Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87066 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #170 Gepost op: 27 augustus 2013, 09:06:37
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1195231 date=1377461273
Er zijn overigens nog veel meer uitgaven aan apparatuur te bediscussieren waarvan nut en noodzaak, rendement etc. ook behoorlijk discutabel is... Ik denk alleen al even aan dure MRI en CT apparatuur die in veel ziekenhuizen in het weekend en avonds alleen gebruikt wordt voor acute gevallen, en voor de rest van de 24 uren in waarde staat te dalen en zeer veel geld kost.....  :-\ :o

Inderdaad alleen hebben maar bitter weinig het lef om het ter discussie te stellen. De autopulse discussie is ontstaan in een topic over het mobiel medisch team. Ik heb er op gereageerd, echter besefte ik niet dat er al een topic was van 9 pagina's. Sinds 2007 roepen een aantal mensen dat het allemaal zo voordelig is voor de patient, echter tot op heden spreken de cijfers het tegen.

Het komt er op neer dat men in de ambulancesector de mond vol heeft over evidence-based maar alleen als het gunstig uitkomt, anders gaat men over tot allerhande argumenten om het in stand te houden of domweg nog meer aanschaffen.

Uiteraard is dit maar het kruimelwerk in de totale gezondheidszorg, echter is het defensieve gedrag wat je ziet bij het ambulance-eilandje bewaken ook kruimelwerk vergeleken bij het gedrag van ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten.

Ik ben het niet met je eens over CT-scanners, maar ben het absoluut met je eens over MRI. Een enorm duur apparaat is de DaVinci operatierobot, het is niet alleen een duur apparaat om aan te schafffen, het is bij iedere operatie een pittige kostenpost (o.a. door het steriele afdekmateriaal dat bij het apparaat hoort). Tot op heden is er nog nooit aangetoond dat het beter is dan conventionelere technieken. Zelfs bij de laparascopische technieken die in de afgelopen 25 jaar een vogelvlucht hebben genomen mag je vraagtekens zetten. De gedachte was ooit dat het zou zorgen voor een enorme kostenreductie omdat er minder verpleegdagen post-operatief nodig waren. Laparascopie begon ooit met een setje metalen trocards (reusable), daarna is het onderwerp patientveiligheid het modewoord geworden. Tegenwoordig is het big business voor de industrie. Een fors deel van alle instrumenten gaat in de afvalbak (trocards, staplers, etc). Het is nooit echt onderzocht. Het enige dat we weten dat er geen verschil in uitkomst is tussen conventionele chirurgie en laparoscopische chirurgie.

Als je er over begint gaan de hakken direct in zand, iedereen gaat het eigen eilandje bewaken terwijl ze allemaal beseffen dat er fors bezuinigd moet worden in de zorg. Ze vinden echter wel dat de bezuinigingen op de andere eilandjes dient plaats te vinden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #171 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:19:14
Citaat van: Delta link=msg=1195627 date=1377586635
In de medische wereld is het gratis krijgen van de hardware niet zo ongebruikelijk hoor... De fabrikanten lopen binnen op de disposables, zoals de massagebanden (Autopulse). Ik ken de LUCAS niet, dus ik weet eigenlijk niet of die een disposable heeft...?

Ja  de cardiothumper, (zuignap) is disposable maar deze kan ook heel goed worden afgenomen met zeepoplossing en gedesinfecteerd wordenvoor nieuw gebruik zolang de zuignap intact is. Voor de rest zitten er geen verbruiksmaterialen aan de LUCAS.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #172 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:34:35
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1195792 date=1377613154
Ja  de cardiothumper, (zuignap) is disposable maar deze kan ook heel goed worden afgenomen met zeepoplossing en gedesinfecteerd wordenvoor nieuw gebruik zolang de zuignap intact is. Voor de rest zitten er geen verbruiksmaterialen aan de LUCAS.

Belangrijker is om te weten of men in praktijk het ding even onder kraan afspoelt en daarna weer in de ambulance legt, of dat men liever het zekere voor het onzekere neemt en de zuignap in de afvalbak gooit en een nieuwe zuignap pakt (waarbij men "zeker" weet dat het intact is).


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #173 Gepost op: 29 augustus 2013, 01:31:32
Citaat van: 024 link=msg=1195797 date=1377614075
Belangrijker is om te weten of men in praktijk het ding even onder kraan afspoelt en daarna weer in de ambulance legt, of dat men liever het zekere voor het onzekere neemt en de zuignap in de afvalbak gooit en een nieuwe zuignap pakt (waarbij men "zeker" weet dat het intact is).

Alle strategien zijn mogelijk, afhankelijk van de bezuinigingsdrift, zuinigheid en kwaliteit van patientenzorg, om over de garantievoorwaarden door de fabrikant nog maar niet te zwijgen  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #174 Gepost op: 1 september 2013, 10:18:45
Vers van het European Society of Cardiology Congress 2013 in Amsterdam:

LINC Study Finds Mechanical Chest Compressions Are Equally as Effective as Manual CPR

Amsterdam, The Netherlands - Sunday 1 September 2013 – Mechanical chest compressions with defibrillation during ongoing compressions are just as effective, but not superior to manual compressions, for delivering cardiopulmonary resuscitation (CPR) to patients in cardiac arrest, according to the results of the LUCAS in Cardiac Arrest (LINC) study.

"The study was designed to show a better 4-hour survival in the group treated with mechanical chest compressions, and this was not achieved,"
said lead investigator Sten Rubertsson, MD, PhD, professor and specialist consultant at Uppsala University and Uppsala University Hospital.

"But we now have the scientific support to allow us to use mechanical chest compressions and defibrillate during ongoing compressions,"
he said, adding that this could potentially increase the efficiency and safety of emergency personnel as they deliver care during transportation of patients.

The LINC study included 2,589 patients from six European sites who had suffered an out-of-hospital cardiac arrest and needed resuscitation.

Manual chest compressions were started on all patients as soon as EMS personnel arrived on the scene.

Patients were then randomized to either be kept on manual chest compressions (n=1289) or be switched to mechanical compressions with defibrillation during ongoing chest compressions (n=1300). Mechanical chest compressions were delivered with the LUCAS Chest Compression System (Physio-Control/Jolife AB, Lund Sweden), a piston-driven device with a suction cup designed to deliver compressions according to resuscitation guidelines.

In both groups, ventilation and drugs were given according to guidelines.

The study showed that four hours after the initiation of CPR, survival rates were similar in both the mechanical and manual CPR groups (23.6% versus 23.7%).

Later outcomes were also similar, including the rate of restoration of spontaneous circulation (ROSC), the number of patients who arrived at the emergency room with a palpable pulse, the number of patients who survived until discharge from intensive care, and neurological outcomes at one and six months.

Theoretically, mechanical chest compressions should offer an advantage over manual chest compressions because the latter often have insufficient depth, incorrect rate and frequent interruptions, explained Dr. Rubertsson.

"The efficacy of traditional manual chest compression is heavily dependent on the skills and endurance of rescuers, and is compromised by periods of hands-off time and transportation interruptions,"
he said. Even at high efficiency it delivers only approximately 30% of normal cardiac output, resulting in decreased blood flow to vital organs." Mechanical compressions should theoretically improve CPR, but to date there is no definitive evidence from large randomised trials to show this.

Two randomized pilot studies of out-of-hospital cardiac arrest patients have compared mechanical chest compressions with mechanical compressions from the LUCAS device (1-2), and neither study found any significant difference between groups; however, the study populations were small.

The results of the current study suggest clinical equipoise, said Dr. Rubertsson - although, he said slight adjustments to the treatment algorithms might result in clinically significant differences in the future.

"With the algorithm we used for mechanical CPR we found that time to first defibrillation was delayed compared to manual CPR and this could explain why we were not able to show improved outcome. Therefore in the future we will recommend defibrillation without delay, before deployment of the device."

Regarding safety, "I would say that we can deem the device is safe, based upon the low number of severe adverse events and adverse events reported in the study, " he said.

"Survivors at 6 months had good neurologic outcome (99% in the mechanical group and 94% in the manual) and in a previously published pilot study of 85 patients we did not find any difference between groups in injuries at autopsy. What remains to be finally analysed is the cohort of 200 patients within LINC that underwent autopsy."

Evidence showing equal efficacy for both manual and mechanical compressions is an added benefit to Emergency Medical Systems (EMS) workers.

"EMS workers can now use a device to provide CPR which means they have an extra pair of hands available for other possible interventions,"
said Dr. Rubertsson.

"Safety during transportation in the ambulance can also be improved since now the crew can have safety belts and still provide CPR."

He emphasized that the results of the LINC trial are only applicable to the LUCAS device and cannot be generalized to other mechanical chest compressors.

Funding: The LINC study was initiated by Uppsala University and sponsored by Physio-Control/Jolife AB.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #175 Gepost op: 1 september 2013, 10:41:42
Citaat van: 0345 eo link=msg=1195624 date=1377585159

De studie uitkomsten van Hollands Midden en Utrecht (beide LUCAS), laten op de langere termijn mogelijk wat meer zien.

Voor dit moment heeft de pomp zich wel bewezen, namelijk de juiste compressies met goede flow (aantoonbaar), veiligheid voor de hulpverlener in de ambulance, meer handen vrij voor ALS handelingen (en minder eenheden ter plaatse).

Voor sommige diensten geldt dat de LUCAS of AUTOPULSE kosteloos (dacht ik) in bezit zijn gekomen, omdat zij meedoen aan een grootschalig onderzoek (ook buiten Nederland). Dus die kosten vallen voor de burgers wel mee, deze zijn verwaarloosbaar... tot helemaal niets.


Nou…, we kunnen na de posting van 024 de discussie nu dus richten. Mechanische thoraxcompressie hebben ten opzichte van manueel uitgevoerde compressie geen significant voordeel als je kijkt naar outcome. Die is namelijk hetzelfde. Dat verhaal kunnen we dus naar het land van fabelen verwijzen.

Ik vind vertegenwoordigers die al die symposia afstruinen altijd vermakelijk. Met de uitstraling van een succesvol zakenman en een flitsend kaartje staan ze daar toch een beetje sneu bij zo'n standje. Die kunnen nu dus in de hoek gaan zitten sippen, want van het verhaal dat ze jaren hebben gepropageerd blijft niks overeind.

Het enige argument wat dus overeind blijft dus de veiligheid van ambulancepersoneel. Wat mij betreft een investering van vele miljoenen Euro's ruim waard.

Expert.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #176 Gepost op: 1 september 2013, 11:56:13
Citaat van: Expert link=msg=1197283 date=1378024902
Het enige argument wat dus overeind blijft dus de veiligheid van ambulancepersoneel. Wat mij betreft een investering van vele miljoenen Euro's ruim waard.

Expert.

Mee eens!
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #177 Gepost op: 1 september 2013, 12:06:24


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #178 Gepost op: 1 september 2013, 14:24:29
Citaat van: 024 link=msg=1197321 date=1378029984
http://www.twenga.nl/autogordel.html

Als je het acceptabel vindt dat er geen massages worden uitgevoerd tijdens transport, is dat inderdaad een prachtig middel.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #179 Gepost op: 1 september 2013, 14:30:11
Citaat van: Delta link=msg=1197377 date=1378038269
Als je het acceptabel vindt dat er geen massages worden uitgevoerd tijdens transport, is dat inderdaad een prachtig middel.

Dat vind ik niet acceptabel. Gordel om en de patient reanimeren tijdens het ritje vind ik wel acceptabel voor veiligheid.

Citaat van: 024 link=msg=1197265 date=1378023525
"Safety during transportation in the ambulance can also be improved since now the crew can have safety belts and still provide CPR."