ECG apparatuur op HAP wagens

Auteur Topic: ECG apparatuur op HAP wagens  (gelezen 7522 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred.

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2007, 12:19:50
idd, daarom moet je patiënt toch naar de SEH of CCU, je kunt dan daar de "bloedwaarders" en het "ECG" beoordelen.

Dus daarom lijkt me het geen meerwaarde hebben voor een HA, als de ambulance toch moet komen voor vervoer, waarom niet gelijk, zodat de HA zich kan bezighouden met de andere patiënten.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2007, 11:00:57
ik zie niet in hoe de bloedgaswaarden en het ecg laten beoordelen in het ziekenhuis wel zal leiden tot de diagnose ami, zoals de vorige spreker aangeeft.
uiteraard is een ecg niet sluitend, maar men lijkt hier wel te denken dat dat het enige is wat de ambulance komt doen, de kombinatie van ecg, anamnese, aanvullend lichamelijk onderzoek en dan al niet aanwezig zijn van risicofactoren maken de diagnose, is er gerede twijfel over de diagnose (lees: bestaat er een kans dat er cardiaal aquut lijden bestaat) dan zal de patient vervoerd worden naar het ziekenhuis maar ik ben van mening, en dat blijkt in de praktijk ook wel, dat mensen soms te snel vervoerd worden met de diagnose ACS/AMI.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2007, 11:51:55
ik zie niet in hoe de bloedgaswaarden en het ecg laten beoordelen in het ziekenhuis wel zal leiden tot de diagnose ami, zoals de vorige spreker aangeeft.
uiteraard is een ecg niet sluitend, maar men lijkt hier wel te denken dat dat het enige is wat de ambulance komt doen, de kombinatie van ecg, anamnese, aanvullend lichamelijk onderzoek en dan al niet aanwezig zijn van risicofactoren maken de diagnose, is er gerede twijfel over de diagnose (lees: bestaat er een kans dat er cardiaal aquut lijden bestaat) dan zal de patient vervoerd worden naar het ziekenhuis maar ik ben van mening, en dat blijkt in de praktijk ook wel, dat mensen soms te snel vervoerd worden met de diagnose ACS/AMI.


Ik denk dat je met een MI liever te veel dan te weinig instuurt.
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2007, 12:31:07
ik zie niet in hoe de bloedgaswaarden en het ecg laten beoordelen in het ziekenhuis wel zal leiden tot de diagnose ami, zoals de vorige spreker aangeeft.

Ik neem aan dat je hiermee geen bloedgaswaarden maar hartenzymen+bepalingen bedoeld?


helm

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2007, 13:13:02
HVS en MI kunnen verdacht veel op elkaar lijken, dus ABG zou ook kunnen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2007, 13:39:07
Longembolie ook dus ook maar een Spiraal-CT op de HAP-wagen  ;D

We dwalen wat af. Ik ben het met Paul eens dat een ongestoord ECG een toegevoegde waarde kan hebben ten aanzien van de beslissing een patiënt thuis te laten en het lijkt mij daarom ook een goede aanvulling op de HAP-wagen. Je zal alleen wel goed moeten kijken naar de beoordeling van het ECG omdat niet iedere huisarts daar voldoende vaardig in zal zijn dus ofwel een "verplichte" bijscholing of icm fax/modem beoordeling door de cardioloog.

Natuurlijk blijft een goed principe om laagdrempelig in te sturen bij dit soort klachten, echter het is onnodig om maar iedereen in te sturen omdat het wel eens ernstig zou kunnen zijn. Bij de HAP waar ik werkte me een verzorgingsgebied van +/- 250.000 mensen zag je per dienst meerdere mensen met aspecifieke POB/benauwdheidsklachten, zouden deze allemaal zonder enige triage ingestuurd worden dan zou het op de SEH onwerkbaar worden en zijn er ook gelijk een paar extra ambulances nodig.

Even voor de ziekenhuis-minded personen, huisartsgeneeskunde is een vak waarbij veelvuldig gewerkt wordt met a-priori-kansen en waarschijnlijkheidsdiagnosen. Niet alles kan gelijk aangetoond/uitgesloten worden met een batterij aan dure testen dit zou de gezondheidszorg onbetaalbaar maken. Met een goede anamnese, lichamelijk onderzoek, klinische blik en beperkte aanvullende diagnostiek (waaronder dan een ECG) is dat ook gelukkig in veel gevallen mogelijk.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2007, 14:25:27
Ik neem aan dat je hiermee geen bloedgaswaarden maar hartenzymen+bepalingen bedoeld?

excuus verkeerd gelezen ik meende dat er bloedgaswaarden stond.......
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2007, 18:49:38
Citaat van (wijlen) Dr. Mark Greene tijdens een aflevering van ER:

Citaat
"So you want to order thousands of dollars worth of tests just to tell me that the patient has a headache? Ever heard of aspirine?"

De klinische mensen hebben een scala aan aanvullende diagnostiek tot hun beschikking, maar je moet je afvragen of het altijd nodig is. Daarom is een zelf-verwijzing op een SEH velen malen duurder dan een huisartsbezoek.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 1 maart 2007, 18:37:42
Citaat van (wijlen) Dr. Mark Greene tijdens een aflevering van ER:

De klinische mensen hebben een scala aan aanvullende diagnostiek tot hun beschikking, maar je moet je afvragen of het altijd nodig is. Daarom is een zelf-verwijzing op een SEH velen malen duurder dan een huisartsbezoek.

WM




Inderdaad Welsh Medic, de druk op de zorg en de zorgpremies stijgen door onzinnige en irrelevante SEH bezoekjes/opnames vanwege de ''je weet maar nooit-methode/redeneertrant. Waar is de tijd gebleven dat men bijv. met een enkelbreukje gezellig op de achterbank naar de SEH ging? lang geleden.. Zo gaan ook patienten zonder POB voor electieve PTCA tegenwoordig in sommige regios met ambu onbewaakt per klinische overplaatsing voor externe behandeling van het ene ziekenhuis naar het andere ziekenhuis dat wel PTCA kan uitvoeren. Met een taxi of met familieauto 's ochtends naar dat betreffende ziekenhuis rijden is patientvriendelijker dan een onodige amburit. De tijd dat men zelf nadacht over wat de beste hulp zou zijn voor de verwonding/aandoening en die dan ook inschakelde is door het laagdrempelige 112 beetje verdwenen. Boereverstand en gezonde logica gebruiken komt ook niet veral meer voor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 1 maart 2007, 19:30:31
Hoi Joffry,

Dat boerenverstand is nog wel aanwezig in sommige regio's, hier op de veluwe vind ik het gelukkig nog meevallen. Ik kan de meeste mensen toch nog overtuigen eigen vervoer te gebruiken. Wat betreft de interklinische ritten, puur een geldverspillerij onder het motto van "ik dek me in.....". Maar ja, het zal alleen maar erger worden, vrees ik. Een pluspunt: deze ritten zorgen ervoor dat de centen in kas komen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon