Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87129 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #190 Gepost op: 1 september 2013, 16:41:33
Citaat van: 024 link=msg=1197429 date=1378044874
De ARBO-wet stelt niet dat er onbeperkt en zonder enige onderbouwing alles maar aangeschaft moet worden wat bij kan dragen aan de veiligheid van de individuele werknemer. Zo gaat dat bij de overheid niet en ook niet bij het bedrijfsleven. De ambulancedienst geeft geld uit, omdat de burger het wel op moet hoesten, terwijl een commercieel bedrijf de ARBO-wet bekijkt en de investering niet zinvol of te duur zou vinden omdat zijn het niet kunnen financieren met andermans geld.

De overheid zal het ook niet zonder meer doen omdat er ontzettend veel mensen voor de overheid werken, uiteraard zal de overheid de ARBO wetgeving niet overtreden maar dat doet de ambulancedienst ook niet indien ze geen autopulse of lucas in iedere ambulance hebben liggen.

Voorts zit je hier op een hulpverleningsforum en je collega-hulpverleners in overheidsdienst bij de brandweer en politie lopen waarschijnlijk veel meer risico tijdens hun dagelijkse werkzaamheden om gewond te raken of zelfs te sterven tijdens het uitoefenen van hun taak. Zij krijgen niet alles wat mogelijk hun werk makkelijker of veiliger maakt omdat de overheid stelt dat er ergens een grens is.

Je moet niet de indruk gaan wekken dat de ambulancebroeder in Nederland erg veel risico loopt tijdens het werk.

Klopt, politieagenten in actieve dienst(op straat) lopen meer risico dan de gemiddelde brandweerman en die wat meer dan de gemiddelde ambulancezorgverlener. Maar de eerste categorie beschikt tenminste over steek en kogelwerende vesten en andere uitrustingsstukken, zaken die de ambulancezorgverleners ontberen wanneer zij fysiek worden bedreig of aangevallen.
En uit mijn eigen ervaringen van pakweg de laatste 5 jaren kan ik meegeven dat wij in zulke situaties er dan stukken minder goed afkomen omdat wij minder beschermd zijn. Dat soort incidenten wordt voor een deel buiten de media gehouden, door werkgevers, beroepsvereniging en het vakblad De Ambulance.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #191 Gepost op: 1 september 2013, 16:42:38
Citaat van: Expert link=msg=1197443 date=1378046407
Joffry,

Hoe kom je daar nou bij. Boven zeg ik niks, ik heb iets geschreven. Alle verpleegkundigen moeten in een ziekenhuis doen wat de dokter zegt. Dat geldt dus ook voor jou als je daar gaat werken.

Expert.

Ach het scheen mij zo toe dat het op mij was gericht  ;)  en mbt doen wat dokter zegt blijf ik bij mijn eerder verwoordde standpunt mbt relevantie en relativiteit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #192 Gepost op: 1 september 2013, 16:51:15
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197444 date=1378046493
Klopt, politieagenten in actieve dienst(op straat) lopen meer risico dan de gemiddelde brandweerman en die wat meer dan de gemiddelde ambulancezorgverlener. Maar de eerste categorie beschikt tenminste over steek en kogelwerende vesten en andere uitrustingsstukken, zaken die de ambulancezorgverleners ontberen wanneer zij fysiek worden bedreig of aangevallen.
En uit mijn eigen ervaringen van pakweg de laatste 5 jaren kan ik meegeven dat wij in zulke situaties er dan stukken minder goed afkomen omdat wij minder beschermd zijn. Dat soort incidenten wordt voor een deel buiten de media gehouden, door werkgevers, beroepsvereniging en het vakblad De Ambulance.

Even offtopic:

Lijkt me dan ook helemaal geen slecht plan om de mensen van de "straatzorg" in de avonden een steek/stoot vest en een stel snijwerende handschoenen mee te geven. Misschien kan de politie wat handvaten bieden in training op dit soort situaties, dan heb ik het niet over het "ga uit mijn cirkel" geouwehoer waar we allemaal wel bekend mee zijn.

Het gaat er soms hard aan toe "buiten", maar uiteindelijk moet je zelf je schoenen weer thuisbrengen aan het einde van de avond/nacht.

Ontopic:

Ik heb zelf nu één keer bij een lucas-inzet ter plaatse geweest, dus ik ga daar ook geen conclusies aan verbinden. Uit de artikelen van 024 blijkt dat de inzet van mechanische compressie medisch gezien geen meerwaarde heeft, dus dat hoofdstuk kunnen we afsluiten. Ik denk echter wel dat de Lucas een toegevoegde waarde is op praktisch gebied. Zo wordt hier al eigen veiligheid genoemd, maar denk ook aan het vrijhouden van de handjes en de behoefte aan minder personeel bij een reanimatie. Hierbij zal uiteindelijk een kosten/baten analyse gemaakt moeten worden om de aanschaf van dit hulpmiddel te kunnen verantwoorden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #193 Gepost op: 1 september 2013, 17:33:41
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197445 date=1378046558

Ach het scheen mij zo toe dat het op mij was gericht en mbt doen wat dokter zegt blijf ik bij mijn eerder verwoordde standpunt mbt relevantie en relativiteit.


Jouw standpunt is mij niet bekend. Mag ik daaruit opmaken dat jij daar anders over denkt. En hoe bedoel je dat dan?

Expert


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #194 Gepost op: 1 september 2013, 23:59:59
Citaat van: 024 link=msg=1197413 date=1378042024

Vuilnismannen, brandweermannen, politiemannen en nog veel meer mensen werken in het belang van de burgers. Al deze beroepsgroepen kunnen niet onbeperkt enorme bedragen uitgeven op kosten van de belastingbetaler omdat ze roepen dat het werk veiliger wordt. De overheid maakt een afweging waarbij het belang van de belastingbetaler zeer relevant is.

In en beetje moderne vuilnisauto zitten voor kapitalen aan veiligheidsvoorzieningen. Camera's, detectoren, alarmsignalen enzovoort. Kost een vermogen.  Dat wordt door mij, belastingbetaler, betaald. Terwijl er jaarlijks niet meer dan 5 mensen doodgereden worden door vuilnisauto's en er jaarlijks niet meer dan 5 vuilnismannen omkomen tijdens het werk. Dat zijn er zo weinig, dat het eigenlijk wel schandalig is dat vuilnisophaalbedrijven zoveel geld spenderen aan veiligheidsvoorzieningen. Want de primaire taak, vuilnis ophalen, verandert er niet door. En het is niet wetenschappelijk bewezen dat al die veiligheidsvoorzieningen tot minder doden of minder ernstig gewonden leiden.

En waarom zou de vuilnisman niet wat beter kunnen opletten en gewoon een keer extra kijken als hij een bocht neemt? Dat is immers zijn werk en dat is immers waar hij voor opgeleid is. En als hij dat niet kan dan is hij gewoon niet geschikt voor zijn werk. En dan moet hij maar wat anders gaan doen.

Zo beschouwd is het eigenlijk schandalig dat vuilnisophaalbedrijven mijn geld misbruiken voor zo iets onzinnigs als veiligheidsvoorzieningen.

Hoe doen ze dat in Qatar eigenlijk?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #195 Gepost op: 2 september 2013, 00:39:10
Citaat van: Expert link=msg=1197462 date=1378049621
Jouw standpunt is mij niet bekend. Mag ik daaruit opmaken dat jij daar anders over denkt. En hoe bedoel je dat dan?

Expert

Ik meldde eerder :  En ''moeten doen wat de dokter zegt''  dat is nog relatief, en hangt vooral af van de relevantie.
Hiermee bedoel ik dat het ten eerste relevant moet zijn wat de arts verzoekt of opdracht toe geeft. Dat wil zeggen, in belang van de patiëntenzorg en medische doelen die daarmee verband houden. medicatieverstrekking, medische en verpleegkunde handelingen t.b.v. de patient uitvoeren. Kortom, wat in het verpleegkundig beroepsprofiel staat beschreven. Koffie/thee halen en andere niet relevante opdrachten en verzoeken horen daar niet bij. Dus ''doen wat de dokter zegt'' is een beetje kort door de bocht en niet specifiek. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #196 Gepost op: 2 september 2013, 00:44:28
En weer on topic.   De uitgaven voor een LUCAS of Zoll Autopulse apparaat moeten in verhouding staan met de te bereiken doelen, rendement opleveren in gespecificeerde materiele- en  nietmateriele zin. Mbt de ambulancezorg kunnen we dan denken aan veiligheid, efficentie van mensen en middelen, beschikbaarheid van ambulancemedewerkers en andere hukpverleners tbv andere meldingen. Kosten-baten analyse is van belang maar die zal niet vaak door RAV-en hier geponeerd worden ben ik bang. Dus blijft het lastig om die gegevens hier op tafel te krijgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 2 september 2013, 07:24:44
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1197560 date=1378072799
In en beetje moderne vuilnisauto zitten voor kapitalen aan veiligheidsvoorzieningen. Camera's, detectoren, alarmsignalen enzovoort. Kost een vermogen.  Dat wordt door mij, belastingbetaler, betaald. Terwijl er jaarlijks niet meer dan 5 mensen doodgereden worden door vuilnisauto's en er jaarlijks niet meer dan 5 vuilnismannen omkomen tijdens het werk. Dat zijn er zo weinig, dat het eigenlijk wel schandalig is dat vuilnisophaalbedrijven zoveel geld spenderen aan veiligheidsvoorzieningen. Want de primaire taak, vuilnis ophalen, verandert er niet door. En het is niet wetenschappelijk bewezen dat al die veiligheidsvoorzieningen tot minder doden of minder ernstig gewonden leiden.

En waarom zou de vuilnisman niet wat beter kunnen opletten en gewoon een keer extra kijken als hij een bocht neemt? Dat is immers zijn werk en dat is immers waar hij voor opgeleid is. En als hij dat niet kan dan is hij gewoon niet geschikt voor zijn werk. En dan moet hij maar wat anders gaan doen.

Zo beschouwd is het eigenlijk schandalig dat vuilnisophaalbedrijven mijn geld misbruiken voor zo iets onzinnigs als veiligheidsvoorzieningen.

Hoe doen ze dat in Qatar eigenlijk?

Beetje gas verkopen, vuilniswagens kopen en Nepalezen tegen mininimale onkosten vuilnis laten ophalen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #198 Gepost op: 2 september 2013, 07:29:18
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197571 date=1378075468
En weer on topic.   De uitgaven voor een LUCAS of Zoll Autopulse apparaat moeten in verhouding staan met de te bereiken doelen, rendement opleveren in gespecificeerde materiele- en  nietmateriele zin. Mbt de ambulancezorg kunnen we dan denken aan veiligheid, efficentie van mensen en middelen, beschikbaarheid van ambulancemedewerkers en andere hukpverleners tbv andere meldingen. Kosten-baten analyse is van belang maar die zal niet vaak door RAV-en hier geponeerd worden ben ik bang. Dus blijft het lastig om die gegevens hier op tafel te krijgen.

Dat ben ik met je eens. Ook dient men niet meer in (promo)persberichten of via sociale media argumenten te gebruiken die de suggestie wekken dat de burger in de regio betere zorg krijgt door dit soort vernieuwingen. Het gebruik van autopulse door een ambulanceregio is net zo nieuwswaardig als de stratenmaker die nieuwe veiligheidsschoenen krijgt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #199 Gepost op: 2 september 2013, 14:01:59
Citaat van: 024 link=msg=1197592 date=1378099758
Dat ben ik met je eens. Ook dient men niet meer in (promo)persberichten of via sociale media argumenten te gebruiken die de suggestie wekken dat de burger in de regio betere zorg krijgt door dit soort vernieuwingen. Het gebruik van autopulse door een ambulanceregio is net zo nieuwswaardig als de stratenmaker die nieuwe veiligheidsschoenen krijgt.

haha helemaal mee eens! Mediahyperige stukjes en artikelen in dagbladen en weekbladen over de eindelijk geintroduceerde levensreddende ''hartpomp / hartplopper of zelfs  ''de heipaal'' (ja het stond toch echt in het AD, zelfs professionals zouden het apparaat zo noemen  meldde het AD !.... verbijsterend slechte PR vanuit diverse zijden... :'( :o :-\
Wat meer aandacht voor de nuances en het al meer dan 10jarig bestaan van de LUCAS en wat betere PR en journalistiek was wel beter geweest.

Daarbij komt dat het hele concept van een extern CPR apparaat al sinds eind jaren 60 in de USA is ontwikkeld, zo nieuw en vernieuwend is een ZOLL autopulse of LUCAS dus niet....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod