Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Anesthesie-medewerker

  • Gast
Gepost op: 5 maart 2007, 21:34:51
Hallo allemaal!

In het kader van mijn opleiding tot anesthesie medewerker moet ik een studie schrijven.
Ik heb gekozen dit over de Lucas te doen.
Daarom ben ik op zoek naar jullie ervaringen met dit apparaat, zowel negatief als positief.
Ook ben ik benieuwd naar ' problemen' die voorkomen bij de overdracht op de SEH.

Natuurlijk is verdere informatie ook welkom!
(links, een artikel of onderzoek, foto's filmpjes...alles is welkom!)

Bij voorbaat dank!

Groetjes! :)




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2007, 21:44:01
Voor zover ik weet is alleen RAD Hollands Midden volledig over op de lucas.
www.radhm.nl
Wellicht kunnen ze je verder helpen.


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 maart 2007, 17:56:29
Englund E, Kongstad PC, Active compression–decompression CPR necessitates follow-up post mortem, Resuscitation, vol.68, 2006, 161-162


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 6 maart 2007, 18:16:23
Wanneer je artikelen zoekt mbt geneeskunde is Pubmed de manier. Op deze manier vind je alle artikelen over je onderwerp.

Succes, zijn ondertussen toch al wel aardig wat, elkaar tegensprekende, artikelen/studies over verschenen.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #4 Gepost op: 6 maart 2007, 20:23:08
Nog een link waarmee je één en ander kunt vinden.
http://scholar.google.nl/
Je doet deze studie over de Lucas in relatie tot de traumaopvang?
Geloof niet alles wat je denkt.


star

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2007, 19:03:51
Over de lucas is enorm veel onderzoek gedaan ik zal zal zeggen zoek eens op google en je hebt genoeg info!!


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2008, 00:08:55
Vandaag gezien op www.112bollenstreek.nl:

BELANGRIJK NIEUWS:
Vandaag kregen we een bericht binnen dat de ambulancedienst Hollands-Midden per direct is gestopt met de LUCAS. De LUCAS is een reanimatie apparaat die levens moet redden en de ambulance medewerkers meer tijd geeft om iemand te redden.

RADHM:

Met directe ingang en daartoe formeel gedwongen zal de Regionale Ambulancedienst Hollands-Midden stoppen met het gebruik van het Lund University Cardiac Assist System (verder: LUCAS) en de Boussignac-tube bij reanimaties.

De reden hiervoor is gelegen in het opzeggen van de op 31 maart 2006 afgegeven formeel-juridische instemming van het Leids Universitair Medisch Centrum (verder:LUMC).
Deze instemming was en is noodzakelijk om in de ambulancezorg in het algemeen op regionaal niveau af te mogen wijken van het Landelijk Protocol Ambulancezorg (verder: LPA).

Voordat de RAD Hollands-Midden is gestart met de implementatie van de LUCAS in combinatie met de Boussignac-tube, beide niet benoemd in het LPA, is op grond van de verplichtingen die voortvloeien uit de relevante wetgeving, instemming gezocht, gevraagd en gekregen aan/van de meest relevante ketenpartners waaronder als belangrijkste het LUMC.

Onderdeel van het 4 september 2006 gestarte implementatietraject was het van het begin af aan evalueren van het gebruik van deze nieuwe reanimatie-hulpmiddelen door middel van een door onderzoekers van het LUMC uit te voeren en uitgevoerde evaluatiestudie. Deze studie startte derhalve op dezelfde datum.

Donderdag 7 februari jl. heeft het bestuur van divisie 1 van het LUMC waaronder de betrokken LUMC afdelingen en medewerkers vallen, formeel aan ons laten weten de eerder verleende instemming aan deze manier van reanimatie, per direct in te trekken.

De reden die daarvoor aan ons is gemeld is gelegen in de twijfels die men inmiddels heeft gekregen aan de kwaliteit van de evaluatiestudie en het ontbreken van een voldoende nauwkeurige registratie van eventueel optredende bijwerkingen van het gebruik van deze reanimatie-methode.

Omdat de Ambulancedienst met het op 8 februari 2008 formeel bevestigde besluit van het LUMC de formele basis heeft verloren waarmee een regionaal reanimatieprotocol kan worden toegepast, moet zij als consequentie direct  met de toepassing hiervan stoppen.

Daarbij is het van groot belang om te vermelden dat de Ambulancedienst tot op heden geen enkele indicatie heeft dat de toepassing van deze reanimatiemethode nadelig is geweest voor de patiënten met een hartstilstand.

Voor de acute ambulancezorg betekent dit LUMC besluit dat de regionale LUCAS reanimatieprotcollen per direct komen te vervallen en wordt teruggevallen op het vigerende LPA en de daarin opgenomen reanimatieprotocollen.
Hiermee is het basisniveau van reanimatiezorg geborgd. (tekst RADHM)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2008, 10:07:37
Voorstelbaar, de laatste tijd kwamen steeds vaker negatieve geluiden m.b.t. de LUCAS naar buiten via wetenschappelijk onderzoek.

Zeker na het probiotica-gebeuren zullen de UMC's weer wat kritischer zijn met betrekking tot experimentele behandelingen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2008, 14:09:51
Bericht staat ook op de stie van de RAD
www.radhm.nl

De eerste resultaten waren erg goed, maar er moet wetenschappelijk onderzoek volgen.
Als dat er niet is, kunnen eventueel goede dingen toch niet doorgevoerd worden.
Ik snap de noodzaak hiervan, maar ook de frustratie die dat op kan roepen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2008, 14:22:38
Bericht staat ook op de stie van de RAD
www.radhm.nl

De eerste resultaten waren erg goed, maar er moet wetenschappelijk onderzoek volgen.
Als dat er niet is, kunnen eventueel goede dingen toch niet doorgevoerd worden.
Ik snap de noodzaak hiervan, maar ook de frustratie die dat op kan roepen.

Waar baseer je bovenstaande uitspraak op? Er is nl. weldegelijk onderzoek naar gedaan door diverse organisaties en daaruit komen zeer wisselende resultaten.