Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87140 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #100 Gepost op: 3 juni 2011, 00:26:19
In welke regio's zijn tot nu toe de Lucas of Autopulse, al dan niet op proef, in gebruik?

Ik weet in ieder geval Hollands-Midden
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #101 Gepost op: 3 juni 2011, 10:09:09
RAV Limburg Zuid heeft de autopulse in allen Ambulance's

Ik moet zeggen is vrij indrukwekkend om hem echt werkend te zien
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #102 Gepost op: 20 januari 2012, 20:53:43
Autopulse in Friese ambulances
Na een proef van enkele maanden heeft de Kijlstra Ambulancegroep Fryslân deze week de AutoPulse geïntroduceerd. Het gaat om een apparaat dat specifiek ontwikkeld is voor patiënten die in een reanimatiesituatie zijn beland. De AutoPulse kan de hartmassage overnemen van ambulancemedewerkers, die hierdoor de aandacht kunnen verleggen naar andere noodzakelijke werkzaamheden.
 
Kijlstra ziet grote voordelen in het gebruik ervan. Vandaar dat meteen alle ambulances met deze hartmassage-apparatuur zijn uitgerust. De AutoPulse is een draagbaar apparaat dat werkt op batterijen waarbij een band om de borst van de patiënt wordt gelegd. Die band trekt in een vast ritme samen en kan onbeperkt doorgaan.

Algemeen directeur Sietze Kijlstra: "Het geven van hartmassage is een inspannende activiteit. Daarbij is het lastig om dit in het juiste, gelijkmatige ritme te doen, zeker omdat de medewerkers elkaar om de 2 minuten moeten afwisselen. Met de AutoPulse is het wel mogelijk om dit gelijkmatige ritme te behouden. Daarnaast is de kracht waarmee de AutoPulse de borstkas (thorax) indrukt met eigen handen simpelweg niet te evenaren. Laat staan wanneer we op transport gaan richting het ziekenhuis."
 
De AutoPulse is niet nieuw. Sietze Kijlstra: "Het is een ontwikkeling die overkomt vanuit de Verenigde Staten. Hieraan is gedegen, wereldwijd onderzoek voorafgegaan. Ook de Nederlandse ambulancezorg heeft in dit onderzoek geparticipeerd. De resultaten waren dusdanig, dat ik verwacht dat de AutoPulse of een vergelijkbaar apparaat binnen een paar jaar bij alle ambulancediensten in Nederland zijn intrede zal doen." Sietze Kijlstra bestempelt de introductie van de AutoPulse als 'een mooie stap voorwaarts in het proces van zorgverbetering.'


http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/922/nieuws/508/draagbare-hartmassage-in-ambulances.html


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #103 Gepost op: 3 mei 2012, 19:05:09
Lucas 2 Chest Compression System

Geüpload door RichlandCityView13


Hv noord-holland

  • Beveiliger,verkeersregelaar,EHBO er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #104 Gepost op: 3 mei 2012, 20:32:59
De ambulance, de regio noord holland noord krijgen ze ook binnen niet al te lange tijd.
Op alle voertuigen.


guest13155

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 4 mei 2012, 09:39:00
In Gelderland-Zuid hebben ook alle ambualnces de autopulse aan boord.

Paar keer in de praktijk gezien, werkt perfect. Voor zover een praatje met de ambulancebemensing een objectief beeld geeft: ze zijn er tevreden over.


enja

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #106 Gepost op: 9 juni 2012, 11:14:24
Er zijn inmiddels een paar RAV's en ziekenhuizen die met de autopulse werken. Bij de RAV Gooi en vechtstreek zijn ze de eerste die de autopulse in combinatie met de E serie plus Zoll monitor gebruiken. De Autopulse en monitor "communiceren" met elkaar. Dit heeft als voordeel dat men tijdens de massages kan defibrilleren, zonder te stoppen dus, en wel op het juiste moment. Dat is n.l het moment dat het hart het best ontvankelijk is voor de defibrillatie. De autopulse en de monitor bepalen dat moment tijdens de massage. Men stopt alleen nog voor auscultie (tube) en ritme interpretatie/controle. Blijft over te vermelden dat de Autopulse doet wat hij moet doen, n.l goede constante compressies genereren voor optimale perfusie tijdens de rescuscitatie!
Info; RAV gooi en vechtstreek.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #107 Gepost op: 18 september 2012, 10:51:21
Citaat
Nergens is afdoende wetenschappelijk onderbouwd wat medisch bezien de voor- of nadelen zijn van mechanische ten opzichte van manuele hartmassage. Duidelijk is wel dat het ambulancepersoneel wordt ontlast. Dat is een belangrijk argument. Belangrijke analyses worden pas over enkele jaren verwacht.
...
Eric Meyer vindt de Lucas2 “een eenvoudig apparaat, dat tot veel goeds in staat is.” De zwakke schakel is de mens, erkent hij. “De ambulanceprofessional moet de Lucas snel en goed aanbrengen. Onze ervaring met Lucas1 – tussen 2007 en vorig jaar - heeft geleerd dat in de beginfase na de introductie relatief veel tijd verloren ging met aanbrengen.

Uit VAKBLAD V&VN AMBULANCEZORG JAARGANG 33 SEPTEMBER 2012 uitgave SDU


Renee

  • Instructeur A/AM/B
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • geïnteresseerde
Reactie #108 Gepost op: 26 september 2012, 22:40:50
Na een ervaring van mijn moeder ben ik benieuwd naar jullie meningen.
Mijn moeder is werkzaam als overledenenverzorgster in de regio Noord Holland en kreeg enkele weken geleden een melding van een overlijden na reanimatie.
De betreffende meneer is opgehaald van de SEH en bij de verzorging kwam ze 2 plakkers tegen op de borst en daarnaast had meneer een enorme 'deuk' in de borst. Nou is het mij wel bekend dat ribben kneuzen/breken vaker gebeurd bij een reanimatie maar het eerste wat bij haar en bij de uitvaartverzorger opkwam was dat meneer misschien gevallen was met zijn borst op een paal, zo zag het er in elk geval uit.
De uitvaartverzorger heeft contact gezocht met de behandelend arts (de overledene was een bekende van deze uitvaartverzorger) en daaruit bleek dat deze 'verwonding'  was veroorzaakt door een reanimatie apparaat die gebruikt word in ambulances.

Zijn hier vergelijkbare ervaringen mee, is het normaal dat de patient er na een reanimatie zo gehavend uitkomt?

Ik vraag dit uit interesse, niet als aanval maar ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord en ben benieuwd naar jullie reacties.


Renee

  • Instructeur A/AM/B
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • geïnteresseerde
Reactie #109 Gepost op: 27 september 2012, 13:25:58
Ik heb inmiddels een van de ambulancebroeders gesproken die bij deze reanimatie aanwezig waren.