Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS

Auteur Topic: Ervaringen met One-Seven /CAFS / DLS  (gelezen 120767 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 11 maart 2007, 12:25:00
Volgens mij is: http://www.civil.canterbury.ac.nz/fire/pdfreports/SDavis.pdf behoorlijk onderbouwd...  ;)

Fire Fighting Water:
A REVIEW OF FIRE FIGHTING WATER
REQUIREMENTS
A New Zealand Perspective
By: S K Davis
Supervised by
Dr Charley Fleischmann
Fire Engineering Research Report 2000/3
February 2000
This report was presented as a project report as part of the M.E. (Fire) degree at the
University of Canterbury




@ jacky x

Dank voor uw hulp.

U beseft hopelijk wel dat ik wantrouwend ben. Schuim is geen tovermiddel.
Dat Pyro Cool dat ik in Velsen aantrof, is je reinste volksverlakkerij of men wint de Nobel prijs voor de natuurkunde, dat wacht ik dan eerst af voor alle zekerheid.
Koelen is gebonden aan natuurkundige wetten die men prompt niet kan toepassen als ik daarom vraag.

In het beste geval is het zeep. Daarmee kan je nagloeiende houtbranden 'nat' maken door oppervlaktespanningverlaging van water. Dit gaat ten koste van aanzienlijke drukverliezen (ejectie) door een tussenmenger met een laag percentage middel,dus te koste van straallengte/volume en is daarmee dan ook praktisch waardeloos wat mij betreft.
Een schijnvertoning?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

PS

Iemand deed het voorkomen dat het voor mij gezichtsverlies betekent als ik niet van de laatste 'mode' op brandweervoertuigen op de hoogte ben. Wie stelt bewijst. Toon aan dat dit een wetenschappelijk verantwoorde blusmethode behelst, die mij in de internationale literatuur is ontgaan.
Ik ben benieuwd, U ook?

@ Palmpie

Een partij vlammen in een container (geen herontstekingsbronnen of hogere brandstofpakketten aan de wanden en plafond) en slechts gemeld/gerapporteerd  in een krant, is geen verantwoorde rapportage van effectiviteit en gebruiksveiligheid .
Als een aanvalsploeg een binnenaanval inzet en dan tegen een vlamoverslag aanloopt in een gebouw, zodanig dat allle gedoofde doch ontvlambare gassen in hun toegangsruimte komen i.p.v. in de buitenlucht; uit de gunstig op de wind staande container, wil ik ze (liiever niet) horen.

Volksverlakkerij met voorspelbare slachtoffers aan brandweerzijde; denk ik tenminste.
Laat iedereen, die het zeker en anders weet, wel zelf voorop gaan, dan kan ik er mee leven.
(Evolutionair ook wel goed voor de gemiddelde intelligentie.)

Met vriendelijk groet,
Fred Vos.

(Let op het volgende is niet bedoelt om om je persoonlijk aan te vallen!!!)
Maar als ik iets 'nieuws' tegen kom dan ga ik eerst achtergrond informatie verzamelen. Die achtergrond informatie beoordeel ik dan op betrouwbaarheid en volledigheid. Pas dan kan ik, misschien, wat gaan roepen over het 'nieuwe' wat ik ben tegen gekomen.
Je kende heel het One-Seven verhaal nog niet maar toch had je je mening al klaar. Hoe ben je zo snel tot die conclusie gekomen?  :) (ervaring, Fingerspitzengefühl, enz?)

Zie je ook nog wat positief in het systeem? :)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #51 Gepost op: 11 maart 2007, 14:13:25
@ Palmpie

U inzet bewonder ik zeer.
Maar mijn vraag naar wetenschappelijke onderbouwing van 'Boemerang' beantwooordt u met een scriptie over bluswater.

U stelde o.m. :
"Je kende heel het One-Seven verhaal nog niet maar toch had je je mening al klaar. Hoe ben je zo snel tot die conclusie gekomen?   (ervaring, Fingerspitzengefühl, enz?)"
Nee, als One-Seven of wat anders kende ik het niet, maar ik lees geen onzin. als ik een claim zie voor 0,3 % 'stuff' en betere koeling, dan zegt mijn wetenschappelijk getraind verstand normaliter: weer zo'n charalatan als 'tapijtaandedeurverkoper' aan het woord en sla ik over. Selectief lezen en zo.
De meeste brndnweerlieden 'all over the world' hebben geen eigen realistische bluservaring en zijn dan ook suggestibel voor 'wondermiddelen' die werken op speciaal daarvoor ingerichte opstellingen (boerenbedrog).

Zelf maakte ik 'reclame' bij de fabrikanten in Nederland (Ajax en zo) op mijn school SIREN in Amsterdam (1988- 1991) om binnenbrandkranen te voorzien van een afsluiter met sproeistraal die nooit tot gebonden kon worden gezet.
Hierdoor is een dergelijke waterstraal niet electrisch geleidend en konden de supergevaarlijke poederblussers vervallen.
Dit mede door op mijn school 'reclame' te maken voor schuimblussers (kliene vloeistofoppervlakte branden)!

Voor de offshore ontwikkelde ik IFEMS (Integrated Fire and Explosion Mitigation System) met schuim voor een 'water parachuting' effect. Ik zei al eerder met schuim kan je toveren.
Maar ook onzin verkopen en mensen aanmoedigen om in contraproductieve effecten van water met veel lucht
(Ik noemde in lessen over schuim dit: water met een maf jasje) hun onheil te zoeken.

Voor deizellfde offshore platforms adviseerde ik dus geen tussenmengers of 'schuimtrucs' voor de aanvalsploeg.
Uitluitend water met een zeer goede nevelstraalpijp met volle bolstraal (geen holle conus die vlammen aantrekt)
De meeste industrie branden moeten namelijk niet worden gedoofd!

Huis-, tuin-  en keukenbranden behoeven slechts water met een goede druk en straalpijp om te 'toveren'.

Dan k voor uw reactie en zoekarbeid.
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 11 maart 2007, 14:37:24
Zelf maakte ik 'reclame' bij de fabrikanten in Nederland (Ajax en zo) op mijn school SIREN in Amsterdam (1988- 1991) om binnenbrandkranen te voorzien van een afsluiter met sproeistraal die nooit tot gebonden kon worden gezet.
Hierdoor is een dergelijke waterstraal niet electrisch geleidend en konden de supergevaarlijke poederblussers vervallen.
Dit mede door op mijn school 'reclame' te maken voor schuimblussers (kliene vloeistofoppervlakte branden)!

.
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

Ik ben toch blij dat dit niet door is gegaan,en dat de brandslanghaspels gewoon de 2 standen hebben.Ik moet er niet aan denken dat een onervaren persoon een brandje in een electrisch aparaat gaat blussen met een brandslanghaspel.
En waarom is een poederblusser supergevaarlijk?Ik controleer ze dagelijks,ik ben nog nooit aangevallen door een poederblusser  ::)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #53 Gepost op: 11 maart 2007, 21:59:24
@ Peter 71
 U beweert onwaar.
Het is, op  eigen waarneming nogal op veel plaatsen wel doorgegaan, en uw bericht over 'de' haspels is  dus bluffende onziin.
Hoe u zich kunt voorstellen dat een persoon een brandje gaat blussen 'in ' een electrisch apparaat gaat mijn voorstellingsvemogen sowieso te boven.
Omdat u, naar eigen zeggen en in volle bewustzijn,  nog nooit bent aangevallen door een poederblusser (???), en zich daar op voorstaat in een discussie, schaar ik u in de groep mensen met wie ik niets meer van doen wil hebben.
Zoek hulp, maar niet bij mij.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #54 Gepost op: 11 maart 2007, 22:01:54
@ Allen
Weer zo'n onbedoeld/ongewild stom poppetje door leestekens in mijn tekst.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 11 maart 2007, 22:16:03
@ Peter 71
 U beweert onwaar.
Het is, op  eigen waarneming nogal op veel plaatsen wel doorgegaan, en uw bericht over 'de' haspels is  dus bluffende onziin.
Hoe u zich kunt voorstellen dat een persoon een brandje gaat blussen 'in ' een electrisch apparaat gaat mijn voorstellingsvemogen sowieso te boven.
Omdat u, naar eigen zeggen en in volle bewustzijn,  nog nooit bent aangevallen door een poederblusser (???), en zich daar op voorstaat in een discussie, schaar ik u in de groep mensen met wie ik niets meer van doen wil hebben.
Zoek hulp, maar niet bij mij.
Ik denk dat het goed voor u is om eens de huidige NEN-normen door te nemen,want daar praat ik nu over.En daar staat een heel ander verhaal in dan het verhaal wat u nu hier probeert te houden.Dus wie praat er hier nu bluffende onzin.Verder doet U de uitspraken dat een poederblusser levensgevaarlijk is,dat is een nogal boute uitspraak.Dus daar zie ik dan graag een onderbouwing in,zonder dat ik meteen in die snelgroeiende club van u wordt gestopt.DE club van mensen waar u niets mee te maken wilt hebben.Want dat is onderhand ook een standaart zinnetje van u.
En laat ik maar wijselijk niets zeggen over hulp zoeken  ::)


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #56 Gepost op: 12 maart 2007, 10:11:40
@ Peter 71

Uw stijl van discussieren in een serieus thema: uitspraken belachelijk maken of voor (praktisch) onwaar houden omdat u een normblad heeft, hebben u voor mij in die groep geplaatst van mensen op wie ik niet meer wil reageren.
U bent anoniem, dus ik weet nooit wie u bent, maar als mens kunt u daarom verder zijn wie/wat u wilt, daar ga ik niet over.
Op elke openbare plaats zou ik me aan een dergelijk gesprek met u dan ook direct hebben verwijderd.
Eerst afkatten en dan eisen dat er wordt onderbouwd. Nein Danke!
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #57 Gepost op: 12 maart 2007, 10:18:09
Hierdoor is een dergelijke waterstraal niet electrisch geleidend en konden de supergevaarlijke poederblussers vervallen.

En toch wil ik het graag weten waarom u poederblussers in de categorie supergevaarlijk plaatst.


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #58 Gepost op: 12 maart 2007, 12:47:36
@ Mc Fozzy

Omdat u het zo vriendelijk vraagt, kom ik daarop terug met een antwoord.
Geeft u mij nog even wat tijd, ik zit midden in een (concept) onderzoeksverslag.
Vanavond wellicht.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul