Lucas en Autopulse

Auteur Topic: Lucas en Autopulse  (gelezen 87073 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #200 Gepost op: 2 september 2013, 20:23:33
Collegae,

Om te beginnen: "its good to be back"! Ik vind het ook leuk om te zien hoe een mooie discussie in stand wordt gehouden. Mijn persoonlijke mening over device voor thoraxcompressies:

De eerste studie toonde al aan dat het geen significante meerwaarde had. Wat deden de fabrikanten? Ze lieten opnieuw onderzoek doen. Met hetzelfde resultaat: geen sluitend bewijs voor de meerwaarde. Het lijkt mij evident dat het veiliger is voor de medewerkers als je reanimerend naar het ziekenhuis gaat. Hoe vaak doen wij dat eigenlijk? De laatste keer voor mij was meer dan 4 jaar geleden (bij een man van 90jr, de jonge collega die de regie voerde stond erop ondanks mijn bedenkingen). Het lijkt erop, als ik hier lees tenminste, dat we nu juist vaker reanimerend naar het ziekenhuis gaan door de komst van het apparaat. Waarvoor eigenlijk? Is er onderzocht wat de kans van slagen is bij persisterende VF? Er schijnen wel casussen te zijn van overleving zonder restverschijnselen maar ik heb het nooit meegemaakt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben sowieso voor veiliger werken maar zijn we nu niet een beetje aan t' doordraaien door alle persisterende VF patienten toch te vervoeren? Oh, ja, ik weet ook dat het volgens protocol moet maar ik heb ook een stel hersens... Bovendien, wij hebben nog geen device en dus zou ik onderweg moeten masseren. Daar pas ik voor.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #201 Gepost op: 2 september 2013, 21:03:55
Citaat van: CM link=msg=1197815 date=1378146213
Collegae,

Om te beginnen: "its good to be back"! Ik vind het ook leuk om te zien hoe een mooie discussie in stand wordt gehouden. Mijn persoonlijke mening over device voor thoraxcompressies:


Welkom terug, het is zeker een mooie discussie die al ontstaan is in 2007. Uiteraard heb ik de gehele discussie vanaf pagina 1 gelezen waarbij mij de opmerkelijke rol van het LUMC en de ambulanceregio Hollands Midden opvalt.

Citaat van: Aart Rietveld link=msg=554370 date=1202512135

BELANGRIJK NIEUWS:
Vandaag kregen we een bericht binnen dat de ambulancedienst Hollands-Midden per direct is gestopt met de LUCAS. De LUCAS is een reanimatie apparaat die levens moet redden en de ambulance medewerkers meer tijd geeft om iemand te redden.

RADHM:

Met directe ingang en daartoe formeel gedwongen zal de Regionale Ambulancedienst Hollands-Midden stoppen met het gebruik van het Lund University Cardiac Assist System (verder: LUCAS) en de Boussignac-tube bij reanimaties.

De reden hiervoor is gelegen in het opzeggen van de op 31 maart 2006 afgegeven formeel-juridische instemming van het Leids Universitair Medisch Centrum (verder:LUMC).
Deze instemming was en is noodzakelijk om in de ambulancezorg in het algemeen op regionaal niveau af te mogen wijken van het Landelijk Protocol Ambulancezorg (verder: LPA).

Voordat de RAD Hollands-Midden is gestart met de implementatie van de LUCAS in combinatie met de Boussignac-tube, beide niet benoemd in het LPA, is op grond van de verplichtingen die voortvloeien uit de relevante wetgeving, instemming gezocht, gevraagd en gekregen aan/van de meest relevante ketenpartners waaronder als belangrijkste het LUMC.

Onderdeel van het 4 september 2006 gestarte implementatietraject was het van het begin af aan evalueren van het gebruik van deze nieuwe reanimatie-hulpmiddelen door middel van een door onderzoekers van het LUMC uit te voeren en uitgevoerde evaluatiestudie. Deze studie startte derhalve op dezelfde datum.

Donderdag 7 februari jl. heeft het bestuur van divisie 1 van het LUMC waaronder de betrokken LUMC afdelingen en medewerkers vallen, formeel aan ons laten weten de eerder verleende instemming aan deze manier van reanimatie, per direct in te trekken.

De reden die daarvoor aan ons is gemeld is gelegen in de twijfels die men inmiddels heeft gekregen aan de kwaliteit van de evaluatiestudie en het ontbreken van een voldoende nauwkeurige registratie van eventueel optredende bijwerkingen van het gebruik van deze reanimatie-methode.


Citaat van: Aart Rietveld link=msg=555046 date=1202904770

De Lucas heeft volgens diepgaande en onbevooroordeelde studies van de RAD Hollands Midden ruimschoots bewezen voor een zeer effectieve reanimatie te zorgen. De effectiviteit van de Lucas-compressies was zelfs dermate goed dat sommige patiënten "onder" de Lucas bij bewustzijn kwamen vanwege de uitstekende bloeddruk tijdens de compressies! Dit is nooit eerder vertoond, bij welk reanimatieapparaat ooit.

De uitkomsten van het wetenschappelijke onderzoek door het LUMC zullen zonder meer dezelfde resultaten tonen als de eerdere onderzoeksresultaten van de RAD, dus waarschijnlijk zal er zeer terecht sprake zijn van een permanente terugkeer van dit apparaat dat al vele levens heeft gered t.o.v. reanimatie "oude stijl".

Citaat van: RAdeR link=msg=637607 date=1242305643
In regio Hollands Midden wordt bij aflevering van de patiënt in het ziekenhuis de Lucas uitgezet, omdat behalve het LUMC de ziekenhuizen niet over een Lucas beschikken.
Bij jou wordt die aangezet, omdat de ambulances geen Lucas hebben.

Het gebruik van Lucas door RAD Hollands Midden is gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek. Geldt dat ook voor jullie?

Ik wil die diepgaande en onbevooroordeelde studie wel eens zien. Het komt nu op mij over als een Diederik Stapel onderzoekje en volksverlakkerij aangezien men het in het verleden niet geschuwd heeft om de media op te zoeken en zelfs durfde te claimen dat men veel levens heeft kunnen redden t.o.v. reanimatie oude stijl met een apparaat dat dingen doet die nog nooit eerder zijn vertoond.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #202 Gepost op: 2 september 2013, 21:27:42
Citaat van: CM link=msg=1197815 date=1378146213

Begrijp me niet verkeerd, ik ben sowieso voor veiliger werken maar zijn we nu niet een beetje aan t' doordraaien door alle persisterende VF patienten toch te vervoeren? Oh, ja, ik weet ook dat het volgens protocol moet maar ik heb ook een stel hersens... Bovendien, wij hebben nog geen device en dus zou ik onderweg moeten masseren. Daar pas ik voor.

CM

Dan moeten de protocolschrijvers ook eens hun hersenen gebruiken. Van mij hoeft de ambulancebroeder ook niet zichzelf in gevaar te brengen door deze groep patienten te blijven reanimeren in een rijdende ambulance.

Ze kunnen rustig een extra hokje in het reanimatieprotocol maken met de tekst "U ontvangt nu een kanskaart. Ga direct naar het mortuarium. Ga niet langs SEH. U ontvangt geen ƒ 200".


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #203 Gepost op: 2 september 2013, 23:10:20
Beste CM
Wat regelmatig kan voorvallen is dat een patient VF heeft, aantal keren wordt gedefibrilleerd, ROSC vertoont, met ambulance vervoert wordt naar een hartcentrum/SEH en onderweg toch weer gaat fibrilleren en dan gereanimeerd moet worden (CPR) in een rijdende ambulance. In zo'n geval is een LUCAS of Autopulse wel veiliger voor de zorgverleners.

daarnaast zijn er ook casuistieken met multipele defibrillaties bij persisterend VF bij jongere mensen (meestal met congenitale hartafwijkingen), daar zou ik toch niet graag de zorg abstineren omdat er onderweg anders manueel gereanimeerd zou moeten worden...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #204 Gepost op: 3 september 2013, 12:24:02
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197870 date=1378156220
Beste CM
Wat regelmatig kan voorvallen is dat een patient VF heeft, aantal keren wordt gedefibrilleerd, ROSC vertoont, met ambulance vervoert wordt naar een hartcentrum/SEH en onderweg toch weer gaat fibrilleren en dan gereanimeerd moet worden (CPR) in een rijdende ambulance. In zo'n geval is een LUCAS of Autopulse wel veiliger voor de zorgverleners.

daarnaast zijn er ook casuistieken met multipele defibrillaties bij persisterend VF bij jongere mensen (meestal met congenitale hartafwijkingen), daar zou ik toch niet graag de zorg abstineren omdat er onderweg anders manueel gereanimeerd zou moeten worden...

Dag Joffry,

Wat betreft je eerste casus heb ik een andere handelswijze. Op het moment dat VF weer ontstaat, defibrileer ik terwijl mijn collega de auto aan de kant zet. Vervolgens voer ik het betreffende protocol uit in een stilstaande auto. Enerzijds omdat het mijn veiligheid waarborgt en anderszijds omdat rijdend masseren niet effectief is (nogmaals, we hebben geen device voor thoraxcompressies). Wat betreft je tweede casus waarbij er sprake is van congenitaliteit, ik deel je mening dat je niet zomaar de handdoek in de ring mag gooien. Echter, is het reeeël om beleid aan te passen (met het bijbehorende kostenplaatje) vanwege enkele, zeldzame gevallen?

Ik denk van niet, maar ik hoor graag wat de tegenargumenten zijn.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #205 Gepost op: 3 september 2013, 12:32:39
Citaat van: 024 link=msg=1197835 date=1378150062
Dan moeten de protocolschrijvers ook eens hun hersenen gebruiken. Van mij hoeft de ambulancebroeder ook niet zichzelf in gevaar te brengen door deze groep patienten te blijven reanimeren in een rijdende ambulance.

Ze kunnen rustig een extra hokje in het reanimatieprotocol maken met de tekst "U ontvangt nu een kanskaart. Ga direct naar het mortuarium. Ga niet langs SEH. U ontvangt geen ƒ 200".

024,

Bovenstaand is treffend want nu is er inderdaad willekeur in de manier van optreden van verschillende collega's. Ondanks het feit dat we hetzelfde protocol dienen te volgen. Het lijkt erop dat leeftijd en ervaring een rol speelt:

http://natschool.hro.nl/CMS/__OAI/HR%20Kennisbank/Scripties/Instituut_IVG/Ma%20Advanced%20nursing%20practice/2008/Masterthese%20Wim%20Breeman/Masterthese%20Wim%20Breeman.pdf

Protocollen zijn onmisbaar in ons werk maar ze moeten fungeren als hulpmiddel en niet als stokje (achteraf door de MMA) om mee te slaan. Dat gebeurt m.i. nog te vaak, al valt het in onze regio erg mee.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #206 Gepost op: 3 september 2013, 12:39:26
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197870 date=1378156220
persisterend VF bij jongere mensen (meestal met congenitale hartafwijkingen)

Wat bedoel je daar precies mee? Jongere mensen is nogal een ruim begrip.

- Kinderen met een gediagnosticeerde congenitale hartafwijking met persisterend VF

of

- volwassenen tot circa 40 jaar met persisterend VF en een nog niet eerder gediagnosticeerde congenitale hartafwijking?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #207 Gepost op: 3 september 2013, 12:51:53
Ik kan en mag natuurlijk niet voor Joffry spreken maar als ik tussen de regels door lees dan bedoelt hij de niet gediagnosticeerde jonge volwassenen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #208 Gepost op: 3 september 2013, 15:04:45
Citaat van: CM link=msg=1197967 date=1378204359

024,

Bovenstaand is treffend want nu is er inderdaad willekeur in de manier van optreden van verschillende collega's. Ondanks het feit dat we hetzelfde protocol dienen te volgen. Het lijkt erop dat leeftijd en ervaring een rol speelt:

http://natschool.hro.nl/CMS/__OAI/HR%20Kennisbank/Scripties/Instituut_IVG/Ma%20Advanced%20nursing%20practice/2008/Masterthese%20Wim%20Breeman/Masterthese%20Wim%20Breeman.pdf

Protocollen zijn onmisbaar in ons werk maar ze moeten fungeren als hulpmiddel en niet als stokje (achteraf door de MMA) om mee te slaan. Dat gebeurt m.i. nog te vaak, al valt het in onze regio erg mee.

CM


Breeman deed onderzoek naar de situatie in de regio Rotterdam. Franschman deed datzelfde voor zijn promotieonderzoek voor de Amsterdamse regio. Daarbij lag zijn focus vooral op het traumatisch hersenletsel. Los van de focus kwam hij tot dezelfde conclusie aangaande de adherentie ten aanzien van protocollair handelen door ambulanceverpleegkundigen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19632024

Expert


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #209 Gepost op: 3 september 2013, 19:48:57
Expert,

Ik kan alleen de samenvatting lezen. Persoonlijk vind ik dat 'scoop en run' strategieen wel degelijk een plaats hebben in (groot)stedelijk gebieden met een dichtheid van academische centra. Mits er voldoende aandacht is voor goede airway management, oxygenatie en circulatie. Daar hebben in het verleden wel eens over gediscussieerd. Als je van een bestaande route afwijkt dan moet je dondersgoed weten waar je mee bezig bent.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon