"Sociale" controle binnen de beveiligingswereld

Auteur Topic: "Sociale" controle binnen de beveiligingswereld  (gelezen 7880 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 22 februari 2007, 21:45:46
Ik was afgelopen weekend in Eindhoven voor een cursus en heb toen gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het carnavalsleven eens mee te maken.
ik moet zeggen het was beregezellig, maar ....met een (voor mij) onbegrijpelijk incident.

Ik zie op een gegeven moment in de hele drukke straat (Stratumseind) een oudere kennelijk aangeschoten man aan komen waggelen met daarachter een schreeuwende persoon in een beveiligingsuniform.
De beveiliger achtervolgde de stromplende man (zonder een poging te doen om hem staande te houden), hij probeerde hem wel links en rechts tegen de grond te smijten. Vanwege de drukte viel de weggeduwde oudere man een paar keer in het overige publiek waardoor weer andere (in dit geval oudere dames) ten val kwamen met verwondingen aan handen en gezicht tot gevolg.

De oudere man was niet bewapend en was verder op geen enkele manier bedreigend voor nog de beveiliger, nog het overige publiek, de beveiliger was kennelijk met zijn prive strafexpedietie bezig, na enige tijd de man heen en weer geduwd te hebben liet hij de oudere man namelijk gewoon lopen en keerde om.

Onnodig te zeggen dat deze actie veel verontwaardigde reacties opleverde onder het publiek en zelfs onder de beveiligers van andere horeca gelegenheden, die overigens geen hand uitstoken om deze kennelijk doorgedraaide beveiliger te stoppen.

Ik kan me voorstellen dat deze beveiliger kwaad was, heel kwaad wellicht, er had zich iets voorgedaan met een collega van hem, maar ik verwacht dan van iemand in uniform dat die zich weet te gedragen en weet te beheersen en  wanneer hij dat op dat moment niet (meer) kan,  dat hij zich terugtrekt en de 'zaak' aan een minder betrokken collega overlaat. De beveiliger heeft immers (als gewone burger) geen enkel recht om een andere burger zo te behandelen, staande houden en aanhouden was zonder problemen mogelijk geweest, maar dat gebeurde niet, wel werd het overige publiek door zijn onbesuisde optreden in gevaar gebracht en zelfs (licht) verwond. Voor alle duidelijkheid, de oudere man geen partij voor de fysiek veel sterkere bewaker.

Wat mij het meest verbaasde was dat een aantal van zijn vakgenoten achteraf welliswaar aangaven dat dit echt niet kon, maar dat men ook niets deed om dit te stoppen,   immers geen enkele actie van de oudere man rechtvaardigt een dergelijke reactie van een beveiliger, een kinderverkrachter wordt bij wijze van spreken door de politie een stuk beheerster opgepakt en daarbijnetjes met U aangesproken.

Waar is de onderlinge controle, deze man vertegenwoordigt in zijn uniform tenslotte wel de beveiligingswereld en schets tegenover de hondereren aanwezige nu niet bepaald een professionele beeld van de beveiligingswereld en zijn collega's.
Net als bij de politie is het ook hier zo dat als 1 man iets verkeerd doet daar (ten onrechte) de hele populatie op aangekenen wordt, inderdaad niet teecht, maar de rest van deze populatie lijkt ook niets te doen om deze "overrijpe" appels  uit de mand te halen.

Deze beveiliger werd door iemand van de ambulancedienst (in burger) en het aanwezige publiek op zijn handelen aangesproken, maar liet door zijn houdig duidelijk merken dat hij het allemaal maar gezeur vond.

Wie het weet .....
Voor alle duidelijkheid het gaat mij dus niet om een discussie om het feit of hij had mogen doen wat hij deed maar om het feit dat de collega's een houding hadden van "ik stond erbij en keek erna"

jacques


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2007, 21:51:48
Ik zou je aanraden a.s. zaterdag eens een praktijkproef te gaan doen in een grote stad....  ;) Daag ff een portier uit, wordt een beetje fysiek (aanraken, duwen) en dan denk ik dat er met jou hetzelfde (of erger) gebeurt als met de persoon die je hebt zien lopen... ;) :-X :-X


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2007, 21:53:31
het laatste wat ik zou doen is de beveiliger publiekelijk aanpakken. achteraf aanspreken (na het beindigen van zijn actie) lijkt mij het meest voordehand liggende.
met publiekelijk te kijk zetten maak je wel een ' collega' te schande. dat doe je niet. dat het niet kan: absoluut. maar verwacht niet dat andere beveiligers iemand publiekelijk op zijn integriteit en beroepshouding aanspreken. ze hadden in mijn ogen wel de situatie horen te beindigen of iig helpen in het geval het WEL een reden had.

Ik zou je aanraden a.s. zaterdag eens een praktijkproef te gaan doen in een grote stad....  ;) Daag ff een portier uit, wordt een beetje fysiek (aanraken, duwen) en dan denk ik dat er met jou hetzelfde (of erger) gebeurt als met de persoon die je hebt zien lopen... ;) :-X :-X

het komt over alsof de beveiliger wel verder ging dan noodzakelijk. al kan ik dat niet beoordelen. dat de rest gewoon toekeek valt niet uit te leggen denk ik. je kan de gedachtengang van anderen niet bepalen
Politie Aspirant niveau 4


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2007, 21:55:11
Ik zou je aanraden a.s. zaterdag eens een praktijkproef te gaan doen in een grote stad....  ;) Daag ff een portier uit, wordt een beetje fysiek (aanraken, duwen) en dan denk ik dat er met jou hetzelfde (of erger) gebeurt als met de persoon die je hebt zien lopen... ;) :-X :-X

Is het daarmee goed te praten of begrijp ik je verkeerd ?
In dit geval was niet alleen de oudere man (als dader) het slachtoffer, maar ook onschuldige omstanders werden de dupe.
Maar het gaat mij eigenlijk om het (niet) reageren van zijn collega's

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2007, 21:59:17
het laatste wat ik zou doen is de beveiliger publiekelijk aanpakken. achteraf aanspreken (na het beindigen van zijn actie) lijkt mij het meest voordehand liggende.
met publiekelijk te kijk zetten maak je wel een ' collega' te schande. dat doe je niet.

Kijg je daardoor als (bij het) publiek niet de indruk dat de collega's dit gedrag goedkeuren en dat dit dus gedrag is wat gedragen wordt door de beroepsgroep, immers het is juist hun taak om geweld tegen te gaan en te de-escaleren, de conclusie "wie zwijgt stemt toe" ten aanzien van zijn/haar collega is dan natuurlijk al snel getrokken.
Of zie ik dat verkeerd ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2007, 22:01:44
Ik ben het niet geheel eens met Ultimato. Ik vind namelijk dat een figuur die op de manier zoals het beschreven staat handelt (ervan uitgaande dat het klopt) al die andere collega's te schande maakt! Deze mag hier dan zeker op worden aangesproken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2007, 22:05:37
Is het daarmee goed te praten of begrijp ik je verkeerd ?
Maar het gaat mij eigenlijk om de (niet) reactie van zijn collega's

jacques

Ik probeer het niet goed te praten want het is niet goed te praten...  ;) Ik refereerde alleen maar naar de dagelijkse (weekendse) praktijk.....  ;) :-X :-X :-X :-X

Ik heb ook wel eens voor een discotheek gestaan tijdens een dienst (in uniform) toen een dronken droppie een 'beetje' lastig deed. Zijn vriendin trok hem mee maar hij zei nog iets waardoor er één van de portiers hem aan wou vliegen.... Zijn collega had alleen gezien dat ik in de buurt stond en hield hem tegen..... Ik geloof niet dat dat droppie weet hoeveel 'geluk' hij gehad heeft...  ;) ;D ;D ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2007, 22:10:57
Ik probeer het niet goed te praten want het is niet goed te praten...  ;) Ik refereerde alleen maar naar de dagelijkse (weekendse) praktijk.....  ;) :-X :-X :-X :-X

Ik heb ook wel eens voor een discotheek gestaan tijdens een dienst (in uniform) toen een dronken droppie een 'beetje' lastig deed. Zijn vriendin trok hem mee maar hij zei nog iets waardoor er één van de portiers hem aan wou vliegen.... Zijn collega had alleen gezien dat ik in de buurt stond en hield hem tegen..... Ik geloof niet dat dat droppie weet hoeveel 'geluk' hij gehad heeft...  ;) ;D ;D ;D

Dat de dagelijkse praktijk misschien zo is, als dat al zo is, ik heb hier namelijk andere ervaringen, dan is dat misschien juist wel het probleem, het onderling afwijzen maar vervolgens wel tolereren dit soort gedrag.
Van politieagenten zou het niet getolereerd worden, waarom wel van anderen met een, in deze setting, vergelijkbare functie ?

Verder gaf ik al aan dat een aantal van zijn collega's er ook geen goed woord voor over hadden, de niet toelaatbaarheid op zich lijkt dus wel duidelijk te zijn en is daarom ook niet de essentie van mijn vraag, wel waarom men geen actie onderneemd tegen juist datgene waar men voor aangenomen is, namelijk het ongeauthoriseerd/onwettig gebruik van excesief fysiek geweld. En dan nog niet met als doel om iemand aan te houden of te doen stoppen met wat hij/zij doet maar puur als prive strafexpeditie.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2007, 22:46:13
Ik ben het niet geheel eens met Ultimato. Ik vind namelijk dat een figuur die op de manier zoals het beschreven staat handelt (ervan uitgaande dat het klopt) al die andere collega's te schande maakt! Deze mag hier dan zeker op worden aangesproken.

jawel, maar ik vind het ongepast om dat te doen waar het publiek bij is. als ik het niet eens ben met het handelen van een collega dan trek ik diegene weg en spreek m aan. niet waar mensen bij zijn. dat vind ik niet kunnen.

Kijg je daardoor als (bij het) publiek niet de indruk dat de collega's dit gedrag goedkeuren en dat dit dus gedrag is wat gedragen wordt door de beroepsgroep, immers het is juist hun taak om geweld tegen te gaan en te de-escaleren, de conclusie "wie zwijgt stemt toe" ten aanzien van zijn/haar collega is dan natuurlijk al snel getrokken.
Of zie ik dat verkeerd ?

Jacques

ik zei niet dat ze het moesten laten gebeuren.
ze zouden het in mijn ogen moeten opbreken of iig vragen wat er is.
maar iemand publiekelijk aanspreken.. nee

Ik weet dat het bij de politie (regio Zuid Holland Zuid) zelfs in het integriteitsbeleid is opgenomen om elkaar ONDERLING aan te spreken en niet waar het publiek bij is.
Politie Aspirant niveau 4


JeanBateau

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2007, 23:01:12
Wat het aanspreken betrefd zou ik de desbetreffende beveiliger bij de oudere man vandaan halen en hem er op een plek buiten het zicht en gehoor van publiek eens vragen wat er aan de hand is.
Ik weet dat er horecaportiers zijn die ondanks het portiersdiploma dat ze tegenwoordig verplicht zijn te hebben zich nog wel eens laten gaan, hetgeen in sommige gevallen best te begrijpen is gezien alles dat ze naar hun toegeslingerd krijgen.
Maar de ik stond erbij en keek ernaar mentaliteit moet toch zeker in het beschreven geval de betreffende mensen eens achter hun oren doen krabben want zij zijn dan ook medeverantwoordelijk voor eventuele excessen die kunnen ontstaan.

Voor bepaalde mensen  ;) hier over gaan vallen: Als beveiliger ben je alleen bevoegd mensen aan te houden en niet staande te houden, maar dit terzijde.