Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87052 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jelle10

  • Gast
Reactie #140 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:38:29
@EM physician Het is dan toch handiger om alle ambulance te voorzien van een Lucas of Autopulse omdat die altijd aanwezig zijn bij een reanimatie.
@024
Citaat van: 024 link=msg=1194798 date=1377329739
Je  collega ambulanceverpleegkundige Joffry beroept zich op de wetenschap door te stellen dat de meerwaarde van de Lucas helemaal nog niet is bewezen ten aanzien van overleving. Dat hoeft verder geen enkel betoog. Als je wilt deelnemen aan de discussie door te stellen dat het wel voor betere resultaten zorgt kan je niet volstaan met zomaar iets roepen, onderbouw het dan.

Een argument dat je na 5 minuten aardig stuk bent is een vals argument. De lucas is dan beter voor de hulpverlener en maakt het belang van de patient ondergeschikt. Ik heb begrepen dat het standaard is dat er bij reanimaties twee ambulances ingezet worden, er in praktijk vaak een rapid responder en politiemensen komen opdraven. Je kan dan gewoon afwisselen en als je met elkaar niet in staat bent om 20 minuten een potje te gaan reanimeren (met effectieve compressies) mag je de ogen uit de kop schamen om je nog een professional te noemen.

Dit ben ik niet met je eens, door de Autopulse of Lucas worden de massage niet onderbroken, dit gebeurt integendeel wel als men elkaar moet afwisselen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #141 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:44:43
De autopulse onderbreekt massages ook, om te kunnen beademen.
Arts  www.alphalog.nl


Jelle10

  • Gast
Reactie #142 Gepost op: 24 augustus 2013, 21:33:04
Ik bedoel de onderbreking bij het wisselen van de persoon die masseert en de persoon die de massage gaat overnemen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #143 Gepost op: 24 augustus 2013, 23:12:05
Citaat van: Jelle10 link=msg=1194971 date=1377372784
Ik bedoel de onderbreking bij het wisselen van de persoon die masseert en de persoon die de massage gaat overnemen

Reanimatieteams in het ziekenhuis krijgen dus geen autopulse omdat ze hier geen last van hebben?


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #144 Gepost op: 24 augustus 2013, 23:37:45
Citaat van: 024 link=msg=1194798 date=1377329739
Je  collega ambulanceverpleegkundige Joffry beroept zich op de wetenschap door te stellen dat de meerwaarde van de Lucas helemaal nog niet is bewezen ten aanzien van overleving. Dat hoeft verder geen enkel betoog. Als je wilt deelnemen aan de discussie door te stellen dat het wel voor betere resultaten zorgt kan je niet volstaan met zomaar iets roepen, onderbouw het dan.

Een argument dat je na 5 minuten aardig stuk bent is een vals argument. De lucas is dan beter voor de hulpverlener en maakt het belang van de patient ondergeschikt. Ik heb begrepen dat het standaard is dat er bij reanimaties twee ambulances ingezet worden, er in praktijk vaak een rapid responder en politiemensen komen opdraven. Je kan dan gewoon afwisselen en als je met elkaar niet in staat bent om 20 minuten een potje te gaan reanimeren (met effectieve compressies) mag je de ogen uit de kop schamen om je nog een professional te noemen.
024,
Sta je dan in een nauw gangetje... 2 ambuteams en 3 agenten. "wie is er aan de beurt zegt de ene agent??" o ik ga wel ff zegt een ander na 5 seconden en na 20 seconden is de wissel gedaan en gaan we weer 30 om 2.... tuurlijk kan je het zelf en met professionals kom je inderdaad een heel eind. Maar als een apparaat nou iets beter kan dan ik is het volgens mij beter voor de patient?!?!?! of staat er bij jou operaties ook nog iemand te beademen en een ander de hartlongmachine rond te draaien??? mischien kunnen ze bij jouw dan ook afwisselen... de ene co assistent na de andere om een beetje te oefenen.

Ga zelf dan is 10 minuten op een trainingspop reanimeren. Graag zo'n high tech die alle mooi op de computer registreert. wil ik wel is weten hoe goed jij bent na een minuut of 6.... en dan daarna na 10 minuten graag.

Over maar in het rond schreeuwen gesproken.... erg professioneel ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #145 Gepost op: 24 augustus 2013, 23:44:24
Citaat van: stuiterbal link=msg=1195004 date=1377380265
of staat er bij jou operaties ook nog iemand te beademen en een ander de hartlongmachine rond te draaien???

Nee, als de hart-longmachine draait staat er niemand te beademen.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #146 Gepost op: 24 augustus 2013, 23:53:05
Citaat van: 024 link=msg=1195006 date=1377380664
Nee, als de hart-longmachine draait staat er niemand te beademen.

Maar 1 van je co assistenten staat wel de machine rond te draaien??? als er genoeg zijn heb je toch geen machines nodig. beetje professionaliteit en ze kunnen elkaar geruisloos afwisselen.
Citaat van: 024 link=msg=1194997 date=1377378725
Reanimatieteams in het ziekenhuis krijgen dus geen autopulse omdat ze hier geen last van hebben?

In het LUMC hebben ze de LUCAS . Zowel op de eerste hulp als op de CCU.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #147 Gepost op: 25 augustus 2013, 00:15:10
Citaat van: stuiterbal link=msg=1195007 date=1377381185
Maar 1 van je co assistenten staat wel de machine rond te draaien??? als er genoeg zijn heb je toch geen machines nodig. beetje professionaliteit en ze kunnen elkaar geruisloos afwisselen.
In het LUMC hebben ze de LUCAS . Zowel op de eerste hulp als op de CCU.

Ik heb geen co-assistenten. Ik vind een beetje professionaliteit onvoldoende als het om assistenten gaat, ik eis een hoge mate van professionaliteit. Misschien kan je een advies geven hoe de assistenten het werk van de hart-longmachine professioneel kunnen overnemen. Het is professioneel als ze elkaar geruisloos afwisselen als ze met emmertjes bloed naar de koelkast of magnetron rennen, daarna er een beetje koolzuur uithalen en zuurstof + anesthesiegassen in wapperen en dan met een trechtertje weer in de patient kieperen?


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #148 Gepost op: 25 augustus 2013, 00:43:03
Citaat van: 024 link=msg=1195015 date=1377382510
Ik heb geen co-assistenten. Ik vind een beetje professionaliteit onvoldoende als het om assistenten gaat, ik eis een hoge mate van professionaliteit. Misschien kan je een advies geven hoe de assistenten het werk van de hart-longmachine professioneel kunnen overnemen. Het is professioneel als ze elkaar geruisloos afwisselen als ze met emmertjes bloed naar de koelkast of magnetron rennen, daarna er een beetje koolzuur uithalen en zuurstof + anesthesiegassen in wapperen en dan met een trechtertje weer in de patient kieperen?

Klinkt als een goed idee!

Laten we weer on topic gaan ;) iets met een traumaheli die wat meer dan gemiddeld vliegt :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #149 Gepost op: 25 augustus 2013, 01:00:07
Citaat van: stuiterbal link=msg=1195024 date=1377384183
Klinkt als een goed idee!

Laten we weer on topic gaan ;) iets met een traumaheli die wat meer dan gemiddeld vliegt :)

Laten we dat nog maar even niet doen. Je kon al lezen dat een ervaren anesthesioloog als eerste begint over de autopulse. Hij stelt er geen enkel verschil in outcome is tussen conventionele uitwendige hartmassage en autopulse. Ik onderschrijf die stelling.

Je mag uiteraard alles betwisten wat ik schrijf. Ik neem aan dat Expert ook weinig moeite heeft met het feit dat je zijn uitspraak aangaande de autopulse wilt betwisten.

Echter maak je het voor het hele forum in het openbaar duidelijk dat je op medisch gebied een leek bent. De uitvinding van de hart-longmachine heeft namelijk de open hartchirurgie mogelijk gemaakt zoals we het nu kennen. De functie van deze machine is niet handmatig over te nemen. De autopulse is geen machine die uitwendige hartmassage mogelijk heeft gemaakt.

Je kan dus niet volstaan om nu in deze discussie te roepen "Goed idee" en mij een PM te sturen met de tekst "Ik laat het hierbij.....". Als je beseft dat je een beetje domme opmerking maakt siert het je om excuses te maken of aan te geven dat ik gelijk heb. Een andere optie is om helemaal niet meer te reageren op het forum omdat het nogal voorspelbaar is dat je bij een volgend topic weer probeert de aanval te openen zodra ik iets gepost heb.