Aansprakelijkheid NIET professionele hulpverlener

Auteur Topic: Aansprakelijkheid NIET professionele hulpverlener  (gelezen 4630 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

1of4

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2007, 21:43:18
;D

Was ook maar om aan te geven dat er nog heeeel veeeel mensen (normale burgers) zijn die niets weten van het driehoekje..

En ik ben natuurlijk jong van hart en gedachten... ;)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2007, 21:49:21
mja, mijns inzien mogen (basis?)scholen er meer aan doen.. zouden iig kansen op overleven/schadevermindering door worden gecreëerd.

vind uberhaubt dat de gemiddelde burger wel wat socialer en coulanter naar medemens mag worden... niet alleen bij brand maar das offtopic dus khou mn waffel weer  8)
Politie Aspirant niveau 4


ljcdevries

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2007, 21:53:38
Ik ben 27, maar weet wel degelijk van de brand-driehoek, ook voordat ik brandpreventie en een bergingscursus kreeg . . .
Kwestie van goed opletten op school!  ;D
Even terug naar het oorspronkelijke onderwerp:
Ik heb zelf als 'burger' eens een buitenbrandje geblust met (achteraf) een bijzonder duur perzisch kleed. Overigens het enige wat destijds voorhanden was.
Daar er kans was op overslag naar de woning, heeft de verzekeringsmaatschappij, waar de eigenaar van dat pand zijn brandverzekering had lopen, de schade (lees: het perzisch kleed) vergoed. Hun redenering: Met een kleine meerschade is hier een grotere gevolgschade voorkomen. Dit valt onder (be-)reddingsschade.

Ik ga er dan dus ook van uit dat de ruitschade wordt gedekt door de brandverzekering van het pand. Mocht er geen brandverzekering zijn afgesloten, dan vind ik in ieder geval dat de ruitschade moet worden betaald door de eigenaar van het pand, omdat (mogelijk) grotere is voorkomen. Ik ga er van uit dat de rechter in deze redenering mee gaat, alleen weet ik dat niet zeker.

Mocht de eigenaar/gebruiker van het pand klagen over een portefeuille met € 1000,--, lijkt het mij verstandig politie erbij te halen, en je te laten fouilleren.
Overigens is het nog steeds zo dat er bewezen moet worden dat jij die portefeuille hebt weggenomen, en niet andersom.

Met vriendelijke groeten,

Johan de Vries


Michelle1983

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2007, 00:00:43
De Awbi is dan wel een algemene wet, maar het toepassingsbereik wordt wel aangegeven door artikel 4:
Citaat
De machtiging kan uitsluitend worden gegeven aan degene die bij of krachtens de wet bevoegd is verklaard zonder toestemming van de bewoners in een woning binnen te treden.
De uitzondering van artikel 2 komt pas in beeld wanneer duidelijk is dat men een bevoegdheid tot binnentreden heeft. Voor de gemiddelde burger is de wet dan ook niet van belang. Men moet dus bijvoorbeeld al op grond van het Wetboek van Strafvordering die bevoegdheid hebben. Die bepaling doet verder dus even niet ter zake. Het artikel inzake huisvredebreuk staat dan nog altijd, maar ook hier biedt een beroep op overmacht in de zin van noodtoestand uitkomst.