Sirene van HAP wagen

Auteur Topic: Sirene van HAP wagen  (gelezen 16585 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2007, 16:51:28
ik heb hiero  intwente nog nooit een 2toon op een ambu gehoort?? laatst wel eentje waarvan de 3e toon beetje vaag was


Sjoerdkorfage

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2007, 00:39:28
2-Toon zal je in Nederland ook niet horen in Twente. Als de ambu de grens over moet naar Duitsland moeten ze overschakelen naar een 2-toon aangezien dat daar de enige vorm van sirene is die is toegestaan. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of elke ambu in Twente een knop 2-toon 3-toon heeft.


MaRRk

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2007, 14:55:45
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is WAAROM een huisartenauto uberhaubt A1 rijdt??

Wat is de noodzaak daarvan??


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2007, 15:01:59
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is WAAROM een huisartenauto uberhaubt A1 rijdt??

Wat is de noodzaak daarvan??


Wat dacht je van dringende medische zaken waar niet perse een ambulance naar toe hoeft maar wat 'n huisarts ook kan doen, zoals 'n patient met 'n serieuse hypo/hyper.

Of ter ondersteuning van de ambulancedienst, als die geen wagens beschikbaar hebben en er komt 'n klacht binnen van iemand met pijn + de borts + uitstraling dan is het voor de patient toch wel zo fijn als daar snel medische hulp kan komen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2007, 15:09:18
2-Toon zal je in Nederland ook niet horen in Twente. Als de ambu de grens over moet naar Duitsland moeten ze overschakelen naar een 2-toon aangezien dat daar de enige vorm van sirene is die is toegestaan. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of elke ambu in Twente een knop 2-toon 3-toon heeft.

In de tijd dat ik er stage liep (1999) hadden alle auto's van de AAD-Oost een 2-toon erop zitten


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2007, 20:27:41
2-Toon zal je in Nederland ook niet horen in Twente. Als de ambu de grens over moet naar Duitsland moeten ze overschakelen naar een 2-toon aangezien dat daar de enige vorm van sirene is die is toegestaan. Ik weet zo uit m'n hoofd niet of elke ambu in Twente een knop 2-toon 3-toon heeft.

Gelderland Midden grenst ook aan Duitsland, maar zo ver ik weet heeft niet 1 ambu uit de regio naast de 3-toon ook een 2-toon op de wagen. Het enige wat er voor hulpverlening in Duitsland in de wagen zit is een mob voor de communicatie.

T.a.v. de tonen voor de HAP-wagen: hier hebben de wagens een 2-toon. Verder heb ik ooit begrepen van een ambuvpk dat wagens bestemd voor slachtoffer / patiëntenvervoer een 3-toon voeren en de overige hulpverleningsvoertuigen een 2-toon.
Geloof niet alles wat je denkt.


Freediver

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2007, 14:30:31
^-^ Heb eens dze topic doorgelezen (beetje laat) en valt mij op dat er niet echt of verschillende antwoorden zijn gegeven.

Sirene op voertuigen: Vroeger (voor alle europa en eu gedoe) stond er in de wet dat een hulpverlenings voertuig met blauwe lampen en een 2 tonige sirene voorang MOET krijgen van het overige verkeer. (Politie, Brandweer en andere daarvoor uitgeruste voertuigen)

Voertuigen met blauwe lampen en een 3 tonige sirene dient men zo SPOEDIG mogelijk doorgang te verlenen.(Ambulance en Bloedbank)

In deze tijd is dit aangepas. Men spreekt nu over voertuigen met OGS ( Optische en Geluids Signalen).
Deze voertuigen zijn ingericht en goedgekeurde hulpverlenings voertuigen.
Deze voertuigen dienen indien, voorzien van OGS, door het overige verkeer voorang te krijgen of zo snel mogelijk voor- of doorgang te krijgen.
Kort gezegd; een voertuig met in werking zijnde OGS is een voorrangs voertuig.


Nog even over de HAP voertuigen. Deze voertuigen zijn ook ingericht als een hulpverlenings voertuig.
Deze mogen (in de meeste gevallen) alleen A1 rijden met toestemming van de CPA / GMC in die regio.

Een paar redenen waarom de HAP met A1 rijd.
1 Melding van een kind met een koorts stuip
2 Melding van een patient met een insult. (langer dan een kwartier of als patient er niet uit komt)
3 Melding van een patient met een Hypo / Hyper die niet aanspreekbaar is.

Andere redenen kunnen zijn dat de arts hierom vraagt om medische redenen.

Meldingen van de CPA / GMC.
1 Melding van iemand onwel terwijl er geen ambu beschikbaar is
2 Melding van assistentie reanimatie als 2 e voertuig

Dus alle OGS ritten (A1) gaan in overleg met CPA en arts en alleen met toestemming van CPA / GMC  O0


peteroff

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2007, 14:10:39
Enkele auto's uit ons rayon hebben in de grensstreek de mogelijkheid over te schakelen naar 2 tonig.
Alle voertuigen van de Duitse collegae (o.a. Anholt bij Winterswijk/Eibergen/Aalten) kunnen van 2 naar 3 toon schakelen.

Zoals gezegd: ambulance's hebben een 3 toon in Nederland, alle overige een 2 toon. Huisartsenpostauto's met een drietoon en ambulance-gereateerde voertuigen (piket. OVDG. etc. etc) met een drietoon hebben doodleuk de verkeerde gemonteerd. Maar voor zover ik weet is er geen controle op door een of andere instantie.

Ps. Sommige mensen melden zeer stellig dat hele RAV's (zoals ADOost) 2 toon voeren op hun (Sprinter-)ambulances. Nou, dan moet ik toch echt de eerste nog tegen komen hoor......


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2007, 14:57:51

Ps. Sommige mensen melden zeer stellig dat hele RAV's (zoals ADOost) 2 toon voeren op hun (Sprinter-)ambulances. Nou, dan moet ik toch echt de eerste nog tegen komen hoor......

Zegt misschien meer over jou dan. Ik heb het wel over 1999!!!! ;)


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2007, 02:24:59
Drietoon: alleen voor ambulances
Tweetoon: voor alle andere voertuigen zoals b.v. piket, motor, huisarts.

Het huisartsenvoertuig moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen: gele basiskleur, ambulancekenmerken (STOL, opschrift “ambulance”etc. zie http://www.ambulancestriping.nl/) en rijden in opdracht van een MKA. Slechts dan mag er met prio 1 gereden worden.
Die opdracht kan rechtstreeks van de MKA komen, b.v. omdat het CHP voertuig de dichtstbijzijnde inzetbare eenheid is. Het kan ook zijn dat de arts op basis van een melding via de CHP besluit dat het een U1 is. Hij moet dit dan eerst aan de MKA melden, waarna met prio 1 gereden kan worden.

Helaas is de controle slecht: zo rijden er rode huisartsenvoertuigen met witte striping, etc. Ook qua opschrift voldoen veel huisartsenauto’s niet meer aan de voorschriften.
In de grensgebieden wordt niet overal met een tweetoon gereden: incidenteel rijden wij ook in Duitsland, we hebben wel een extra mobilofoon maar geen tweetoon. De drietoon wordt gedoogd bij een inzet.
VSAZ ambulancezorg