Vrijwillige brandweer Duitsland

Auteur Topic: Vrijwillige brandweer Duitsland  (gelezen 18062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2007, 16:22:58
25-30 jaar geleden was dit normaal in NL!  :) ;) Mijn moeder is na een telefoontje van een brand diverse keren naar de kerktoren gerend me een schoen met een hak om de sirene te activeren. Later werd er een pageboyII gekoppeld aan de sirene toen alle brandweermannen nog geen pieper hadden.  ;) :)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2007, 23:08:43
Er zijn nog steeds korpsen in Duitsland waar het "luchtalarm" wordt gebruikt om de brandweer te alarmeren. Hier net over de grens is men inmiddels op de moderne varaint overgestapt en maakt men gebruik van de bekende alarmontvangers (soms met gesproken woord en soms met alleen een alarmsignaal).

De sirene is inderdaad ook in Nederland veelvuldig toegepast als alarmeringsmiddel voor de brandweer. Ik heb begrepen dat in mijn omgeving vroeger ook werd gealarmeerd middels een dorpssirene. In een dorp hier verderop werd de sirene bediend door de nonnen van een klooster. Zij werden gebeld dat er brand was en zorgden vervolgens dat de sirene in de kerktoren ging loeien. In mijn eigen dorp zat de schakelaar voor de sirene in de woning van één van de echte brandweerfamilies. Zij hadden de schakelaar hoog aan de muur zitten zodat de kinderen er niet "per ongeluk" aan konden komen.

Iemand vertelde mij de volgende annekdote. Het scheen nog wel eens voor te komen dat de wind verkeerd stond en dat er dan in het ene dorp maar weinig personeel naar de kazerne kwam. In het dorp verderop sprongen er juist allemaal mannen voor niets op de fiets!

Het lijkt erop dat, wat dat betreft, de geschiedenis zich herhaalt. Een soortgelijk probleem heeft zich namelijk ook voor gedaan bij de moderne p2000 pagers: spookberichten.......
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


117mc

  • Jeugdbrandweer(Westland)(gepensioneerd)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Brandweer Westland
Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2013, 22:21:01
Het idee van het luchtalarm dat we nu in Nederland kennen is hierop gebasseerd.
Vroeger in Nederland ging de koster de noodklok luiden om de brandweer te mobiliseren.
In kleine dorpjes zoals in Duitsland zijn er veel lid van de vrijwillige brandweer en kunnen ook hulp krijgen van andere mensen door een betere alermering.
Wat je niet ben kan je worden behalve brandweerman!!! [img width=329 height=256]http://i358.photobucket.com/albums/oo30/stan117mc/pa5_zpsblv7m5j1.gif[


G.Mans

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2013, 20:52:04
Ik was afgelopen zomer op vakantie in de Eifel in Duitsland. Daar werden nog veel vrijwillige korpsen gealarmeerd door middel van de sirene.

Toen ik stond te kijken bij een post, kwam er meteen iemand aan, die me te woord wilde staan. Hij vertelde dat ze in dat dorp ongeveer 350 inwoners hadden en ze bij die post konden rekenen op 32(!) vrijwilligers. En als er bij een alarm geen chauffeur beschikbaar was, werd er iemand uit het dorp gebeld met een groot rijbewijs die het voertuig kon rijden. :)

http://feuerwehr-retterath.de.tl/Home.htm

Ze beschikken inmiddels over een nieuwere TS.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2013, 09:55:15
Tijdens een tour door Luxemburg (vooral het noorden van LU) ontzettend veel brandweerposten tegen gekomen met bijna allemaal een sirene op het dak.

Ook de USA zijn er korpsen die doormiddel van sirene worden gealarmeerd.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2013, 13:10:57
Oostenrijk ook. Waar wij altijd op vakantie gingen was ook regelmatig de sirene te horen:

SUL 2011 - Bezirkseinsatzübung in Sachsenburg (vanaf 0:22)


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2013, 12:15:23
Geloof (weet bijna zeker) dat heden ten dage naast de sirene ook via pager wordt gealameerd, heb dit meegmaakt bij de brandweer van twist/schoningsdorf (net over de grens bij emmen).


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2013, 12:40:32
Geloof (weet bijna zeker) dat heden ten dage naast de sirene ook via pager wordt gealameerd, heb dit meegmaakt bij de brandweer van twist/schoningsdorf (net over de grens bij emmen).

Het ene korps wordt met een sirene gealarmeerd en een ander korps wordt met een pager gealarmeerd net als vroeger in Nederland.
Nederland is 1 van de weinige landen ter wereld  waar de vrijwillige brandweer 100% met pagers word gealarmeerd.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2013, 13:05:06
Nederland is een van de weinige landen, volgens mij zelfs het eerste land, met een landelijk dekkend communicatiesysteem voor alle hulpdiensten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2013, 13:08:56
Nederland is een van de weinige landen, volgens mij zelfs het eerste land, met een landelijk dekkend communicatiesysteem voor alle hulpdiensten.
Maar waar de brandweer wel een voorbeeld aan de Duitsers kan nemen. 998765