De BHV en ademlucht

Auteur Topic: De BHV en ademlucht  (gelezen 11294 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2007, 15:24:46
Hoi,

Nee dat bedoelde ik niet. Ook ik kan op het gebied van de BHV wel eens missen dat er iets is ontwikkeld, oefenkaarten bijvoorbeeld...
De herhalingen worden gegeven door een opleidingsinstituut. Dat lijkt me verstandiger. Bovendien kun je daar ook oefenen met 'echt' vuur. :)
Maar het word zo saai, elke keer weer kantoortjes verkennen op zoek naar een slachtoffer :'(
It's me!


Rene112

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2007, 00:03:55
Maar het word zo saai, elke keer weer kantoortjes verkennen op zoek naar een slachtoffer :'(

Even meedenken ;)

Naast bepaalde vaardigheden in het werken met ademlucht zelf, is het volgens mij belangrijk dat deze bhv'ers ook goed kunnen communiceren met de brandweer(bevelvoerder). Ze zullen ongetwijfeld een aangetroffen situatie kort en bondig moeten kunnen beschrijven en bijvoorbeeld een situatieschets moeten kunnen maken of iets uitleggen m.b.v. een aanvalsplan.

(bovenstaande is even mijn eerste aanzet van de werkzaamheden waar het om gaat, uiteraard kan jij deze het beste aanvullen/corrigeren)

De vaardigheden komen (uiteindelijk) geïntegreerd aan bod in een (grotere) oefening waarbij een incident wordt gesimuleerd.
Volg je hier de filosofie van de leidraad oefenen (brandweer) dan zou je dus eerst bepaalde elementaire vaardigheden moeten oefenen (trainen zeggen ze bij de GHOR ;)).

Ik pak een voorbeeldje : het kort en bondig kunnen beschrijven van een situatie bij de overdracht aan de brandweer

Hiervoor zou je de volgende oefening kunnen uitvoeren :
De bhv'er krijgt gedurende een korte tijd (bijv. 30 seconden) een situatie te zien met allerlei informatie. Dit kan door een rondje te lopen in een geënsceneerde ruimte in het gebouw maar ook door (bewerkte) foto's te gebruiken met mondelinge toelichting door de begeleider.
Na een korte "bedenktijd" moet de bhv'er in maximaal 3 zinnen een overdracht aan de brandweer uitvoeren (waarbij jijzelf de brandweerrol speelt).
Het is bij dit soort oefeningen juist de bedoeling dat alle deelnemers deze vaardigheden oefenen (trainen). Dus meerdere keren herhalen met verschillende situaties (uiteraard met feedback tussendoor!) zodat iedereen ervan kan leren en zich kan proberen te verbeteren.

Volgens deze aanpak zou je een serie oefeningen kunnen bedenken waarna je dit oefenblok afsluit met een praktijkoefening die je als een test gebruikt (worden de vaardigheden uit de training in de "praktijk" goede uitgevoerd?).

Nog een andere tip :

Probeer juist eens oefeningen te bedenken met situaties waarin de bhv'ers zouden moeten besluiten om niet op te treden.... meestal worden alleen de taken geoefend die we normaal gesproken ook uit moeten voeren. Het is ook belangrijk om door oefeningen bij iedereen goed tussen de oren te krijgen in welke situaties er niet wordt opgetreden met ademlucht...
Denk hierbij aan (bepaalde) ongevallen met gevaarlijke stoffen, zoals lekkage van bepaalde vloeistoffen of een "normale" gaslekkage.

Succes ermee!

groeten,
René de Caluwé


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2007, 10:15:46
René,

hartstikke bedankt voor je reactie. En ben je helderziend? Ik heb afspraken gemaakt over een grote oefening met de BHV. De overdracht oefenen. Nooit aan gedacht! ::)
Ik ga je suggesties meenemen en we gaan hier met de BHV aan de slag ;)
It's me!


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2007, 21:04:30
René,

hartstikke bedankt voor je reactie. En ben je helderziend? Ik heb afspraken gemaakt over een grote oefening met de BHV. De overdracht oefenen. Nooit aan gedacht! ::)
Ik ga je suggesties meenemen en we gaan hier met de BHV aan de slag ;)

en dat terwijl communicatieproblemen vroeger (en voor C2000 zeker) ook binnen de profiessionele hulpdiensten communicatievertraging/ruis in communicatie een grote rol speelde.. tussen semi-profs en profs zal dit dus nog veel erger zijn.

ik heb een keer een bhv'er hier horen melden dat er nog personen waren in deze trant "er zijn nog mensen binnen, een blonde vrouw van middelbare leeftijd, een man met een bril in kostuum, 2 heren in werkkleding van *bedrijf*"  in plaats van dat deze BHV'er aangaf dat er nog 4 personen waren en waar gaf deze nog net geen signalementen. met zo'n beschrijvind moet je zelf de informatie nog verwerken die de bhv'er eigenlijk ook kant en klaar kon aanleveren.

het is dus zeker belangrijk na te denken over wat moet je melden, hoe en hoe gedetailleerd.
Politie Aspirant niveau 4


Rene112

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 9 maart 2007, 22:17:35
René,

hartstikke bedankt voor je reactie. En ben je helderziend? Ik heb afspraken gemaakt over een grote oefening met de BHV. De overdracht oefenen. Nooit aan gedacht! ::)
Ik ga je suggesties meenemen en we gaan hier met de BHV aan de slag ;)

Graag gedaan ;)  En zover ik weet ben ik (nog) niet helderziend!  :D

groeten,
René de Caluwé


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2007, 11:42:21
Engeltje,
wat je ook kan doen als de basis oefeningen lekker lopen is de mensen een inspanningsoefening laten doen met ademlucht. Het werken met ademlucht vergt een bewuste ademhalingstechniek, en zeker bij inspanning, stress, en andere zaken die voor kunnen komen bij brand is het belangrijk een ademhalingscrisis te voorkomen.
Voorbeeldje, laat de BHV-ers omhangen en aankoppelen, Laat ze eerst een rustig werkje doen, daarna een inspannend, dan weer herstellend , dan een zwaardere inspanning, weer herstellend en dan weer als laatste een hele zware maar van korte duur en dan weer afsluitend een rustige inspanning.
Neem de tijd en luchtverbruik op en kijk wat het gemiddelde is.
Voorbeeld zware inspanning, Oefenpop slepen, trappenlopen met extra last van bijv een blusapparaat, zware voorwerpen slepen of slang omhoog trekken. Rustige hersteloefening is trap afdalen, gang door lopen, brandmeldpaneel aflezen. Maar ook een pompwagen bedienen om een pallet te verplaatsen.
Zoek het in zaken die op je bedrijf voor kunnen komen, en maak het zeker niet te zwaar als begin.
Oefendoel is het kunnen reguleren van de ademhalen en het voorkomen van een ademhalingscrisis bij het gebruik van ademlucht
Veel succes.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


alexje

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2007, 08:14:35
Bij ons bedrijf ( de KL ) is de BHV-B helaas wegbezuinigd. maar de oefeningen die wij hielden waren altijd de standaard dingen:
omhangen / afleggen, retour sommetje maken, met geblindeerde maskers SO's zoeken, loop / tast methode, deurprocedure's etc etc etc.

Het voordeel was dat je niet meer hoefde na te denken over de basis dingen, gaat dan automatisch. kwestie van regelmatig oefenen.  De kleine blusmiddelen meesjouwen, ademcrisis voorkomen etc etc

Wij oefenden altijd op verschillende defensie locatie's, onbekende gebouwen dat houd je scherp :-)

En verder altijd de situatie als een BHV'r beoordelen en niet als een brandweerman, je hebt primair maar een gids functie / eerste man ter plekke..... vaak gaan BHV-B's toch naar binnen als er al teveel rook aanwezig is en op extra SO's zit niemand te wachten toch?

Ik heb mijn basis training / hitte gewenning op het VOC te Tilburg gekregen, dat was een prima leerschool!

suc6 met je ademlucht.. :-)