verschil tussen bewaker en beveiliger

Auteur Topic: verschil tussen bewaker en beveiliger  (gelezen 8881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JeanBateau

  • Gast
Gepost op: 8 februari 2007, 12:23:42
Hoewel het begrip bewaker in de volksmond een veel gebezigde term is er toch een duidelijk verschil.

Om dit duidelijk te krijgen voor iedereen heb ik voor jullie de uitleg over de termen bewaker en beveiliging op Wikipedia uitgezocht.

Bewaker
Van Wikipedia

Een bewaker is iemand die de functie heeft om personen, voorwerpen of gebouwen te beschermen of te bewaken.

Hij moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat niemand inbreekt in een bedrijfspand en bij overtreding van de wet actie ondernemen.

Bewaken is een onderdeel van beveiligen. Het waken over iemand of iets, dat in het geheel te overzien is. Het beveiligingen vraagt dus meer kennis en inzicht dan iets bewaken.



Beveiliging is het treffen van maatregelen om een te beveiligen doel te beschermen tegen schadelijke invloeden. Die invloeden kunnen van buitenaf komen, zoals terrorisme en georganiseerde criminaliteit, maar ook van binnenuit, bijvoorbeeld fraude en verduistering. Beveiliging is een manier risicos te verminderen en beheersbaar te maken en de veiligheid te verhogen.

De noodzaak tot beveiliging, alsmede de mogelijkheden tot en beperken van het realiseren ervan wordt geregeld in wetten en regels. Toezichthouders zien toe op naleving ervan

Ik hoop dat dit nu duidelijk is en dat we door de "partners" nu ook aangesproken worden zoals het hoort dus als beveiligers in plaats van bewakers.




Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2007, 17:57:03
ik denk overigens ook dat het vanuit de bedrijven beter gecommuniceerd kan worden..
er zijn bedrijven die bewaking in hun naam/reclame voeren
er zijn objecten waar er op de deur bewaking staat ipv beveiliging
enz enz
Politie Aspirant niveau 4


Target77

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2007, 02:48:20
Beveiliger of bewaker..... ik lig er niet waker van. Zolang we maar weten over wat voor functionaris we het hebben.  ;)


JeanBateau

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2007, 14:25:10
Beveiliger of bewaker..... ik lig er niet waker van. Zolang we maar weten over wat voor functionaris we het hebben.  ;)

Het kost mij mijn dagrust ook niet, maar vind bewaker een beetje denigrerend staan  8)


Target77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2007, 00:44:45
Het kost mij mijn dagrust ook niet, maar vind bewaker een beetje denigrerend staan  8)

Hoezo?? Moeten we dan alle schoonmaaksters dan maar "interrieur verzorgsters"gaan noemen?? We zijn wat we zijn. Naampje doet er niet aan af.  ;)