Degene die meer kan, mag dat van mij. Dan moet de rest maar ondersteunend zijn. Het nut van CO2 meting bij een verdrinkingsSO is maar beperkt, zoniet nul heb ik begrepen, omdat het nut van de zuurstoftherapie niet (alleen) het bestrijden van de CO2 waarde betreft. Je zegt het al zelf, dat is doordraven. Het ging er mij om dat er verschillen in competenties mogelijk moeten zijn. Daarbij komt dat, zoals ik onlangs nog merkte, een verschil is of je bv met een AED slechts regelmatig oefend of in de praktijk gewend bent ermee te werken. Je kan dan - als je met zijn tweeën bent kiezen voor de ervaren hulpverlener het leidende werk te laten doe of eens kijken of de collega die slechts geoefend heeft met het ding wat ervatring op te laten doen.
Het moge duidelijk zijn dat ik kies voor de optie waarbij een goede uitvoering het best gegarandeerd wordt.
Dan zijn dus ego's minder belangrijk als de patient. Als Christiaan mee is mag hij mooi aan de bak met zijn spoedeisende hulp ervaring!
Henk
Henk, jij stelt de patient tenminste ook centraal.
Om op de vraag van RR te antwoorden. Ik zal ondersteunend zijn bij een casuïstiek waarbij een wat onzekere/onervaren EH-verlener wat ervaring kan opdoen zonder dat de hulpverlening eigenlijk te lastig is voor deze EH verlener. En als EH instructeur kan ik goed inschatten wanneer de hulpvraag het OK- boekje of de kennis van de EH-verlener te buiten gaat.
Bij een casuïstiek waarbij de hulpvraag het OK-boekje overstijgt maak ik gebruik van mijn klinisch blik en evt. voor zover het randvoorwaardelijk is geregeld binnen de organisatie waarvoor ik daar sta, de vaardigheden, dit evt. in overleg met de EH-verlener.
En als dat betekend dat ik de EH-verlener zijn ego krenk is dat jammer. De patiënt staat centraal, niet het leermoment, daar zijn de lessen voor.
Zoals al eerdere mails overdrijf je een beetje met je voorbeelden om je standpunt duidelijk te maken.
Mijn voorstel is om de discussie of een beademingsballon, mayotubes of LP12 wel of niet gehanteerd dient te worden door EH-verleners te stoppen.
Jij doet het op jou manier met jou kennis van zaken, ik met die van mij. Zolang er geen landelijke richtlijnen, bevoegdheidsregelingen o.i.d. ontwikkeld zijn zal dat ook zo blijven.
Mijn vraag, waarmee ik het topic startte is beantwoord, dank daarvoor.
Groet,
Luke