Ongeregeldheden wijk Ondiep - Utrecht 12-03-2007

Auteur Topic: Ongeregeldheden wijk Ondiep - Utrecht 12-03-2007  (gelezen 29184 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2007, 09:55:25
Gewoon veel harder optreden.

Zeker als je weet wie het zijn.

Burgemeester Brouwer gaat Ondiep in
UTRECHT -  Burgemeester Brouwer gaat vandaag de Utrechtse wijk Ondiep in, waar gisteravond rellen uitbraken. Een boze menigte gooide ruiten in en stak een voormalig politiebureau bij de Amsterdamsestraatweg in brand.
Aanleiding was het doodschieten van Rinie Mulder, een bewoner van Ondiep door de politie zondagavond. Dit gebeurde toen de man ruzie maakte met hangjongeren. De buurt is woedend omdat de politie nooit iets zou doen aan de hangjeugd.
Burgemeester Brouwer wil het vertrouwen van de buurt terugwinnen. Of de relschoppers wel uit de buurt kwamen is nog de vraag. Het zou vooral om FC Utrecht hooligans gaan.
www.rtvutrecht.nl


frankj

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2007, 11:07:08
UTRECHT -  Burgemeester Brouwer van Utrecht neemt maatregelen om te voorkomen dat er vanavond opnieuw ongeregeldheden ontstaan in de wijk Ondiep.

De politie zal massaal aanwezig zijn, ook om te voorkomen dat er relschoppers uit andere wijken naar Ondiep komen. Gisteravond waren er rellen waarbij honderden jongeren de mobiele eenheid bekogelden met stenen. Ook werd er brand gesticht in een oude politiepost aan de Plantage.

Sinds zondagavond is het onrustig in Ondiep. Een politieagent schoot toen wijkbewoner Rinie Mulder dood.
 
 


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2007, 11:22:22
11:12:10 13-03-07 22 G POLI 1e pel. ME uitruk gereed op 13 maart 2007 te 17.00 uur. Dit is geen TEST. Afzeggen op nr 030-######0 BAS-RON-BRAM  
703131112100736900      0736900 Politie Utrecht ( Monitorcode )
703131112100736051      0736051 Politie Utrecht ( ME Peloton 1 )


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2007, 12:33:43
11:12:10 13-03-07 22 G POLI 1e pel. ME uitruk gereed op 13 maart 2007 te 17.00 uur. Dit is geen TEST. Afzeggen op nr 030-######0 BAS-RON-BRAM  
703131112100736900      0736900 Politie Utrecht ( Monitorcode )
703131112100736051      0736051 Politie Utrecht ( ME Peloton 1 )

klopt

Politie vanavond alert in Ondiep
De Utrechtse politie zal vanavond in de wijk Ondiep aanwezig zijn om nieuwe rellen te voorkomen. Burgemeester Annie Brouwer wil verder voorkomen dat er groepen jongeren uit andere wijken naar Ondiep komen.
Volgens Brouwer kwamen veel van de jongeren die gisteravond voor problemen zorgden niet uit de wijk. Er waren onder de relschoppers ook leden van de harde kern van FC Utrecht. Ze bekogelden de ME met stenen en er werd brand gesticht in een pand van Bureau Halt.
De onrust begon zondag, toen een agent een man neerschoot die hem met een mes bedreigde. Het slachtoffer overleed.
www.nos.nl

Politie houdt toezicht in Ondiep
UTRECHT - De politie gaat dinsdagavond toezicht houden in de Utrechtse wijk Ondiep om te voorkomen dat er ongeregeldheden ontstaan, zoals maandagavond. "We willen geen risico nemen", stelt een woordvoerster van de gemeente.
Hoeveel politie er aanwezig zal zijn is onduidelijk. De zegsvrouwe spreekt echter tegen dat het zou gaan om een "forse politiemacht". Ook is er niet bij voorbaat sprake van inzet van de mobiele eenheid.

Burgemeester
Burgemeester Brouwer-Korf van Utrecht gaat waarschijnlijk in de loop van dinsdagmiddag een bezoek brengen aan de wijk. De burgemeester wil van de bewoners horen wat hen dwarszit en trekt daarom rond 15.30 uur de wijk in.
Rond 17.00 uur is er een besloten bewonersbijeenkomst, met aansluitend een persgesprek. De gemeente hoopt dat het bezoek van de burgemeester de spanning in de wijk wegneemt en nieuwe rellen voorkomt.
Maandagavond braken in de wijk relletjes uit. Aanleiding daarvoor was de dood van een buurtbewoner zondagavond. De man werd doodgeschoten door een politieagent die zich bedreigd voelde.
www.nu.nl

12:47:48 13-03-07 22 G POLI 1e sectie 2e peloton om 14.00 uur uitrukgereed aan BCCB. AFmelden 030-######0. BAS-RON-BRAM  
703131247480736052      0736052 Politie Utrecht ( ME Peloton 2 )

12:24:33 13-03-07 22 G POLI komsttijd vervroegd, 14.00 uur aan het BCCB  
703131224330736055      0736055 Politie Utrecht
 
12:23:20 13-03-07 22 G POLI Opkomsttijd vervroegd naar 14.00 uur aan BCCB  
703131223200736051      0736051 Politie Utrecht ( ME Peloton 1 )


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2007, 18:08:15
Momenteel is er een persconferentie gaande in Utrecht, vanavond zal de wijk afgegrendelt worden voor iedereen die geen bewoner is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2007, 18:54:52
Politie sluit Ondiep af
UTRECHT - De politie in Utrecht sluit dinsdagavond de wijk Ondiep hermetisch af. Zij controleert iedereen die erin of eruit wil. Rondom de wijk fouilleert zij preventief. Dat hebben de gemeente, het Openbaar Ministerie en de politie bekendgemaakt.
De gemeente wil hiermee voorkomen dat in de wijk ongeregeldheden ontstaan. Maandagavond ontstonden er relletjes in de wijk. Daar zouden mensen betrokken zijn geweest die niet in de wijk wonen.
Aanleiding voor de onrust in Ondiep is een schietpartij zondag op de Thorbeckelaan. Een politieagent die zich ernstig bedreigd voelde, schoot een 54-jarige man neer. Die overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
www.nu.nl


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2007, 21:07:08
Onrust aan de buitenrand Ondiep

Uitgegeven: 13 maart 2007 18:11
Laatst gewijzigd: 13 maart 2007 20:53

UTRECHT - Aan de rand van de wijk Ondiep in Utrecht was het dinsdagavond korte tijd onrustig. Op meerdere plaatsen stonden, binnen en buiten de wijk, grote groepen mensen. Rond kwart voor acht bekogelden jongeren aan de binnenkant van de afzettingen de mobiele eenheid aan de Laan van Chartroise met stenen en flessen.

Ook werd daar een brand gesticht tegen een muur. De ME maande de menigte naar binnen te gaan.  
 




Hekken

De politie sloot dinsdagavond Ondiep hermetisch af. Zij heeft de toegangswegen naar de wijk afgeschermd met grote hekken. Bij de hekken staan veel politieagenten. In de wijk is het betrekkelijk rustig. Wel reden een bus van de ME door de wijk en rijden er agenten te paard en op de fiets.

De politie liet in de loop van de avond één ingang open voor mensen die de wijk in of uit wilden. Dat is aan de Royaards van den Hamkade. De gemeente nam maatregelen om te voorkomen dat in de wijk ongeregeldheden zouden ontstaan. Maandagavond ontstonden er relletjes in de wijk. Daarbij zouden mensen betrokken zijn geweest die niet in de wijk wonen.

Reltoeristen

Burgemeester Brouwer-Korf zei op de persconferentie dat de afsluiting in ieder geval tot woensdagochtend duurt. Zij zei het "afschuwelijk" te vinden dat de informatiebijeenkomst voor bewoners dinsdagmiddag niet door kon gaan. "We hebben zeer serieuze signalen dat er reltoeristen afkomen op de onrust in Ondiep. Daarom nemen we pittige maatregelen."

Aanleiding voor de onrust in Ondiep is een schietpartij zondag op de Thorbeckelaan. Een politieagent die zich ernstig bedreigd voelde, schoot een 54-jarige man neer. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

bron: nu.nl


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2007, 21:07:52
Schermutselingen in Ondiep


UTRECHT - In de Utrechtse wijk Ondiep neemt de onrust toe. De wijk zelf is hermetisch afgesloten, maar...


aan de rand van de wijk hebben zich verschillende groepen mensen verzameld. Rond kwart voor achter bestookten relschoppers op de Laan van Chartroise de politie met stenen en flessen. Daarop werd een charge uitgevoerd. Even daarna sloeg de stemming op de Rooyaards van den Hamkade van broeierig om in grimmig en rukte de politie op. De politie is de wijk in gegaan om alle bewoners via een geluidswagen op te roepen naar binnen te gaan, omdat ze anders - op grond van de aanmerking dat het gebied een veiligheidsrisicogebied is - gearresteerd worden. Vier ME’ers te paard zetten deze woorden kracht bij.

Volgens verslaggevers in de wijk is het daar relatief rustig, maar wel gespannen.

Bron: AD.nl


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 maart 2007, 21:46:36
Spanning Utrechtse wijk loopt op
 
Rond de Utrechtse wijk Ondiep neemt de spanning toe. Zo'n 60 supporters van Feyenoord zouden bij een toegangsweg worden tegengehouden. Eerder werd de ME, die de wijk afgesloten houdt, al door jongeren met stenen bekogeld. De wijk is met hekken afgesloten.

Volgens burgemeester Brouwer werden de rellen van gisteren ook al veroorzaakt door 'reltoeristen' van buiten de wijk. Zo'n 50 bewoners zijn aangehouden omdat ze samenschoolden. Dat is verboden.

De onrust begon zondag, toen een agent een man doodschoot die hem met een mes bedreigde. Bij de rellen werd een pand van het Bureau Halt in brand gestoken.

Bron: NOS Teletekst


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2007, 22:07:35
Zo te zien is er ME uit heel nederland in Utrecht. Ik wist dat er ME uit Amsterdam was, maar op het NOS-journaal van 22:00 uur waren ME wagens uit Limburg-Noord en Kennermerland te zien. Zal dus wel een aardige operatie zijn daar.

mvg
Mike