Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 121331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #70 Gepost op: 12 maart 2007, 20:46:07
Beste heer Vos, ik was geenzins van plan u te ontroeren, en moet zeggen dat ik ook wel eens uitspraken van u heb gehoord/ gelezen waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar ik wil graag leren van fouten en ben niet iemand die snel een ander persoon veroordeelt, zeker niet zonder wederhoor toegepast te hebben.
Ik denk dat ik nu ik uw reactie lees twee items door elkaar heb gehaald. In het TV programma Eén vandaag werd het onderwerp geoefendheid van de brandweer in Nederland besproken, en niet bij het incident in Velsen. Dus inderdaad die twee dingen staan los van elkaar. Hoewel het natuurlijk niet uit te sluiten is dat door gebrek aan oefening, of voorbereiding op een dergelijk incident een aantal zaken niet goed zijn verlopen, of anders hadden moeten verlopen.

Wat mij wel stoort is het feit dat een aantal leden op dit forum klakkeloos de "verkooppraatjes" kopieren van firma's die alleen de positieve zaken van hun product tonen maar niet de min-punten. Maar dat is verkopers eigen, zij willen omzet, en brandweerkorpsen weer een nieuw speeltje. Breng die twee bij elkaar en je hebt weer een revolutionair systeem verkocht !

Betreffende het blusvoertuig van Delft welk door een aantal forumleden hier als geslaagd concept wordt aangehaald, wilde ik aangeven dat niet het One Seven systeem de aanschaf van een klein blusvoertuig mogelijk maakte. Door de oude bebouwing met smalle straten in Delft was de brandweer Delft een klein blusvoertuig aan het ontwikkelen maar liep tegen het probleem van de beperkte watertankcapacitiet op. Als "gelijkwaardigheid" voor de beperkte watertank heeft men toen voor het One Seven systeem gekozen. En daar heeft men (naar mijn mening later) de argumentatie bij gezocht dat het zo'n goed blusmiddel is.
Misschien wat olie op het vuur, maar waarom hebben de vier grote steden, met de meeste binnenbranden, nog niet voor dit wondermiddel gekozen? Zowel A'dam en Utrecht en binnenkort ook Den Haag zijn bezig of hebben al gekozen voor de 3D blustechniek.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #71 Gepost op: 12 maart 2007, 22:15:57
@ Mc Fozzy en Allen

(....)

Was ik voorlopig duidelijk zo?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

Als ik het goed samenvat (hoop ik) is jouw stellling dat je met poeder wel de vlamverschijnselen (even) weghaalt maar dat de 'brandbare rook' vatbaar is voor herontsteking (bij klasse A branden). Dit geld ook voor brandbare vloeistoffen

Laat ik me even beperken tot (branden in) gebouwen. De meeste poederblusser in gebouwen worden opgehangen door de eigenaar, niet omdat de overheid dat voorschrijft. Het wordt ook gezien als klein blusmiddel. Net als het brandslanghaspel (die wel in de meeste gevallen door de overheid wordt voor geschreven).
Als het goed is ( ::)) worden de mensen in het gebouw (BHV'ers) ook geleerd dat ze de brand moeten 'compartimenteren', melden, eventueel de ontruiming opstarten en daarna 'mogelijk' een bluspoging doen. Als het goed ik wordt zo ook geleerd om alles groter dan een prullebakje te zien als hopeloos en over te laten aan de profs!  ;)

Als je de blusmiddelen zo gebruikt, of het nu poeder (wat meer techniek vereist) of een brandslanghaspel is, is het gevaar voor herontsteking minimaal. De brand in dat stadium is nog brandstof beheerst en niet zuurstof beheerst.
Inderdaad is een nadeel van poeder dat je de 'warmte' niet uit de brandende massa haalt. Volgens mij zie je daarom steeds maar meer schuimblussers (afff) in gebouwen!  ;)

Een nadeel van een 30 meter brandslanghaspel is dat als je 3x de hoek om bent geweest je wel errrrrrrrg hard moet gaan trekken om nog slanglengte te krijgen...  :-X :-X :-X :-X Dan is een draagbare schuimblusser toch weer in het voordeel!  ;)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #72 Gepost op: 12 maart 2007, 22:25:54
@ Tower - ladder

Als iemand de bedoeling heeft om bij anderen emoties op te wekken is het een manipulateur; dat doet/deed  u niet.
It's all in the eye of the beholder!" Misschien wordt ik nog wel lichtgeroerd?

Uw weergave van het misverstand 'Velsen'is oprecht; dat waardeer ik zeer, als zeldzame gebeurtenis in het algemeen.

Waarom kiezen mensen hetzelfde; al is het technisch wetenschappelijk onberedeneerd en gevaarlijk voor de gebruikers?

Een oud verhaal, veel ouder dan ik. Nabootsen is een puur menselijke eigenschap, gebaseerd op suggestie en afhankelijk van met ignorantie altijd samenvallende suggestibiliteit. Alleen creatieve mensen (uitzonder(l)ingen) bootsen niet na, of kunnen/durven zonder.

Uw bijdragen worden door mij zeer gewaardeerd, dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #73 Gepost op: 12 maart 2007, 22:43:44
@ Palmpie

Als iemand aan een slanghaspel moet trekken kan dat selchts gebeuren als een preventist geen bouwtekeningen (afstanden)  kan lezen.

Aan u was mijn uitleg niet of nauwelijks besteed:
"Als je de blusmiddelen zo gebruikt, of het nu poeder (wat meer techniek vereist) of een brandslanghaspel is, is het gevaar voor herontsteking minimaal. De brand in dat stadium is nog brandstof beheerst en niet zuurstof beheerst."

In uw 'denken' na mijn uitleg, kan een poederblusser weer op een hoop met een waterstraal met goede applicator en voordruk worden gegooid.

Het heeft er niets mee te maken of een brand 'brandstof' of 'zuursrtof' beheerst is, alsof die 'begrippen' enige wetenschappelijke validering bezitten (Nee, dus: bijj hoge temperatuur kun je de zuurstof vrijwel missen.)
Het gaat erom of tijdelijk stopgezette overhitte gas/damp/lucht mengsels, na het opraken (verbruiken) van de chemische vlamdover, in diezelfde ruimte daardoor ook nog eens wervelend opgemengd tot een stoichoimetrisch mengsel! (Effe goochelen, komt goed) dat dan, wetenschappelijk gezien, noodzakelijk tot 'boem' leidt.
(Na een moeilijk woord probeer ik ook wel weer een makkelijk begrip te kiezen.
Een 'boem' smiley zag ik zo gauw niet; om het brede publiek aan zijn gerief te brengen.)

U blijft een snelle, ijverige  maar ook 'ondiepe' student.
Dat valt in uw professie niet op; geen zorg a.u.b.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 12 maart 2007, 22:56:04
Fred, zou je dan een poging willen doen om 'normaal' te reageren aub? Ik probeer ook correct naar jou te zijn...!  :)  We zijn niet allemaal zo deskundig als jij.  ;)

Ik denk dat onze referentie branden in onze berichten verschillen...  ;)
Ik had het over een prullenbakje in brand... niet dat heel een kamer in de gloria staat want dat moet je overlaten aan de profs en niet aan amateurs. Ik heb het ook niet over een P50 maar een 'gewone' 6 kg poeder of een 6 L schuimblusser...  ;)

 :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #75 Gepost op: 12 maart 2007, 23:39:20
Nog even over het brandslanghaspel (was ik vergeten op te reageren)  :)

Er staat in de regelgeving een eis op van maximale lengte, niet van hoeveel hoeken je maximaal om mag gaan....  ;) Het heeft te maken de vrije indeelbaarheid van een gebouw (lichte scheidingswanden kan je bouwvergunningsvrij plaatsen en veranderen)  ;)

Als je dus bij een bouwvergunning overal kunt komen met een haspel kan je geen extra eisen stellen voor het maximaal aantal 'hoeken'  ;) :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #76 Gepost op: 12 maart 2007, 23:41:18
Voor diegene die het spoor in dit toch wel technische brandbestrijdingsverhaal kwijt beginnen te raken.( ik merk dat er nog maar weinig reacties zijn)
3D blustechniek staat heel simplistisch uitgelegd voor het onder een juiste hoek, met de juiste waterdruk en waterdruppelgrootte en minimale hoeveelheden water koelen van de hete gaslagen bij een ontwikkelde binnenbrand. Doordat de druppels niet tegen de hete oppervlakken komen van de ruimte (wat wel gebeurd met het zgn poeieren met een HD pistool) maar wel voldoende kracht hebben om door de rooklaag heen te komen (wat met een volledige nevelstraal niet lukt) daalt de temperatuur van de gaslaag. Hierdoor daalt de stralingswarmte aan het plafond, met als gevolg ook het stoppen van het uitgassen van de brandbare vaste stoffen in de ruimte door deze stralingswarmte. Oftwel je voorkomt een flashover, en creeert een betere werkbare omgevingstemperatuur voor de blusploeg. Door minimaal gebruik van water,en de juiste blustechniek zal er geen overmatige stoomvorming optreden en heb je ook maar weinig water nodig.

Ik durf te beweren dat je met een HD straalpijp die voldoet voor 3D blussing hetzelfde of misschien zelfs wel een beter effect bereikt als met een One Seven straal in dezelfde situatie. Maar ja, ik heb de kans niet om die twee naast elkaar te testen.

PS in Delft wordt na het gebuik van One Seven altijd nog na geblust met water om de kern temperatuur van de in brand geraakte vaste stoffen te koelen. En dat kan dan met dezelfde straalpijp omdat dan gewoon het One seven wordt uitgezet.

Interessant! ik maak even een nieuw topic aan voor dit onderwerp als je het niet erg vind?

Ook ik maak me er schuldig aan 'afdwalen' maar dit topic ging over one-seven...  ;)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #77 Gepost op: 13 maart 2007, 09:28:17
@ Palmpie

Dat onze referentie branden (en referentiekaders) verschillen kan ik bij u niet vooraf peilen. Mijn kaders heb ik aan het begin van mijn deelname aan de discussies proberen uitgebreid en volledig te geven.

De discussie ging hier over (on)volledige branden en (valse) pretenties buiten de theoretisch wetenschappelijke  grondslagen over "Verbranding en Blussing".
 U had het over een 'klein blusmiddel', de binnenbrandkraan, waaraan altijd de eis van een goede bereikbaarheid (tweerichting) wordt verbonden en dat 'hoeken' dat in de weg zaten(??).

Bovendien gooide u twee door mij uitgewerkte elkaar uitsluitende (bij) effecten 'respectloos' weer op een hoop.
Uw bijdragen zijn vooral enorme lappen tekst, vaak zeer leerzaam, soms nogal 'beside the point'.
Zelf iets beweren vraagt meer arbeid en verwacht daaromtrent dan ook wat aandacht/respect vooraf aan reactie.

Dan moet ik uw 'norm' van 'normaal' aanhouden? Dat wil zeggen uw, m.i. ondoordachte, en naar nu blijkt, vrijwillig beperkte
kennisomvang als uitgangspunt nemen? Dat lijkt me niet normaal (voor mij).

Het is een goed plan de blustechniek met water op een aparte draad te vervolgen; ik zal met uw tot kleine blusmiddelen beperkte kennis (en ervaring?) proberen tijdig te schakelen tot het door u gewenste (dan) 'normaal' niveau.
Voor ik het weet haalt anders uw collega moderator het 'doodnormaal' weer weg. Wel erg 'normaal' allemaal voor mij.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #78 Gepost op: 13 maart 2007, 09:32:40
Een 'boem' smiley zag ik zo gauw niet; om het brede publiek aan zijn gerief te brengen.)

your wish is my....  


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 13 maart 2007, 11:28:54
@ Palmpie

(...) ik zal met uw tot kleine blusmiddelen beperkte kennis (en ervaring?) proberen tijdig te schakelen tot het door u gewenste (dan) 'normaal' niveau.
(...)
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.


Gelukkig!  ;D Ik kreeg pas het verzoek van een ander lid dat het forumwel leesbaar/interessant moest blijven voor leden met een leeftijd van 8-80 jaar... ;)  ;) ;D

Maar om weer terug te keren naar one-seven...  ;)

Wat ik uit het verhaal van tower-ladder haal is dat in delft het one-seven heeft ingevoerd naar aanleiding van andere problemen waar ze speciefiek in Delft tegen aan liepen.

Om ff te brainstormen, onder welke omstandigheden zou het systeem een goede oplossing zijn? En welke randvoorwaarden zouden daaraan gekoppeld moeten zijn?
Of zou het gewoon verboden moeten worden? Pas iets invoeren als het landelijk is toegestaan door Biza (incl testen vooraf en inzet criteria).