Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87068 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #180 Gepost op: 1 september 2013, 14:33:31
Dat citaat gaat er dus om dat de LUCAS masseert en de pleeg veilig in zijn stoel zit... dat is in ieder geval hoe ik het lees.
Ik heb ervaring met reanimeren in de ambu, en mij lukt het echt niet zittend vanuit de stoel...
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #181 Gepost op: 1 september 2013, 14:47:14
Citaat van: Delta link=msg=1197383 date=1378038811
Dat citaat gaat er dus om dat de LUCAS masseert en de pleeg veilig in zijn stoel zit... dat is in ieder geval hoe ik het lees.
Ik heb ervaring met reanimeren in de ambu, en mij lukt het echt niet zittend vanuit de stoel...

Dan kom je toch een weekje naar Qatar, dan doen de broeders het je voor hoe ze zittend in een rijdende ambulance reanimeren met de veiligheidsgordel om.

Het is in ieder geval geen enkele rechtvaardiging voor Nederlandse ambulancediensten om op eigen houtje en op grote schaal dure apparaten aan te schaffen waarbij de veiligheid voor de broeder het enige argument is wat stand kan blijven houden. Ze betalen het met geld van de belasting-/zorgpremiebetaler.

Het zou logischer zijn als de overheid bepaalt of deze hoge kosten wel te rechtvaardigen zijn om de veiligheid van de ambulancebroeder te garanderen tijdens zijn werk. Daarvoor moet men cijfers aandragen zoals hoe vaak het voorkomt dat men in Nederland in een rijdende ambulance moet reanimeren, hoeveel ongevallen er gebeuren met rijdende ambulances waarin men aan het reanimeren is en hoeveel dode broeders of gewonde broeders dit oplevert. Als het er maar een paar zijn dan is dat niet zo erg.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #182 Gepost op: 1 september 2013, 15:18:23
Citaat van: 024 link=msg=1197386 date=1378039634
Dan kom je toch een weekje naar Qatar, dan doen de broeders het je voor hoe ze zittend in een rijdende ambulance reanimeren met de veiligheidsgordel om.

Het is in ieder geval geen enkele rechtvaardiging voor Nederlandse ambulancediensten om op eigen houtje en op grote schaal dure apparaten aan te schaffen waarbij de veiligheid voor de broeder het enige argument is wat stand kan blijven houden. Ze betalen het met geld van de belasting-/zorgpremiebetaler.

Het zou logischer zijn als de overheid bepaalt of deze hoge kosten wel te rechtvaardigen zijn om de veiligheid van de ambulancebroeder te garanderen tijdens zijn werk. Daarvoor moet men cijfers aandragen zoals hoe vaak het voorkomt dat men in Nederland in een rijdende ambulance moet reanimeren, hoeveel ongevallen er gebeuren met rijdende ambulances waarin men aan het reanimeren is en hoeveel dode broeders of gewonde broeders dit oplevert. Als het er maar een paar zijn dan is dat niet zo erg.

Voor mij is die laatste zin reden om reanimatie in rijdende ambulances te abstineren. Of de overheid het acceptabel vindt dat een of meer Ambulanceverpleegkundigen tijdens hun werk (reanimeren) verongelukken of (zwaar) gewond raken zal mij worst wezen. Eigen veiligheid staat voorop, het is niet voor niets protocol nummer 1. Dan maar ter plaatse blijven reanimeren tot we een ons wegen en de patient niet meer gereanimeerd hoeft te worden i.p.v. gevaar voor medewerkers nog groter maken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #183 Gepost op: 1 september 2013, 15:21:33
Citaat van: Delta link=msg=1197383 date=1378038811
Dat citaat gaat er dus om dat de LUCAS masseert en de pleeg veilig in zijn stoel zit... dat is in ieder geval hoe ik het lees.
Ik heb ervaring met reanimeren in de ambu, en mij lukt het echt niet zittend vanuit de stoel...

Dat lukt inderdaad niemand zonder uit de stoel op te staan. Er is een gordel op de markt waarmee men kan staan en zo kan proberen te reanimeren, echter het verkeer is behoorlijk van invloed op de kwaliteit van de CPR en de veiligheid wordt er niet enorm groter van, nog altijd kan de persoon zijwaarts geslingerd worden en iets in de ambu raken. Verzekeringsmaatschappijen zien denk ik liever een LUCAS gefinancierd worden dan een IC opname van de AVP  in een ziekenhuis met revalidatietraject
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #184 Gepost op: 1 september 2013, 15:27:04
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197407 date=1378041503
Voor mij is die laatste zin reden om reanimatie in rijdende ambulances te abstineren. Of de overheid het acceptabel vindt dat een of meer Ambulanceverpleegkundigen tijdens hun werk (reanimeren) verongelukken of (zwaar) gewond raken zal mij worst wezen. Eigen veiligheid staat voorop, het is niet voor niets protocol nummer 1. Dan maar ter plaatse blijven reanimeren tot we een ons wegen en de patient niet meer gereanimeerd hoeft te worden i.p.v. gevaar voor medewerkers nog groter maken.

Medeweggebruikers komen niet in gevaar omdat de broeder zit te reanimeren achter in de ambulance. De chauffeur heeft toch zijn rijbewijs en training gehad om veilig met de ambulance te rijden?

Vuilnismannen, brandweermannen, politiemannen en nog veel meer mensen werken in het belang van de burgers. Al deze beroepsgroepen kunnen niet onbeperkt enorme bedragen uitgeven op kosten van de belastingbetaler omdat ze roepen dat het werk veiliger wordt. De overheid maakt een afweging waarbij het belang van de belastingbetaler zeer relevant is.

Gewoon eens wat minder janken of weer tegen een lager loon gaan werken in een ziekenhuis (waar je veiliger kan reanimeren) kan ook en kost de burgers minder geld. Dan kan de dokter ook weer wat beter op je letten als je denkt te moeten gaan abstineren.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #185 Gepost op: 1 september 2013, 16:04:42
Citaat van: 024 link=msg=1197413 date=1378042024
Medeweggebruikers komen niet in gevaar omdat de broeder zit te reanimeren achter in de ambulance. De chauffeur heeft toch zijn rijbewijs en training gehad om veilig met de ambulance te rijden?

Vuilnismannen, brandweermannen, politiemannen en nog veel meer mensen werken in het belang van de burgers. Al deze beroepsgroepen kunnen niet onbeperkt enorme bedragen uitgeven op kosten van de belastingbetaler omdat ze roepen dat het werk veiliger wordt. De overheid maakt een afweging waarbij het belang van de belastingbetaler zeer relevant is.

Gewoon eens wat minder janken of weer tegen een lager loon gaan werken in een ziekenhuis (waar je veiliger kan reanimeren) kan ook en kost de burgers minder geld. Dan kan de dokter ook weer wat beter op je letten als je denkt te moeten gaan abstineren.

met die logica kunnen we de ARBO wet wel afschaffen.... levert wel weer heel veel inkomsten op voor de zorgindustrie.

Overigens is het loon voor AVP heden ten dage lager dan op een IC afdeling in een ziekenhuis, iets met uitloop, tredes etc.... de werkomstandigheden zijn daar ook stukken lucratiever....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #186 Gepost op: 1 september 2013, 16:14:34
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197424 date=1378044282
met die logica kunnen we de ARBO wet wel afschaffen.... levert wel weer heel veel inkomsten op voor de zorgindustrie

De ARBO-wet stelt niet dat er onbeperkt en zonder enige onderbouwing alles maar aangeschaft moet worden wat bij kan dragen aan de veiligheid van de individuele werknemer. Zo gaat dat bij de overheid niet en ook niet bij het bedrijfsleven. De ambulancedienst geeft geld uit, omdat de burger het wel op moet hoesten, terwijl een commercieel bedrijf de ARBO-wet bekijkt en de investering niet zinvol of te duur zou vinden omdat zijn het niet kunnen financieren met andermans geld.

De overheid zal het ook niet zonder meer doen omdat er ontzettend veel mensen voor de overheid werken, uiteraard zal de overheid de ARBO wetgeving niet overtreden maar dat doet de ambulancedienst ook niet indien ze geen autopulse of lucas in iedere ambulance hebben liggen.

Voorts zit je hier op een hulpverleningsforum en je collega-hulpverleners in overheidsdienst bij de brandweer en politie lopen waarschijnlijk veel meer risico tijdens hun dagelijkse werkzaamheden om gewond te raken of zelfs te sterven tijdens het uitoefenen van hun taak. Zij krijgen niet alles wat mogelijk hun werk makkelijker of veiliger maakt omdat de overheid stelt dat er ergens een grens is.

Je moet niet de indruk gaan wekken dat de ambulancebroeder in Nederland erg veel risico loopt tijdens het werk.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #187 Gepost op: 1 september 2013, 16:15:29
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197424 date=1378044282

Overigens is het loon voor AVP heden ten dage lager dan op een IC afdeling in een ziekenhuis, iets met uitloop, tredes etc.... de werkomstandigheden zijn daar ook stukken lucratiever....


Alleen zo lastig dat je daar geen LUCAS hebt en moet doen wat de dokter zegt.

Expert.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #188 Gepost op: 1 september 2013, 16:35:03
Citaat van: Expert link=msg=1197431 date=1378044929
Alleen zo lastig dat je daar geen LUCAS hebt en moet doen wat de dokter zegt.

Expert.

Wat bedoel je hiermee te zeggen? bedoel je met die  'je''  mijzelf of de AVP- en in het algemeen? Anders wordt het wel weer meteen persoonlijk getrokken. Jammer.

Een aantal SEH afdelingen hebben al een LUCAS, of schaffen die juist aan om geen reanimaties meer te hoeven missen die naar centra gaan waar wel de LUCAS kan worden gewisseld/overgenomen.

En ''moeten doen wat de dokter zegt''  dat is nog relatief, en hangt vooral af van de relevantie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #189 Gepost op: 1 september 2013, 16:40:07
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197439 date=1378046103

Wat bedoel je hiermee te zeggen? bedoel je met die  'je''  mijzelf of de AVP- en in het algemeen? Anders wordt het wel weer meteen persoonlijk getrokken. Jammer.


Joffry,

Hoe kom je daar nou bij? Bovendien zeg ik niks, ik heb iets geschreven. Alle verpleegkundigen moeten in een ziekenhuis doen wat de dokter zegt. Dat geldt dus ook voor jou als je daar gaat werken.

Expert.