Ongeregeldheden wijk Ondiep - Utrecht 12-03-2007

Auteur Topic: Ongeregeldheden wijk Ondiep - Utrecht 12-03-2007  (gelezen 29303 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Forumspookje

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 13 maart 2007, 22:50:26
Op diverse bureau's in de regio zijn extra veiligheidsmaatregelen getroffen. Dit aangezien een groot gedeelte van de relschoppers niet eens uit Utrecht zelf kwamen.  :-X


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #31 Gepost op: 13 maart 2007, 23:01:25
Dit aangezien een groot gedeelte van de relschoppers niet eens uit Utrecht zelf kwamen.  :-X

Dit noemt men op de radio 'rel touristen'


Laurens Jobse

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
  • Freelance persfotograaf
    • 112Nieuws-Goes
Reactie #32 Gepost op: 13 maart 2007, 23:21:04
nu.nl

Onrust aan de buitenrand Ondiep

UTRECHT - Aan de rand van de wijk Ondiep in Utrecht was het dinsdagavond korte tijd onrustig. Op meerdere plaatsen stonden, binnen en buiten de wijk, grote groepen mensen. Rond kwart voor acht bekogelden jongeren aan de binnenkant van de afzettingen de mobiele eenheid aan de Laan van Chartroise met stenen en flessen.
Ook werd daar een brand gesticht tegen een muur. De ME maande de menigte naar binnen te gaan.

Arrestaties

Ook in de Utrechtse binnenstad en bij het stationsgebied is het dinsdagavond onrustig. De politie heeft meer dan vijftig arrestaties verricht. Dat heeft een woordvoerder van de politie gezegd.

Grote groepen jongeren lopen door de binnenstad. Het vermoeden is dat zij naar Utrecht zijn gekomen naar aanleiding van de situatie in de Utrechtse wijk Ondiep.

Hekken

De politie sloot dinsdagavond Ondiep hermetisch af. Zij heeft de toegangswegen naar de wijk afgeschermd met grote hekken. Bij de hekken staan veel politieagenten. In de wijk is het betrekkelijk rustig. Wel reden een bus van de ME door de wijk en rijden er agenten te paard en op de fiets.

De politie liet in de loop van de avond één ingang open voor mensen die de wijk in of uit wilden. Dat is aan de Royaards van den Hamkade. De gemeente nam maatregelen om te voorkomen dat in de wijk ongeregeldheden zouden ontstaan. Maandagavond ontstonden er relletjes in de wijk. Daarbij zouden mensen betrokken zijn geweest die niet in de wijk wonen.

Reltoeristen

Burgemeester Brouwer-Korf zei op de persconferentie dat de afsluiting in ieder geval tot woensdagochtend duurt. Zij zei het "afschuwelijk" te vinden dat de informatiebijeenkomst voor bewoners dinsdagmiddag niet door kon gaan. "We hebben zeer serieuze signalen dat er reltoeristen afkomen op de onrust in Ondiep. Daarom nemen we pittige maatregelen."

Aanleiding voor de onrust in Ondiep is een schietpartij zondag op de Thorbeckelaan. Een politieagent die zich ernstig bedreigd voelde, schoot een 54-jarige man neer. De man overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
---------- Freelance persfotograaf ----------


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2007, 02:42:58
Zo te zien is er ME uit heel nederland in Utrecht. Ik wist dat er ME uit Amsterdam was, maar op het NOS-journaal van 22:00 uur waren ME wagens uit Limburg-Noord en Kennermerland te zien. Zal dus wel een aardige operatie zijn daar.

Haaglanden is/was er ook met 1 peloton.

Groeten, Peter.


112 Gooi en Vechtstreek.n

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2007, 02:52:13
ik ben er zelf ook geweest maar ik heb nog nooit zoveel ME uit ander korpsen gezien.
zelf zag ik:

Utercht
Kenmerland
Gooi en Vechtstreek met verbindingswagen
Flevoland met verbindingswagen
Gelderland Midden en Zuid
Limburg-Noord
Rotterdam-rijmond ??
Amsterdam als reserve
maar ik met zeggen dat de ME wel erg rustig aanwezig was.


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2007, 07:03:32
ik ben er zelf ook geweest maar ik heb nog nooit zoveel ME uit ander korpsen gezien.
zelf zag ik:

Utercht
Kenmerland
Gooi en Vechtstreek met verbindingswagen
Flevoland met verbindingswagen
Gelderland Midden en Zuid
Limburg-Noord
Rotterdam-rijmond ??
Amsterdam als reserve
maar ik met zeggen dat de ME wel erg rustig aanwezig was.

Wat ik gehoord heb, was Rotterdam ook aanwezig.
Met wie of wat weet ik niet.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 14 maart 2007, 07:49:37
Niet alleen politieagenten uit verschillende regio's....  ::) ::) :-X


http://www.telegraaf.nl/binnenland/60289801/Tientallen_arrestaties_in_Utrecht.html?p=2,1

wo 14 mrt 2007, 00:50  
Tientallen arrestaties in Utrecht
UTRECHT - De politie heeft dinsdagavond 130 mensen aangehouden in de binnenstad van Utrecht en rond de wijk Ondiep. Volgens haar zijn onder de arrestanten 'supporters' van de voetbalclubs FC Utrecht, Feyenoord en Ajax die belust waren op rellen in de wijk Ondiep.
http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/01920/ondiepme_jpg_1920891g.jpg
Een ME‘er bij de afgesloten wijk Ondiep in Utrecht.
Foto: clovis flos

In de wijk Ondiep bleef het betrekkelijk rustig. De politie had de wijk in de vooravond hermetisch afgesloten om herhaling van de rellen van maandagavond te voorkomen. Die waren een reactie op de dood van een buurtbewoner zondagavond. Een politieagent die zich ernstig bedreigd voelde door hem, schoot op de Thorbeckelaan de man dood.

Rond middernacht leek het aantal 'supporters' dat tot de stad zwierf afgenomen. Volgens de politie is de situatie in de binnenstad bijna weer normaal. De supporters lijken huiswaarts gekeerd.

De politie was in groten getale aanwezig bij de toegangswegen naar de wijk Ondiep. Zij zette onder meer de mobiele eenheid en bereden politie in. De toegangswegen naar de wijk blijven zeker tot woensdagochtend afgesloten.

Aan de rand van de wijk deden zich een aantal incidenten voor. Op meerdere plaatsen stonden, binnen en buiten de wijk, grote groepen mensen. Jongeren bekogelden de mobiele eenheid aan de Laan van Chartroise met stenen en flessen. Ook werd daar een brand gesticht tegen een muur. De ME maande de menigte naar binnen te gaan.

Aanleiding voor de onrust in Ondiep is de schietpartij zondag. De politieagent die zich ernstig bedreigd voelde, schoot een 54-jarige man neer. Die overleed ter plekke aan zijn verwondingen.


frankj

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2007, 10:05:58
10:03:26 14-03-07 22 G POLI opkomst tijd nu 14.00 uur!  
703141003260736900      0736900 Politie Utrecht ( Monitorcode )
703141003260736055      0736055 Politie Utrecht ( ME Peloton 2 Sectie B )
703141002370736900
10:02:37 14-03-07 22 G POLI opkomst tijd nu 14.00 uur!  
703141002370736900      0736900 Politie Utrecht ( Monitorcode )
703141002370736051      0736051 Politie Utrecht ( ME Peloton 1 Sectie A )

10:09:37 14-03-07 22 G POLI opkomst tijd 1e sectie 2e peloton 14.00 uur!  
703141009370736900      0736900 Politie Utrecht ( Monitorcode )
703141009370736052      0736052 Politie Utrecht ( ME Peloton 2 Sectie A )

Daar gaan we weer. Uit voorzorg of heeft men toch het idee dat het vanavond wel weer eens onrustig wordt. ?


jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2007, 10:50:15
mss ga ik vanmiddag fotos maken bij het politieberau en later ga ik mss naar ondiep om fotos te maken van de me


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #39 Gepost op: 14 maart 2007, 11:02:19
Ondiep woensdagavond opnieuw afgesloten

Uitgegeven: 14 maart 2007 06:18
Laatst gewijzigd: 14 maart 2007 10:57

UTRECHT - De wijk Ondiep in Utrecht wordt woensdagavond opnieuw hermetisch afgesloten. Omdat de mogelijkheden voor de politie om snel in te grijpen effectief waren, zijn volgens een woordvoerder van de gemeente dezelfde maatregelen van kracht als afgelopen avond en nacht.



 Rellen Ondiep
"De gemeente heeft nog geen signalen dat woensdag weer ongeregeldheden in de stad zullen zijn", aldus de zegsman van de gemeente.


Burgemeester Annie Brouwer van Utrecht en de politie gaan woensdagmiddag om 15.30 uur in gesprek met buurtbewoners. Deze besloten bijeenkomst vindt plaats in de Monicakerk. Twee uur later is er een persconferentie.

Verhoor

Dinsdagavond hield de politie 135 mensen aan in de binnenstad van Utrecht en rond de wijk Ondiep. Een groot deel van de arrestanten is woensdag na verhoor naar huis gestuurd.

Een aantal zit nog vast. Dat heeft een woordvoerder van de politie woensdag gezegd. Hoeveel arrestanten nog in de cel zitten wilde de politie niet kwijt.

Supporters

Volgens een politiewoordvoerder zijn onder de arrestanten 'supporters' van de voetbalclubs FC Utrecht, Feyenoord en Ajax die belust waren op rellen in de wijk Ondiep.

Afgesloten

In de wijk Ondiep bleef het dinsdagavond betrekkelijk rustig. De politie had de wijk in de vooravond hermetisch afgesloten om herhaling van de rellen van maandagavond te voorkomen. Die waren een reactie op de dood van een buurtbewoner zondagavond. Een politieagent die zich ernstig bedreigd voelde door hem, schoot op de Thorbeckelaan de man dood.

'Supporters'

Rond middernacht leek het aantal 'supporters' dat tot de stad zwierf afgenomen. Volgens de politie was de situatie in de binnenstad na middernacht weer normaal.

Ondiep

De politie was in groten getale aanwezig bij de toegangswegen naar de wijk Ondiep. Zij zette onder meer de mobiele eenheid en bereden politie in. De toegangswegen naar de wijk blijven zeker tot woensdagochtend afgesloten.

Stenen

Aan de rand van de wijk deed zich een aantal incidenten voor. Op meerdere plaatsen stonden, binnen en buiten de wijk, grote groepen mensen. Jongeren bekogelden de mobiele eenheid aan de Laan van Chartroise met stenen en flessen. Ook werd daar een brand gesticht tegen een muur. De ME maande de menigte naar binnen te gaan.

Begraven

De man die door de agent werd doodgeschoten wordt zaterdag in besloten kring begraven. Om de uitvaart rustig te laten verlopen, worden uitgebreide veiligheidsmaatregelen getroffen. Dat gebeurt ook bij de stille tocht donderdag. Die wordt naar verwachting aan het begin van de avond gelopen.


Bron:Nu.nl