Reddingsbrigade Almere op P2000?

Auteur Topic: Reddingsbrigade Almere op P2000?  (gelezen 13039 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 4 maart 2007, 22:21:26
22:58:57   02-03-07   5   I   BRAN   test reddingsbrigade
703022258570700280                  0700280 BRW Flevoland

Nou heb ik al wat geruchten gehoord dat de reddingsbrigade overging op P2000, maar na aanleiding van deze allarmering word ik toch wel nieuwschierig.

Weet iemand wat over deze ontwikkeling in Flevoland?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2007, 23:16:29
Feit is dat ze hun stinkende best doen om een alarmploeg zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen en de laatste tijd ook steeds vaker bij akties aanwezig zijn. Het zat al in de planning dat ze dit seizoen op P- en C2000 zouden komen, er waren slechts wat lichte hobbels te nemen.

Nu is het dan zo ver zie klik hier voor de video

Merk op dat de brandweerdeskundige C2000 en P2000 weer eens door elkaar haalt: "met de C2000 apparatuur kan de reddingsbrigade sneller gealarmeerd worden", op de radio klik hier voor de audioclip"verspreekt" ze zich later nog een keer.  :D.

Maar, al met al een goede ontwikkeling!


Henk


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2007, 10:38:07
1e bericht:

Reddingsbrigade Almere nog niet op C2000

ALMERE / MAAIKE VAN DEN BOSCH -
De Reddingsbrigade en Brandweer Almere hebben nog altijd geen samenwerkingsovereenkomst getekend. Ook wacht de Reddingsbrigade nog steeds op de nieuwe mobilofoons en portofoons, die werken op het C2000-systeem. Politie, brandweer en GGD zijn hier al sinds oktober 2005 op aangesloten. ,,Maar het goede nieuws is", zegt voorzitter Diana Werkman bijna lachend, ,,dat we vanaf woensdag wel nieuwe piepers krijgen die digitaal werken." Hiermee wordt drie minuten tijd gewonnen omdat de kustwacht dan direct de brigade kan inseinen, zo stelt Werkman.

De aanleiding voor een officiële samenwerking tussen brandweer en reddingsbrigade komt voort uit de wens van het college van burgemeester en wethouders om de veiligheid op de Almeerse wateren te verbeteren. Dit naar aanleiding van het Weerwaterongeval in 2002 waarbij een man om het leven kwam.

Werkman blijft optimistisch: ,,Ik verwacht dat we deze maand het convenant tekenen." Reden voor de vertraging is volgens de voorzitter deels financieel van aard. Om een 24-uurs bewaking te kunnen garanderen, is volgens haar ook extra subsidie nodig. ,,We gaan meer brandstof verbruiken en materiaal. Dat kost denk ik vijfduizend euro extra per jaar."

Dat de 32 vrijwilligers van deze dienst nog altijd niet over de juiste apparatuur beschikken voor communicatie via C2000 is 'bijzonder vervelend'. De communicatie onderling met ander reddingsbrigades, politie en brandweer wordt zo bemoeilijkt. Eerder werden hierover al politieke vragen gesteld. Woordvoerder Maartje Hormes van Brandweer Almere laat weten dat de portofoons inmiddels geleverd zijn en de GGD een instructiebijeenkomst gaat houden. ,,Ik verwacht dat er voor de start van het zomerseizoen mee gewerkt kan worden."

Bron: Almerevandaag.nl (via Reddingsnet)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #3 Gepost op: 5 maart 2007, 10:38:59
2e bericht:

Almeerse Reddingsbrigade krijgt C2000

De Almeerse Reddingsbrigade heeft woensdagmiddag uit handen van de Almeerse brandweercommandant 20 piepers ontvangen. Naast deze zogenoemde pagers kreeg de brigade ook vier portofoons en twee mobilifoons.

Met deze communicatiemiddelen zijn de vrijwilligers vanaf woensdag aangesloten op het landelijke C2000-systeem.

Dit systeem maakt direct contact tussen alle hulpverleningsdiensten mogelijk, zonder dat de signalen afgeluisterd kunnen worden.

Bron: Omroep Flevoland


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #4 Gepost op: 5 maart 2007, 23:04:41
In het filmpje word ook genoemd dat alle brigades nu op c/p2000 zijn overgegaan.

Alleen HOGE zal (nog) niet meedoen. Zolang de kustwacht niet alle juiste informatie krijgt* heeft het geen zin om op c2000 over te gaan.

*De kustwacht is nog steeds verandwoordelijk voor de randmeren en niet de brandweer. De informatiestroom die via c2000 loopt wordt in veel gevallen pas achteraf aan de kustwacht doorgegeven. Het belang hiervan wordt vaak onderschat. "zolang ze maar op de AC / comandant maar weten wat we doen is het wel best".
Op een dag zal het op deze manier goed fout gaan.
Ik hoop van niet, maar het zal niet uit kunnen blijven.

Matthijs


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2007, 23:50:10
22:58:57   02-03-07   5   I   BRAN   test reddingsbrigade
703022258570700280                  0700280 BRW Flevoland

Nou heb ik al wat geruchten gehoord dat de reddingsbrigade overging op P2000, maar na aanleiding van deze allarmering word ik toch wel nieuwschierig.

Weet iemand wat over deze ontwikkeling in Flevoland?

Je doet nu net of je van niets weet. je hebt op een ander forum het bericht allang gelezen.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2007, 00:16:17
Je doet nu net of je van niets weet. je hebt op een ander forum het bericht allang gelezen.

Dat verbaasde mij ook al, en dat terwijl het niet makkelijker en duidelijker kan dan gewoon even googelen op "Reddingsbrigade Almere", de eerste de beste hit is namelijk van de RB Almere zelf :

http://www.almeersereddingsbrigade.nl

Groeten, Peter.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2007, 09:11:54
In het filmpje word ook genoemd dat alle brigades nu op c/p2000 zijn overgegaan.

Alleen HOGE zal (nog) niet meedoen. Zolang de kustwacht niet alle juiste informatie krijgt* heeft het geen zin om op c2000 over te gaan.

*De kustwacht is nog steeds verandwoordelijk voor de randmeren en niet de brandweer. De informatiestroom die via c2000 loopt wordt in veel gevallen pas achteraf aan de kustwacht doorgegeven. Het belang hiervan wordt vaak onderschat. "zolang ze maar op de AC / comandant maar weten wat we doen is het wel best".
Op een dag zal het op deze manier goed fout gaan.
Ik hoop van niet, maar het zal niet uit kunnen blijven.

Matthijs
Ik proef hier jaloezie.....Gelukkig is Henk wel positief.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2007, 09:50:44
Ik proef hier jaloezie.....Gelukkig is Henk wel positief.

Ik ben positief, maar niet alleen dat, er zijn ook negatieve kanten en de bezorgdheid wordt door oa de kustwacht gedeeld.

Het is moeilijk tijdens een aktie twee heren te dienen en de informatiestroom naar de twee heren allebei optimaal te houden.

De praktijk wijst dat ook uit, zelfs het KNRM station (immers kustwacht SAR eenheid) van Huizen kiest ervoor de informatiestroom over c2000 te laten lopen zodat de kustwacht op regelmatig over 16 uitroept "wat gebeurt er, we horen helemaal niets".

Als jaloezie een drijfveer zou zijn zouden we ons hierover stil houden, want als enige de kustwacht van informatie voorzien plaatst je in een riante positie. Maar natuurlijk staan we niet te juigen als alle informatie die wij vergaren voor iedereen toegankelijk is en er niets tegenover staat.
Maar de ontwikkeling dat RB Almere nu "meedoet" en dus wel van informatie voorzien wordt is een positieve. Bedenk echter wel dat ze voor communicatie met de andere reddingsboten wel gekoppeld moeten worden omdat Flevoland een andere regio is, ik zie hier nog wel wat probleempjes wat betreft de andere Gooi- en Vechtreek eenheden van de overkant...

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2007, 14:21:41
Hulpverlening te water hoort primair te verlopen via openbare kanalen omdat men anders dan op het land direct afhankelijk is van anderen in zijn directe omgeving. Water doodt binnen 3 minuten!
Indien landdiensten met hun gesloten netten bepalend worden voor hulpverlening te water en steeds meer informatie binnen deze netten houden zal het er onherroepelijk toe leiden dat derden op het water zich steeds minder om hun naasten in problemen zullen gaan bekommeren met als resultaat juist het omgekeerde van wat men zou willen bereiken t.a.v. slachtoffers.

Kees  8)