[witte kolom] Een kind met trekkingen

Auteur Topic: [witte kolom] Een kind met trekkingen  (gelezen 28542 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 12 maart 2007, 21:21:56
We gaan weer iets nieuws proberen.  :)

Van uit de medische hoek van het forum is een verzoek gekomen of er geen korte, 'simpele', mono, casussen kunnen komen. Dus geen GRIP 9 scenario's. De casus zal dus ook geen maand gaan duren! (natuurlijk afhankelijk van de reacties!)

We hebben in het modhok besloten om een proef te gaan draaien om te zien hoe het loopt. Als er dus andere takken van de HV zijn die ook zoiets willen doen dan kunnen ze zich aanmelden bij de mods.

De eerste casus gaat begeleid worden door Vesalius. Omdat het een korte casus is zal hij niet erg veel updates maken. Hij heeft een casus gemaakt die je als EHBO'er zomaar kan meemaken.




vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2007, 22:40:08
Voordat ik van start ga met de casus eerst even een korte introductie. Het idee achter deze casus is dat iedereen in deze situatie terecht zou kunnen komen. Dat is dus ook meteen het niveau van handelen, iedereen wordt dan ook uitdrukkelijk uitgenodigd te reageren en zijn/haar mening te geven.

Daar het slechts een korte casus betreft zal het aantal updates ook beperkt blijven, ik verwacht slechts één à tweemaal een korte update te geven met daarbij weer wat aanvullende vragen. De casus is overigens fictief. Hij is door mij verzonnen maar wel met gebruikmaking van ervaringen uit de praktijk, de discussiepunten zitten meer in de vragen.

Veel plezier ermee.  :)

Op zaterdagavond rond een uur of acht wordt er bij u aangebeld door uw Turkse buurman die duidelijk in paniek is: "Kom gauw! Reza doet raar en wordt blauw!” Snel gaat u mee naar de buren, zich ondertussen herinnerend dat de buurman vanmiddag al vertelde dat uw 2-jarige buurmeisje vandaag verkouden was en ook wat koorts had.
Bij uw buren aangekomen ziet u Reza liggen op de bank waarbij haar hele lichaam schokkende bewegingen maakt, haar kleur lijkt u wel mee te vallen, de ademhaling klinkt hijgend. Moeder vertelt dat ze net helemaal gestrekt op de bank lag, niet ademde en blauw werd, dit duurde ongeveer 3 minuten. Ondertussen duurt het schokken voort.
Dan komt uw buurman met een geel doorzichtig tubetje aanzetten: “Dit moet tussen haar billen gegeven worden, we hebben dit van de dokter gekregen.” Echt meer krijgt u niet uit uw buurman omdat hij nog steeds duidelijk in paniek door het huis loopt te rennen en roept “Er moet een ambulance komen!”


Vragen
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
5.   Wat doe je met het gele tubetje?


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2007, 23:29:42
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?

Een paar handschoenen en mijn mobieltje... beiden in mijn broekzak... check.

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?

Letten op veiligheid ;), dan gewoon mijn ABCD(E)...

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Wellicht een koortsstuip...

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?

Of het kindje bekend is met bepaalde ziekten, of het kindje dit al eerder heeft gehad, of het medicijnen gebruikt, wat het kindje de afgelopen dagen heeft doorgemaakt aan ziekte, heeft het gegeten/gedronken, geplast, gepoept etc.

5.   Wat doe je met het gele tubetje?

Vooralsnog even niets, zolang het kindje ABC-stabiel blijft... wel even contact leggen met de huisarts.



Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2007, 08:20:26
1. Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
De telefoon, een thermometer (indien we als buren reeds wisten dat het kind ziek was en wat het mankeerde) en mijn vriendin.
Vriendin  ? Ja, die is verzorgende-IG, die kan zich dan of met de patient bezighouden of, in dit geval ook heel belangrijk, proberen de buren wat gerust te stellen, het feit dat zij in de zorg werkt (en dat de buren dat weten) helpt daar (terecht of niet) zeker bij

2. Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
Vitale (ABCD) functies controleren en indien mogelijk/noodzakelijk stabiele zijliging toepassen, zorg dat het kind zich niet kan verwonden bij de aanval en haal eten en snoepjes etc uit de mond (kom je vanzelf tegen bij de controlle van de ABCD)
Navragen meer exacte info over instructies van de arts (taak vriendin ?)

3. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Ik vermoed een koortsstuip (cave meningitis of encefalitis, intoxicaties, dehydratie).
Wanneer het tubetje Stesolid (diazepam) blijkt te bevatten dan zal de huisarts dat vermoedelijk ook verwacht hebben, uiteraard blijft het een 'calculated guess' en geen diagnose. Is er wel sprake van koorts ? Meten is weten, gissen is missen !

Kinderen die eerder een koorststuip gehad hebben kan natuurlijk ook iets anders overkomen zoals stikken in een snoepje of een epileptische aanval, kortom iets wat niets met de koortsstuip geschiedenis te maken heeft, pas dus op voor tunnelvisie.

4. Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
Hoelang heeft de aanval geduurd, wat is het huilgedrag, was het kind alert of suffig, algemene geschiedenis van het kind, eerdere aanvallen, bekendheid met ziektes, evt epilepsie, gebruik mediijnen, naam huisarts, preciese instructies
Dit lijkt misschien uitgebreid, maar wanneer je met een andere huisarts moet gaan bellen omdat de eigen arts niet beschikbaar is dan zal die graag wat meer info hebbben.

5. Wat doe je met het gele tubetje?
Kijken wat het is, is het inderdaad Stesolid dan bij de ouders navragen of ze dit moesten toedienen tijdens de aanval, wanneer dat zo is en de aanval houdt aan dan conform instructie arts toedienen. (Toedienen wanneer de aanval al voorbij is heeft geen zin) evt een tweede keer wanneer de aanval niet binnen 5..10 minuten stopt

In geval het iets anders is.....afhankelijk van wat het is en wat de instructies van de arts geweest zijn, ik zal zelf geen behandeling 'verzinnen' slechts een voorgeschreven handeling uitvoeren.

Sowieso neem ik kontakt op met de huisarts/HAP en geef hem/haar de ingewonnen informatie
Wanneer de aanval langer duurt als 15 minuten ook maar een ambu gebeld wanneer de huisarts niet direkt kan komen

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2007, 08:57:51
Vragen
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
Nee, handschoenen en mobiel heb ik altijd bij me.

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
Net als de vorige sprekers ABC controle en afhankelijk van de bevindingen verder handelen.
Eventuele knellende kleding losmaken.
Verder slaapzakken/dekens aan de kant leggen, mocht het een koortsstuip zijn is die warmte vast weg.

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
In eerste instantie denk je aan koortsstuip, maar epilepsie is ook heel goed mogelijk.
Verder zou er sprake kunnen zijn van een ander neurologisch letsel, maar daar denk je in eerste instantie niet aan.

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
Of je de temperatuur onlangs hebben opgenomen en wat de waarde is.
Ouder nogmaals temperatuur laten meten.
Of ze met andere klachten (bijv. epilepsie) bekend is?
Of dit vaker voorkomt en zo ja, hoe het verloop dan was?
Of ze ook de huisarts gebeld hebben?

5.   Wat doe je met het gele tubetje?
Rustig bekijken welke naam van het medicijn er op staat.
Indien de toestand van de patient het toelaat (dwz de symptonen verminderen/verdwijnen) de bijsluiter lezen
Ouders vragen hoe ze er aan komen en wat de toepassing- en doseringsvoorschriften zijn?
Als ik me niet vergis kan het ook een tubetje met valium zijn om rectaal toe te dienen bij een insult.

Wil je ook nog weten van de verdere handelingen zijn?


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2007, 10:44:19
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?
ehbo-tas + thermometer + telefoon

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?
 abc controleren, eventueel een meting verrichten.

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
ik dacht eerst aan epilepsie, maar nu ik koorts lees zou het idd koortsstuipen zijn want so heeft koorts

4.  Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?
wat is er aan de hand, hoelang is dit al zo? so bekend met bepaalde ziekten of afwijkingen,  

5.   Wat doe je met het gele tubetje?
indien er tijd voor is bijsluiter lezen, indien alles duidelijk is voormij dien ik het stofje toe, indien ik niet heelveel wijzer wordt door het lezen van bijsluiter: contact met mka om te vragen wat verstandig zou zijn, eventueel vervoer naar seh want ik weet niet waar het voor zou gaan dienen als ik het toe ga dienen.


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2007, 18:29:27
Vragen
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?

Mijn EHBO koffer

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?

Controle bewustzijn en ademhaling, ze ligt al op de bank dus er is niets wat haar kan bezeren tijdens de stuipen. Reza geruststellen en kijken of dit tot een verbetering lijdt van de ademhaling.

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Geen direct idee, maar misschien kan de buurman daar meer over vertellen. Ziektebeelden is niet mijn sterkste kant.

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?

Wat heeft de dokter gezegd, heeft die bijvoorbeeld verteld dat dit een normale reactie kan zijn. Lijkt me haast niet.

5.   Wat doe je met het gele tubetje?

De bijsluiter lezen en vragen aan de buurman wat de bedoeling is van deze tube. Eventueel contact opnemen met de huisarts of 112 voor advies. Omdat de buurman in paniek om een ambulance roept zal dit waarschijnlijk een positieve uitwerking hebben en ik heb meer informatie om verder mee te gaan.
Groet Anne


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2007, 23:28:12
1.   Terwijl je naar de buren gaat, neem je nog iets mee?

Telefoon.

2.   Wat zullen de eerste handelingen zijn die je doet in bovenstaande situatie?

ABC controleren. Knellende kleding losmaken.

3.   Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Ook ik denk in eerste instantie aan een koortsstuip.

4.   Welke informatie wil je nog meer hebben van de ouders?

Informeren naar ziektebeelden (epilepsie).
Hoe lang heeft de aanval geduurd?
Indien de ouders onlangs de temperatuur hebben gemeten; wat was toen de temperatuur?
Is er al contact geweest met een arts en wat heeft deze meegedeeld?

5.   Wat doe je met het gele tubetje?

Indien toestand het toelaat kijken wat voor medicijn het is. Bijsluiter lezen. Proberen erachter te komen of het medicijn al toegediend is (en indien ja, hoe vaak en hoeveel). Zelf dien ik het medicijn niet toe. Wel bel ik de HAP / huisarts of 112 (afhankelijk van de situatie) voor advies.

Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2007, 08:04:38
Prima die reacties, voordat ik een volgende update plaats hoop ik alleen nog wel wat meer discussie over deze antwoorden. en dat moet denk ik ook wel lukken  ;) Vind iemand het erg als ik een beetje stuur?

Meenemen

De meesten nemen een telefoon mee, lijkt mij inderdaad een goede. Maar dan, de thermometer, waarom neem je die mee? De EHBO-koffer, zelfde vraag waarom neem je die mee (en voor mezelf ligt hij binnen handbereik? Zo kwam ik afgelopen weekend erachter dat het idee om mijn goede tas in de auto te bewaren zodat hij altijd in de buurt is geen goed idee is als je auto bij de garage staat...)
De vriendin van Jacques heb ik geen vragen over, die is duidelijk  ;D

Handelen

ABCDE, het alfabet komt alweer voorbij, maar wat doe je concreet? Er staat genoeg info in de casus om toch al tot een redelijk oordeel van A en B te komen, wat is je oordeel? veilig ja/nee, moet er nog wat aan gedaan worden? Veiligheid, Reza ligt stuipend op een bank, is dat een goede plek of toch niet, misschien ligt er wel een tegelvloer?

Vragen

Veel vragen maar bijna niemand vertelt waarom ze dat willen weten en vooral wat ze ermee gaan doen?

Ik wacht nog even één à twee dagen en dan plaats ik het vervolg  :)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2007, 08:55:13
Prima die reacties, voordat ik een volgende update plaats hoop ik alleen nog wel wat meer discussie over deze antwoorden. en dat moet denk ik ook wel lukken  ;) Vind iemand het erg als ik een beetje stuur?

Nee hoor, leuk dat er redelijk wat reacties zijn en dat niet iedereen iedereen kopieert je ziet duidelijk verschillen in aanpak.
En vragen naar 'waarom doe je wat je doet' is natuurlijk zeker goed, je stelt die vraag je zelf ook als het goed is.
Hoe meer je schrijft hoe gemakkelijker je een fout maakt, maar daar ben ik niet zo bang voor, daarmee niet bedoelend dat ik denk geen fouten te maken, maar meer dat ik het nu en hier niet erg vindt om ze te maken, van je fouten leer je namelijk en van de dingen die je al goed doet niet  :)

Ik ga eens kijken of ik je vragen een beetje kan beantwoorden, fout beantwoorden kan ik ze niet, wel eerlijk en dat gaan we dan maar proberen.

Meenemen
Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf zou ik de thermometer meenemen wanneer ik de achtergrond en ziekte van het kind zou kennen, in de praktijk is ons contact met de buren goed en zou ik weten dat het kind koorts heeft, zeker wanneer er eerder een kortsstuip geweest is en de arts diazepam gegeven zou hebben.
Sta ik helemaal blanco tegenover de zaak dan zou ik afhankelijk van de de inschatting van de ernst of niets meenemen of mijn hele ehbo tas, het is tenslotte maar een klein stukje naar hun buren (ons huis) om de spullen alsnog te (laten) halen.

Handelen
De kans op verslikking en daardoor verstikking is aanwezig vandaag ademweg vrijmaken van snoepgoed en voedsel zoals aangegeven.
Ik zou ook de ademhaling beoordelen en pols even voelen om het plaatje een beetje compleet te maken. (we hebben dan ABC gehad).
Beide metingen sluiten weinig uit maar kunnen mogelijk wel extra alarmsignalen geven.
Omdat de arts waarschijnlijk een aantal andere oorzaken/ziekten zal willen uitstluiten zal hij ook vragen naar de andere symptomen zoals huilgedrag, hoe regeert het kind op de omgeveing etc. Er kunnen vele oorzaken van stuipen (met of zonder koorts) zijn en de arts zal zich ongetwijfeld een algemeen beeld willen vormen alvorens (eventueel) af te reizen.(De D is daarmee ook gemotiveerd)

De dingen die ik onderzoek doe ik om twee redenen, of ik doe er zelf iets mee, of ik geef de info alleen door aan de arts/MKA, men zal bijvoorbeeld ongetwijfeld gaan vragen naar een temperatuur, stuipen kunnen immers door heel andere oorzaken ook optreden zonder de aanwezigheid van koorts.
Uit efficiente geef ik dan liever gelijk de juiste gegevens als antwoorden in de trend van "heb ik niet aan gedacht" " zou ik niet weten" " uhhhhhhhhh......mag ik straks even terugbellen" zoals gezegd "meten is weten en gissen is missen" we hebben het hier over onderzoeken die weinig tijd kosten (enige seconden) en ook weinig belastend zijn voor de 'patient'.

Of de bank een goede plaats is, is een beetje afhankelijk van de omstandigheden zoals je zelf al aangeeft, hoe breed is de (lounge) bank, hoe zijn de bewegingen van het kind, ga je zelf op de grond naast de bank zitten (op ooghoogte kind) of niet. Uiteraard een aandachtspunt.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources