De BHV en ademlucht

Auteur Topic: De BHV en ademlucht  (gelezen 11217 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Gepost op: 2 maart 2007, 12:56:40
Hoi,

even kort een vraagje. Wie van jullie heeft er als BHV' er ervaring met ademlucht? En dan bedoel ik echt alleen BHVérs hé! ::)
Sinds kort zijn mijn collega BHV'ers opgeleid tot ademluchtdrager en ik heb de schone taak gekregen ze bij te scholen in het gebruik van ademluchtapparatuur.
Maar hoe zet ik nu een leuke en leerzame BHV oefening op voor 2 á 3 BHV'ers? Bij de brandweer heb ik er wel veel ervaring mee, maar die oefeningen zijn niet geschikt voor de BHV.
Help! Wie heeft er ideën? :)
Bedankt ;D


It's me!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2007, 13:36:34
Mod Patries heeft die ervaring.
Ik kan me herinneren dat daar een heel topic met alle voors en vooral tegens (door brw-mensen) uit voortgekomen is.
 ;)


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2007, 14:02:41
Euhm jep ik heb ervaring!

En hopelijk wordt dit niet weer een eindeloze discussie met brw mensen...... :-\ maar ik moet zo de deur weer uit, ik zal in de loop van de dag even verder reageren  ;)
Nurse powerrrrr


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2007, 14:14:45
Simpele vraag........wat wordt er verwacht van een BHV'er met ademlucht.......................antwoord: maak daar een oefening voor  ;)


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2007, 14:30:28
OK, ik wil dus alleen weten wat BHV'ers doen om te oefenen. En wat voor oefeningen gebruiken jullie dan? Ik zelf heb als brandweervrouw (!) alleen ervaring met brandweeroefeningen. En dat schiet het doel van de bedrijfshulpverlening vooorbij... :-\
Vandaar dus mijn oproepje. Geen discussie over de noodzaak, dat de brandweer dichtbij is en dat ademlucht onnodig is, dat is in mijn bedrijf al een gepasseerd station, maar gewoon wat input van BHV'ers met ervaring ;)
It's me!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2007, 14:42:46
OK, ik wil dus alleen weten wat BHV'ers doen om te oefenen. En wat voor oefeningen gebruiken jullie dan? Ik zelf heb als brandweervrouw (!) alleen ervaring met brandweeroefeningen. En dat schiet het doel van de bedrijfshulpverlening vooorbij... :-\
Vandaar dus mijn oproepje. Geen discussie over de noodzaak, dat de brandweer dichtbij is en dat ademlucht onnodig is, dat is in mijn bedrijf al een gepasseerd station, maar gewoon wat input van BHV'ers met ervaring ;)

Hoi,

Ten eerste vind ik het spijtig dat je voorbij gaat aan de kennis die iemand met een brandweerachtergrond kan hebben. Velen zijn naast hun werk als "beroeps" ook actief in het geven van trainingen cq. houden van oefeningen, maar dit terzijde.

Ten tweede vraag ik me af, hoe het kan dat iemand die in een functie als ploegleider BHV niet weet hoe de BHV'ers getraind moeten worden! Je kent je bedrijf, weet waar de risico's zitten en wat de (on-) mogelijkheden zijn bij de meest voorkomende inzetten. Zet de scenario's die in de praktijk voor kunnen komen op papier en bedank er een leuke inzet voor.........

Misschien dat de toon van je bericht iets anders bedoeld is, maar ik denk niet dat je op deze manier veel sympathie kweekt onder de mensen met een brandweerachtergrond en die ook ervaring met BHV hebben!


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2007, 13:07:07
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik oefeningen teveel opzet vanuit mijn eigen brandweerachtergrond en ik het gevoel heb dat ik te veel vraag van mijn leden van het BHV team. Ik wil voorkomen dat ze te veel bagage van me mee krijgen. En nee, het is niet verkeerd dat brandweermensen in een BHV functioneren. Maar als je goed nadenkt is het vaak niet te vermijden dat je binnen de BHV je brandweerervaring te ver kan doorvoeren (hoeft natuurlijk niet).

Ik heb voor de rest geen ervaring met BHV en ademlucht en wil graag horen van mensen uit een BHV organisatie met ademlucht hoe zij aan het oefenen zijn. Bij ons is het gewoon moeilijk, het is een 'gewoon' kantorenpand met een cellencomplexje van zes cellen. Daar ben je ook heel snel klaar mee. :( Ik blijf de cellengang rondlopen.
In de buurt zijn geen BHV organisatie's die ervaring hebben met ademlucht... Misschien lezen BHV' ers met ademlucht ook wel eens wat op dit forum ;)

En eeh, ook ik geef trainingen op EHBO en brandwer - BHV gebied. Alleen is het zo dat je als trainer het wiel opnieuw kan uitvinden of eerst gaat vragen aan anderen hoe het wiel in elkaar zit...
It's me!


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2007, 13:35:09
Hoi,

even kort een vraagje. Wie van jullie heeft er als BHV' er ervaring met ademlucht? En dan bedoel ik echt alleen BHVérs hé! ::)
Sinds kort zijn mijn collega BHV'ers opgeleid tot ademluchtdrager en ik heb de schone taak gekregen ze bij te scholen in het gebruik van ademluchtapparatuur.
Maar hoe zet ik nu een leuke en leerzame BHV oefening op voor 2 á 3 BHV'ers? Bij de brandweer heb ik er wel veel ervaring mee, maar die oefeningen zijn niet geschikt voor de BHV.
Help! Wie heeft er ideën? :)
Bedankt ;D

Vooropgesteld dat wanneer jij de taak toebedeeld hebt gekregen zoals in je tekst verwoord staat bij te scholen, neem ik aan dat je gecertificeerd instructeur Persoonlijke bescherming bent.

Je zou je kunnen beginnen met uitbouwen van de elementaire oefeningen ademlucht e.e.a. gerelateerd aan de Leidraad oefenen.
En mede gezien het oneven aantal deelnemers kun je vele kanten uit, informant,ploegleider etc.
Afhankelijk van de Ri&E binnen het bedrijf ga je trainen op de restrisico's. Let wel, bhv ademlucht betreft voornamelijk een gids/loodsfunctie tbv brandweren train daar met name op.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2007, 10:27:37
Max,

ik heb er geen idee van dat er voor de BHV een leidraad oefenen bestaat... En ja, ik ben instructeur maar heb geen ervaring met BHV en ademlucht... ::)
It's me!


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2007, 12:59:36
Niet mijn reactie uit zijn verband halen, de Leidraad de zgn.100 serie, zou je kunnen toepassen voor ademluchtdragers bhv.
Aangezien je instructeur bent, weet je wat de doelstelllingen zijn, verwoord in de oefenkaarten het zg kennen en kunnen.
Bhv en ademlucht, ik heb je een aantal suggesties gedaan in voorgaande posting, wellicht kun je daar iets mee. Een brandweer achtergrond heeft vaak een voordeel maar kan ook een nadeel hebben wanneer je de doelgroep welke je gaat traingen vergelijkt. Weet dus vooraf welke leerdoelen met welke specifieke groep je wenst te behalen.
Let wel, herhalingscertificeringen ademluchtdrager dient te worden afgenomen door een instructeur PB.
Ter aanvulling,Je mag als instructeur algemeen wel trainen in gebruik ademlucht.

Succes,

Max