Leidraad bestrijding waterongevallen

Auteur Topic: Leidraad bestrijding waterongevallen  (gelezen 3814 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 11 februari 2007, 23:11:15
Naar aanleiding van http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16160.0.html een nieuw topic gemaakt en de berichten van daar naar hier afgesplitst!

Palmpie
mod



Bekijk om te weten hoe de brandweer hier mee omgaat eens de leidraad bestrijding waterongevallen (van 101 pagina's)...
Zie: http://www.nvbr.nl/fe/ReadFile.aspx?ContentID=103&ObjectID=659&Type=1&File=0000000018_Leidraad%20Bestrijding%20Waterongevallen_2078_Binnenwerk.pdf

Ik ben erg benieuwd of iemand kan melden dat de leidraad ergens volledig is doorgevoerd. Bij ons is dat overigens nog niet het geval.


Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2007, 23:51:54
Bekijk om te weten hoe de brandweer hier mee omgaat eens de leidraad bestrijding waterongevallen (van 101 pagina's)...
Zie: http://www.nvbr.nl/fe/ReadFile.aspx?ContentID=103&ObjectID=659&Type=1&File=0000000018_Leidraad%20Bestrijding%20Waterongevallen_2078_Binnenwerk.pdf

Ik ben erg benieuwd of iemand kan melden dat de leidraad ergens volledig is doorgevoerd. Bij ons is dat overigens nog niet het geval.


even of topic, met interesse bovenstaande document doorgescanned (nog niet helemaal op detail gelezen), maar wat mij opvalt is de weinige aandacht voor samenwerking met de ketenparters. Het 101 pagina's tellende boekwerk bevat detailinformatie over zoekmethode, een volledig medische handleiding voor duikongevallen en tot mijn verbazing nagenoeg geen informatie over de diverse andere diensten. Op 101 pagina's 1x het woord knrm (ergens tussenhaakjes in een opsomming met rijkswaterstaat e.d.) en 4x de term reddingsbrigade. Een en ander is dus erg intern gericht, wat mij verbaasd
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2007, 01:40:29
even of topic, met interesse bovenstaande document doorgescanned (nog niet helemaal op detail gelezen), maar wat mij opvalt is de weinige aandacht voor samenwerking met de ketenparters. Het 101 pagina's tellende boekwerk bevat detailinformatie over zoekmethode, een volledig medische handleiding voor duikongevallen en tot mijn verbazing nagenoeg geen informatie over de diverse andere diensten. Op 101 pagina's 1x het woord knrm (ergens tussenhaakjes in een opsomming met rijkswaterstaat e.d.) en 4x de term reddingsbrigade. Een en ander is dus erg intern gericht, wat mij verbaasd

Aardig boekwerkje maar heeft weinig relatie met andere diensten en totaal geen enkele relatie met houden van toezicht. Ik zie zo gauw niet veel spectaculairs sinds mijn inmiddels antieke boekje "veilig duiken bij de brandweer" en de "MAD-A".
In antwoord op Muistroom, denk dat je mijn opmerkingen niet in het goede verband ziet. Ik zie geen andere toegevoegde waarde in het onderbrengen bij de brandweer op de hoofdtaken als dat men nu i.v.m. de brandweerwet aanspraak kan maken op van alles en nog wat. Tijd dus voor een reddingsbrigadewet. :P
Ik waag het om te twijfelen aan de juiste kennis en inzichten bij de meeste diensten buiten de reddingsbrigades aan onze kust om een spectaculaire meerwaarde te bieden aan het specifieke nu veelal door vrijwilligers gedane werk. Ik denk persoonlijk dat private bewakings-/beveiligingsdiensten, ambulancezorg, KNRM en Rode Kruis er in de meeste opzichten zelfs dichter bij staan dan de brandweer.

Het mogelijke doemscenario van het min of meer integreren in de brandweer op de lange termijn is het volgende.
Op termijn kan de kern van de bewaking aan de kust (Lifeguards) een onderdeel worden van de brandweer waar seizoenskrachten via uitzendbureaus liefst voor de volledige zomerperiode worden ingehuurd. De brigades verliezen hun onderkomens aan de nieuwe organisatie en zijn nu nog slechts sportvereniging. De opleiding door de reddingbrigades van strandwachters komt in het gedrang doordat het seizoenswerk voor de meeste vrijwilligers niet in het plaatje van school en of werk past en wordt overgenomen door bedrijven die tijdig het gat in de markt zagen.
Mogelijk is er nog wel tijdelijk plaats voor de vrijwillige lifesaver tijdens grote drukte en tekort aan vaste seizoenskrachten die dan ook even het gevoel mag hebben er bij te horen.
Let op, ik zeg niet dat dit gebeurt doch dat dit een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Kees  8) (die z'n kop liever onder water steekt als in het zand)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2007, 10:16:39
Ergens in de leidraad wordt voorgesteld de vaartaak uit te besteden aan de reddingsbrigade. Daar wordt wel gezegd dat deze 24/7 oproepbaar moeten zijn.

In de Culemborgse situatie (met de beschikking over een regionaal inzetbaar duikteam) wordt de leidraad geimplementeerd. De vaartaken zijn voor de reddingsbrigade.

Dit alles naar grote tevredenheid van de brandweer. Er vinden regelmatig gezamenlijke oefeningen plaats, zowel met de duikers als met overige eenheden. Daarnaast beoefenen we zelf een aantal onderdelen ook zelfstandig (deden we altijd al).


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2007, 17:53:34
Naar mijn meningwordt deze leidraad goed gebruikt maar is zeker niet compleet opgesteld of er is verkeerde naam gekozen. Deze leidraad verteld ons veel over het duiken bij de brandweer en heeft hiervoor ook meerwaarde. In de inleiding wordt er ook gesproken over een stuk voor het gebruik bij de brandweer en dat het over het duiken bij de brandweer gaat dus als je de inleiding leest klopt de rest van het stuk vrij aardig echter de naam schept mogelijk andere verwachtingen.

9910001
9910001