GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 53939 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2007, 23:44:48
Komt door de rotte appels die naam "SIGMA" vrij grondig verpest hebben.

Ook ik vind het link om te zeggen dat een SIGMA-lid meer kennis en vaardigheden heeft. Zeker als ik terugblik op de profchecks (mijne en de meest recente). Zoals al gezegd is: je moet echt je best doen om te zakken. Ik denk dat iedere EHBO-er voor zichzelf moet uitmaken of hij of zij veel kennis van zaken heeft en waar zijn competenties liggen, maar daar staat het al dan niet zijn van SIGMA-lid volledig los van: dat is geen enkele garantie dat de persoon in kwestie een goede (of slechte) EHBO-er is.

Juist daarom is het zo jammer dat het woord Sigma veelal geassocieerd wordt met arrogant. Het 'verzíekt' bijna mijn motivatie om een goede hulpverlener te zijn (al dan niet met Sigma-pet op). :(


Ja, ik weet het... back to topic! ::)


Kanarie

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2007, 13:30:10
:o  "Sorry, ik zou graag méér voor je doen, maar ik ben hier nu als ehbo-er. Dus het houdt hier even op..."


Met de achtergrondkennis die ik uit mijn medische opleiding heb, stel ik tegenwoordig wat gerichter vragen, let ik op andere dingen en weet ik beter welke handelingen en/of adviezen wel of niet verantwoord zijn. ...... MAAR ik doe qua handelingen niks anders dan de beginnende basic EHBO'er. Dus het is handig, maar waarom maakt het volgens jullie zo'n verschil in je EHBO-handelingen?


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2007, 15:15:55
je bent volgends de grondwet wel verplicht te helpen voor zover je kunt. Wat weegt dat zwaarder, de grondwet of de BIG wet? Als ik bij een inzet bijvoorbeeld een nekkraag moet aanleggen, dan doe ik dat. Dat deed ik ook al voordat ik bij de SIGMA draaide.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2007, 15:17:24


Met de achtergrondkennis die ik uit mijn medische opleiding heb, stel ik tegenwoordig wat gerichter vragen, let ik op andere dingen en weet ik beter welke handelingen en/of adviezen wel of niet verantwoord zijn. ...... MAAR ik doe qua handelingen niks anders dan de beginnende basic EHBO'er. Dus het is handig, maar waarom maakt het volgens jullie zo'n verschil in je EHBO-handelingen?

Juist dat stukje meer zekerheid in je handelen maakt het beter.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2007, 15:52:13
Maar EHBO-handelingen worden helemaal niet geoefend in de SIGMA-lessen!
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2007, 15:57:29
Maar EHBO-handelingen worden helemaal niet geoefend in de SIGMA-lessen!
Bij jullie misschien niet. Maar bij ons weer wel.  ::)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2007, 16:28:51
Maar EHBO-handelingen worden helemaal niet geoefend in de SIGMA-lessen!

Dan hebben wij hier een verschil van mening. Ligt de ehbo niet aan de basis van élke hulpverlening? ???

... misschien in jullie lessen tóch eens wat meer met Lotus werken. ::)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2007, 16:30:36
Bij jullie misschien niet. Maar bij ons weer wel.  ::)

Waar uit we dus weer op kunnen maken dat er niet eens landelijke overeenstemming is. In deze discussie zie je maar weer dat er enorme verschillen zijn tussen de teams.

Misschien wordt al te gemakkelijk gezegd dat SIGMA'ers zich beter voelen dan een gewone EHBO'er, maar helaas maak het dat toch maar al te vaak mee. De HOC opleiding is een waardevolle aanvulling op het -toch al uitgeklede- Oranje Kruis diploma. Maar we moeten de extra kennis en vaardigheden zeker niet overschatten.
Ik vind het absoluut jammer dat de SIGMA in een aantal regio's een slechte naam heeft, voor een groot deel wordt dat juist veroorzaakt door vooroordelen. De samenwerking tussen het RK en de SIGMA op evenementen loopt (hier) jammer genoeg stroef. Dat heeft er (denk ik) mee te maken dat er weinig EHBO'ers van onze RK afdeling in het SIGMA-team zitten. Als we een nieuwe start kunnen maken en elkaar beter kennen, gaat het al snel beter denk ik.

je bent volgends de grondwet wel verplicht te helpen voor zover je kunt. Wat weegt dat zwaarder, de grondwet of de BIG wet? Als ik bij een inzet bijvoorbeeld een nekkraag moet aanleggen, dan doe ik dat. Dat deed ik ook al voordat ik bij de SIGMA draaide.
De vergelijking tussen de grondwet en de BIG-wet gaat niet op. De BIG-wet is in principe niet van toepassing op EHBO'ers/SIGMA'ers (zie vele eerdere discussies). Dat de grondwet van je verwacht dat je een persoon in nood helpt, ben ik helemaal met je eens. Toch zal ik niet snel risicovolle/voorbehouden handelingen gaan uitvoeren omdat de grondwet zegt dat ik moet helpen. Bekwaam maakt nog niet bevoegd. SIGMA-leden mogen dergelijke handelingen niet uitvoeren indien er geen AMBU-vpk er opdracht toe gegeven heeft.
Het gebruiken van achtergrondkennis is, zoals eerder gezegd, iets anders. Jorrin zegt het al mooi; het geeft de extra zekerheid bij het (EHBO!) handelen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2007, 16:52:22
Waar uit we dus weer op kunnen maken dat er niet eens landelijke overeenstemming is. In deze discussie zie je maar weer dat er enorme verschillen zijn tussen de teams.


Het is niet zozeer het verschil in landelijke overeenstemming als wel een verschil in interpretatie.
Bij sommige Sigmateams wordt ook de ehbo-herhaling verzorgd. Dat is bij ons niet zo. Dat zou een verschil kunnen zijn. Maar om nou te zeggen dat ehbo-handelingen helemaal niet aan bod komen in de Sigmalessen, dan mis je denk ik iets.


Misschien wordt al te gemakkelijk gezegd dat SIGMA'ers zich beter voelen dan een gewone EHBO'er, maar helaas maak het dat toch maar al te vaak mee. De HOC opleiding is een waardevolle aanvulling op het -toch al uitgeklede- Oranje Kruis diploma. Maar we moeten de extra kennis en vaardigheden zeker niet overschatten.

Het is niet zozeer dat Sigmaleden zich beter voelen als wel dat ehbo-ers zich minder voelen... ook een verschil in interpretatie.

Voor een deel ligt hier de zekerheid aan ten grondslag, die ik al eerder heb genoemd. Doordat het gemiddelde Sigmalid iets beter onderlegd is in zijn kennis zal hij tamelijk zeker overkomen in zijn hulpverlening. En dus ook naar de RK-er toe! De relatieve onzekerheid van de ehbo-er zorgt ervoor dat die zekerheid met arrogantie wordt verwisseld.
En waar eenmaal onbegrip heerst, zal het lastig zijn dit te veranderen.

Daar komt nog bij dat in de hulpverleningen die ik met jullie gerdaaid heb de situatie zo was, dat alleen de slachtoffers die de RK-pet te boven ging, naar de Sigma/Ambuteam werd doorgestuurd. Ook hier doet de onzekerheid dus zijn werking. "Waar de RK-kennis ophoudt, begint de Sigma."  Maar de Sigma staat alleen sterk, omdat daar een Ambuteam achter staat!
Er lijkt een zekere jaloezie (vergeef me het woord) te heersen naar de Sigmaleden toe. Ten onrechte dus weer. Want ik zou zeggen: als je daar jaloers op bent: join them!

Ik heb regelmatig met jullie samengewerkt en hoewel mijn samenwerking met diverse mensen van jullie RK en naar mijn idee verloopt dat altijd wel gezellig. Ik weet echter ook dat een groot aantal van jullie met een grote tegenzin op onze aanwezigheid reageert. Dat vind ik jammer en ongegrond. Maar nogmaals: die bovenstaande interpretatie speelt daar een grote rol bij. Van beide zijden wordt op hoger niveau er al bij voorbaat vanuit gegaan dat "het wel niet zal werken", en dat heeft zijn weerslag op de aanwezigen. Daar kunnen wij dus iets aan doen! ;)

Over de voorbehouden handelingen ga ik het hier helemaal niet uitgebreid hebben! Sigmaleden mogen geen voorbehouden handelingen verrichten, niet mét en niet zónder het Ambuteam in de buurt. Dus dat is hier helemaal niet aan de orde!
Dat is weer zo'n kreet van de klok en de klepel... gaat nérgens over. >:(


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2007, 17:08:36
Over de voorbehouden handelingen ga ik het hier helemaal niet uitgebreid hebben! Sigmaleden mogen geen voorbehouden handelingen verrichten, niet mét en niet zónder het Ambuteam in de buurt. Dus dat is hier helemaal niet aan de orde!
Dat is weer zo'n kreet van de klok en de klepel... gaat nérgens over. >:(

Ik hoop niet dat ik de indruk gewekt heb dat ik dacht dat SIGMA-leden voorbehouden handelingen mogen uitvoeren. Mijn reactie was bedoeld naar Arno-BN, omdat ik het gevoel heb dat hij wel erg gemakkelijk de BIG-wet naast de grondwet legt om bv het aanleggen van de nekkraag te verantwoorden.

(Toevoeging: Nekkraag is risicovolle handeling)