Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87086 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #130 Gepost op: 23 augustus 2013, 19:40:03
Citaat van: Red link=msg=1194631 date=1377276397
Iedere brandweerauto uitrusten met zo'n apparaat is ook een aardige kostenpost. Gewoon centraal in de regio 1 rapid responder die primair of secundair ingezet wordt puur en alleen bij reanimatie meldingen... Dat ding hoeft toch niet perse als eerste ter plaatse te zijn.

In Qatar is gekozen voor hoogwerkers van de brandweer. Dus niet alle brandweerwagens. Het gaat dan ook nog om specifieke hoogwerkers die niet alleen hoog kunnen werken maar ook laag kunnen werken. Hoe dat precies zit weet ik niet. Ik weet alleen dat paramedics zelf aangaven dat er tijdens die acties momenten zijn dat het onmogelijk is dat een hulpverlener door kan blijven gaan met thoraxcompressies. Als ik de reactie van Joffry goed lees vat ik het op als een bevestiging dat het in Nederland ook een moment is waarbij de autopulse puur in belang is van de patient in een pre-hospitale situatie.

Een autopulse hoeft zeker niet als eerste ter plaatse te zijn. Als ik het goed begrepen heb komt in Qatar de brandweer met zo'n hoogwerker als de ambulancedienst zelf niet kan zorgen dat de patient op straatniveau komt. Het ding is volgens mij pas nodig als de brandweer de hoogwerker helemaal gereed heeft gemaakt, als zij daar mee bezig zijn gaat het medische team de patient gereed maken (met autopulse).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #131 Gepost op: 23 augustus 2013, 19:43:31
Citaat van: EM physician link=msg=1194617 date=1377274406
Indien er een Lucas of Autopulse aanwezig is op de brandweerwagens, hoeft ie niet op iedere ambulance aanwezig te zijn. Hierdoor hoeft niet voor iedere ambulance een thorax compressie apparaat aangeschaft te worden. Dit scheelt aanzienlijk in de aanschafkosten.
Het is al een heel gedoe om het financieel voor elkaar te krijgen om een AED op een brandweervoertuig te krijgen, laat staan de middelen die jij hier noemt. :-X :-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #132 Gepost op: 23 augustus 2013, 21:59:20
Citaat van: EM physician link=msg=1194617 date=1377274406
Indien er een Lucas of Autopulse aanwezig is op de brandweerwagens, hoeft ie niet op iedere ambulance aanwezig te zijn. Hierdoor hoeft niet voor iedere ambulance een thorax compressie apparaat aangeschaft te worden. Dit scheelt aanzienlijk in de aanschafkosten.

Dat is natuurlijk onzin, de brandweer komt niet bij iedere reanimatie.  kan me ook moeilijk voorstellen dat de BHV in een ziekenhuis de intubatiespullen komt brengen omdat zij toch door het hele gebouw inzetbaar zijn...zucht.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #133 Gepost op: 23 augustus 2013, 22:23:22
Euhm.. In Amsterdam rijdt de brandweer standaard mee bij iedere(!) reanimatie..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #134 Gepost op: 23 augustus 2013, 22:26:04
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1194730 date=1377289402
Euhm.. In Amsterdam rijdt de brandweer standaard mee bij iedere(!) reanimatie..
Bij reanimaties als eerste melding inderdaad. Maar ik heb ze ook weleens niet gezien bij een melding wat later een reanimatie wordt of bleek te zijn, al is dat een paar jaar geleden dus misschien is het beleid sindsdien gewijzigd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #135 Gepost op: 23 augustus 2013, 22:54:17
Citaat van: Red link=msg=1194631 date=1377276397
Iedere brandweerauto uitrusten met zo'n apparaat is ook een aardige kostenpost. Gewoon centraal in de regio 1 rapid responder die primair of secundair ingezet wordt puur en alleen bij reanimatie meldingen... Dat ding hoeft toch niet perse als eerste ter plaatse te zijn.

Doe maar gewoon wel. De lucas zorgt voor betere compressies dan jij en ik kunnen doen en houd het ook een stuk langer vol. Na 5 minuten ben je wel aardig stuk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #136 Gepost op: 24 augustus 2013, 09:35:39
Citaat van: stuiterbal link=msg=1194744 date=1377291257
Doe maar gewoon wel. De lucas zorgt voor betere compressies dan jij en ik kunnen doen en houd het ook een stuk langer vol. Na 5 minuten ben je wel aardig stuk.

Je  collega ambulanceverpleegkundige Joffry beroept zich op de wetenschap door te stellen dat de meerwaarde van de Lucas helemaal nog niet is bewezen ten aanzien van overleving. Dat hoeft verder geen enkel betoog. Als je wilt deelnemen aan de discussie door te stellen dat het wel voor betere resultaten zorgt kan je niet volstaan met zomaar iets roepen, onderbouw het dan.

Een argument dat je na 5 minuten aardig stuk bent is een vals argument. De lucas is dan beter voor de hulpverlener en maakt het belang van de patient ondergeschikt. Ik heb begrepen dat het standaard is dat er bij reanimaties twee ambulances ingezet worden, er in praktijk vaak een rapid responder en politiemensen komen opdraven. Je kan dan gewoon afwisselen en als je met elkaar niet in staat bent om 20 minuten een potje te gaan reanimeren (met effectieve compressies) mag je de ogen uit de kop schamen om je nog een professional te noemen.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #137 Gepost op: 24 augustus 2013, 11:45:11
• Ja, je moet je ook je ogen uit je kop schamen als je geen kaart kunt lezen (tijdens een spoedrit je chauffeur niet kan vertellen waar hij heen moet), en toch is een navigatiesysteem verdomde handig..
• Je moet je ogen uit je kop schamen als je geen operaties kunt doen hij 35 graden, en toch is een airco wel lekker..
• Je moet je ogen uit je kop schamen als je niet in staat bent om zelf eten te vangen voor je gezin, en toch is een supermarkt in de buurt wel lekker..

Sommige dingen brengen gewoon een stuk vooruitgang en extra professionaliteit met zich mee..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #138 Gepost op: 24 augustus 2013, 11:54:58
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1194812 date=1377337511
• Ja, je moet je ook je ogen uit je kop schamen als je geen kaart kunt lezen (tijdens een spoedrit je chauffeur niet kan vertellen waar hij heen moet), en toch is een navigatiesysteem verdomde handig..
• Je moet je ogen uit je kop schamen als je geen operaties kunt doen hij 35 graden, en toch is een airco wel lekker..
• Je moet je ogen uit je kop schamen als je niet in staat bent om zelf eten te vangen voor je gezin, en toch is een supermarkt in de buurt wel lekker..

Sommige dingen brengen gewoon een stuk vooruitgang met zich mee..

Je moet je ook de ogen uit de kop schamen als je je verstand niet meer kunt gebruiken.

Een navigatiesysteem zal geen schade veroorzaken als men het gebruikt, het is zelfs aantoonbaar dat het zorgt dat men sneller op een locatie komt. Het voordeel dat er te behalen valt is het voordeel van het slachtoffer dat sneller hulp krijgt.

Een operatie uitvoeren bij een temperatuur van 35 graden kan wel, voor de chirurg hooguit oncomfortabel; voor de patient nogal problematisch of zelfs dodelijk. Wederom het voordeel van een airco in de OK. Het kan zelf dat het in een operatiekamer kouder is dan wat aangenaam is voor OK personeel maar het is wederom patientenbelang.

Een autopulse is een apparaat waar men nog nooit van heeft kunnen aantonen dat het daadwerkelijk in belang van de patient is, al helemaal niet in een pre-hospitale situatie. Het argument dat je moe wordt van reanimeren of veiliger bent als ambulancebroeder door met de armen over elkaar in de veiligheidsgordel te zitten tijdens een rit als er gereanimeerd moet worden is puur het belang van de hulpverlener.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #139 Gepost op: 24 augustus 2013, 14:26:31
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1194722 date=1377287960
Kan me ook moeilijk voorstellen dat de BHV in een ziekenhuis de intubatiespullen komt brengen omdat zij toch door het hele gebouw inzetbaar zijn

Dat is appels met peren vergelijken. Je begrijpt hopelijk de strekking van mijn verhaal wel.