Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2008, 14:42:23
Waar baseer je bovenstaande uitspraak op? Er is nl. weldegelijk onderzoek naar gedaan door diverse organisaties en daaruit komen zeer wisselende resultaten.

Ervaringen van personeel.
En ik weet die hebben een hele andere status dan wetenschappelijk onderzoek.
 ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2008, 14:58:37
Als Hollands Midden afvalt, kun je het altijd nog eens bij ambulancedienst Kennemerland proberen. Ik weet niet of zij op alle voertuigen een Lucas hebben liggen, maar er ze zijn er wel!

(rescue ranger???)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2008, 17:03:40
Ervaringen van personeel.
En ik weet die hebben een hele andere status dan wetenschappelijk onderzoek.
 ;)

Dan weet je dus ook hoe gevaarlijk je uitspraak is. Ik heb er hier op het forum al eens eerder ruzie door gekregen maar op die manier is het aderlaten ook eeuwenlang verdedigd.  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2008, 17:30:45
Voorstelbaar, de laatste tijd kwamen steeds vaker negatieve geluiden m.b.t. de LUCAS naar buiten via wetenschappelijk onderzoek.

Zeker na het probiotica-gebeuren zullen de UMC's weer wat kritischer zijn met betrekking tot experimentele behandelingen.

Het gaat met name om de kwaliteit van de studie (opzet van de studie?) en de betrouwbaarheid van de gegevens ( onnauwkeurige registratie)   --> ''....De reden die daarvoor aan ons is gemeld is gelegen in de twijfels die men inmiddels heeft gekregen aan de kwaliteit van de evaluatiestudie en het ontbreken van een voldoende nauwkeurige registratie van eventueel optredende bijwerkingen van het gebruik van deze reanimatie-methode...''

Dat zegt dus nog onvoldoende over de outcome van het onderzoek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2008, 21:05:13
Dan weet je dus ook hoe gevaarlijk je uitspraak is. Ik heb er hier op het forum al eens eerder ruzie door gekregen maar op die manier is het aderlaten ook eeuwenlang verdedigd.  ;)

Klopt, de laatste wetenschappelijke inzichten hebben aangetoond dat het niet uitmaakt wat je eet bij diarree. Gewoon eten waar je trek in hebt.
Proefondervindelijk heb ik echter vastgesteld dat witte brood en rijst toch wel degelijk goed helpt. Wetenschappelijk is het echter niet te bewijzen.
Sorry, voor het voorbeeld maar we hebben net een buikgriepvirus op 'visite' gehad.

Ik kan er niet in detail op ingaan, maar het is zoals Joffry zegt het zijn de wetenschappers versus de praktijkmensen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2008, 21:43:56
Klopt, de laatste wetenschappelijke inzichten hebben aangetoond dat het niet uitmaakt wat je eet bij diarree. Gewoon eten waar je trek in hebt.
Proefondervindelijk heb ik echter vastgesteld dat witte brood en rijst toch wel degelijk goed helpt. Wetenschappelijk is het echter niet te bewijzen.
Sorry, voor het voorbeeld maar we hebben net een buikgriepvirus op 'visite' gehad.

Ik kan er niet in detail op ingaan, maar het is zoals Joffry zegt het zijn de wetenschappers versus de praktijkmensen.

Wat dacht je van de wetenschap in de praktijk brengen...  ;)

Praktijk is ontzettend belangrijk echter zonder gedegen wetenschappelijk onderzoek was de geneeskunde nooit verder gekomen dan de Middeleeuwen... Overigens zal dat onderzoek niet kunnen gebeuren zonder de inzet en input van de mensen uit de praktijk.

In de praktijk leken probiotica bij ernstig zieke mensen een goed idee, misschien toch maar ermee doorgaan ondanks het wetenschappelijk onderzoek wat laat zien dat er meer mensen aan doodgaan?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2008, 12:49:32
Op de HTS vertelde onze docent werktuigbouwkunde, dat een automotor theoretisch niet kan werken, terwijl het tegendeel proefondervindelijk is vastgesteld.
Het verschil tusssen theorie en praktijk wordt veroorzaakt door onbekende factoren die weldegelijk een rol spelen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2008, 13:05:07
Op de HTS vertelde onze docent werktuigbouwkunde, dat een automotor theoretisch niet kan werken, terwijl het tegendeel proefondervindelijk is vastgesteld.
Het verschil tusssen theorie en praktijk wordt veroorzaakt door onbekende factoren die weldegelijk een rol spelen.

Is wetenschap dan niet proefondervindelijk vaststellen of iets werkt ja of nee?  ;)

Je haalt nu een aantal zaken door elkaar. De medische wetenschap is juist de afgelopen 25 jaar geëvolueerd van filosoferen in achterkamertjes naar evidence-based medicine waarbij behandelingen in praktijkonderzoeken hun nut en veiligheid moeten aantonen...


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2008, 13:53:40
In de literatuur is over  LUCAS en Autopulse zeer veel te vinden
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16036830?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16159692?ordinalpos=45&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16945472?ordinalpos=27&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16457933?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1
en ik kan nog wel eventjes doorgaan, maar vele onderzoeken tonen aan dat er ofwel geen verschil is tussen manuele CPR of mechanische CPR of een licht voordeel bij de mechanische CPR.
Blijft er natuurlijk wel nog de vraag over of de zorg efficienter is met de mechanische borstcompressies doordat er wellicht geen 2e wagen meer hoeft te komen en de ambucrew geen CPR meer hoeft uit te voeren.
Dan kom je op het gebied van de praktijkervaring uit en kun je deze meenemen in de bepaling of je een dergelijk apparaat gaat gebruiken. Wetenschappelijk onderzoek naar een dergelijk apparaat wordt uitgevoerd om te kijken of het geen gevaar is voor de gezondheid en om te kijken of het een voordeel heeft over manuele CPR. Als een middel een slechte outcome heeft in een RCT ( randomised controlled trial/ het experiment) dan kan het nog zo handig zijn in de praktijk maar dan zal het niet gebruikt worden omdat het slecht is voor de gezondheid, zoals we hebben kunnen zien in het Probiotica onderzoek.

Uit het artikel over de Lucas en het LUMC is te lezen dat het hier meer om een organisatorische zaak gaat als om een gezondheidsrisico. Wellicht zal men in de toekomst wel een nieuw onderzoek opzetten voor het gebruik van de Lucas in Nl.


Edited on: 10 feb, 2008 16:51
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2008, 15:13:34
Golly
 Deze studies gaan over de manuele cardiopomp.
 De studies zijn van half jaren 90 toen er nog geen sprake was van de LUCAS.
De autopulse is trouwens geen ACD (geen decompressie)