"Sociale" controle binnen de beveiligingswereld

Auteur Topic: "Sociale" controle binnen de beveiligingswereld  (gelezen 7881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2007, 07:57:51
Als een collega (of niet-collega) overduidelijk door het lint gaat en zijn boekje te buiten gaat, vind ik het de plicht van de collega die wél zijn hoofd erbij kan houden, om de "door het lint gaande" collega terug te halen. Ik vind het héél gevaarlijk om te zeggen van "ja, dan maak ik mijn collega publiekelijk te schande, dus ik kijk maar de andere kant op".....  :-\
greetz,  Enrique


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2007, 08:02:29
ze zouden het in mijn ogen moeten opbreken of iig vragen wat er is.
maar iemand publiekelijk aanspreken.. nee

Dus als ik je goed begrijp zou jij een mishaneling/openbare geweldpleging  door collega's die voor je ogen plaatsvindt gewoon laten voortduren (want daar hebben we het feitelijk over) omdat je geen zin hebt om die collega daar publiekelijk op aan te spreken ???

Wanneer doe je dat dan wel, wanner de betrokkenen zwaar hersenltsel heeft opgelopen na een val tegen een stenen bloembak ? Of pas nadat het slachtoffer overleden is ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2007, 08:04:35
Als een collega (of niet-collega) overduidelijk door het lint gaat en zijn boekje te buiten gaat, vind ik het de plicht van de collega die wél zijn hoofd erbij kan houden, om de "door het lint gaande" collega terug te halen. Ik vind het héél gevaarlijk om te zeggen van "ja, dan maak ik mijn collega publiekelijk te schande, dus ik kijk maar de andere kant op".....  :-\

Mee eens, immers die collega heeft jouw en de hele broepsgroep al ten schande gemaakt, door op een correcte manier in te grijpen kan er op reputatie gebied misschien nog iets gered worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2007, 08:11:06
Als een collega (of niet-collega) overduidelijk door het lint gaat en zijn boekje te buiten gaat, vind ik het de plicht van de collega die wél zijn hoofd erbij kan houden, om de "door het lint gaande" collega terug te halen. Ik vind het héél gevaarlijk om te zeggen van "ja, dan maak ik mijn collega publiekelijk te schande, dus ik kijk maar de andere kant op".....  :-\

Dus als ik je goed begrijp zou jij een mishaneling/openbare geweldpleging  door collega's die voor je ogen plaatsvindt gewoon laten voortduren (want daar hebben we het feitelijk over) omdat je geen zin hebt om die collega daar publiekelijk op aan te spreken ???

Wanneer doe je dat dan wel, wanner de betrokkenen zwaar hersenltsel heeft opgelopen na een val tegen een stenen bloembak ? Of pas nadat het slachtoffer overleden is ?

Jacques


jawel, maar ik vind het ongepast om dat te doen waar het publiek bij is. als ik het niet eens ben met het handelen van een collega dan trek ik diegene weg en spreek m aan. niet waar mensen bij zijn. dat vind ik niet kunnen.

ik zei niet dat ze het moesten laten gebeuren.
ze zouden het in mijn ogen moeten opbreken of iig vragen wat er is.
maar iemand publiekelijk aanspreken.. nee


Ik weet dat het bij de politie (regio Zuid Holland Zuid) zelfs in het integriteitsbeleid is opgenomen om elkaar ONDERLING aan te spreken en niet waar het publiek bij is.

het laatste wat ik zou doen is de beveiliger publiekelijk aanpakken. achteraf aanspreken (na het beindigen van zijn actie) lijkt mij het meest voordehand liggende.
met publiekelijk te kijk zetten maak je wel een ' collega' te schande. dat doe je niet. dat het niet kan: absoluut. maar verwacht niet dat andere beveiligers iemand publiekelijk op zijn integriteit en beroepshouding aanspreken. ze hadden in mijn ogen wel de situatie horen te beindigen of iig helpen in het geval het WEL een reden had.

het komt over alsof de beveiliger wel verder ging dan noodzakelijk. al kan ik dat niet beoordelen. dat de rest gewoon toekeek valt niet uit te leggen denk ik. je kan de gedachtengang van anderen niet bepalen
Politie Aspirant niveau 4


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2007, 15:11:42
Ik zou zeker wel ingrijpen. Je hoeft je collega helemaal niet voor paal te zetten wil je toch effectief in kunnen grijpen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2007, 15:14:02
ingrijpen wel, maar het aanspreken op diens gedrag hoeft NIET waar anderen bij zijn. jij wordt liever ook niet aangesproken op een handeling waar publiek bij is waardoor JOUW imago wordt geschaad.
Politie Aspirant niveau 4


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2007, 15:24:35
ingrijpen wel, maar het aanspreken op diens gedrag hoeft NIET waar anderen bij zijn. jij wordt liever ook niet aangesproken op een handeling waar publiek bij is waardoor JOUW imago wordt geschaad.

Nee zeker niet, ik had laatst nog een collega die bijdehand ging doen waar bezoekers bij waren. Was ik niet blij mee. Ik heb het afgedaan met een grap omdat het anders wel erg beschamend was. Maar dat terzijde.

Ik zie het meer als helpen, even er naartoe lopen en het overnemen van je collegabeveiliger, zodat hij een stapje terug kan doen (letterlijk en figuurlijk). Dan kan je het later bespreken met die collega en evetueel zijn gedrag afkeuren. Maar alleen toekijken in zo´n situatie doe ik niet.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2007, 15:25:28
mja dat heb ik de hele tijd geroepen, t schijnt echter niet duidelijk over te komen offzo  :-\
Politie Aspirant niveau 4


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2007, 16:21:02
mja dat heb ik de hele tijd geroepen, t schijnt echter niet duidelijk over te komen offzo  :-\

Dat gevoel heeft een duitser in de Noordzee ook als hij bijna verdrinkt ::)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2007, 18:11:57
Dat gevoel heeft een duitser in de Noordzee ook als hij bijna verdrinkt ::)

die graven vaak hun eigen kuilen al...
Politie Aspirant niveau 4