GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 53865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2007, 13:22:56
Ik ben van mening dat SIGMA leden die daarnaast ook zijn ingeschreven bij het NRK als vrijwilliger, daar herhalingslessen volgen, naar zowel het SIGMA als het NRK toe een verantwoordelijkheid hebben. M.a.w. bij beiden meedraaien in diensten en inzetten. Ik zie het SIGMA voor deze personen als iets extra naast hun NRK vrijwilliger zijn en het ontslaat je daarmee niet van je verplichtingen jegens het NRK. Het meedraaien bij reguliere hulpverleningen van het NRK is de manier om je EHBO-vaardigheden op peil te houden. Bij het SIGMA zul je mee moeten draaien om je SIGMA vaardigheden op peil te houden.
Houdt beide zaken alsjeblieft uit elkaar, zowel in lessen als tijdens hulpverleningen. Alleen dan kun je gelijkwaardig met elkaar samenwerken: SIGMA vaardigheden pas je bij een SIGMA inzet toe. EHBO-vaardigheden bij een EHBO-inzet.
grt jasper
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2007, 15:14:55
Ik ben van mening dat SIGMA leden die daarnaast ook zijn ingeschreven bij het NRK als vrijwilliger, daar herhalingslessen volgen, naar zowel het SIGMA als het NRK toe een verantwoordelijkheid hebben. M.a.w. bij beiden meedraaien in diensten en inzetten. Ik zie het SIGMA voor deze personen als iets extra naast hun NRK vrijwilliger zijn en het ontslaat je daarmee niet van je verplichtingen jegens het NRK. Het meedraaien bij reguliere hulpverleningen van het NRK is de manier om je EHBO-vaardigheden op peil te houden. Bij het SIGMA zul je mee moeten draaien om je SIGMA vaardigheden op peil te houden.
Houdt beide zaken alsjeblieft uit elkaar, zowel in lessen als tijdens hulpverleningen. Alleen dan kun je gelijkwaardig met elkaar samenwerken: SIGMA vaardigheden pas je bij een SIGMA inzet toe. EHBO-vaardigheden bij een EHBO-inzet.
grt jasper
 

 :o  "Sorry, ik zou graag méér voor je doen, maar ik ben hier nu als ehbo-er. Dus het houdt hier even op..."

Beetje cru geschertst misschien, maar de EHBO die je hebt is juist de basis van je hulpverlening binnen de Sigma. Het ehbo-niveau is alleen wat uitgebreid, omdat je meer kennis van achtergronden hebt. Waarom zou ik dat in een hulpverlening gescheiden willen houden? Een ambulanceverpleegkundige is zonder zijn spullen ook 'maar een ehbo-er'. Hij weet alleen net iets meer. Verlang je daar ook dat hij in de praktijk op ehbo-niveau hulp verleent? ???


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2007, 17:28:36
Niks, maar dan ook helemaal niks mag door een SIGMA-er toegepast worden als hij geen ambu-vpk bij zich heeft die hem opdrachten geeft. Controleer de module maar: nergens staat bij 'indicatie' 'eigen initiiatief'. EHBO is in principe genoeg om iedere 15-20 minuten te overbruggen tot de ambu er is (als het slachtoffer uberhaupt te redden is), daar heb je geen SIGMA-skills voor nodig.

Oh, en een ambu-pleeg is tijdens zijn vrije tijd nog steeds een BIG-geregistreerde verpleegkundige die dus heel wat meer mag...
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2007, 18:09:40
Niks, maar dan ook helemaal niks mag door een SIGMA-er toegepast worden als hij geen ambu-vpk bij zich heeft die hem opdrachten geeft. Controleer de module maar: nergens staat bij 'indicatie' 'eigen initiiatief'. EHBO is in principe genoeg om iedere 15-20 minuten te overbruggen tot de ambu er is (als het slachtoffer uberhaupt te redden is), daar heb je geen SIGMA-skills voor nodig.

Oh, en een ambu-pleeg is tijdens zijn vrije tijd nog steeds een BIG-geregistreerde verpleegkundige die dus heel wat meer mag...

Alles, maar dan ook alles wat ik doe is primair mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben geen enkele verantwoording verschuldigd aan wie dan ook, dan aan mezelf, het slachtoffer dat ik behandel, aan de organisatie waar ik op dat moment voor werk en/of de rechter die over mijn handelen een oordeel moet vellen.

De drie belangrijke opmerkingen van de schrijver van het handelingenboek van de SOSA gelden voor elke beroepsgroep die met mensen werkt.

Er is reeds opgemerkt dat de schema's onderdeel zijn van de opleiding en niet los kunnen worden gezien van de theorie. Voorts zijn er nog drie zaken belangrijk voor het juiste kader van de handelingschema's uit voorliggend boek.
●   Ten eerste moeten de handelingen worden uitgevoerd met een juiste attitude. Voor hulpverleners is de attitude een essentieel onderdeel van het handelen. Het belang hiervan kan niet genoeg worden benadrukt: "c'est le ton qui fait la musique" (=het is de toon die de muziek maakt) zegt een bekende Franse uitdrukking. Er is een verschil tussen de noten spelen en muziek maken. Mensen onthouden de muziek en niet de noten. Dit betekent dat een ambulancezorgverlener het handelen en de uitleg rond de handelingen dient af te stemmen op de persoon en andere betrokkenen. Het is belangrijk dat men zich daarvan bewust is.
●   Behalve op de persoon, zal de ambulancezorgverlener zijn handelen ook moeten aanpassen aan de situatie. Het is niet mogelijk voor elke preklinische situatie in detail de optimale aanpak te bepalen. Daarvoor is de dynamiek te groot en zijn er te veel variabelen. Dit leidt ertoe dat op de hulpverlener de verantwoordelijkheid rust een juiste keuze te maken uit de handelingen en de juiste prioriteiten te stellen zodat het uiteindelijke doel, namelijk het verlenen van verantwoorde, patiëntgerichte, preklinische zorg, behaald wordt. Soms zal men onderdelen van een handeling achterwege laten of verschuiven naar een later moment, soms zullen andere handelingen eerst gedaan moeten worden, soms zal er geïmproviseerd moeten worden en worden handelingen gedaan die niet in dit boek zijn opgenomen.
●   Het gebruiken van de hersens en de voorschriften in het boek met verstand hanteren is de derde belangrijke boodschap waar ik deze inleiding mee af wil sluiten. Het beroep van ambulancezorgverlener laat zich niet in een keurslijf persen. Het is belangrijker naar de geest dan naar de letter te handelen. Dat wil niet zeggen dat men daarmee de vrije hand heeft en maar wat kan doen. Een goede, zich van zijn verantwoordelijkheid bewuste ambulancezorgverlener maakt keuzes afhankelijk van de situatie en de betrokken personen en baseert zich daarbij op zijn theoretische kennis en de behoeften van de patiënt. Kortom: in dit boek staat alleen hoe je iets moet doen en niet wat je moet doen. Het is belangrijk dat de zorgverlener zijn aanpak kan onderbouwen. Daarmee maakt hij zich toetsbaar maar heeft hij ook de mogelijkheid zich te verbeteren.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2007, 19:02:03
Niks, maar dan ook helemaal niks mag door een SIGMA-er toegepast worden als hij geen ambu-vpk bij zich heeft die hem opdrachten geeft. Controleer de module maar: nergens staat bij 'indicatie' 'eigen initiiatief'. EHBO is in principe genoeg om iedere 15-20 minuten te overbruggen tot de ambu er is (als het slachtoffer uberhaupt te redden is), daar heb je geen SIGMA-skills voor nodig.

Oh, en een ambu-pleeg is tijdens zijn vrije tijd nog steeds een BIG-geregistreerde verpleegkundige die dus heel wat meer mag...

Het ging hier voor zover ik begreep over eerste hulp! Eerste hulp heb je er in allerlei varianten, namelijk die van een ehbo-er zonder verder ervaring en de verder gevorderde ehbo. Waar jij op doelt zijn alle handelingen waarbij 'materialen' gebruikt moeten worden. En daar heb ik het dus niet over!


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2007, 19:05:28
Alles, maar dan ook alles wat ik doe is primair mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben geen enkele verantwoording verschuldigd aan wie dan ook, dan aan mezelf, het slachtoffer dat ik behandel, aan de organisatie waar ik op dat moment voor werk en/of de rechter die over mijn handelen een oordeel moet vellen.

De drie belangrijke opmerkingen van de schrijver van het handelingenboek van de SOSA gelden voor elke beroepsgroep die met mensen werkt.

Er is reeds opgemerkt dat de schema's onderdeel zijn van de opleiding en niet los kunnen worden gezien van de theorie. Voorts zijn er nog drie zaken belangrijk voor het juiste kader van de handelingschema's uit voorliggend boek.
●   Ten eerste moeten de handelingen worden uitgevoerd met een juiste attitude. Voor hulpverleners is de attitude een essentieel onderdeel van het handelen. Het belang hiervan kan niet genoeg worden benadrukt: "c'est le ton qui fait la musique" (=het is de toon die de muziek maakt) zegt een bekende Franse uitdrukking. Er is een verschil tussen de noten spelen en muziek maken. Mensen onthouden de muziek en niet de noten. Dit betekent dat een ambulancezorgverlener het handelen en de uitleg rond de handelingen dient af te stemmen op de persoon en andere betrokkenen. Het is belangrijk dat men zich daarvan bewust is.
●   Behalve op de persoon, zal de ambulancezorgverlener zijn handelen ook moeten aanpassen aan de situatie. Het is niet mogelijk voor elke preklinische situatie in detail de optimale aanpak te bepalen. Daarvoor is de dynamiek te groot en zijn er te veel variabelen. Dit leidt ertoe dat op de hulpverlener de verantwoordelijkheid rust een juiste keuze te maken uit de handelingen en de juiste prioriteiten te stellen zodat het uiteindelijke doel, namelijk het verlenen van verantwoorde, patiëntgerichte, preklinische zorg, behaald wordt. Soms zal men onderdelen van een handeling achterwege laten of verschuiven naar een later moment, soms zullen andere handelingen eerst gedaan moeten worden, soms zal er geïmproviseerd moeten worden en worden handelingen gedaan die niet in dit boek zijn opgenomen.
●   Het gebruiken van de hersens en de voorschriften in het boek met verstand hanteren is de derde belangrijke boodschap waar ik deze inleiding mee af wil sluiten. Het beroep van ambulancezorgverlener laat zich niet in een keurslijf persen. Het is belangrijker naar de geest dan naar de letter te handelen. Dat wil niet zeggen dat men daarmee de vrije hand heeft en maar wat kan doen. Een goede, zich van zijn verantwoordelijkheid bewuste ambulancezorgverlener maakt keuzes afhankelijk van de situatie en de betrokken personen en baseert zich daarbij op zijn theoretische kennis en de behoeften van de patiënt. Kortom: in dit boek staat alleen hoe je iets moet doen en niet wat je moet doen. Het is belangrijk dat de zorgverlener zijn aanpak kan onderbouwen. Daarmee maakt hij zich toetsbaar maar heeft hij ook de mogelijkheid zich te verbeteren.





En die theoretische kennis over de behoefte van de patiënt is vaak net even iets groter bij de een dan bij de ander. Geen enkele reden dus om mijn hulpverlening in die zin aan te passen aan de omstandigheid. Ik verleen liever gewoon goed hulp!


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2007, 21:12:44
Ook ik kwam van een ehbo vereniging en had nog niet veel van het rode kruis gehoord toen ik aan de hoc opleiding begon.
Wel kregen we de beginselen van het rode kruis en al die stof waarbij ik zoiets had van jeetje wat moet ik hier nu mee. Zeker omdat ik (buiten inschrijing bij het landelijk bureua) geen raakvlakken had met het rk.
Nu nog is het eerste gedeelte van de hoc opleiding volgezet met dingen over het rode kruis en hebben we bij de nieuwe opleiding al diverse vragen gehad waarom ze het moeten leren.
Ik zie er geen meerwaarde in waarom mensen die de hoc doen de grondbeginselen moeten kennen en moeten weten wanneer het eerste verdrag is geschreven. :o Daar kan ik bij een inzet niks mee en is dus tijdsverspilling vind ik.
Ik ben dan ook van mening dat het gehele sigma gebeuren onder de vlag van de GHOR mag gaan vallen.
Dat werkt een heel stuk gemakkelijker omdat je niet heen en weer geslingerd word tussen GHOR ,RK en in sommige regio`s de GGD.


En zoals ze ons al vertelden tijdens onze opleiding het eerste gedeelte over het RK is stamp werk en na de toets kun je dat gewoon deleten :P

Dat stukje over het niet op ehbo inzet gaan van sigma leden is bij ons niet. De meeste leden gaan zelfs regelmatig op inzet voor hun eigen ehbo of RK.
Het werkt zelfs verslavend die inzetten :P

Bianca (nu  RK lid)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2007, 23:10:59
Dat de achtergrond informatie over het RK en dergelijke uit de opleiding voor de SIGMA moet, daar is bijna iedereen het wel over eens. Maar waarom zou je de SIGMA weghalen bij het Rode Kruis? Is het bij de GHOR dan zoveel beter?

Vergoedingen krijgen de SIGMA-leden toch niet, dan wordt de SIGMA weer duurder terwijl men er veel liever op bezuinigd.

Wordt het personeel echt beter als het SIGMA onder de GHOR verder gaat? Ik betwijfel het. De kwaliteit van de nieuwe aanwas wordt echt niet beter.
Een heikel punt is nog altijd de kwaliteit van de kennis en kunde van de vrijwilligers. Aan wie ligt dat? Aan de gene die de selectiecriteria opstelt en vervolgens controleert of de aangemelde vrijwilligers hier aan kunnen voldoen. Is dat de GHOR of het RK?

Een SIGMA-lid zal ook gewoon EHBO diensten moeten draaien, om zijn basisvaardigheden, de EHBO, op peil te houden. Met alleen de preventieve inzetten en de lesavonden red je dat niet. Dat een SIGMA-lid meer achtergrondkennis heeft dan de gemiddelde EHBO'er is mooi meegenomen. Kennis die gebruikt kan worden om met iets meer zelfvertrouwen een bepaalde afweging te kunnen maken. Uiteraard doe je alles wat in je macht ligt om een slachtoffer zo goed (en veilig) mogelijk te helpen. In essentie blijft ieder SIGMA-lid bij een EHBO-dienst gewoon een EHBO'er, al is dat soms lastig te accepteren.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2007, 23:24:13
Wat ís dat toch, dat iedere ehbo-er schijnt te denken dat een Sigmalid zich geen ehbo-er wenst te noemen?

Er zijn ehbo-ers waarvan je denkt: als je interesse zoooo groot is, waarom meld je je dan niet aan bij de Sigma.
Er zijn Sigma-leden waarvan je denkt: misschien ben je beter geschikt als warme bakker ::)

Feit blijft dat er ehbo-ers zijn met nét wat meer kennis en achtergonden dan de gemiddelde ehbo-er. Jammer dat daar in elke discussie weer zoveel kritiek op komt. :-X


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2007, 23:33:54
Komt door de rotte appels die naam "SIGMA" vrij grondig verpest hebben.

Ook ik vind het link om te zeggen dat een SIGMA-lid meer kennis en vaardigheden heeft. Zeker als ik terugblik op de profchecks (mijne en de meest recente). Zoals al gezegd is: je moet echt je best doen om te zakken. Ik denk dat iedere EHBO-er voor zichzelf moet uitmaken of hij of zij veel kennis van zaken heeft en waar zijn competenties liggen, maar daar staat het al dan niet zijn van SIGMA-lid volledig los van: dat is geen enkele garantie dat de persoon in kwestie een goede (of slechte) EHBO-er is.
Arts  www.alphalog.nl