar dan ook zelf alle risico's aangaan.

De foto's hiervoor afgebeeld staan in de verkeerd (omgekeerde?) volgorde. De hoogwerker piste het uit.
Vanaf het dak dreigde geen enkele zichtbare uitbreiding. Eén straal en Jomanda water; klaar is Kees (of Sytze)?

Dappere kerels met zijn allen tegen zo'n flutbrandje, durven ze wel? (Oud Amsterdams grapje.)

Ben benieuwd naar het (wetenschappelijk verantwoorde) onderzoeksverslag ook van het Jomanda systeem.

Met vriendelijk groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 9 maart 2007, 21:14:34
(...)
@ Palmpie
Wetenschappelijk verantwoorden en niet napraten uit het Duits; daar zijn in de geschiedenis wel meer fouten mee gemaakt.
 

??  ??? ??? Ik ben je weer ff kwijt... ;) Waar reageer je op?


ff over het 1/7 systeem...

Het is waarschijnlijk de eerste keer dat ze het bij een grote brand gebruiken (als ze het al gebruikt hebben...  ;))

http://www.brandweerleeuwarden.nl/live/artikel_content.pag?objectnumber=197890&referpagina=716

Brandweer oefent met nieuw blussysteem

Bron: Brandweer   (09-02-2007)
 
De brandweer hield in de Bullepolder in het uiterste noordoosten van Leeuwarden deze week een oefening met het nieuwe schuimblussysteem One Seven. Dit blussysteem zit op de nieuwe tankautospuit (TS3) die net toegevoegd is aan het wagenpark van de Brandweer en wordt in maart officieel in gebruik genomen. Om de medewerkers van Brandweer Leeuwarden de mogelijkheid te geven een keer echt vuur te blussen met het One Seven blussysteem werd er in een container van Dräger een flash-over oefening gehouden .

De oefening werd hier gehouden omdat de wind gunstig stond en er zo weinig mogelijk omwonenden last zouden hebben van de vrijkomende rook. In deze speciale daarvoor gebouwde flashover container kan onder gecontroleerde omstandigheden een vuur worden nagebootst zoals men dat ook in een brandende woning kan tegenkomen. Deze brand kon vervolgens op verschillende manieren met het One Sven blussystem worden bestreden.


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #17 Gepost op: 9 maart 2007, 21:27:44
@ Palmpie

Een partij vlammen in een container (geen herontstekingsbronnen of hogere brandstofpakketten aan de wanden en plafond) en slechts gemeld/gerapporteerd  in een krant, is geen verantwoorde rapportage van effectiviteit en gebruiksveiligheid .
Als een aanvalsploeg een binnenaanval inzet en dan tegen een vlamoverslag aanloopt in een gebouw, zodanig dat allle gedoofde doch ontvlambare gassen in hun toegangsruimte komen i.p.v. in de buitenlucht; uit de gunstig op de wind staande container, wil ik ze (liiever niet) horen.

Volksverlakkerij met voorspelbare slachtoffers aan brandweerzijde; denk ik tenminste.
Laat iedereen, die het zeker en anders weet, wel zelf voorop gaan, dan kan ik er mee leven.
(Evolutionair ook wel goed voor de gemiddelde intelligentie.)

Met vriendelijk groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 9 maart 2007, 21:44:38
http://www.roermond.nl/index12224.htm

Uniek in Nederland: DLS voertuig

Resultaat van drukluchtschuimSinds januari beschikt brandweer Roermond over een nieuw voertuig. Een DLS, Druk Lucht Schuim voertuig. Dit is het enige DLS voertuig in Nederland.

Het speciale aan de DLS is dat het met geringe hoeveelheid water en schuimvormend middel branden blust. Het voertuig is in staat om zowel nat- als droogschuim te produceren. Het voordeel hiervan is dat er maar weinig water gebruikt wordt en dat de schuim een plakkende werking heeft zodat het schuim, in tegenstelling tot water, niet snel afgebroken wordt. Het voertuig is speciaal aangeschaft voor gebruik in tunnels. Aangezien Roermond bezig is met de aanbouw van de Roertunnel, is de DLS onmisbaar bij het bestrijden van tunnelbranden. Uiteraard is dit voertuig eveneens geschikt voor bosbrandbestrijding.

De DLS gaat door het leven als een RMD 865. Het voertuig staat gestald op hoofdpost Roermond waar ze eveneens met dit voertuig uitrukken. De DLS is uitgerust met het One-Seven systeem. Het chassis bestaat uit een 4x4 MAN met 6 zitplaatsen. Men kan dus zowel met een complete blusploeg uitrukken alsmede met 2 personen. Denk hierbij aan assistentie bij bosbrand.

De maximale capaciteit van de DLS is 5700 l/min. Het watergebruik is daarintegen 710 l/min maximaal. Maximale druk 41 bar.

http://www.roermond.nl/Pics/internet_images/images_brandweer/statisch/DLS_Spuit.JPG[/img]

http://www.roermond.nl/Pics/internet_images/images_brandweer/statisch/brandweer_dls_1.jpg


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #19 Gepost op: 9 maart 2007, 22:02:55
@ Allen en Palmpie

Een goede zet van de moderator om het (mijn) probleem apart te zetten.
Ik beloof u er morgen op te reageren; ik kwam het bij toeval tegen (Leeuwarden), schrok me intellectueel te barsten en het is de moeite waard voor een inhoudelijke discussie, denk ik.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul