Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 123091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #210 Gepost op: 4 mei 2011, 14:30:46
Waarschijnlijk een dikke vette bump, maar toch niet onbelangrijk.

In Duitsland zijn vorig jaar (kan ook 2 jaar geleden zijn) 2 brandweermensen omgekomen bij een brand. Uit onderzoek is gebleken dat CAFS hiermee te maken had. Dit middel kon klaarblijkelijk onvoldoende koelen waardoor hun kleding vlam vatte. Ik zal het bijbehorende artikel proberen terug te vinden.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #211 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:14:05
Hoe zit het met de reiniging van het systeem dan.
Ik weet dat je bij het schuimkanon maximaal 1 slanglengte mag gebruiken tussen de tussenmenger met svm en het schuimkanon,
doordat het zo aggresief tegen aluminium is.Daarna goed doorspoelen.
Werkt dat dan ook zo bij dit systeem of is de afschrijving gewoon zo ingesteld.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #212 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:50:05
Hoe zit het met de reiniging van het systeem dan.
Ik weet dat je bij het schuimkanon maximaal 1 slanglengte mag gebruiken tussen de tussenmenger met svm en het schuimkanon,
doordat het zo aggresief tegen aluminium is.Daarna goed doorspoelen.
Werkt dat dan ook zo bij dit systeem of is de afschrijving gewoon zo ingesteld.

Met One Seven spoel je na gebruik je slang door met water en aansluitend blaas je hem door met alleen de compressor aan.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #213 Gepost op: 8 augustus 2011, 21:51:09
Waarschijnlijk een dikke vette bump, maar toch niet onbelangrijk.

In Duitsland zijn vorig jaar (kan ook 2 jaar geleden zijn) 2 brandweermensen omgekomen bij een brand. Uit onderzoek is gebleken dat CAFS hiermee te maken had. Dit middel kon klaarblijkelijk onvoldoende koelen waardoor hun kleding vlam vatte. Ik zal het bijbehorende artikel proberen terug te vinden.

Artikel nog kunnen vinden?
Ik ben er wel in geintresseerd.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #214 Gepost op: 9 augustus 2011, 17:36:36
Even Googlen en hier heb je de info, hele document is ook te downloaden maar hier even specifiek de resultaten mbt CAFS=1-7.
Citaat
5. CAFS im Innenangriff

CAFS im Einsatz bei brennenden Paletten
Ein in Feuerwehrkreisen kontrovers diskutiertes Thema ist der Einsatz von Druckluftschaum (CAFS). Hierbei wird über eine zusätzliche Zumischanlage ein Wasser-Schaum-Gemisch direkt im Fahrzeug erzeugt und in die Schlauchleitung abgeben. Da in Tübingen bei diesem Unfall CAFS im Einsatz war, wurde auch dieses Thema näher beleuchtet. Die Erkenntnisse sind hierbei:

» Schläuche mit Druckluftschaum reagieren auf Wärmeinwirkung empfindlicher als wassergefüllte Schläuche (S. 49)
» Druckluftschaum dringt weniger ins Brandgut ein und hat eine geringere Kühlwirkung (S. 41) Vor allem der Schlauchplatzer aufgrund der Temperatureinwirkung sollte näher Untersucht werden um Handlungsempfehlungen auszusprechen die die CAFS Technik betreffen.
Volgens rapport raakten de ploeg op de 2e etage plosteling ingesloten door een branduitbreiding in het trappenhuis. Omdat hun slang door dit trappenhuislag en deze met CAFS gevuld was brandde de slang door waardoor zij geen blusmiddel meer hadden om hun terugtocht veilig te stellen.
En als je maar 1/7 deel water in je slang hebt en de rest is schuim met lucht brand de slang dus 7 keer sneller door dan een met alleen water gevulde LD slang.
In dit geval was er een LD straal met CAFS ingezet. Ook een gevaar is het sneller kinken van een met 1-7 gevulde slang.
Hele Link met Download van rapport:
http://www.feuerwehrleben.de/unfallbericht-atemschutzunfall-tubingen-veroffentlicht/
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #215 Gepost op: 8 september 2011, 20:44:23
One-Seven Demo Brandweer Almere
User Brandweerflevoland


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #216 Gepost op: 10 september 2011, 09:58:28
Gewoon water versus cafs ;)

Pompe NH vs CAFS.mp4
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #217 Gepost op: 9 mei 2012, 19:27:21
Er was inderdaad een tweede incident in de straat waarbij het SIV niet genoeg, eeh, vloeistof had...

Is het niet handig om alle siv's en ts4's uit te rusten met het one-seven systeem? De siv van Opmeer is daar mee uitgerust en iedereen is er erg postitief om! De sic heeft een tankje water met 750 liter maar door het one-seven systeem is het (750X7=) 5250 liter blusmiddel. Dan kan je ook sneller op een woningbrand worden ingezet


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #218 Gepost op: 10 mei 2012, 13:19:39
Weer iemand die gehersenspoeld is door de kliniek uit Oss :(
Citaat
750 liter maar door het one-seven systeem is het (750X7=) 5250 liter blusmiddel
Rekenwonder,   :P in dat volume van 5250 zit nog steeds maar 750 liter water wat uiteindelijke (natuurkundig) het koelend vermogen moet leveren. De overige 4500 liter "blusmiddel" is dus lucht met een dure toevoeging.
Tenzij jij kunt onderbouwen dat lucht en schuim de temperatuur van een vaste stoffen brand kan verlagen....... Dan draag ik je voor de Nobelprijs voor >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #219 Gepost op: 10 mei 2012, 13:24:03
Is het niet handig om alle siv's en ts4's uit te rusten met het one-seven systeem? De siv van Opmeer is daar mee uitgerust en iedereen is er erg postitief om! De sic heeft een tankje water met 750 liter maar door het one-seven systeem is het (750X7=) 5250 liter blusmiddel. Dan kan je ook sneller op een woningbrand worden ingezet
Ik denk dat het veel belangrijker is dat we de manschappen leren goed om te gaan met de straalpijp en de verschillende instellingen. Op deze manier wordt zeer veel water bespaard en kunnen we ook met 750 liter veel doen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel