Sirene van HAP wagen

Auteur Topic: Sirene van HAP wagen  (gelezen 16643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2007, 10:42:09
Helaas is de controle slecht: zo rijden er rode huisartsenvoertuigen met witte striping, etc. Ook qua opschrift voldoen veel huisartsenauto’s niet meer aan de voorschriften.

Die (de rode wagens zijn voertuigen van Medi Expresse) hebben hiervoor ontheffing gekregen. Wel is het zo dat steeds meer huisartsenposten (en daarin actief gesteund door M.E.) kiezen voor de ambulancestriping.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


peteroff

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2007, 14:11:55
Het is niet een kwestie van kiezen, zonder de Biza striping krijg je geen vergunning voor OGS*. En zeker Medi Expresse niet. Daarom leveren ze bij dat bedrijf ook alleen nog maar Biza-striping op voertuigen uit. Tenzij ze geen OGS voeren natuurlijk.

Bijzondere uitzonderingen zijn voertuigen van bijzondere diensten (arrestatieeenheden en andere onopvallende voertuigen van politie, bloedbank en orgaantransplantatie), oudere voertuigen van voor de invoering van deze regeling en natuurlijk VZA Amsterdam [reden mij trouwens niet bekend].


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2007, 15:56:43
Bijzondere uitzonderingen zijn voertuigen van bijzondere diensten (arrestatieeenheden en andere onopvallende voertuigen van politie, bloedbank en orgaantransplantatie), oudere voertuigen van voor de invoering van deze regeling en natuurlijk VZA Amsterdam [reden mij trouwens niet bekend].

goh....nooit geweten dat Service Medical ook met BiZa-striping rijdt  ::)
(doen ze dus niet en toch OGS vergunning)  ;)


peteroff

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2007, 16:27:39
Zoals ik al aangaf zijn er enkele diensten die geen Biza-striping gebruiken. Waaronder de dienst waar jij kennelijk voor werkt......

ZIjn dat al oudere voertuigen? Of worden de nieuwe ook toegelaten onder de striping zoals ik op je foto's zie? Ik weet natuurlijk lang niet alles, dus er zullen heus nog veel meer afwijkende striping met OGS rijden. Feit is dat er wel richtlijnen zijn en voor zover mij bekend zijn die bindend. Vraagje: rijden jullie wel op de openbare weg? Want de minister geeft alleen nog maar vergunning als je ergens onder kunt hangen. Zo hangt de huisartsenpost bijvoorbeeld onder de MKA (OGS onder regie van de MKA). Alleen dan geldt de vergunning (dat daar in de praktijk van afgeweken wordt is voor rekening van de betrokkenen). Kortom: OGS met toestemming van betreffende meldkamer per rit is een noodzaak om te voldoen aan de vergunning. Als ik het mis heb verneem ik het graag.

Nog een nieuwtje: de noodwagens (de auto's die zegmaar op 112 rijden) van de politie worden in de toekomst ook geel, gelijk aan ambulance's. Zo zie je dat er steeds minder verschil gaat ontstaan. Dit ten dienste van de duidelijkheid en herkenbaarheid voor de weggebruiker. (Dat geel van de politie overigens voor de verkeersveiligheid en niet in de laatste plaats voor die van de agent zelf). Motorrijdens en agenten te paard rijden hier en daar al in het geel.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2007, 21:32:46
Zoals ik al aangaf zijn er enkele diensten die geen Biza-striping gebruiken. Waaronder de dienst waar jij kennelijk voor werkt......
dat is jouw interpretatie..ik heb nooit gezegd dat ik voor Service Medical oid werk. En als je een beetje goed kunt raden en lezen dan weet je voor welke organisatie ik wel werk (en mede heb opgericht)  ;)

ZIjn dat al oudere voertuigen? Of worden de nieuwe ook toegelaten onder de striping zoals ik op je foto's zie? Ik weet natuurlijk lang niet alles, dus er zullen heus nog veel meer afwijkende striping met OGS rijden. Feit is dat er wel richtlijnen zijn en voor zover mij bekend zijn die bindend. Vraagje: rijden jullie wel op de openbare weg? Want de minister geeft alleen nog maar vergunning als je ergens onder kunt hangen. Zo hangt de huisartsenpost bijvoorbeeld onder de MKA (OGS onder regie van de MKA). Alleen dan geldt de vergunning (dat daar in de praktijk van afgeweken wordt is voor rekening van de betrokkenen). Kortom: OGS met toestemming van betreffende meldkamer per rit is een noodzaak om te voldoen aan de vergunning. Als ik het mis heb verneem ik het graag.
1) richtlijnen zijn niet bindend...dan heten dat voorschriften  ;)
2) de minister geeft geen vergunningen af.


Nog een nieuwtje: de noodwagens (de auto's die zegmaar op 112 rijden) van de politie worden in de toekomst ook geel, gelijk aan ambulance's. Zo zie je dat er steeds minder verschil gaat ontstaan. Dit ten dienste van de duidelijkheid en herkenbaarheid voor de weggebruiker. (Dat geel van de politie overigens voor de verkeersveiligheid en niet in de laatste plaats voor die van de agent zelf). Motorrijdens en agenten te paard rijden hier en daar al in het geel.
Bron???????

Vraagje...wat voor werk doe jij??


peteroff

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 31 juli 2007, 22:32:37
Naschrift AzNOG:

Ondanks mijn eerdere bericht over OGS versus Biza-striping is het formeel nog niet wettelijk geregeld inderdaad. Er is een werkgroep geweest die advies aan de minister heeft uitgebracht over het opnieuw invoeren van gele zwaailichten op voorrangsvoertuigen (te gebruiken ter plaatse, en daarmee blauw te verbieden) en die de minister heeft geadviseerd alle vergunningen voor OGS in te trekken met uitzondering van de KMAR, en de drie OOV-diensten. De huisartsenpost en reddingsbrigade vallen dan onder de MKA (puur de toestemming A1). De Biza-striping wordt dan verplicht. Dit rapport is bij mij als PDF-file op te vragen. Het rapport is al wat ouder en ligt ter wetswijziging bij de minister (al twee jaar).

Het Biza verstrekt de vergunning voor gebruik OGS en -mocht je dat niet weten- dat gebeurd uit naam van de minister.


peteroff

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 31 juli 2007, 22:39:39
@ Pleegje

Ik wilde je niet op de huid zitten, ik schrijf slechts wat ik weet hoor.
Van dat OGS en striping heb je deels gelijk, zie mijn berichtje elders.

Op een specifiek beroepsforum heb ik zelf de vraag neergelegd over geel gespoten politievoertuigen. De bron is een hogere politiefunctionaris op de Ivic 2007 in Rosmalen. Meer heb ik niet en ook ik vraag me af of die informatie wel klopt. Het rapport van de werkgroep Voorrangsvoertuigen gaat echter wel uit van eenduideligheid, dus 't is niet onmogelijk.

Wat je eigen werkkring betreft: ik ging uit van de mooie plaatjes die je gebruikt in je berichten. En wat mijn beroep betreft: Als je bekend bent in de OOV-wereld -en dat ben je- dan weet je waar AzNOG voor staat en een plaatje van een ambu..... Dan moet het te raden zijn.....  Succes en fijne avond!


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #27 Gepost op: 1 augustus 2007, 13:15:43
@ Pleegje

Ik wilde je niet op de huid zitten, ik schrijf slechts wat ik weet hoor.
Van dat OGS en striping heb je deels gelijk, zie mijn berichtje elders.
oh..je zit me niet zomaar op de huid. En mocht t zo zijn...hij is vrij dik  ;D

Wat je eigen werkkring betreft: ik ging uit van de mooie plaatjes die je gebruikt in je berichten. En wat mijn beroep betreft: Als je bekend bent in de OOV-wereld -en dat ben je- dan weet je waar AzNOG voor staat en een plaatje van een ambu..... Dan moet het te raden zijn.....  Succes en fijne avond!

OK..dat had ik al allemaal geraden hoor...maar wat voor functie heb je binnen je dienst?
Enne...die plaatjes..die horen niet bij Service Medical he  ;D maar bij een andere leuke stichting...


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #28 Gepost op: 1 augustus 2007, 13:28:30

Nog een nieuwtje: de noodwagens (de auto's die zegmaar op 112 rijden) van de politie worden in de toekomst ook geel, gelijk aan ambulance's. Zo zie je dat er steeds minder verschil gaat ontstaan. Dit ten dienste van de duidelijkheid en herkenbaarheid voor de weggebruiker. (Dat geel van de politie overigens voor de verkeersveiligheid en niet in de laatste plaats voor die van de agent zelf). Motorrijdens en agenten te paard rijden hier en daar al in het geel.

Krijgen we zeker ook nog brandweer geel  ^-^ ;D ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #29 Gepost op: 1 augustus 2007, 20:44:18
Het is niet een kwestie van kiezen, zonder de Biza striping krijg je geen vergunning voor OGS*. En zeker Medi Expresse niet. Daarom leveren ze bij dat bedrijf ook alleen nog maar Biza-striping op voertuigen uit. Tenzij ze geen OGS voeren natuurlijk.

Sorry, maar dat klopt niet. M.E. mag nog steeds ook met rode voertuigen/afwijkende striping rijden, terwijl zij met dezelfde wagens met OGS rijden. Dit is wel degelijk toegestaan.

Dat het niet wenselijk is, dat is natuurlijk wel zo. Men geeft de hap aan dat de ambustriping de voorkeur heeft, maar als zij toch voor rood kiezen, wordt dat (met toestemming van de instanties) wel gehonoreerd.

Het zal overigens wel in de nabije toekomst verplicht worden, maar tot op heden is het nog niet zo.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur