Reddingsbrigade Almere op P2000?

Auteur Topic: Reddingsbrigade Almere op P2000?  (gelezen 13037 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2007, 22:35:54
Het KWC zou inderdaad heel eenvudig de brigades in Noord Holland Noord en Kennemerland kunnen alarmeren.

Als het KWC de moeite neemt ons te benaderen staan we daar positief tegenover, het lijkt me gepast dat het initiatief niet van de RB's komt.
Keulen en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Ik denk met de RVR inzicht dat ook de kustwacht de rb gaat alarmeren


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 15 maart 2007, 00:42:41
Het KWC zou inderdaad heel eenvudig de brigades in Noord Holland Noord en Kennemerland kunnen alarmeren.

Als het KWC de moeite neemt ons te benaderen staan we daar positief tegenover, het lijkt me gepast dat het initiatief niet van de RB's komt.

Zo makkelijk gaat dat niet.

De kustwacht alarmeert in principe SAR eenheden. De kustwacht alarmeert geen Reddingsbrigades. Ze kiest ook de eenheden niet uit die gaan varen, maar alarmeert een RAC, die vervolgens de reddingsboten alarmeert. Ze omschreven het wel eens als wij vragen, de brandweer drukt op de knop. Dat is goed zo, want de verantwoordelijkheid voor het lokale protocol ligt bij de burgemeester en niet bij de kustwacht. Dus de leiding van de operationele eenheden ligt bij de kustwacht, als ook de operationele verantwoordelijkheid op werlvloer niveau. Als er door de kustwach gevraagd wordt om een eenheid en die eenheid wordt niet geleverd is dat een probleem van de gemeente en niet van de kustwacht (op gemeentelijk ingedeeld grondgebied zonder KNRM station).
Op beleids niveau (wie gaat waar en wanneer varen bij alarm) wordt het uitrukprotocol dan ook door de gemeente bepaald.

MAW de kustwacht vraagt om eenheden bij de door de gemeente aangewezen instantie, meestal de brandweer.
De gemeente is vervolgens verantwoordelijk voor alarmering van deze eenheden, en draagt (behoort die althans over te dragen) de operationele leiding vervolgens over aan de kustwacht binnen de grenzen door de gemeente aangegeven.

Henk


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #32 Gepost op: 15 maart 2007, 03:31:48
Zeg je trouwens bewust 15, of bedoel je 25 regio's (typefoutje)?

Geen typefout, maar een denkfout :) Er zijn 15 clusters. Als de begincijfers vane en capcode in de reeks 01-15 liggen, dan is hij verzonden door een regio. Maar er kunnen inderdaad meerdere regio's per cluster zijn, er zijn immers 25 regio's :)

Ik denk een beetje teveel in P2000 geloof ik  :o

Groeten, Peter.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2007, 12:47:51
Geen typefout, maar een denkfout :) Er zijn 15 clusters. Als de begincijfers vane en capcode in de reeks 01-15 liggen, dan is hij verzonden door een regio. Maar er kunnen inderdaad meerdere regio's per cluster zijn, er zijn immers 25 regio's :)

Ik denk een beetje teveel in P2000 geloof ik  :o

Groeten, Peter.


Op die manier :) Als die verschillende regio's ook ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2007, 13:11:03
Het kustwacht gaat steeds meer over op de oude manier van KNRM alarmeren. Zij bellen of roepen via de C2000 MKA op om te vragen of die een reddingsbrigade willen alarmeren

wie bedoel je nou? KNRM of reddingsbrigade ???

KNRM kunnen ze gewoon zelf doen en de hiervoor genoemde RB's ('t Span, Zeevang en Medenblik) ook. Andere eenheden moeten regionaal geallarmeerd worden, wat Henk al zei.

Ik ben benieuwd of het KWC in de toekomst zelf meer RB's gaat alarmeren. De RB's worden over het algemeen ingezet voor wateren binnen de gemeentegrenzen, daar heeft het KWC geen zeggenschap over. We hebben het er hier al eerder over gehad, dat de grens van verantwoordelijkheid en coordinatie tussen KWC en gemeente/brandweer/RB niet altijd duidelijk is of in ieder geval niet altijd praktisch.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 15 maart 2007, 13:14:49
Nog een C/P2000 vraagje trouwens:

Mag het KWC zelf bepalen welke eenheden zij uitgerust willen zien met C2000 en P2000?
Dan zouden ze bijvoorbeeld BST-Dintelsas of HOGE er ook van kunnen voorzien.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2007, 18:40:37
wie bedoel je nou? KNRM of reddingsbrigade ???

KNRM kunnen ze gewoon zelf doen en de hiervoor genoemde RB's ('t Span, Zeevang en Medenblik) ook. Andere eenheden moeten regionaal geallarmeerd worden, wat Henk al zei.

Ik ben benieuwd of het KWC in de toekomst zelf meer RB's gaat alarmeren. De RB's worden over het algemeen ingezet voor wateren binnen de gemeentegrenzen, daar heeft het KWC geen zeggenschap over. We hebben het er hier al eerder over gehad, dat de grens van verantwoordelijkheid en coordinatie tussen KWC en gemeente/brandweer/RB niet altijd duidelijk is of in ieder geval niet altijd praktisch.

Ik bedoel precies hoe het daar staat.
Voorheen werd de KNRM gealarmeerd via een RAC, die gebeld werd door de kustwacht. Nu wordt de KNRM rechstreeks gealarmeerd.
Dit hebben wij nu al verschillende malen gehad als reddingsbrigade. Er komt een melding binnen en de kustwacht vraagt aan de RAC of er een reddingsbrigade in die plaatst gealarmeerd wordt. Op je tweede vraag: Het KWC alarmeert ook voor binnen de gemeente grensen. Surfer in de branding bijvoorbeeld


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2007, 20:41:20
Sterker nog: nu zullen er hier bijvoorbeeld, met de komst van het KNRM station Huizen, twee alarmeringslijnen gaan lopen: de één als er en melding uitkomt bij de kustwacht. (marifoon, 112 mobiel) Voor het hele gebied: IJmeer, Gooimeer Eemmeer zal men het KNRM station Huizen Alarmeren.
En de andere lijn wordt gevolgd als de melding bij het RAC binnen komt (112 landlijn). Ook dan wordt het KNRM station gealarmeert voor IJ en Gooimeer (Eemmeer was voorlopig nog voor Blaricum), maar nu alarmeert de AC de reddingsbrigades altijd mee.
Bij zoekakties en dergelijke alarmeert... herstel: ik bedoel laatde kustwacht wel RB mee alarmeren.

Aan het strand is het niet anders. Komt een melding bij de kustwacht binnen dan zal ze moeten kiezen: of een telefoontje naar een RAC of een eigen eenheid alarmeren.

Nu is het zo dat als de kustwacht het RAC verzoekt om een reddingsboot daar vaak nog te weinig terugekoppeld wordt: er ontstaat vaak een lange tijd van stilte, waarop de kustwacht maar weer eens gaat bellen om te kijken hoe het er voor staat.
Om soms te horen dat de klus redds geklaart is.

Dit is één van de redenen dat de kustwacht liever een eigen SAR eenheid alarmeert: die is gehouden aan het overeengekomen protocol en daarin is het op de hoogte houden van de kustwacht een onlosmakelijk onderdeel.

De RB denkt vaak dat met het op de hoogte brengen van het RAC voldoende gecommuniceerd is. Maar op het RAC wordt het op de hoogte brengen van de kustwacht als een overbodige handeling beschouwd door de meeste centralisten. Wij weten ervan en dat is voldoende schijnt men te denken.

In dat licht is de voorkeur voor een SAR unit, ook als is het op de grens van land en groot water te voor te stellen.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2007, 08:40:52
Volgens behoor je zowel je in te melden bij zowel kwc en bij de RAC, hiermee weten ze allebei dat je niet inzetbaar bent voor andere zaken en waar mee bezig bent.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 16 maart 2007, 13:10:03
Volgens behoor je zowel je in te melden bij zowel kwc en bij de RAC, hiermee weten ze allebei dat je niet inzetbaar bent voor andere zaken en waar mee bezig bent.

9910001

Tja, en dat loopt wel eens mis, zeker bij de reddingsbrigades die geen marifoon hebben.

Henk