Weekje oefenen?

Auteur Topic: Weekje oefenen?  (gelezen 2309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 9 februari 2007, 18:07:52
Oefenen voor overstroming





DEN HAAG - Nederland gaat een week lang oefeningen houden ter voorbereiding op een ramp door overstroming.

Tijdens deze grote rampenoefening in november volgend jaar moet duidelijk worden welke onvoorziene problemen opduiken bij een overstroming. ''De conclusie van die oefening zal niet zijn: We hebben alles goed voor elkaar.'' Daarvoor waarschuwt voorzitter Jan Franssen van de Taskforce Overstromingen, die de oefening zal organiseren. De taskforce belegde woensdag haar eerste officiële vergadering met minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) en staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Waterstaat). De twee demissionaire bewindslieden onderschreven de constatering dat een grootschalige oefening nieuwe knelpunten aan het licht zal brengen.

Minister Remkes wil dat tijdens de oefenweek de werkwijze van alle betrokkenen getest wordt. ''Het is belangrijk dat we naar iedereen kijken, van de vrijwilligers bij de reddingsbrigade tot de bestuurders.'' Daartoe worden in de derde week van november 2008 diverse kleine oefeningen gehouden die uiteindelijk samenkomen in één groot testscenario.

Realistische scenario's
De nieuwe taskforce moet ervoor zorgen dat hulpdiensten bij een overstroming goed hun werk kunnen doen. Daartoe zal Franssen, tevens commissaris van de koningin in Zuid-Holland, kijken of de rampenplannen van hulpverleners goed op elkaar aansluiten en of bestuurders op de juiste manier de regie kunnen voeren. ''Dat moet naadloos passen'', aldus Remkes.

Schultz van Haegen heeft afgelopen voorjaar al gepleit voor een omvangrijke oefening waarbij een waterramp wordt nagebootst. De noodzaak daartoe werd haar duidelijk tijdens een bezoek aan New Orleans, dat door de orkaan Katrina onder water kwam te staan. ''Als je dat soort beelden ziet, besef je dat we hier goed moeten nadenken over de gevolgen van een overstroming.''

Franssen zal met zijn taskforce proberen om Nederlanders ervan te overtuigen dat een overstroming kàn plaatsvinden, ook al is de dreiging niet acuut. ''Maar we krijgen mensen niet achter de kachel vandaan met irreële beelden. We zullen dus realistische scenario's moeten schetsen.'' (ANP)


© Het Parool, 07-02-2007, 15:23 uur




Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2007, 22:27:41
We zullen dus realistische scenario's moeten schetsen.

Mooi, welke dijk mag ik gaan doorspitten? Of wat dacht je van de zeewering rond het naaktstrand van Zandvoort. Dit naaktstrand zal dit jaar waarschijnlijk niet verrijzen vanwege de afslag van de laatste stormen. Helaas ligt er alleen duingebied achter en als het water heel ver doorbreekt kom je uit in de Gemeente Bloemendaal, dorp Vogelenzang of spoelt de golfclub van Noordwijk weg.

Maar zijn reddingsbrigades er klaar voor dergelijke inzetten en in welke vorm? Zal de vernieuwde RVR constructie een positieve inbreng hierin zijn. Om maar aan te sluiten bij een ander topic, wie is mijn OvD-R?

RR (heb in 1993 genoeg gevaren en geëvacueerd)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2007, 23:08:50
Willen de brigades daar wat behoorlijks neerzetten dan is er nog een aardige weg te gaan. Vergeleken met Hoorn afgelopen jaar zal er toch het nodige werk verzet moeten worden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2007, 09:25:41
Nou ik heb uit Limburg in de jaren 90 niet veel klachten gehoord, dus ik denk dat het in de basis wel goed zit.

Ik zou zeggen laat maar komen die oefening.

Tip van Res: laten we niet te bureaucratisch worden op dit forum of binnen de hulpverlening.

Res ( die een rol als OVD-R makkelijk aan kan)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2007, 11:38:54
Nou ik heb uit Limburg in de jaren 90 niet veel klachten gehoord, dus ik denk dat het in de basis wel goed zit.

Ik zou zeggen laat maar komen die oefening.

Tip van Res: laten we niet te bureaucratisch worden op dit forum of binnen de hulpverlening.

Res ( die een rol als OVD-R makkelijk aan kan)  8)

Mensen klagen niet als ze gered zijn. Als je wil kijken of je het goed gedaan hebt moet je aan zelfreflectie doen.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2007, 12:47:32
Redding of hulpverlening that's the question. mensen in doodsnood op een dak wat elk moment naar beneden kan komen bijv.
Welk scenario en hoe realistisch wordt het?

Kees  8)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2007, 14:03:36
Hoe realistisch? Ik vermoed dat we veel bezig zijn met vervoer van hulpverleners, het evacueren van personen, patrouilleren etc. En minder bezig zijn met EHBO-zaken.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2007, 14:05:33
Hoe realistisch? Ik vermoed dat we veel bezig zijn met vervoer van hulpverleners, het evacueren van personen, patrouilleren etc. En minder bezig zijn met EHBO-zaken.
Da's dus kijkend naar het verleden heel realistisch. Heb nog geen pleister geplakt tijdens de laatse overstromingen. En anders een RK-er mee in de punt of een pleeg, mag die klussen  :D
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2007, 23:01:12
Het gaat uiteraard om evacueren maar onderlopend gebied met mooi weer is heel wat anders dan een dijkdoorbraak met windkracht 10 in hartje winter tenslotte. Dus de vraag is hoe realistisch zal het zijn. Ben in ieder geval al blij dat het in november plaats vind al zou eind februari waarschijnlijk nog wat onaangenamer zijn. Toevallig afgelopen middag nog met m'n pa over feb 1953 zitten praten, zodoende.

Kees  8)