Beveiliging bemoeid zich met zaken waar ze niks mee nodig heeft

Auteur Topic: Beveiliging bemoeid zich met zaken waar ze niks mee nodig heeft  (gelezen 28286 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2007, 21:24:26
Tot op die hoogte kan ik je volgen. Maar dat bewakers zich gaan bemoeien met een opsporing van een feit gaat een beetje te ver.

ik zou wel zekerheid willen dat het geld van hen is inderdaad.. en iedereen kan wel een tas claimen :)
daarnaast ben je volgens mij verplicht een vondst van dergelijke omvang te melden bij de politie.

Dat de beveiligers naar de herkomst vroegen is misschien niet helemaal correct geweest, ik zou waarschijnlijk ook vragen of men kan aangeven waarom ze zoveel geld mee hebben, in de eerste plaats om te verifiëren of het wel degelijk hun geld is.

opsporing van een feit? ze waren bezig met het oplossen/retourneren van een in hun beheer zijnde gevonden tas met inhoud. zeker met zo'n som geld geef je het niet aan de eerste de beste mee lijkt me.
Politie Aspirant niveau 4


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2007, 21:24:46
inderdaad.. al zou ik niet eens hebben gewacht tot mevrouw en meneer terugkwamen maar meteen politie bellen... zulke hoeveelheden geld zijn geen grapje. ook al zou t legaal zijn als k het vond zou ik er direct melding van maken

Hebben beveiligers en burgers de bevoegdheid om een tas te doorzoeken?
Zomaar even een vraagje. Heb er verder nooit bij stil gestaan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2007, 21:25:32
Nog één: Als je het vermoeden heb van een strafbaar feit / verdachte zaken dan bel je toch de politie...  ;) ;D ;D


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2007, 21:25:59
Instructie om te achterhalen :o Das een aanvang maken met een opsporingsonderzoek, das niet voor bewakers weggelegd!

nope, het is op het moment dat de beveiliger het in handen heeft in houderschap bij deze, dit houd in dat hij het alleen op verzoek van de RECHTMATIGE eigenaar mag overdragen.

Hebben beveiligers en burgers de bevoegdheid om een tas te doorzoeken?
Zomaar even een vraagje. Heb er verder nooit bij stil gestaan.

ja, in het kader van het retourneren van gevonden voorwerpen mag de eigenaar proberen te achterhalen, het is immers in het belang van de eigenaar dus deze zal hier in 99,9% van de gevallen niets op tegen hebben. als jij je portemonnee verliest wil je toch ook graag dat iemand er in kijkt om op een pasje je naam te achterhalen en hem terugbrengt?

Nog één: Als je het vermoeden heb van een strafbaar feit / verdachte zaken dan bel je toch de politie...  ;) ;D ;D

inderdaad, hadden ze ook eerder mogen doen al blijkt uit de casus niet 100% zeker dat ze niet gebeld hadden VOOR de personen terugkwamen.
Politie Aspirant niveau 4


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2007, 21:28:16
Hebben beveiligers en burgers de bevoegdheid om een tas te doorzoeken?
Zomaar even een vraagje. Heb er verder nooit bij stil gestaan.

Nee dat hebben ze niet, soms doen ze het voorkomen of ze dat wel mogen maar helaas. De bewaking verschuild zich dan altijd achter de "huisregels". En als jij niet wil dat er een burger in je tas zit is het jammer maar helaas. Ga je gewoon ergens anders heen. ;)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2007, 21:29:29
Nee dat hebben ze niet, soms doen ze het voorkomen of ze dat wel mogen maar helaas. De bewaking verschuild zich dan altijd achter de "huisregels". En als jij niet wil dat er een burger in je tas zit is het jammer maar helaas. Ga je gewoon ergens anders heen. ;)

met goede bedoelingen een gevonden voorwerp bekijken om deze bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen is bij mijn weten niet strafbaar
Politie Aspirant niveau 4


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2007, 21:31:21
Dat de beveiligers naar de herkomst vroegen is misschien niet helemaal correct geweest, ik zou waarschijnlijk ook vragen of men kan aangeven waarom ze zoveel geld mee hebben, in de eerste plaats om te verifiëren of het wel degelijk hun geld is.

opsporing van een feit? ze waren bezig met het oplossen/retourneren van een in hun beheer zijnde gevonden tas met inhoud. zeker met zo'n som geld geef je het niet aan de eerste de beste mee lijkt me.

Citaat
Misschien hebben de BEVEILIGERS wel de instructie om te achterhalen wie de eigenaar van een gevonden tas is

Das al een begin van opsporing.
En waarom zou een burger aan een andere burger in een pak daar uitelg over moeten geven? Als ik geld bij me heb dan behoef ik daar een bewaker geen enkele uitleg over te geven!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2007, 21:32:52
met goede bedoelingen een gevonden voorwerp bekijken om deze bij de rechtmatige eigenaar terug te bezorgen is bij mijn weten niet strafbaar

De vraagstelling gaat over doorzoeken, en dat mag en een burger niet en ook een bewaker niet.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2007, 21:47:16
De vraagstelling gaat over doorzoeken, en dat mag en een burger niet en ook een bewaker beveiliger niet.

Doorzoeken om de identiteit van de eigenaar te achterhalen wel lijkt me, anders kun je nooit met zekerheid voldoen aan het vereiste om als houder van enig goed het over te dragen een iemand in opdracht van rechthebbende/eigenaar. een ander mag daar nooit iets over zeggen.
als houder heb je daarnaast de verplichting een goed te bewaren voor de eigenaar op dusdanige wijze dat deze niet geschaad wordt in zijn rechten. hieronder kun je m.i. ook het nakijken van wie de tas is indelen, het is tenslotte in het belang van de eigenaar
Politie Aspirant niveau 4


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2007, 09:29:44
Wat nu als de eigenaren melden dat er 100000 euro in de tas zat?